Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen tuli lapsilisät - nyt jäljellä on 4e. En jaksa enää :(

Väsynyt
27.03.2021 |

1.4. Tulee seuraavan kerran rahaa, 3 lasta elätettävänä. Kävin siis kaupassa, apteekissa ja tankkasin, maksoin sähkölaskun. Meidän taloudessa ei ole eläimiä, kukaan ei tupakoi eikä käytä alkoholia, kaikesta on jo säästetty. Pelkkää makaronilinjaa koko ajan.

Mä en jaksa enää elää :(

Kommentit (827)

Vierailija
41/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis... 1.4 on ihan just? Vai meneekö siitä sitten taas tyyliin 90% vuokraan ja pakollisiin laskuihin ja saat arvailla että mistä taas kaivetaan rahat loppukuun ruokiin ja lääkkeisiin jne?

Tuo kuulostaa todella rankalta kyllä. Voisitkihan saada apua jostain suunnittelemaan taloutta ja setvimään miten kaiken saisi järkättyä? Olet varmasti aivan jatkuvassa selviytymistilassa henkisesti nyt.

Minulla oli töitä mutta menetin vuosi sitten ne koronan takia. Yritän nyt opiskella uutta ammattia mut on vaikeaa eikä vanhassa ollut mitään vikaa, motivaatiota uuteen ei oikein ole.

Ei meillä jää rahaa mihinkään uuteen, kenkiin tmv, kaikki vaan kirppikseltä aina. Mulla on yhä luottokorttivelkaa viime kesältä kun lapsille piti ostaa uudet lasit, siellä se vaan kasvaa ja kasvaa.

puoliso lähti vuosia sitten kun selvisi että nuorin on sairas.

Tuntuu että tää kituutus ei koskaan lopu. Nää ruoat ei tod. Riitä torstaihin asti : (

Ap

Jatkossa tiedät hankkia kotivaraa, kun seuraavan kerran on extrarahaa. Kotona pitää olla aina parin kk edestä hyvin säilyvää ruokaa. Jos sinulla olisi nyt tuollainen kotivara, niin ei olisi mitään huolta.

Talossa on oltava ruokaa millä pysyt elossa sen 2kk. Säilykkeitä, riisiä, pastaa, öljyjä kaloreiden saantiin. Sitten myös tietenkin vessapaperia.

Kun näin on, ei tule jatkossa tällaista ongelmaa koskaan. 

Vierailija
42/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis... 1.4 on ihan just? Vai meneekö siitä sitten taas tyyliin 90% vuokraan ja pakollisiin laskuihin ja saat arvailla että mistä taas kaivetaan rahat loppukuun ruokiin ja lääkkeisiin jne?

Tuo kuulostaa todella rankalta kyllä. Voisitkihan saada apua jostain suunnittelemaan taloutta ja setvimään miten kaiken saisi järkättyä? Olet varmasti aivan jatkuvassa selviytymistilassa henkisesti nyt.

Minulla oli töitä mutta menetin vuosi sitten ne koronan takia. Yritän nyt opiskella uutta ammattia mut on vaikeaa eikä vanhassa ollut mitään vikaa, motivaatiota uuteen ei oikein ole.

Ei meillä jää rahaa mihinkään uuteen, kenkiin tmv, kaikki vaan kirppikseltä aina. Mulla on yhä luottokorttivelkaa viime kesältä kun lapsille piti ostaa uudet lasit, siellä se vaan kasvaa ja kasvaa.

Tuntuu että tää kituutus ei koskaan lopu. Nää ruoat ei tod. Riitä torstaihin asti : (

Ap

Oletko hakenut kaikkia mahdollisia tukia? Asumistukea, toimeentulotukea?

Nimittäin, jos sinulla ei ole ollut vuoteen kunnollisia tuloja, niin lasten laseihin olisi pitänyt saada viime kesänä kunnalta  maksusitoumus edes johonkin summaan saakka.

Enä jos nuorin on sairas, niin saatko lapselle vammaistukea? Sitähän saattaa saada lapselle esim. migreenin takia.

Jos ruoat ei riitä torstaihin saakka, niin lähetä nyt diakonille sähköposti. Osalla saattaa olla ensi viikolla lomaa, joten lähetä nyt. Samoin varaa aika kuntasi sosiaalitoimeen mahdollisen täydentävän toimeentulotuen vuoksi. Jos esim. tarviset autoa sen sairaan lapsesi vuoksi, niin siihen saatat saada jonkilaista apua.

Diakoni voi myös auttaa hakemaan erilaisia tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijassasi jakaisin aina tulevat rahat seuraaville neljälle viikolle. Ihan laittaisin, vaikka purkkeihin erikseen niin kauan, kunnes sisäistäisin sen miten rahat riittävät neljä viikkoa.

Eikös Marttakerhoilla ole kursseja taloudenhallintaan liittyen.

Kiitos vinkistä mutta mitään jaettavaa ei jää. Lapsilisillä käyn kaupassa ja apteekissa, tankkaan 20-40.

1. Pv tulee asumislisä, yritän laittaa sen kokonaan vuokraan mutta usein joudun ottamaan siitä 50-100e ruokaan rahaa.

10. Pv tulee elatustuki, ostan sillä ruokaa, m aksan laskuja, jos otin 100e asumistuesta, maksan sen nyt vuokraa pois.

15-17.pv tulee työttömyystuki, maksan siitä lopun vuokraa, laskuja, käyn kaupassa. Usein siitä jää 20-30e jolka pärjätäänkin taas lapsilisiin asti. Vai jaanko tuon 20e johonkin purkkeihin?

Ap

Niin ja siis opiskelen työttömyystuella. Pitäis vuoden päästä valmistua.

Emme saa toimeentulotukea, saimme kehotuksen muuttaa halvempaan asuntoon.

Jonotamme kunnalle sillä nyt ollaan 950e kolmiossa mutta ollaan oltu jo vuosi jonossa. En myöskään tiedä miten muutan sitten ilman apua ja rahaa.

Lainaisin tiedättekö tosi mielellään läheisiltä jos niitä olisi. Tämä yksinäisyys tässä on pahinta.

Mun on pakko ajaa kouluun autolla, lisäksi työharjoittelut + tuleva työ, pakko olla auto. Tunteja yleensä 8-16 joten en pääse leipäjonoihin, se kyllä auttaisi.

En elätä ketään miestä.

Eikö täällä ole muuta tässä tilanteessa, miten jaksatte tätä vuodesta toiseen?

Ap

Vierailija
44/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jatkossa tiedät hankkia kotivaraa, kun seuraavan kerran on extrarahaa. Kotona pitää olla aina parin kk edestä hyvin säilyvää ruokaa. Jos sinulla olisi nyt tuollainen kotivara, niin ei olisi mitään huolta.

Talossa on oltava ruokaa millä pysyt elossa sen 2kk. Säilykkeitä, riisiä, pastaa, öljyjä kaloreiden saantiin. Sitten myös tietenkin vessapaperia.

Pakastimetkin on keksitty. Punalaputettuja lihoja pakastin täyteen, näillä voi hyvin olla vaikka kuukausittainen kierto. Lisäksi edullisilla pakastekasviksiä. Tympeä se pelkkää makaronia ja tomaattimurskaa on syödä.

Vierailija
45/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle pitäisi kuitenkin jäädä asumiskulujen jälkeen vähintään 1450 euroa kuukaudessa rahaa käyttöön. Jos ei jää, niin saat toimeentulotukea. Miksi tuo summa ei riitä?

Vierailija
46/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.4. on alle viikon päästä. Mä en nyt ihan ymmärrä mikä on ongelma, kun kuitenkin sait ruokakaupassa ja apteekissa käytyä. Kai teillä nyt 4 päivää menee niillä ruuilla, jotka nyt ostit vai kuinka usein sitä ruokaa pitäis päästä ostamaan?

Vierailija
47/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko hakenut kaikkia mahdollisia tukia? Asumistukea, toimeentulotukea?

Nimittäin, jos sinulla ei ole ollut vuoteen kunnollisia tuloja, niin lasten laseihin olisi pitänyt saada viime kesänä kunnalta  maksusitoumus edes johonkin summaan saakka.

Enä jos nuorin on sairas, niin saatko lapselle vammaistukea? Sitähän saattaa saada lapselle esim. migreenin takia.

Jos ruoat ei riitä torstaihin saakka, niin lähetä nyt diakonille sähköposti. Osalla saattaa olla ensi viikolla lomaa, joten lähetä nyt. Samoin varaa aika kuntasi sosiaalitoimeen mahdollisen täydentävän toimeentulotuen vuoksi. Jos esim. tarviset autoa sen sairaan lapsesi vuoksi, niin siihen saatat saada jonkilaista apua.

Diakoni voi myös auttaa hakemaan erilaisia tukia.

Jos olet oikeutettu toimeentulotukeen, niin reseptilääkket kuuluvat toimeentulotuen piiriin. Jos käytät perusvoiteita, niin pyydä lääkäriä kirjoittamaan niistä resepti, niin silloin toimeentulotuki maksaa nekin.

Vierailija
48/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä. Ap yrittää vaan huijata rahaa.

Vierailija
49/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla hinnalla kyllä pitäisi mielestäni saada ruokaa kuudeksi päiväksi. Olen kahden lapsen yh ja oletan et saadaan saman verran lapsilisiä, tosin jos sinäkin olet yh niin saat yli 160€ enemmän kuin minä. Vaikka bensaan ja sähköön menisi 100€ (molempiin vaikka erikseen tuon verran) niin silti jää yli satanen ruokakauppaan. Meillä menee sähköön kuussa n 20€ ja autoa mulla ei ole, ymmärrän että joillekin se on pakollinen.

Vierailija
50/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elät jo nyt lastesi kanssa toisten siivellä. Lapsilisät ovat yhteiskunnan järjestämää tulonsiirtoa ihmisiltä toisille. Yksityisautoiluun ja elämiseen käyttämäsi rahat on jokin toinen tienannut tuottavalla työllään, et sinä. Missäs lastesi isä luuraa? Vai onko heitä useampikin? Jos on riittävästi miestä tehdä lapsia tähän maailmaan, pitäisi olla miestä myös kasvattaa heidät ja tukea taloudellisesti täysi-ikäisiksi, kunnes pystyvät hankkimaan oman elantonsa.

Haistappa kuule pitkä p a s ka. Oma isäni t a p e t t i i n kun olin kolme vuotias, eikä työttömällä rakennusmiehellä muutenkaan ollut miljoonia.

Vierailija
51/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan sellaisella sijainnilla, ettei auto ole välttämättömyys.

Joka paikkaan on mahdollisuus mennä julkisilla, pyörällä ja autolla.

Vaatteita voi ostaa etukäteen . Aika hyvin saatiin selville kasvurytmi. Tiesin missä vaiheessa käytetään 140 cm vaatteita. Hietsussa käytiin monta kerta kesässä.

Hävikkilaatikot ja -60% aktiivisena.

52/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Ei se helppo ole töihin mennä kun 3 lasta kotona. Missä mies ? Onko kukaan töissä? 

Lapsirievut. 

Lapsenlisät pitäisi laittaa tilille lapsille että he saavat 18 vuotiaana oman pesämunan. 

Ei lapsilisät mitään teinin rellestämisrahoja ole. Tällaisilta, joilla on vara laittaa lisät säästöön, pitäisi ottaa kokonaan lapsilisät pois.

Kiitos että vastasit. Ymmärsin että olin väärin ajatellut asian.

Tarkoitan että osan voisi laittaa säästöön , jos mahdollista. 

Vierailija
53/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijassasi jakaisin aina tulevat rahat seuraaville neljälle viikolle. Ihan laittaisin, vaikka purkkeihin erikseen niin kauan, kunnes sisäistäisin sen miten rahat riittävät neljä viikkoa.

Eikös Marttakerhoilla ole kursseja taloudenhallintaan liittyen.

Kiitos vinkistä mutta mitään jaettavaa ei jää. Lapsilisillä käyn kaupassa ja apteekissa, tankkaan 20-40.

1. Pv tulee asumislisä, yritän laittaa sen kokonaan vuokraan mutta usein joudun ottamaan siitä 50-100e ruokaan rahaa.

10. Pv tulee elatustuki, ostan sillä ruokaa, m aksan laskuja, jos otin 100e asumistuesta, maksan sen nyt vuokraa pois.

15-17.pv tulee työttömyystuki, maksan siitä lopun vuokraa, laskuja, käyn kaupassa. Usein siitä jää 20-30e jolka pärjätäänkin taas lapsilisiin asti. Vai jaanko tuon 20e johonkin purkkeihin?

Ap

Niin ja siis opiskelen työttömyystuella. Pitäis vuoden päästä valmistua.

Emme saa toimeentulotukea, saimme kehotuksen muuttaa halvempaan asuntoon.

Jonotamme kunnalle sillä nyt ollaan 950e kolmiossa mutta ollaan oltu jo vuosi jonossa. En myöskään tiedä miten muutan sitten ilman apua ja rahaa.

Lainaisin tiedättekö tosi mielellään läheisiltä jos niitä olisi. Tämä yksinäisyys tässä on pahinta.

Mun on pakko ajaa kouluun autolla, lisäksi työharjoittelut + tuleva työ, pakko olla auto. Tunteja yleensä 8-16 joten en pääse leipäjonoihin, se kyllä auttaisi.

En elätä ketään miestä.

Eikö täällä ole muuta tässä tilanteessa, miten jaksatte tätä vuodesta toiseen?

Ap

Varaa kunnan sosiaalitoimesta aika. Kela voi myös tehdä virheen. Jos  olette auntojonossa, niin muuta et tällä hetkellä voi tehdä. Kunta saattaa maksaa osan tuosta asunnosta täydentävänä toimeentulotukena, lisäksi, jos auto on pakollinen, niin saattaa maksaa bensat. ( Ainakin jossakin vaiheessa on pitänyt maksaa, vaikka ei ole maksanut.)

Leipäjonoista: joihinkin voi olla yhteydessä ( ainakin jos diakoni vastaa jonoista), ja kertoa, ettei pääse niihin. Meillä paikallinen diakoni säästää esim. perheelliselle ruokakassin, joka ei pääse töiden/opiskelujen vuoksi niitä hakemaan.

Vierailija
54/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä ne siiderit ja tupakat kauppaan niin rahaa riittää ruokaankin. 

Hämmentävästi olet päässyt lukutaidottomana peruskoulusta. Ja suoraan persuihin.

Vierailija
55/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä on auto jos olette köyhiä? Julkiset kulkevat hyvin.

Mistä tiedät missä ap asuu? Esim. Sevettijärvellä ei taatusti kulje julkiset hyvin eikä huonosti.

Vierailija
56/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö keksi mitään keinoa lisätienesteihin? Lapsilisät on yhteiskunnan tulonsiirtoa lasten edun vuoksi. Toivon syvästi,että tuki käytetään lasten vaatteisiin yms eikä vanhempien tarpeisiin.

Ei kannata uhriuta ja valitella, vaan käytä tämäkin aika asian ratkaisemiseen itse.

Aktiivisuus palkitaan, käsi ei voi olla koko ajan ojennettuna. Lapsia ei pidä hankkia, jos ei ole mahdollisuutta huolehtia heistä ja itsestä taloudellisesti.

Vierailija
57/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. En voi rahallisesti auttaa kun olen köyhä itsekin, mutta hyviä neuvoja on ketjussa ja myös kusipäitä, joita haluaisin potkia haaroihin.

Päähän on turha lyödä, kun ei sen sisällä ole kuin virtsaa.

Vierailija
58/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä vinkki on kirjoitettu vähän ilkeään sävyyn, mutta olisiko sinulla mahdollista päästä hakemaan EU-ruokaa? Joissakin seurakunnissa se on ainoa tapa jakaa ruokaa. Riippuen siitä mitä heillä on jäljellä, niin jos saisit viikottaisen kassin, niin siitä voisi laittaa myös ruokakaappiin pahan päivän varalle.

Vierailija
59/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Ei se helppo ole töihin mennä kun 3 lasta kotona. Missä mies ? Onko kukaan töissä? 

Lapsirievut. 

Lapsenlisät pitäisi laittaa tilille lapsille että he saavat 18 vuotiaana oman pesämunan. 

VÄÄRIN! Lapsilisä on TODELLAKIN tarkoitettu lapsen tarpeisiin. Ruokaan, vaatteisiin ym.

Otapa selvää koska ja miksi lapsilisä on tarkoitettu?

Vierailija
60/827 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla hinnalla kyllä pitäisi mielestäni saada ruokaa kuudeksi päiväksi. Olen kahden lapsen yh ja oletan et saadaan saman verran lapsilisiä, tosin jos sinäkin olet yh niin saat yli 160€ enemmän kuin minä. Vaikka bensaan ja sähköön menisi 100€ (molempiin vaikka erikseen tuon verran) niin silti jää yli satanen ruokakauppaan. Meillä menee sähköön kuussa n 20€ ja autoa mulla ei ole, ymmärrän että joillekin se on pakollinen.

Sähkölasku oli 90,9e, apteekkiin meni melkein kaksisataa. Jouduin nyt ostamaan, shampoota, ketsuppia, vessapaperia yms 'turhaa' koska kaikki oli vaan niin absoluuttisen loppu. Niin olen minäkin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi