Parisuhteessa ja lapsia ja suuret tuloerot - miten jaetaan tulot??
Olen itse sairaanhoitaja, en voi terveydellisistä syistä tehdä kolmivuoroa. Eli palkkaa tulee noin 2100€ käteen kuukaudessa. Sen sijaan mieheni tienaa 5000€ kuussa käteen. Maksamme 50/50 ja tuntuu ettei omasta palkasta jää mitään käteen ;(
Kommentit (40)
Jos 50/50 niin sitten alatte elämään sen mukaan miten pienituloisemman tulot kestää. Eli kaikki ylimääräiset turhat menot veke mihin sinun palkkasi ei riitä jotta saat itsekin säästöön rahaa.
Noh, meillä suhteessa kaikki menee samaan pottiin, 2200 ja toinen 3700, siitä sitten maksetaan menot.
Mutta siis jaatteko menot puoliksi siis ja siitä sitten maksatte osuutenne? En suostuisi, ei ole reilua.
Ei meillä jaella mitenkään. Lähes 10v menty jo periaatteella, että on yhteiset rahat. Lapsia 4kpl ja koskaan ei ole ollut riitaa rahasta. Mies maksaa asumisen yms muut isommat, kun tienaa enemmän. Minä taas usein lasten hankintoja ja ruokia.
Meillä on yhteiset ragat koska olemme perhe eikä mitään pelkkiä kämppäkavereita. Minä tienaam enemmän kuin mies (kun heti kuitenkin syytetään miehen siivellä elämisestä). Meille on molemmille ollut itsestään selvää että jos halutaan perustaa perhe niin kaikilla perheenjäsenillä on silloin sama elintaso ja elämäntapa.
On parisuhde ja on lapsia, mutta oletteko siis perhe? Minusta kulut pitää jakaa niin että kaikilla perheenjäsenillä on sama elintaso.
Molemmat vastaa omista kuluista, yhteiset puoliksi.
Ensin päätetään yhdessä, mikä on perheen yhteinen elintaso. Lähtökohtaisesti se on, että kumpikin maksaa puolet. Jos jompikumpi haluaa, että elintaso on korkeampi kuin mitä 50-50 jako tarkoittaisi, se joka niin haluaa, maksaa enemmän. Meillä minä tienaan huomattavasi enemmän kuin mieheni ja lisäksi mulla on pääomatuloja. Olemme sopineet niin, että yhteinen (myös lastemme) elintaso on se, josta kumpikin maksaa puolet.
Yhteinen tili, jonne molempien palkat tulevat ja jolta kaikki menot maksetaan.
Toimii hyvin. Mutta luulisin, että ei ehkä toimi siinä tapauksessa, jos molemmat eivät ole vastuullisia rahankäyttäjiä.
Eivät pariskunnan osapuolten tulot useimmiten ole samat. Siitä ei voi lähteäkään. Olette vinoutuneessa suhteessa, jos ette tätä tajua. Perheessä ei pennejä lasketa!
Meillä aika samanlaiset tulot, minä tienaan nettona noin 2000€ ja mies 5000€. Minä laitan 500€/kk eläkesijoituksiin ja loput menee laskuihin. Miehen palkka menee laskuihin ja sitten jos se ei riitä, otetaan miehen säästöistä. Säästöjä miehelle kertyy bonuksista, joita saa vuoden mittaan useita kymmeniä tuhansia (netto).
Meillä vain yksi lapsi (ja hänkin jo aikuinen), mutta mies ei kyllä koskaan pihistellyt lapsen kohdalla, siitä hänelle iso plussa.
Suhteessa tuloihin, eli mies maksaa enemmän. Esim asumisen kuluista isomman osa , mä lasten juttuja yms.
Menot pitää asettaa tietysti niin että köyhemmälläkin vielä jää säästöön edes vähän.
Mun mielestä teidän pitäis maksaa menoja tulojen suhteessa.
Eli laskette, paljonko ovat perheenne juoksevat kulut per kk. Stten osallistutte niihin tulojenne suhteessa. Jos perheenne menot ovat 7100 euroa/kk joista sinä maksat 2100 ja miehesi 5000 niin silloin molemmat maksavat 100 %tuloistaan ja se on reilua.
Jos perheenne menot ovat 4200 euroa/kk joista sinä maksat 2100 eli puolet, mutta joka on 100% tuloistasi, mies maksaa liian vähän.
Oikeudenmukainen jako olisi se, että sinä maksat 1300 euroa ja miehesi 2900 euroa. Sinä maksat silloinkin prosentuaalisesti hieman enemmän. 61 %palkastasi ja mies maksaa 58% omastaan.
Jos miehesi urputtaa, ettei hän aio elättää vaimoaan, niin lapsensa hän joutuu joka tapauksessa elättämään. Ja käytännössä on todella vaikea elää saman katon alla niin, että lapsilla ja miehellä on parempi elintaso kuin perheen äidillä. Tai voivathan lapset ja mies harrastaa jotain kallista ja sinä vain käyt kävelyllä. Mutta esim. internetin suoratoistopalveluita voit katsoa, vaikka miehesi olisi ostanut ne itselleen.
En muutenkaan oikein käsitä, miksi perheellisen pitäisi säästää jotain pottia pelkästään itselleen. Lapsethan sen kuitenkin perii eikä käärinliinoissa ole taskuja.
Miehesi pitäisi ap maksaa osa sun menoista.
Tietysti sama prosenttiosuus tuloista molemmilta. Yksinkertaista. Next!
Hieman olen kateellinen siitä, että on toinen palkka millä puolet elinkuluista maksetaan. Olisi juhlaa, jos ei tarvitsisi kaikkea yksin yhdestä palkasta maksaa.
Aloitte miettiä asiaa vasta nyt, kun on jo lapsia?
Käytä ap ”naisen keinoja” kompensoida tuloero.
Eli siis miten jaatte kustannukset???