Teini on salannut seurustelevansa...
Tänään lupauduin hakemaan 14-vuotiaan koulusta autolla ja ilmoitin viestillä tulevani läheisen kaupan parkkipaikalle vähän myöhässä (teini pääsi koulusta klo 15 ja olin vasta 15.15 lähdössä kotoa). Pääsin kuitenkin odotettua aikaisemmin kaupalle. Kaarsin autolla kaupan pihalle ja näin tytön tulevan kauempaa, eikä hän ollut yksin.
Tyttö kulki käsi kädessä jonkun ikäisensä (max. vuoden vanhemman) pojan kanssa eikä selvästikään nähnyt autoani, kurottautuivat vielä hyvästiksi suutelemaan. Olin yllättynyt ja kun tyttö tuli autoon, esitin olleeni puhelimella koko ajan. Tyttö näytti todella vaivautuneelta ja vaikealta huomattuaan, että olinkin paikalla.
En niinkään ole yllättynyt tai järkyttynyt, jos tyttärellä on poikaystävä. Hän oli ennen kotona viihtyvä ja tykkäsi olla huoneessaan, mutta viimeaikoina on alkanut viettää lähes jokaisen illan ulkona "kavereiden" kanssa, olla normaalia iloisemman oloinen ja lähetellä kännykällään paljon viestejä. Ei minulla ole mitään seurustelua vastaan, olen iloinen että tyttö on löytänyt rakkauden ja ihastumisen tunteet ikäisensä pojan kanssa. Olen vain surullinen siitä, ettei tyttö ole puhunut asiasta minulle. Vanhempana haluaisin tietää, mitä lapseni elämässä tapahtuu. Selvästikin tyttö pelkää puhua aiheesta kanssani, mikä merkitsee isoja ongelmia keskinäisissä luottamussuhteissamme.
Onko vinkkejä, miten keskustella aiheesta tyttären kanssa? Haluaisin ilmaista, että minulle voi puhua kaikesta ja haluaisinkin tietää, kenen kanssa teini viettää aikaansa ja ketä rakastaa.
Kommentit (27)
Tuossa tilanteessa sanotaan: moikka! Mites päivä sujui? (Vastaus ja jatkokysymyksiä aiheesta) Sitten: olinko näkevinäni merkkejä siitä, että olet ihastunut? Haluatko kertoa siitä? Sitten juttelette aiheesta kuin näkkäristä, jos tyttö on siihen valmis. Jos ei, niin kerrot, että olet tässä ihan vieressä jos haluat jutella asiasta myöhemmin ja vähän rutistat tyttöä tai kosketat kättä. Ja sitten muihin aiheisiin: mitäs syötäis tänään?
Anna lapsellesi oikeus yksityisyyteen. Hän kertoo ja tuo kotiin, kun on valmis. Ei äidin tarvitse ihan kaikkea tietää ja silti on hyvä äiti - lapsi -suhde.
Mä en koskaan kertonut seurusteluistani yms. jutuista kotona.
Mä pelkäsin kuollakseni sitä, että äiti kutsuu pojan syömään ja hänen perheensä heti viikon päästä ja suunnittelee jo häät... ja lapsenlapset.
Äitini todella luuli, että seurustelin ekan kerran 21 -vuotiaana. Silloin olin jo vuoden verran ollut saman miehenalun kanssa ja suunniteltiin yhteen muuttamista. Eikä siis enää haitannut, vaikka ruokakutsu tuliskin. Mä tunsin jo anopin ja näiden tavat. ;) Eli joo hänen kanssaan naimisissa nyt.
Myöhemmin äiti järkyttyi, kun tuli juttua jostain mun exästä... seurusteltiin yläasteella. Niin sen kanssa mä olin lukiossa. Vanhojen tanssiparin kanssa seukkasin 1,5 vuotta.
Ja kyllä.. äidille esittelin mieheni silloin 21 vuotiaana, niin ekana äiti huojentu "sä et olekaan lesbo!?!" , sitä olivat isän kanssa pyöritelleet, kun en poikia tuo. Seuraavaksi hän sitten kutsui miehen syömään ja seuraavassa kuussa miehen vanhemmat. jne.
Hyvät välit ovat olleet aina. Tiedän, että olisin voinut kertoa mitä vaan. Luottamus pelasi. Jopa mahdollisen lesbouteni olisin voinut kertoa huoletta, mutta en sitä, että seurustelen. :)
Äitini vaan on hössättää aivan liikaa.
Kyllä nykyään 14-vuotiailla tytöillä on jo poikaystäviä, tiesivät vanhemmat niistä tai eivät. Tärkeintä että poika on suht oman ikäinen eikä mikään 20-30v grooming-jengiläinen.
Ihan avoimesti ja vilpittömästi kannattaa puhua asiasta, turha salailu ja vaikenemisen kulttuuri kannattaa kitkeä pois jottei lapsesi opi häpeämään ja vaikenemaan asioista joita ei tarvitse salailla. Todennäköisesti suhde on vielä niin tuore ettei ole halunnut paljastaa sitä tai sitten tyttö on epävarma siitä miten vanhempansa suhtautuvat mahdolliseen poikaystävään. Se on win-win kaikille jos nuori pystyy luottamaan siihen että tulee hyväksytyksi itsenään eikä perhe käänny itseään vastaan. Jos on huolia ehkäisystä tai muuta problematiikkaa parisuhteisiin liittyen niin niistä pitäisi puhua tytön kanssa kahden kesken, rauhassa ja hienovaraisesti ilman syyllistämistä tms.
Kysäiset vaikka ohimennen mitä kuuluu ja kenen kavereiden kanssa liikkuu. Jos kiertelee niin voit sanoa että huomasit hänen olevan jonkun pojan kanssa ja kysyä suoraan oliko se hänen poikaystävänsä. Jos hän ei halua puhua asiasta niin ymmärrä ja sano että jos haluaa puhua niin voi tulla juttelemaan milloin vain. Älä luo painostavaa tai ahdistavaa ilmapiiriä. Jos rohkaistuu puhumaan niin sano että jos on oikeasti sellainen poika josta tykkää niin tuo joskus kotiin näytille.
Teininä moni salailee, pelkää että seurustelu kielletään, vaikkei poika olis pahisjengissä.