Parisuhteessa ja lapsia ja suuret tuloerot - miten jaetaan tulot??
Olen itse sairaanhoitaja, en voi terveydellisistä syistä tehdä kolmivuoroa. Eli palkkaa tulee noin 2100€ käteen kuukaudessa. Sen sijaan mieheni tienaa 5000€ kuussa käteen. Maksamme 50/50 ja tuntuu ettei omasta palkasta jää mitään käteen ;(
Kommentit (40)
Meillä on kaikki yhteistä, mutta ollaankin oltu yhdessä lukiosta lähtien jonka jälkeen ollaan taloudellisesti tuettu toisiamme opiskeluissa vuorotellen. Eli tavallaan ajatellaan että kummatkin ovat auttaneet toisiamme saavuttamaan sen mitä meillä on ja sillä kuka tienaa mitä ei ole väliä. Esim minä olen paljon kouluttautuneempo ja vaativammalla alalla joka on naisvaltainen ja siis vähäpalkkainen.
Ei helvetti! Itse elin miehen kanssa, jonka kanssa maksettiin kaikki puoliksi. Lisäksi minä tietysti maksoin omien lasteni kulut. Tämä johti siihen, että miehen tili pullisteli rahaa ja itse elin kädestä suuhun, välillä jopa lainatan mieheltä rahaa ennen palkkapäivää. Tuloni laskivat parisuhteen myötä, kun en saanut enää edes Kelan yh-korotusta!
Ei kai ihme, että ero tuli? Ex vielä kertoili, miten hyväksikäytin häntä taloudellisesti.
En suostuisi enää ikinä tuollaiseen! Älä sinäkään ap. Teillä on sentään yhteinen lapsi! Nyt asia puheeksi!!
Kasva aikuiseksi, hoida asiasi parhain päin. Jos tahdot muutosta, mieti miten saat sen aikaan. Niin makaa kuin petaa. Jos ei ole tähän mennessä pedannut, eiköhän ole jo korkea aika pistää vuodevaatteet kuntoon. Miten juuri sinä sen teet? Mitä mieltä sinä olet? Hoitaako isä lastaan myös kanssasi fifty-fifty, vai meneekö niin, että se oletkin sinä, joka hoidat? Kokkaako mies, tiskaako, käykö kaupassa, siivoaako, pyykkääkö. Koetahan miettiä, mitä _sinä_ tahdot.
Kiva kämppis sulla
Onneksi itse olen normaalissa avioliitossa. Ehkä sinäkin vielä löydät sen oikean.
Vierailija kirjoitti:
Kasva aikuiseksi, hoida asiasi parhain päin. Jos tahdot muutosta, mieti miten saat sen aikaan. Niin makaa kuin petaa. Jos ei ole tähän mennessä pedannut, eiköhän ole jo korkea aika pistää vuodevaatteet kuntoon. Miten juuri sinä sen teet? Mitä mieltä sinä olet? Hoitaako isä lastaan myös kanssasi fifty-fifty, vai meneekö niin, että se oletkin sinä, joka hoidat? Kokkaako mies, tiskaako, käykö kaupassa, siivoaako, pyykkääkö. Koetahan miettiä, mitä _sinä_ tahdot.
Hyvä kommentti. Miten tosiaan JOS toinen ei osallistu milläänlailla kodin-, tai lastenhoitoon???
Asumiskulut ja lasten menot puoliksi. Mies voi ruokakuluista maksaa enemmän kun syö enemmän. Muut rahat omia.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti sama prosenttiosuus tuloista molemmilta. Yksinkertaista. Next!
Minkä takia? Nainen kuitenkin eroaa jossain vaiheessa joten ihan älytöntä kustantaa toisen
elämistä. Kumpikin maksaa omansa.
Tällaisilta tilanteilta muuten vältyttäisiin jos naiset ymmärtäisivät mennä oman tasoisen miehen kanssa yhteen, eli sellaisen jolla on yhtä suuret tulot.
eli kenen ne lapset on? aloittajan?
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti! Itse elin miehen kanssa, jonka kanssa maksettiin kaikki puoliksi. Lisäksi minä tietysti maksoin omien lasteni kulut. Tämä johti siihen, että miehen tili pullisteli rahaa ja itse elin kädestä suuhun, välillä jopa lainatan mieheltä rahaa ennen palkkapäivää. Tuloni laskivat parisuhteen myötä, kun en saanut enää edes Kelan yh-korotusta!
Ei kai ihme, että ero tuli? Ex vielä kertoili, miten hyväksikäytin häntä taloudellisesti.
En suostuisi enää ikinä tuollaiseen! Älä sinäkään ap. Teillä on sentään yhteinen lapsi! Nyt asia puheeksi!!
eli sinä oletit miehen elättävän sinut ja vieraan lapsenkin?
Meillä ei ole ikinä ollut sinun ja minun rahoja. Yhteinen tili, josta kaikki on maksettu ja jota kumpiki voi käyttää tarpeidensa mukaan. Rahasta ei ole koskaan tarvinnut riidellä
Lähtökohtaisesti minäkin ajattelen, että "toi on sun/nää on mun"-tyyppinen ajattelu on perheelle ja toisiinsa sitoutuneille ihmisille vähän epätasapainoinen lähtökohta.
Jos esim erilaisista rahankäyttötottumuksista johtuen on tarpeen pitää hillot erillään, olisi kulujen jakaminen suhteessa paras ratkaisu.
Laskekaa paljonko on teidän kaikki tulot kuussa yhteensä. Siitä könttäsummasta laskette sitten prosenttiosuudet, esim. toinen tienaa perheeseen tulevista rahoista 65%, toinen 35%, jakaa yhteiset kulut suhteessa noiden prosenttien mukaan. Silloin molemmilla kuluu suhteellisesti yhtä iso % pakollisiin juttuihin. 50/50 on oikeudenmukainen vain siinä harvinaisessa tilanteessa, jossa molemmat tienaavat yhtä paljon.
aloittaja ei ole edes kertonut, kenen ne lapset on. mutta miehen pitää maksaa, palstan naisten vakiot taas.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ikinä ollut sinun ja minun rahoja. Yhteinen tili, josta kaikki on maksettu ja jota kumpiki voi käyttää tarpeidensa mukaan. Rahasta ei ole koskaan tarvinnut riidellä
Meillä mies määrää koska maksaa eniten. Suuttuneena sanoo että MINÄ maksan. Ahdistavaa :(
Voin vain haaveilla tuollaisesta!
Jos teillä on yhteiset lapset. Minusta tuo on epäreilua sinua kohtaan. Luultavasti esim. Asuminen on teillä kallista. Halpaa ette saa isojen tulojenne takia. En olis tuollasesta suhteessa. Asia on eri, jos kummallakin on edellisestä liitosta lapset. Sillon ei ole velvollinen maksamaan toisen lapsen viuluja.
Vierailija kirjoitti:
aloittaja ei ole edes kertonut, kenen ne lapset on. mutta miehen pitää maksaa, palstan naisten vakiot taas.
Onko sillä väliä? Kukaan kypsä aikuinen ihminen ei maksa koska "pitää". Ihmiset kantavat vastuuta toisistaan koska valitsevat niin.
En ole koskaan pyytänyt tai edellyttänyt aviomiestäni osallistumaan entisestä suhteestani olevan lapsen kasvattamiseen, hoitamiseen, tai hankintojen tekemiseen. Yhteisiä lapsia meillä ei ole, oma lapseni on päiväkoti-ikäinen. Se että mieheni suhtautuu lapseeni kuin omaansa on ollut hänen valintansa. Jos lapsi on kipeä, jää hän töistä pois lasta hoitamaan siinä missä minäkin. Jos puoliso huomaa että tarvitaan vaikka uudet kurahaalarit, hän ostaa ne kaupasta samalla kun tekee ruokaostokset eikä taatusti tule heiluttelemaan nenäni eteen kuittia.
Tiedän jo ihan näiden tällä palstalla lukemieni kommenttien perusteella että tämä meidän tilanne ei kai ole tavallista. Mutta hei, miksi se ei voisi olla? Miksi kiivailla omista oikeuksista, rajoista, omasta mistä vain perheen sisällä? Miksi laskea niitä pennejä kun puhutaan ihmisistä, joiden kanssa jaetaan koko elämä?
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on yhteiset lapset. Minusta tuo on epäreilua sinua kohtaan. Luultavasti esim. Asuminen on teillä kallista. Halpaa ette saa isojen tulojenne takia. En olis tuollasesta suhteessa. Asia on eri, jos kummallakin on edellisestä liitosta lapset. Sillon ei ole velvollinen maksamaan toisen lapsen viuluja.
onko lapset sinun mielestäsi yhteisiä, jos puhutaan parisuhteesta jossa on lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä väliä? Kukaan kypsä aikuinen ihminen ei maksa koska "pitää". Ihmiset kantavat vastuuta toisistaan koska valitsevat niin.
En ole koskaan pyytänyt tai edellyttänyt aviomiestäni osallistumaan entisestä suhteestani olevan lapsen kasvattamiseen, hoitamiseen, tai hankintojen tekemiseen. Yhteisiä lapsia meillä ei ole, oma lapseni on päiväkoti-ikäinen. Se että mieheni suhtautuu lapseeni kuin omaansa on ollut hänen valintansa. Jos lapsi on kipeä, jää hän töistä pois lasta hoitamaan siinä missä minäkin. Jos puoliso huomaa että tarvitaan vaikka uudet kurahaalarit, hän ostaa ne kaupasta samalla kun tekee ruokaostokset eikä taatusti tule heiluttelemaan nenäni eteen kuittia.
Tiedän jo ihan näiden tällä palstalla lukemieni kommenttien perusteella että tämä meidän tilanne ei kai ole tavallista. Mutta hei, miksi se ei voisi olla? Miksi kiivailla omista oikeuksista, rajoista, omasta mistä vain perheen sisällä? Miksi laskea niitä pennejä kun puhutaan ihmisistä, joiden kanssa jaetaan koko elämä?
eli miehen pitää elättää toisen miehen lapset. hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli miehen pitää elättää toisen miehen lapset. hohhoijaa.
Pitää? Ole hyvä ja lue kommenttini alku uudestaan. Ihmiset investoivat siihen mihin haluavat. Miksi toisen miehen lapsen pitäisi olla jokin negatiivinen asia, joka tuo mukanaan pakkoa muttei plussaa? Dame u Finns are weird.
Mitä jos miehen työpaikalla onkin yt:t ja kenkää tulee, maksaako mies edelleen puolet menoista? Elämäntilanteet vaihtelevat. Jos on yksiin menty, on yksiin menty. On ajateltava perheyksikön etua. Kukaan ei voi per*eillä toisen kustannuksella. Asiat eivät mene yksi yhteen. Joku on hyvä jossakin rahankäytön osa-alueessa, joku toisessa. Käyttäkää kunkin hyviä ominaisuuksia yhteiseksi hyväksi. Joku on hyvä säästämään, toinen hyvä tekemään hyviä ostoksia - toimikaa yhteiseksi hyväksi.
Minustakin yhteiset kulut on fiksua jakaa tulojen, ja nimenomaan NETTOtulojen suhteessa.
Eli jos toiselle jää kuussa 3000e ja toiselle 2000 =5000e ja pakolliset ja yhteiset menot (asuminen, sähkö, vesi, vakuutukset, kodin netti, päivähoitomaksut, lasten harrastukset, ehkä perhelomaan säästäminen jne. mitä kenelläkin nyt menoja on) ovat esim.2500e/kk, niin tuosta:
3000e tienaava maksaa 1500e
ja 2000e maksaa 1000e.
Molemmille jää sitten tulojen suhteessa jää "omaa rahaa" muuhun käyttöön (omat harrastukset, oma puhelinliittymä, vaatteet, muut menot jne.)