Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Afrikassa käyneitä?

Vierailija
27.03.2021 |

Mitä koit ja missä? Oletko asunut missääb ja minkälainen oli kokemus? Vastasiko kokemus ennakko-odotuksia ja toiveita?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian kuuma. En ole käynyt.

Tämä jo kertoo aika paljon siitä, kuinka hataria mielikuvat Afrikasta ovat. Afrikka on tietysti valtava manner, ja itse olen matkaillut Etelä-Afrikassa, Namibiassa ja Botswanassa. Mahtava luonto ja eläimet ykköselämyksiä. Vuokra-autolla ajeltiin, tiet oli ihan ok, samoin liikenne ym. Yllättävän vähän tuolla päin näkyi mitään semmoista köyhyyttä, mitä Afrikkaan usein liitetään. Valkoihoisten etuoikeutettu asema oli toki silmiinpistävä kaikissa näissä maissa. Eniten turvattomalta tuntui Etelä-Afrikan kaupungeissa, eikä nyt tuolla muutenkaan kauheasti pimeällä liikuttu. Kuuma ei juuri ollut, vuorilla oli lunta, yöt kylmiä ja päivälläkin lämpötila välillä luokkaa Suomen kesä.

Miten se etuoikeutettu asema näkyi?

No vaikkapa siten, että kaikki (ja siis todellakin vähintään 95%) asiakkaista missä vain kahviloissa, ravintoloissa, ostoskeskuksissa yms oli valkoihoisia. Samoin kaikki majoitusliikkeiden ym palvelujen omistajat mitä tuli vastaan reissulla. Suorittavana työvoimana sitten oli mustia. Ylipäätään valkoisten ja mustien jollain tavalla täysin eriytyneet elämät oli havaittavissa vähän kaikesta. Vaikea selittää. Selvimmillään tämä oli Etelä-Afrikassa.

Koska kävit?

Vierailija
22/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Egyptissä silloin kun vielä uskalsi matkustaa. Siis paljon ennen pandemiaa. Silloin, kun ei ollut levotonta.

Hienot nähtävyydet, mutta en kokenut oloani turvalliseksi. Yleinen hygienia oli huonoa ja bussikuski matkalla hurghadasta Kairoon ja takaisin nukahteli rattiin vähän väliä. Opas ei ollut mukana, vaikka olikin matkatoimiston retki. matkalla mukana oleva osasi hiukan arabiaa ja kertoi, että kuski oli nukkunut edellisenä yönä vain 2 tuntia ja muun ajan oli ollut töissä. Tapasi Kairossa vaimonsa ja lapsensa, joten oli palatessa entistäkin väsyneempi. Matka yhteen suuntaan kestää jotain 5 tuntia. Kairossa olimme pari kolme tuntia. Kehtaisi vielä pyytää tuosta kamalasta matkasta juomarahaa. En antanut, vaikka oli käsi ojossa.

Vierailija
24/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ainakaan edes laske Afrikaksi jotain Tunisiaa tai Egyptiä. Ainakaan jos hengaa vaan jossain hotellilla uima-altaalla tai käy vilkaisemassa ne pakolliset pyramidit.

Minulle Afrikka on Saharan eteläpuolinen musta Afrikka, ei arabimaat.

Tunnelma on täysin erilainen.

Vierailija
25/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gambiassa kävin 2019, sain paljon huomiota ja hauskaa oli.

Menen uudestaan heti kun korona suo...

Vierailija
26/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Ugandassa kansainvälisessä seminaarissa puhujana ja sen lisäksi Tunisiassa lomamatkalla. Oli mahtavia maita ja ainakin Uganda turvallisempi kuin Intia jossa olen myös käynyt.

Maksoiko Valtion tarkastusvirasto nämä ”luentomatkat” vai kenties yliopisto verorahoista?

Vierailija
27/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä muuta ollut kun kerjääviä ja kaupustelevia Nälkä-Marvineita.

Vierailija
28/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Egyptissä silloin kun vielä uskalsi matkustaa. Siis paljon ennen pandemiaa. Silloin, kun ei ollut levotonta.

Hienot nähtävyydet, mutta en kokenut oloani turvalliseksi. Yleinen hygienia oli huonoa ja bussikuski matkalla hurghadasta Kairoon ja takaisin nukahteli rattiin vähän väliä. Opas ei ollut mukana, vaikka olikin matkatoimiston retki. matkalla mukana oleva osasi hiukan arabiaa ja kertoi, että kuski oli nukkunut edellisenä yönä vain 2 tuntia ja muun ajan oli ollut töissä. Tapasi Kairossa vaimonsa ja lapsensa, joten oli palatessa entistäkin väsyneempi. Matka yhteen suuntaan kestää jotain 5 tuntia. Kairossa olimme pari kolme tuntia. Kehtaisi vielä pyytää tuosta kamalasta matkasta juomarahaa. En antanut, vaikka oli käsi ojossa.

Miksi alanuolia tälle?

Kehittymätöntä oli myös. Itse rakennusinsinööri ihmettelin, kun tien toiselle puolelle rakennettiin hotellia. Miehet pitkissä kaavuissaan vailla kypärää nostivat lautaa ylimpään kerrokseen siten että jokaisen kerroksen ikkuna-aukossa oli yksi mies, joka ojensi lautaa aina seuraavaan kerrokseen.

Vierailija
29/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marokko ja Egypti. Niissä naiset oli kauppatavaraa eikä asiaa ollut liikkua ulkona ilman miespuolista seuraa, Sharm el sheikissä minut yritettiin raiskata

Vierailija
30/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ainakaan edes laske Afrikaksi jotain Tunisiaa tai Egyptiä. Ainakaan jos hengaa vaan jossain hotellilla uima-altaalla tai käy vilkaisemassa ne pakolliset pyramidit.

Mielenkiintoista, mitä maanosaa ne sitten mielestäsi on?

Vierailija
31/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen reissun jälkeen sitä kuulemma vihaa tai rakastaa. Lukeudun jälkimmäisiin. Kohteina Tansania, Kenia ja Etelä-Afrikka. Luonto, valo, värit ja ennen kaikkea ihmiset hurmaa. Siellä on ihmisten alkukoti, itse ainakin koin sen vahvasti. Vaikea selittää.

Nyt kun sanoit tuon, koin samaa itsekin: elämä on lähtöisin mustasta Afrikasta. Siellä oli alkukantaisen juurevaa; ihmisten tapa olla ja elää. Vaikka nykyaika vaihtuvinen muoti-ilmiöineen on tullut Afrikkaankin, siellä aistii sen alkuperäisen hengen. Vaikea selittää.

Pääsenköhän koskaan enää takaisin... ❤️

Elämä on lähtöisin avaruudesta.

Vierailija
32/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä jo kertoo aika paljon siitä, kuinka hataria mielikuvat Afrikasta ovat. Afrikka on tietysti valtava manner, ja itse olen matkaillut Etelä-Afrikassa, Namibiassa ja Botswanassa. Mahtava luonto ja eläimet ykköselämyksiä. Vuokra-autolla ajeltiin, tiet oli ihan ok, samoin liikenne ym. Yllättävän vähän tuolla päin näkyi mitään semmoista köyhyyttä, mitä Afrikkaan usein liitetään. Valkoihoisten etuoikeutettu asema oli toki silmiinpistävä kaikissa näissä maissa. Eniten turvattomalta tuntui Etelä-Afrikan kaupungeissa, eikä nyt tuolla muutenkaan kauheasti pimeällä liikuttu. Kuuma ei juuri ollut, vuorilla oli lunta, yöt kylmiä ja päivälläkin lämpötila välillä luokkaa Suomen kesä.

No vaikkapa siten, että kaikki (ja siis todellakin vähintään 95%) asiakkaista missä vain kahviloissa, ravintoloissa, ostoskeskuksissa yms oli valkoihoisia. Samoin kaikki majoitusliikkeiden ym palvelujen omistajat mitä tuli vastaan reissulla. Suorittavana työvoimana sitten oli mustia. Ylipäätään valkoisten ja mustien jollain tavalla täysin eriytyneet elämät oli havaittavissa vähän kaikesta. Vaikea selittää. Selvimmillään tämä oli Etelä-Afrikassa.

Tuttavaperhe ja sukulaisensa olivat melko varakkaita ja hyvissä asemissa, mm. valtion tai kunnan virkamiehiä. Siellä on tavallista, että annetaan auto+kuljettaja vapaaseen käyttöön. Kotiapulaisia oli monta, sisä- ja ulkotöissä erikseen. Kerrostalot olivat harvinaisempia ja asunnot kalliita hankkia. Talon sisäänkäynnissä istui aina palkattu vartija kiväärin kanssa. Nämä olivat siis paikallisia, mustia afrikkalaisia, jotka työllistivät omaan kotitalouteensa monta muuta paikallista.

Valkoisilla oli enemmän esim. isoja koiria vartijoina. Tutuillani oli vain pikku lemmikkikoiria ja antilooppeja.

Vierailija
33/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen reissun jälkeen sitä kuulemma vihaa tai rakastaa. Lukeudun jälkimmäisiin. Kohteina Tansania, Kenia ja Etelä-Afrikka. Luonto, valo, värit ja ennen kaikkea ihmiset hurmaa. Siellä on ihmisten alkukoti, itse ainakin koin sen vahvasti. Vaikea selittää.

Tämä myös minulta. Olen reissannut ja muutaman vuoden asunutkin Afrikassa. Edellä mainittujen kohteiden lisäksi olen käynyt Ugandassa ja Ruandassa.

Vierailija
34/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavaa on kun asiat ei ole tarkkoja. Aina joutuu varautumaan kaikkeen vaikeimman kautta. Esim. Kahden tunnin matkasta saattaa tulkaa kolmen päivän matka. Vain sairaanhoidosta ollessani kaikki oli sujuvaa. Paitsi sairaalalaskun maksamisessa meni vuorokausi. Muuten helppoa ja ihanaa. Tunnelma usein hyvä ja luonto ihanan. Suosittelen. Jos pelkää ötököitä, hikoamista, pölyä, vessoja ja ihmisiä, niin sit en suosittele.

Vierailija
35/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne pitää kai ottaa tietyt rokotteet? Tiettyihin maihin.

Niin pitää. Tiettyihin maihin ei edes pääse ilman rokotuksia. Silti perseenreikäpersut itkevät "byääh byääh, ei saa vaatia koronarokotustodistusta, koskaan ennen ei ole vaadittu rokotustodistuksia missään byääh byääh, koronarokotustodistuksen vaatiminen ei ole demokraattista byääh byääh"

Rokotusten vaatiminen on ihan vanha juttu.

Vierailija
36/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kävit?

2015

Vierailija
37/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pelkää ötököitä, hikoamista, pölyä, vessoja ja ihmisiä, niin sit en suosittele.

No mutta tämähän pätee jo Välimerellä.

Vierailija
38/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän ennakkoluulojen vaikuttavan vahvasti. Ei ole ollut halua käydä Afrikassa, paitsi joskus lapsena halusin Niiliä katsomaan.

Naisten asema, sil vo nnat tympivät niin raskaasti, että kierrän koko mantereen, vaikka kuten täällä fiksusti sanottiinkin, Afrikassa on monenlaisia kulttuureja.

Afrikan luontoa ihailen ohjelmista.

Vierailija
39/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikkalaiset oluet.

Vierailija
40/60 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle Afrikka on Saharan eteläpuolinen musta Afrikka, ei arabimaat.

Tunnelma on täysin erilainen.

Afrikkaan kuuluvat molemmat osat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä