Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV: Kemian opettaja Teemu, 36, hankkii ruokansa roskiksista: MTV seurasi, kun superdyykkari noukki jätteiden seasta syötävää – ei kavahtanut edes sushia

Vierailija
26.03.2021 |

"Helsinkiläinen Teemu Arppe, 36, on aktiivinen roskisdyykkari. Hän haluaa vähentää ruokahävikin määrää ottamalla käyttöön muiden ihmisten tuottamaa hävikkiä."

"On torstai-ilta, kello on kuusi Helsingin Töölössä. Katuvalot loistavat vilkkaalla Runeberginkadulla. Kemianopettajana työskentelevä Teemu Arppe kurvaa raitiovaunun kolinan säestämältä kadulta kerrostalon sisäpihalle isoa tyhjää kestokassia kantaen.

– Tämä on kuin dyykkarin Linnanmäki, paljon laitteita, toteaa Arppe kuvaillessaan kerrostalokorttelin sisäpihan roskakatoksien määrää.
Tonkija saapuu ensimmäiselle roskakatokselle ja avaa jäteastian luukun tukien sen tukevasti, jotta se ei iskeydy päähän roskista penkoessa.
Roskis on miltei täynnä asukkaiden roskapusseja. Tonkija näkee niistä jokaisen mahdollisuutena. Hän kuvaakin roskisdyykkausta eräänlaiseksi aarteenmetsästykseksi, sillä ikinä ei voi tietää, mitä tulee vastaan.

Vastaan tulee pohdintaa herättävä löytö, nimittäin sushirasia. Se sisältää muun muassa raa'asta kalasta valmistettuja lohinigirejä ja lohimakeja.

– En ole nähnyt juurikaan vaikutusta kylmäketjun katkeamisella. Olen dyykkannut jauhelihaa helteisinä kesäpäivinäkin, kertoo Tonkija.

Tonkija kertoo olevansa lähes kaikkiruokainen.

Tonkijan päällä olevista vaatteista kaikki on löydetty roskiksesta alushousuja lukuun ottamatta. Ne hän on löytänyt kadulta."
Koko juttu luettavissa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kemianopettaja-teemu-36-hankkii-ruo…

Onkohan Tonkija ikina sairastunut löydöistään ja penkookohan roskiksia nyt koronan aikaan? On ihan totta, että ruokahävikkiä pitäisi vähentää, mutta kuten jutusta käy ilmi kotitalouksien ruokahävikki on loppupeleissä melko vähäistä. Ja ehkä voisi kehittää muitakin keinoja sen pienentämiseksi kuin dyykkaus. Jutun mukaan myös muut talon asukkaat ovat valittaneet Tonkijan roskisten penkomisesta.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemulla on varmaan kemiaa aika monen naisen kanssa, kun ei ole nirso ja sushijutuista päätellen naisen hygieniankaan kanssa ei ole niin tarkkaa. 

Mutta olisiko naiselle turn off Teemun tapa hankkia safkat deiteille?

Vierailija
22/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli huono olo.

Arvostan suuresti kaikenlaisia ekohippejä, mutta tuntemattomien ihmisten tuntemattomilla jätteillä elämisen on oltava joku mielenhäiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemulla on varmaan kemiaa aika monen naisen kanssa, kun ei ole nirso ja sushijutuista päätellen naisen hygieniankaan kanssa ei ole niin tarkkaa. 

Eikös hän ole naimisissa? Tämähän on vanha juttu.

24/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskalaanin kuningatar Barbara sopisi hänelle. 

Oikeesti on olemassa. 

Vierailija
25/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös hän ole naimisissa? Tämähän on vanha juttu.

Jutussa kerrotaan, että vaimon kautta alkoi tämä uusi elämäntapa. Vuoden 2020 alussa julkaistu, juuri ennen pandemian alkua.

Vierailija
26/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylllmäketjuun kattkeamisesssa ja muuussa on mm se vastuuukysymys.

Niiin ei tuo oikein etttä satunnaisten ihmisten roskiksia dyykkailee vaan että enemmmänkin sitten joku järjestelmä ja käsitys siiitä että on joku kauppa tai muuu. Tuleee vähän eenmmänkin ajatus siitä jos satunnaisia roskalaaatikoita käy tiirailemasssa ettei ole oikein muut elämän osaset oikein kohdallaaan.

Vierailija
27/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu on naimisissa. Mutta lapsia hänellä ja hänen vaimollaan ei ole.

Vierailija
28/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lukenut blogia mielenkiinnolla - olen hygieniafriikki, ja tuo on mulle täysin käsittämätön elämäntapa, mutta tyyppi kirjoittaa hyvin ja kiinnostavasti! Mutta itse en kyllä pystyisi ottamaan mitään dyykkilöytöjä omaan jääkaappiini.

Vierailija
29/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiin ei tuo oikein etttä satunnaisten ihmisten roskiksia dyykkailee vaan että enemmmänkin sitten joku järjestelmä ja käsitys siiitä että on joku kauppa tai muuu. Tuleee vähän eenmmänkin ajatus siitä jos satunnaisia roskalaaatikoita käy tiirailemasssa ettei ole oikein muut elämän osaset oikein kohdallaaan.

Muttta tietysti se etttä uutisiin asti menty että miten paljon sitä ruokaa heitetäään roskiiin ja mikä on sen vaikutus ilmastooon.

Vierailija
30/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemu on naimisissa. Mutta lapsia hänellä ja hänen vaimollaan ei ole.

Enää. Lapsi kuoli syötyään 2 viikkoa vanhaa sushia viikon ikäisenä.

Vierailija
31/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma, vastenmielistä miten paljon ruokaa menee roskikseen. Hyvä että joku sen käyttää, eläimet eivät kärsineet turhaan.

Vierailija
32/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi koiraa on

Vierailija
33/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma, vastenmielistä miten paljon ruokaa menee roskikseen. Hyvä että joku sen käyttää, eläimet eivät kärsineet turhaan.

No ei kaikki heitä ruokaa roskiin. Itse ostan vain minkä käytän. Yhteen vaiheeseen meni monta vuotta ilman yhtään ruokahävikkiä. Olen heittänyt pois vain sellaista, joka on ihan selvästi homeessa, tai on ollut jotain toukkia tms.

Vierailija
34/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muttta tietysti se etttä uutisiin asti menty että miten paljon sitä ruokaa heitetäään roskiiin ja mikä on sen vaikutus ilmastooon.

Jooo kylllä mäkin muiistan olin 16 vuotiaas ja jäiin yhden pasin youtube videoihin koukkuuuun. Oli jotenkin niin ihastuttava ja mielenkiintoinen persooona.

Vierailija
35/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on niin vastenmielistä niin mikä on tekosyysi olla hankkimatta ruokasi toisten jätteistä?

Vierailija
36/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä että joku tekee jotain hyvää tämän meidän maapallon puolesta, siis vähentää roskamäärää.

Arvostan myös niitä jotka keräävät roskia luonnosta ja rannoilta. Ehkä jonain päivänä liityn joukkoon, kunhan vapaa-aikaa on enemmän. Varsinkin kaikki muoviroska luonnossa on aivan järkyttävää, linnut ja kalat niitä sitten syövät.

Vähän eri asia olla heittämättä roskia luontoon ja kerätä niitä pois kuin tonkia ruokansa toisten roskiksista.

Vierailija
37/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai hän ketään muuta vastaavasti pyytänyt elämään. Jos kerran muutamia vatsaväänteitä enempää ei ole ikinä tullut, niin mikäs siinä. Tosin ihmettelin tätä sushin mukaan ottamista. Se oli jo aika ällöä. Sushi pitäisi kuitenkin syödä yleensä samana päivänä. Maku nyt ei todellakaan voinut enää olla hyvä. Ehkä heille ruoka oli vain polttoaine, ei niinkään nautinto. Samoin tämän laukun ja takin nappaaminen oli vähän erikoista. Siis siihen nähden, että jos kyse ei kerran ole rahasta. Tarvitsiko hän juuri takkia ja laukkua, vai ottiko hän ne mukaan vain, koska sai ilmaiseksi? 

Vierailija
38/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikki heitä ruokaa roskiin. Itse ostan vain minkä käytän. Yhteen vaiheeseen meni monta vuotta ilman yhtään ruokahävikkiä. Olen heittänyt pois vain sellaista, joka on ihan selvästi homeessa, tai on ollut jotain toukkia tms.

Ihan samaa ruokahävikkiä se sinun pilaantunut ruokasi on kuin muidenkin.

Vierailija
39/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Helsingissä ei ole kauppojen roskiksia näkyvillä yleisillä paikoilla.

Vierailija
40/95 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jooo kylllä mäkin muiistan olin 16 vuotiaas ja jäiin yhden pasin youtube videoihin koukkuuuun. Oli jotenkin niin ihastuttava ja mielenkiintoinen persooona.

Mä ooon itte ollut kierrätyskeskuksessa enkä ole edes lapsena oikein ollu sellaista mitä olisi jaksanut fanittttaa, mulle jotenkin ihan muut arvot on ollu aina tärkeämpiä sillä tavallla että tyyliin esiim että musiikki kappaleessa on sanat joissa on asiaaakin ja se on sydämellä tehtyä musiiikkia. Kierrätyskeskuksessa oppinut justiin sen että tavaralla on se hyötyarvo/käytttöarvo, markkina arvo ja materiaali arvo. Ja kuuinka johonkin tuotteisiin pumpattu ilma muuttuu materiaaali aervoksi. ETttä se että miten ihminen on utelias ja arvostaaa ja on kiinnostunut jostakin niin on se elämän suuurin rikkaus. Eiikä se amerikkalainen illluusio.