Keltarauhashormonia tabletteina vai kierukkana vaihdevuosioireisiin?
Kumman itse valitsisit, kohdun limakalvon liikakasvuun vaihdevuosioireena, keltarauhashormonia kierukkana vai tabletteina? Jompikumpi pitäisi nyt päätää, mutta pohdin mikä olisi helpompi ja millä olisi vähemmän sivuvaikutuksia.
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kierukka tietysti, maksaa alussa enemmän mutta voi antaa olla vaikka 5 v ja sitten vaihdevuodet jo ohi! Tulee halvemmaksikin. Sekä hoitaa ehkäisyn myös.
Vaihdevuodet kestää lopun elämän. Ei se estrogeeni naiseen viiden vuoden jälkeenkään palaa. Oireet saattavat kyllä helpottu joillakin, toisilla taas ei.
Minulla on estrogeeli ja kerran kuussa otettava keltarauhashormooni pillereinä käytössä. Ei tule kuumia aaltoja, eikä v*tuta, ja nuo toimivat myös ehkäisynä.
Kierukkana. Rintasyöpäriskin aiheuttaja hrtssä,on juuri keltarauhashormoni, ei estrogeeni niin kuin luullaan. Kierukalla se voidaan annostella minimiannoksella vain sinne missä sitä tarvitaan.
Itse söin tabletteina ja sain aina psyykkisiä ahdistus+kiukku+vitutusoiteita kun tuli pillerisatsin aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka tietysti, maksaa alussa enemmän mutta voi antaa olla vaikka 5 v ja sitten vaihdevuodet jo ohi! Tulee halvemmaksikin. Sekä hoitaa ehkäisyn myös.
Vaihdevuodet kestää lopun elämän. Ei se estrogeeni naiseen viiden vuoden jälkeenkään palaa. Oireet saattavat kyllä helpottu joillakin, toisilla taas ei.
Mitä tarkoitat että kestää koko elämän. Eikö vaihdevuosilla tarkooteta sitä aikaa kun hormonit hiipuvat ja elimistö sopeutuu, eikä loppuelämää?
Vaihdevuosioireet vaihtelee eri yksilöillä paljon. Joskus paikallinen estrogeenivoide riittää.
"Vaihdevuodet kestää lopun elämän. Ei se estrogeeni naiseen viiden vuoden jälkeenkään palaa. Oireet saattavat kyllä helpottu joillakin, toisilla taas ei."
Mitä tarkoitat, että vaihdevuodet kestävät loppuelämän? Eihän se niin mene! Kyllä ne loppuvat, usko pois. Itse valitsisin myös kierukan, sillä sen 5v jälkeen vaihdevuosioireet ovat joko kokonaan loppuneet tai ainakin helpottuneet huomattavasti.
Kun aikoinaan oli keltarauhaspillerit, tuli siitä kaikenlaisia sivuvaikutuksia, en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat että kestää koko elämän. Eikö vaihdevuosilla tarkooteta sitä aikaa kun hormonit hiipuvat ja elimistö sopeutuu, eikä loppuelämää?
Ei elimistö sopeudu estrogeenin loppumiseen. Estrogeeni on se, joka suojaa naisia sydän-ja verisuonitaudeilta, osteoporoosilta, hiusten lähdöltä, lihaskivuilta jne. Käy kuuklettamassa lisää.
Vierailija kirjoitti:
"Vaihdevuodet kestää lopun elämän. Ei se estrogeeni naiseen viiden vuoden jälkeenkään palaa. Oireet saattavat kyllä helpottu joillakin, toisilla taas ei."
Mitä tarkoitat, että vaihdevuodet kestävät loppuelämän? Eihän se niin mene! Kyllä ne loppuvat, usko pois. Itse valitsisin myös kierukan, sillä sen 5v jälkeen vaihdevuosioireet ovat joko kokonaan loppuneet tai ainakin helpottuneet huomattavasti.
Niin....helpottuneet huomattavasti? Naiset ovat yksilöitä, joillekiin ei tule vaihdevuosioireita lainkaan, ja toiset kärsiin senkin edestä. Hyvä sulle jos noin on mitä sanoit. Äitini kärsi niistä elämänsä loppuun asti, hän kuoli 78v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, olen yli 70 ja kyllä niitä hikipuuskia vaan tulee. Alkoivat n 50 v.
Alussa estrogeeni + hormonikierukka auttoi, mutta sitten sain rintasyövän ja hormonit lopetettava ja oireet tuli tosi pahoina takaisin.
Oli vaihtoehto mikä hyvänsä, niin rintasyövän riski kasvaa joka tapauksessa kun ikää tulee naiselle lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kierukkana. Rintasyöpäriskin aiheuttaja hrtssä,on juuri keltarauhashormoni, ei estrogeeni niin kuin luullaan. Kierukalla se voidaan annostella minimiannoksella vain sinne missä sitä tarvitaan.
Itse söin tabletteina ja sain aina psyykkisiä ahdistus+kiukku+vitutusoiteita kun tuli pillerisatsin aika.
Kyllä se estrogeeni usein on se pahempi.
Omassa syövässä esrtogeenireseptorit oli 100% ja keltarauhash. 30%, ja näin oli useimmmilla samaan aikaan sairastuneilla.
Siisnmulla oli esrogeni voiteena ja hormonikierukka, eli ei pitänyt olla mitään riskiä.
Ei suvussa kellään eikä itsellä mitään muita riskitekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Oli vaihtoehto mikä hyvänsä, niin rintasyövän riski kasvaa joka tapauksessa kun ikää tulee naiselle lisää.
Joo, olen huomannut että meillä töissä jotkut naiset vastustavat hormoonikorvaushoitoa rintasyövän pelossa, mutta eivät ole yhtään huolissaan omasta ylipainosta ja tupakoinnista🤷
Meidän työpaikalla on menehtynyt 10 vuoden aikana 4 naista rintasyöpään, kaikki 50+, en tiedä käyttivätkö hormoneja vaihdevuosiin vai eivät.