Afrikassa käyneitä?
Mitä koit ja missä? Oletko asunut missääb ja minkälainen oli kokemus? Vastasiko kokemus ennakko-odotuksia ja toiveita?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Egyptissä silloin kun vielä uskalsi matkustaa. Siis paljon ennen pandemiaa. Silloin, kun ei ollut levotonta.
Hienot nähtävyydet, mutta en kokenut oloani turvalliseksi. Yleinen hygienia oli huonoa ja bussikuski matkalla hurghadasta Kairoon ja takaisin nukahteli rattiin vähän väliä. Opas ei ollut mukana, vaikka olikin matkatoimiston retki. matkalla mukana oleva osasi hiukan arabiaa ja kertoi, että kuski oli nukkunut edellisenä yönä vain 2 tuntia ja muun ajan oli ollut töissä. Tapasi Kairossa vaimonsa ja lapsensa, joten oli palatessa entistäkin väsyneempi. Matka yhteen suuntaan kestää jotain 5 tuntia. Kairossa olimme pari kolme tuntia. Kehtaisi vielä pyytää tuosta kamalasta matkasta juomarahaa. En antanut, vaikka oli käsi ojossa.
Miksi alanuolia tälle?
Kehittymätöntä oli myös. Itse rakennusinsinööri ihmettelin, kun tien toiselle puolelle rakennettiin hotellia. Miehet pitkissä kaavuissaan vailla kypärää nostivat lautaa ylimpään kerrokseen siten että jokaisen kerroksen ikkuna-aukossa oli yksi mies, joka ojensi lautaa aina seuraavaan kerrokseen.
Alanuoli siitä, ettet antanut köyhälle uupuneelle kuskille juomarahaa. Länsimainen hyvin syönyt lomailija.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Malawissa kaksi vuotta. Ihan ensin järkytti äärimmäinen köyhyys, vaikka siihen oli toki varautunutkin. Se vaan on niin kokonaisvaltaista ja näkyy ihan kaikkialla. Kaikkeen kuitenkin tottuu, ja eipä se hetken päästä juuri edes vaivannut... Loppua kohden olin ihan kurkkuani myöten täynnä karmeaa infraa. Sähkö- ja vesikatkot, kallis ja toimimaton nettiyhteys. Ylipäänsä kaiken toimimattomuus ja H I T A U S. Uskomatonta, kuinka hidasta kaikki ja jokainen voi olla. Lisäksi korruptio, aurinko, malariahyttyset ja kaiken maailman ällö-ötökät.
Eipä ole kertaakaan tullut päähän ajatus, että olisinpa taas Malawissa.
Madonnalla oli ihan toisenlainen Malawi-reissu.
Sinä et päässyt sisälle juttuun. Ulkopuolisen osa on aina haastava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Ugandassa kansainvälisessä seminaarissa puhujana ja sen lisäksi Tunisiassa lomamatkalla. Oli mahtavia maita ja ainakin Uganda turvallisempi kuin Intia jossa olen myös käynyt.
Maksoiko Valtion tarkastusvirasto nämä ”luentomatkat” vai kenties yliopisto verorahoista?
Itseasiassa ihan kansainvälisen järjestön pussista meni! :) eräs YK:n alainen järjestö.
Etelä-Afrikassa useamman kerran, Keniassa, Gambiassa, Senegalissa (sekä Tunisiassa ja Marokossa, joita en minäkään pidä varsinaisesti Afrikan edustajina). Parasta Afrikassa on kyllä luonto, ehdottomasti suosittelen jonkinlaista Safaria ihan jokaiselle kävijälle. Suurkaupungit ovat aika samanlaisia joka puolella maailmaa, mutta maaseudulla näkee kyllä järisyttävää elämää. Matkaan kannattaa valmistautua perehtymällä olosuhteisiin kunnolla. Ja tietysti ottamalla tarpeelliset rokotukset ja malarian estolääkkeet yms.
Jäi Mombasaan vain päivä elämää.
Ja mitä Gambiassa tapahtuu, se Gambiaan jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Egyptissä silloin kun vielä uskalsi matkustaa. Siis paljon ennen pandemiaa. Silloin, kun ei ollut levotonta.
Hienot nähtävyydet, mutta en kokenut oloani turvalliseksi. Yleinen hygienia oli huonoa ja bussikuski matkalla hurghadasta Kairoon ja takaisin nukahteli rattiin vähän väliä. Opas ei ollut mukana, vaikka olikin matkatoimiston retki. matkalla mukana oleva osasi hiukan arabiaa ja kertoi, että kuski oli nukkunut edellisenä yönä vain 2 tuntia ja muun ajan oli ollut töissä. Tapasi Kairossa vaimonsa ja lapsensa, joten oli palatessa entistäkin väsyneempi. Matka yhteen suuntaan kestää jotain 5 tuntia. Kairossa olimme pari kolme tuntia. Kehtaisi vielä pyytää tuosta kamalasta matkasta juomarahaa. En antanut, vaikka oli käsi ojossa.
Miksi alanuolia tälle?
Kehittymätöntä oli myös. Itse rakennusinsinööri ihmettelin, kun tien toiselle puolelle rakennettiin hotellia. Miehet pitkissä kaavuissaan vailla kypärää nostivat lautaa ylimpään kerrokseen siten että jokaisen kerroksen ikkuna-aukossa oli yksi mies, joka ojensi lautaa aina seuraavaan kerrokseen.
So? Tapahan se on tuokin. Minusta matkailun avartava vaikutus on juuri siinä, että näkee erilaisia tapoja elää ja tehdä asioita. Insinööri heti besserwisseröi, että väärin väärin! Jos suhtautuu näkemäänsä objektiivisesti ja arvostelematta, pelkästään havainnoiden, Afrikka näyttäytyy ihan eri tavalla. Mutta tuo ainainen halkoisten ylimielisyys.... joka paikka pitäisi olla omien standardien mukainen.
Minua viehätti Aftikassa mm. se, että bussi ei lähtenyt ennen kuin oli täynnä. Aikataulua ei varsinaisesti noudatettu, vaikka lähtöaika olikin ilmoitettu etukäteen. Siinä sitten kykittiin päivä bussiasemalla. Siinäkin tuli nähtyä monenlaista.
Afrikka oli täynnä arkipäivän elämyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Ugandassa kansainvälisessä seminaarissa puhujana ja sen lisäksi Tunisiassa lomamatkalla. Oli mahtavia maita ja ainakin Uganda turvallisempi kuin Intia jossa olen myös käynyt.
Jahas, Tytti Yli-Viikari saapui ketjuun. Palauta ne meikkaus- ja kampausrahat plus "seminaari"-matkakulut.
Vanhan sanonnan mukaan: Itä-Afrikkaan mennään katsomaan eläimiä, Länsi-Afrikkaan ihmisiä. Ruoka on ainakin hyvää!
P.s. jätetään nuo berberimaat pois, ne kuuluvat toiseen kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan edes laske Afrikaksi jotain Tunisiaa tai Egyptiä. Ainakaan jos hengaa vaan jossain hotellilla uima-altaalla tai käy vilkaisemassa ne pakolliset pyramidit.
Minulle Afrikka on Saharan eteläpuolinen musta Afrikka, ei arabimaat.
Tunnelma on täysin erilainen.
Onko teillä mutakin kartanlukuongelmia?
En ole koskaan käynyt afrikassa enkä käy.
Afrikassa reissaaminen kiinnostaisi, mutta turvallisuusasiat mietityttää. Tarvitseeko pelätä ryöstäjiä, taskuvarkaita, huijareita, tauteja tms.? Onnistuuko omatoimimatkailu vai kannattaako varata kiertomatka?
Vierailija kirjoitti:
Afrikassa reissaaminen kiinnostaisi, mutta turvallisuusasiat mietityttää. Tarvitseeko pelätä ryöstäjiä, taskuvarkaita, huijareita, tauteja tms.? Onnistuuko omatoimimatkailu vai kannattaako varata kiertomatka?
Afrikka ei ole maa, se on maanosa. Aivan kuten Euroopassakin, niin Afrikassakin on vaarallisempia ja vähemmän vaarallisia alueita. Ryöstäjiä, varkaita, huijareita on kaikkialla, missä on suuria elintasoeroja. Itäisessä Aasiassa ja Kaakkois-Aasiassa mahdollisesti hieman vähemmän kuin muualla maailmassa.
"En itse ainakaan edes laske Afrikaksi jotain Tunisiaa tai Egyptiä. Ainakaan jos hengaa vaan jossain hotellilla uima-altaalla tai käy vilkaisemassa ne pakolliset pyramidit. " Eurooppaanko ne sitten lasket?
Vai minne?
Vierailija kirjoitti:
Afrikassa reissaaminen kiinnostaisi, mutta turvallisuusasiat mietityttää. Tarvitseeko pelätä ryöstäjiä, taskuvarkaita, huijareita, tauteja tms.?
Kyllä kaikkiin. Tai jos nyt ei pelätä, ainakin varoa. Varsinkin turistikohteilla riesana on perään liimautuvat helppoheikit, jotka puoliväkisin tarjoavat palveluksiaan.
-Onnistuuko omatoimimatkailu vai kannattaako varata kiertomatka?
Omatoimimatkailukin onnistuu, mutta kulkuyhteydet ovat usein huonot. Hotelleista ja matkatoimistoista saa yleensä varattua paikan päällä päiväretkiä niille nähtävyyksille, joissa kiertomatkoillakin käydään.
Olen asunut Keniassa ja Etiopiassa, sekä käynyt Eritreassa. Afrikassa on hyvät ja huonof puolet niinkuin Eutoopassakin.
Kanmattaa varautua ainakin erilaiseen aikakäsitykseen, ilmastoon, bakteerikantaan, ruokavalioon, naisten asemaan, ym. Luonto on ihana, samoin kirkot, ihmisten välittömyys ja uskonnolliset juhlat/perinteet kristillisessä Keniassa ja ortodoksi Etiopiassa. Keniassa parasta oli lentäminen pienellä yksityiskoneella (maisemat ja eläimet) Etiopiassa yllätti luivuus ja köyhyys. Eritreassa jopa vielä köyhempää ja kuivempaa.
No se on useissa paikoissa edelleen kuin ihmisten alkukoti.
Nuorena tyttönä kävin perheeni kanssa Marokossa, hotellintapaisissa asuttiin. Väreistä tykkäsin, ruuastakin, mutta köyhyyden näkeminen oli silloiselle minälle surullista katsottavaa.
Asuin Malawissa kaksi vuotta. Ihan ensin järkytti äärimmäinen köyhyys, vaikka siihen oli toki varautunutkin. Se vaan on niin kokonaisvaltaista ja näkyy ihan kaikkialla. Kaikkeen kuitenkin tottuu, ja eipä se hetken päästä juuri edes vaivannut... Loppua kohden olin ihan kurkkuani myöten täynnä karmeaa infraa. Sähkö- ja vesikatkot, kallis ja toimimaton nettiyhteys. Ylipäänsä kaiken toimimattomuus ja H I T A U S. Uskomatonta, kuinka hidasta kaikki ja jokainen voi olla. Lisäksi korruptio, aurinko, malariahyttyset ja kaiken maailman ällö-ötökät.
Eipä ole kertaakaan tullut päähän ajatus, että olisinpa taas Malawissa.