Idiootti työkaveri soittelee molempien vapaapäivänä työasioista
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa tyhmyyttä.
Itsellä työpuhelin menee kiinni sillä sekunnilla, kun työaika loppuu.
Jos sen jostain syystä pitää jäädä päälle, niin työnantajan sopii siitä suorittaa rahallista kompensointia.
Hankalampaa laittaa kiinni jos on puhelinetu. Mut en minäkään alkaa työasioita vapaalla käymään läpi, sanon et puhutaan sitten toimistolla.
Miten se on hankalaa?
Puhelinetu ei tarkoita sitä, että työntekijän pitää olla tavoitettavissa 24/7, jollei näin ole erikseen työsopimuksessa mainittu.
En ala kahden kännyn loukkuun, jos sammutan ei läheisetkään saa kiinni
En ymmärrä mikä loukku siinä on. Samalla tavalla kuin sammutan läppärin työpäivän päätteeksi, sammutan myös sen työkännykän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa tyhmyyttä.
Itsellä työpuhelin menee kiinni sillä sekunnilla, kun työaika loppuu.
Jos sen jostain syystä pitää jäädä päälle, niin työnantajan sopii siitä suorittaa rahallista kompensointia.
Hankalampaa laittaa kiinni jos on puhelinetu. Mut en minäkään alkaa työasioita vapaalla käymään läpi, sanon et puhutaan sitten toimistolla.
Vaikka on puhelinetu, ei se estä ihmistä hankkimasta myös omaa kännykkää ja pitämään puhelinetupuhelinta vain työkäytössä. Sen saa kyllä kiinni sen puhelimen.
Ei tietenkään, mutta itse en halua ostaa puhelinta ja maksaa sen käytöstä kun saan ne käytännössä ilmaiseksi, no tietysti edusta menee vero mutta varsin mitätön. En myöskään halua kahta kännyä eri tarkoituksiin.
No silloin sä olet tehnyt sen valinnan, että sua häiritään työasioilla vapaa-ajalla. Sen kanssa pitää sitten vaan elää.
Ole yhteydessä esimieheesi, jonka kanssa keskustelette kuuluuko työsopimuksesi piiriin olla valmiudessa myös vapaa-aikana ja onko esimies valmis maksamaan lisäkorvausta siitä, että teet työtä myös vapaa-ajallasi.
Vaikka tietäisit vastauksen toki itsekin, ja oletan kommentistasi, ettei se kuulu niin alkaa se esimiestäkin kiinnostamaan, jos joutuu ottamaan kantaa työn vaatimusta vastaavaan korvaukseen.
Voihan olla, että kollegasi saa korvausta enemmän, koska hänen työsopimuksensa esim. asiantuntijatehtävässä sitä edellyttää..
Kyllä yleensä se, että joudut luopumaan vapaa-ajastasi ilman lisäkorvausta niin on jo itsessään aihe keskustella esimiehesi kanssa, että onko palkkaus ajan tasalla.
Työuupumusta on nykyään paljon, eikä se ole mikään ihme. Työelämä on monesti tosi kovaa ja vaativaa. Osa työn rajattomuudesta on kuitenkin kiinni ihan työntekijöistä itsestään. Tottakai työnantaja haluaa meidän olevan mielellään töissä ilmaiseksi koko ajan, jos me siihen suostumme. Olisi terveysteko itseään kohtaan ja myös solidaarisuutta muita kohtaan kieltäytyä olemasta työnantajan tavoitettavissa ilman korvausta. Sen eteen voi tehdä itse valintoja. Jos ei kuitenkaan suostu edes sen vertaa hoitamaan asiaa, että pysyttelee pois työpaikan käytöstä vapaapäivänään, niin sitten ei oikein voi kyllä valittaa.
Joo, nää on kyllä rasittavia tyyppejä, ketkä soittelee pe-iltana tai lauantaina työasioissa. Siis sellaisissa kiireettömissä, jotka pystyis hoitaa ihan hyvin maanantaina.
Sit on eri juttu jos joku todellinen hätä, siis tyyliin et sairastuu, eikä pääse töihin ja ilmoittaa siitä tms.
Soitin kerran työpäivän iltana työkaverille eräästä asiasta, eikä hän koskaan vastannut. En soittanut koskaan uudestaan, joten ainakin se toimi! Kokeile samaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole työpuhelimia. Kannattaa laittaa estoon, sillä huomautukset eivät kokemukseni mukaan tehoa.
Jos työasioita pitää hoitaa puhelimitse, työnantajan pitää hankkia puhelin. Työntekijän ei tule hoitaa työasioita omasta henkilökohtaisesta numerostaan.
Julkisella sektorilla ei ole useinkaan työpuhelimia. Silti oma numero on esimiehen ja monen työkaverinkin tiedossa. Aika sitten näyttää, miten työkaverit toimivat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole työpuhelimia. Kannattaa laittaa estoon, sillä huomautukset eivät kokemukseni mukaan tehoa.
Jos työasioita pitää hoitaa puhelimitse, työnantajan pitää hankkia puhelin. Työntekijän ei tule hoitaa työasioita omasta henkilökohtaisesta numerostaan.
Julkisella sektorilla ei ole useinkaan työpuhelimia. Silti oma numero on esimiehen ja monen työkaverinkin tiedossa. Aika sitten näyttää, miten työkaverit toimivat...
Oon tehnyt koko urani julkisella sektorilla ja aina on ollut työpuhelin. Se on tuolla nyt kaapissa nätisti läppärin vieressä sammutettuna ja aukeaa maanantaina klo 8.00.
Oli miten oli, työasioiden hoitamiseen omasta puhelimesta tai vapaa-ajalla ei pidä kenenkään suostua. Jos suostuu, ihan turha sitten valittaa. Mitään velvollisuutta siihen ei ole.
Työnantaja tarjoaa tyypillisesti käyttöön erilaisia työvälineitä. Kun työpäivä on ohi, niiden käyttö lopetetaan. Miksiköhän nimenomaan puhelin koetaan sellaiseksi työvälineeksi, että sitä samaa laitetta tulee käyttää sekä työ- että vapaa-ajalla? Jos tekee vaikkapa työpaikalla töitä pöytäkoneella tai käyttää kokkina sähkövatkainta, ei varmaan tulisi mieleenkään, että roudaat ne kotiisi sitten omaan käyttöösi työpäivän jälkeen.
Kun työkontakteilla on sun työnumero ja omalla lähipiirillä oma numero, mitään ongelmaa ei ole. Työpuhelin kiinni vapaalla ja se siitä. Jos antaa sen signaalin, että saattaa olla aina työasioissa tavoitettavissa, voi olla ihan varma, että sitten sua myöskin niissä työasioissa tavoitellaan vapaa-ajalla.
Minua ei haittaa yhtään, jos pomo laittaa sähköpostia viikonlopun aikana. Mutta luen ja reagoin niihin vasta maanantaina. Mutta siitä en tykkäisi, jos soitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt koko urani julkisella sektorilla ja aina on ollut työpuhelin. Se on tuolla nyt kaapissa nätisti läppärin vieressä sammutettuna ja aukeaa maanantaina klo 8.00.
Oli miten oli, työasioiden hoitamiseen omasta puhelimesta tai vapaa-ajalla ei pidä kenenkään suostua. Jos suostuu, ihan turha sitten valittaa. Mitään velvollisuutta siihen ei ole.
Sama vika. Työpuhelin lentotilassa ja avaan maanantaina.
Millaista työtä te teette, joille soitellaan?
Minulla se oli esimies, joka otti yhteyttä iltaisin, viikonloppuisin, sairaslomalla ollessani ja vuosilomilla. Joo, väsyin.
Mulla vain yksi numero, mutta pääsääntöisesti en vastaa tuntemattomiin numeroihin vapaalla. En mitään ongelmaa. Puhelin myös näyttää numeron, joten koronajäljityssoittoihin yms. pakollisiin pystyy vastaamaan.
Mielestäni on röyhkeää jopa lähettää puhelimen pikaviestimeen viestejä työajan ulkopuolella, ellei todellista syytä ole. Ihan kuin muiden täytyisi olla koko ajan valmiudessa niitä lukemaan. Miksei voi odottaa virka-aikaan? Esittääkö yli-innokasta työntekijää? Vai onko vain tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on röyhkeää jopa lähettää puhelimen pikaviestimeen viestejä työajan ulkopuolella, ellei todellista syytä ole. Ihan kuin muiden täytyisi olla koko ajan valmiudessa niitä lukemaan. Miksei voi odottaa virka-aikaan? Esittääkö yli-innokasta työntekijää? Vai onko vain tyhmä?
Kollega. Soitti eilen illalla about klo 20, kun olin jo tullut saunasta ja istuin sohvalla kaljatölkki kädessä. Sanoi, ettei saanut työpuhelimesta kiinni (suljettuna), niin soittaa siksi siviilinumeroon (!).
Sitten alkoi latelemaan vähäpätöisiä työjuttuja. Hetken kuulostelin ja kun tajusin, ettei nää todellakaan ole mitään urgent -asioita, sanoin, että jatketaan tästä maanantaina. Ja toivotin viikonloppuja.
Joskus on tehnyt samaa Facessa yksityisviesteillä, viikonloppuna alkanut hoitaa työasioita. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri soitteli juovuksissa. Ja ryyppäsi samalla kun puhui. Lopulta puheesta oli tuskaa saada mitään selvää. Toisen kaverin kanssa oli jutellut kolme tuntia ja lopulta oli kuulemma kuulunut rojahdus ja puhe loppui. Varmaan oli sammunut ja pudonnut tuolilta.
Mä olen aina ihmetellyt teitä, jotka jaksatte noita humalapuheluita. Miksette laita luuria kiinni?
Mun mutsi kasarilla-ysärillä tuli sukurakkaaksi baarista tultuaan. Että yöllä yhden kahden aikaan soitti sukulaiset läpi, aivan järkyttävässä räkäkännissä. Isä oli sen yleensä kantanut kotiin, kun jalat ei kanna ja eikun soittelemaan!
Sitten ne toiset herätettyään ne "juttelivat" tunnin tai pari putkeen. MIKSI? Oli äitiään, anoppiaan, veljeä, siskoa, isän siskot yms. Tai sitten ihan vaan pitkästä aikaa muistui mieleen, joku random duunikaveri 10 vuoden takaa ja sitä tuli ikävä. Silloinhan puhelinluettelosta vielä löytyi lähes kaikkien numerotkin.
Itse muutin omilleni, niin otin aina yöksi puhelimesta piuhat seinästä. Nykyään on äidin numerot äänettömällä.
Ihan hullua tämä meno! Varmaan taustalla joku näyttämisen halu ja hikarointi. Pelkää että tulee potkut jos ei paina töitä 24/7.
Mulla on ongelmana, että ex-työkaverini kerta toisensa jälkeen tavatessamme AINA vuodattaa kaikki (minun entisen - hänen yhä voimassaolevan) työpaikkansa asiat ryöppynä ilmoille aivan kuin minua voisi vähempää enää kiinnostaa organisaatiomuutokset, tiimijaot ja mahdolliset kesätyöntekijöiden palkkaukset henkilökemiasotkuista puhumattakaan. Tästä syystä välttelen häntä sen minkä voin. Tunnustan, että jos näen hänet esim. etäältä kaupungilla, luikkaisen varmasti saman tien vastakkaiseen suuntaan ja vaikka kierrän huomattavan pidemmän kautta kotiin, jos sillä vältän hänen kohtaamisensa.
Ei tietenkään, mutta itse en halua ostaa puhelinta ja maksaa sen käytöstä kun saan ne käytännössä ilmaiseksi, no tietysti edusta menee vero mutta varsin mitätön. En myöskään halua kahta kännyä eri tarkoituksiin.