Mikä masennuksessa on niin paha juttu?
Jos joku on masentunut, vaikkapa Maija. Mitä pahaa siinä on? Siis mitä se loppujen lopuksi haittaa että on masentunut?
--
Toki, Maijan tuttavia asia saattaa haitata hirveästi. Tuttavia saattaa harmittaa ja ärsyttää ja he saattavat huolestua ja blaablaablaa ja niinpä siitä alkaa hirveä auttamis-huolehtimis-draamailurinki käyntiin. Mutta siis eihän tuo "haitta" johdu masennuksesta vaan se johtuu niistä tuttavista. Jos tuttavia harmittaa niin se on ihan tuttavien oma ongelma, se johtuu tuttavien päänsisäisestä draamasekamelskasta, se ei johdu Maijan masennuksesta.
--
Joten minä en nyt tahdo mistään tuttavista mitään tietää. Minä tahdon tietää ihan vain siitä masentuneesta ihmisestä, siitä Maijasta. Jos Maija on masentunut niin mitä pahaa siinä on ihan vain Maijalle, Maijan itsensä mielestä?
Kommentit (25)
Et ole tainnut olla koskaan todella masentunut? Sitä on ihan lamaantunut ja aivot on kuin sumussa ja on kokojan sellainen outo tunne ettei voi oikein muuta kuin maata. Mitään televisiosarjaa tai elokuvaakaan ei voi katsoa kun putoaa heti kärryiltä, aivot ei vaan toimi. Mitään ei oken pysty tekemään ja muuta sellaista. Sitten on se itsensä syyttely siitä miten arvoton on ihmisenä ja olisi parempi kun kuolisi. Se oli aikanaan kamalaa aikaa, voit uskoa.
Toivon menetys tosiaan, ja elämä on raskasta ja synkkää ja itsellä ei ole mitään arvoa.
Sitä on vain oloton olo. Ei kiinnosta mikään, millään ei ole väliä.
Ja tuli vielä mieleen, että Maijan elämässä saattaa olla monenlaisia vaatimuksia joiden mukaisesti hänen pitäisi toimia. Pitäisi jaksaa tehdä töitä, opiskella, huolehtia lapsista, tapailla kavereita, muistaa sukulaisia,...
Ja masentuneena kun on jaksaminen koetuksella niin Maija ei välttämättä jaksa tehdä kaikkea mitä vaaditaan. Mutta eihän tuokaan ole masennusongelma. Tuo on vaatimusongelma.
Masennus on Maijan sisällä. Nuo tuollaiset vaatimukset tulevat Maijan ulkopuolelta sosiaalisesta ympäristöstä ja yhteiskunnasta.
Minä tahdon nyt tietää ainoastaan siitä haitasta, siitä pahasta, jota masennus aiheuttaa Maijalle itselleen hänen sisällään.
Kuvitellaan nyt että Maija elää tyhjiössä jossa muita ihmisiä ei ole, yhteiskuntaa ei ole, vaatimuksia ei ole. On olemassa ainoastaan Maija. Hän on tosiyksilö, hän ei ole sidoksissa kehenkään muuhun. Mitä haittaa silloin masennuksesta Maijalle on?
En kysy vähätelläkseni masennusta. Kysyn koska aidosti tahdon tietää.
ap
Kylllä ne on varmaan en ns lieveilmiöt mitä siinä alkaa tulla ja kärpäsestä kasvaa härkänen. Siis jos ajattelee niin kuolleen aivot on sellaset että aivotoimintaa ei enää ole. Muttta elävän aivoissa se on aina jotakin toimintaaa mutta että minne sen aktiivisuuden suuntaaa ja milaiset ajatukset aivoja hallitseee.
Se kun ei kuole. Ei voi säädyllisesti kuolla, koska itsensä tappaminen olisi perheelle/suvulle häpeä ja suru. Sitä rukoilee syöpää, jotta voisi kuolla kunniallisesti pois. Auton alle ei voi kävellä koska kuski traumatisoituu ja paikalle voi osua lapsia. Kumpa joku vain tulisi ja ampuisi.
Näitä kelaa 24/7 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuli vielä mieleen, että Maijan elämässä saattaa olla monenlaisia vaatimuksia joiden mukaisesti hänen pitäisi toimia. Pitäisi jaksaa tehdä töitä, opiskella, huolehtia lapsista, tapailla kavereita, muistaa sukulaisia,...
Ja masentuneena kun on jaksaminen koetuksella niin Maija ei välttämättä jaksa tehdä kaikkea mitä vaaditaan. Mutta eihän tuokaan ole masennusongelma. Tuo on vaatimusongelma.
Masennus on Maijan sisällä. Nuo tuollaiset vaatimukset tulevat Maijan ulkopuolelta sosiaalisesta ympäristöstä ja yhteiskunnasta.
Minä tahdon nyt tietää ainoastaan siitä haitasta, siitä pahasta, jota masennus aiheuttaa Maijalle itselleen hänen sisällään.
Kuvitellaan nyt että Maija elää tyhjiössä jossa muita ihmisiä ei ole, yhteiskuntaa ei ole, vaatimuksia ei ole. On olemassa ainoastaan Maija. Hän on tosiyksilö, hän ei ole sidoksissa kehenkään muuhun. Mitä haittaa silloin masennuksesta Maijalle on?
ap
Maija kärsii yksinäisyydestä ja alkaa kuvitella asioita. Kaikki satunnaiset kontaktit muihin ihmisiin vääristyvät omituisiksi hänen mielessään.
Vierailija kirjoitti:
ap
Haitta tulee jo pelkästään tuosta, että ei saa mitään aikaiseksi.
Pahimmillaan ei edes pääse sängystä ylös.
Voi tuntea itsensä täysin arvottomaksi. Ei mitään positiivista, ei mitään tulevaisuutta, pelkkää synkkyyttä.
Kuvittele joku tilanne jossa sinulla on ollut henkisesti kamalaa. Se tunne, mutta se ei mene ohi. Mieli ja keho väsyy ja pää tuntuu sekavalle. Jatkuvasti ahdistaa ja on fyysisiä kipuja.
Näin itse kuvailisin omaa kokemastani.
Vaikka tulisi tornado ja veisi talosta seinät ympäriltä, et nousisi sängystä. Se toivottomuus ja lamaannus on jotain niin syvää, että sitä ei voi tietää, ellei ole kokenut. Joku kuvaili hyvin sitä, että ”ei voi säädyllisesti kuolla.” Näin minäkin ajattelin.
Nyt olen parantunut. Välillä en vieläkään meinaa uskoa sitä.
Kai masentunut kärsii? En itse ole masentunut, mutta olen ollut surullinen, joka on kai kokemuksena suunnilleen sama. Siinä kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Haitta tulee jo pelkästään tuosta, että ei saa mitään aikaiseksi.
Pahimmillaan ei edes pääse sängystä ylös.
Voi tuntea itsensä täysin arvottomaksi. Ei mitään positiivista, ei mitään tulevaisuutta, pelkkää synkkyyttä.
Tyhjiössä ei tarvitse saada mitään aikaiseksi. Mutta kysymyksen asettelu on enemmän filosofinen leikki, ei tuollaista tilaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Kai masentunut kärsii? En itse ole masentunut, mutta olen ollut surullinen, joka on kai kokemuksena suunnilleen sama. Siinä kärsii.
Suru on ihan muuta.
Mun siskolle oli se haitta, että fiksuna ja lahjakkaana ihmisenä joutui keskeyttämään opinnot, tunsi jatkuvaa häpeää, toivottomuutta ja arvottomuuden tunnetta kunnes ei enää kestänyt vaan 26 vuoden iässä tappoi itsensä. Ja masennusdiagnoosin ja lääkitykset oli saanut 5 vuotta aikaisemmin.
Eikä noi vaatimukset välttämättä tule ulkoa päin, vaan ihmisellä on itsellään toiveita ja unelmia ja ylipäätään ajatuksia siitä, mitä tekisi huomenna tai vuoden päästä tai sitten ns. isona. Masennus vie kaikelta pohjan. Vähän sama kuin haaveilisi tavallisesta elämästä ja joutuisi neliraajahalvaantuneena sänkyyn. Mitä haittaa ap sinusta on neliraajahalvaantumisessa sille halvaantuneelle itselleen? Voitko kuvitella, että masennus voi viedä ihmiseltä pahimmillaan aivan yhtä paljon, ja itseinho voi olla kovempi kuin halvaantuneella, jolla on sentään pää kunnossa.
Suru on toisinaan normaalia elämässä ja suru pitää saada surra rauhassa. Jos suru on äärimmäisen voimakasta ja pitkittyy, se voi johtaa masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
ap
Masennuksesta on Maijalle se haitta, että hänellä ei koskaan ole kivaa. Hän ei nauti mistään. Hän ei edes kiinnostu mistään. Hän kokee, että hänen olemasaolonsa on turhaa ja tyhjää eikä mitään muuta ole koskaan tulossakaan. Häntä väsyttää niin että sattuu ja joka aamu herääminen on vastenmielistä ja vaikeaa. Toisaalta sänkyyn jääminenkin on vastenmielistä ja vaikeaa. Kaikki on vastenmielistä ja vaikeaa.
Masentuneena ei tunne enää elävänsä. Moni tekee itsemurhan masentuneena, koska elämä ei tunnu enää elämisen arvoiselta. Kuinka moni muu sairaus saa ihmiset tekevät itsemurhia? Masennus on pahimpia mitä on olemassa.
Ihminen on luotu toimimaan ja tekemään asioita, jos ei töitä, niin edes oman itsen kannalta mielekkäitä asioita, toteuttamaan itseään ja elämään omannäköistään elämää, kokemaan onnistumisen tunteita ja motivaatiota nousta aamulla sängystä. Jos ei kykene enää nauttimaan edes lempiharrastuksistaan ja joka ikinen päivä on edellisen toistoa, vuodesta toiseen, ennen pitkää siihen tylsyyteen kuolee sisäisesti ja omasta kodistakin tulee vankila.
Kun mulla oli elämäni pahin masennusjakso, multa meni myös yöunet. Se se vasta olikin mahtavaa, kun ei saanut nukutuksi.
Toivon menetys se juttu. Kun ihminen ei näe toivoa yhtään missään eikä välitä omasta elämästään.