Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla vanhaa puhelinmallia?

Vierailija
26.03.2021 |

Törmään jatkuvasti samaan asiaan: kaikilla on älypuhelin, paitsi mulla. Monet palvelut ovat nykyään sidoksissa, tai vähintään helpommin käytettävissä, älypuhelimella. Lisäksi ihmiset ihmettelevät, kun kaivan vanhan näppäin- Nokian esiin. Itse en taas käsitä, miksi jengi haluaa käyttää älypuhelimia.

1. Onko sinulla käytössä vanhanaikainen näppäinpuhelin?
2. Jos on, niin miksi?
3. Aiotko vaihtaa älyluuriin?
4. Koetko jääväsi jostain paitsi ilman älypuhelinta?

Omat vastaukseni asiaan ovat:

1. Kyllä on.
2. Siksi, että käytän puhelinta puhumiseen ja tekstaamiseen, tietokonetta netin kanssa kohkaamiseen. Älypuhelin on ärsyttävän leveä ja painava. Käteni ovat sairauden takia kohmeloiset, ja on vaikea käyttää kosketusnäyttöä. Näkö on jo heikentynyt, ja on helpompi kirjoittaa viestejä (lähes silmät ummessa) vanhalla tutulla näppäimistöllä. Älypuhelin on kallis, nykyinen luuri maksoi 20 euroa. Pudotan puhelimen päivittäin noin kahdeksan kertaa, vanhanaikainen kestää sen, älyluuri ei. En halua, että liikkeitäni voidaan seurata paikannuksen avulla.
3. Kokeilin kerran vaihtaa älypuhelimeen, ja meni hermot niin, että hajotin puhelimen kahden viikon käytön jälkeen.
4. En todellakaan koe, vaan koen nimenomaan saavani vapautta ilman sitä. Olen tosin suunnitellut luopuvani puhelimesta kokonaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vielä pari vuotta sitten vanhanaikainen kännykkä (samoista syistä kuin sinulla), mutta en siihen enää palaisi. On kivaa, että on kokonainen kirjasto kirjoja aina mukana, kartta ihan välttämätön ym ym. Yksi iso miinuspuoli on tosin akunkesto verrattuna vanhaan.

Jäi sanomatta, että älypuhelin mahdollistaa sen, ettei tarvitse rontata niin paljon laitteita mukana. Ennen otin etämieheni luokse aina mukaan kameran sekä ipodin ja lukulaitteen.

Vierailija
22/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyluuri on ollut jo yli vuosikymmenen, eikä maksa muuta kuin puhelumaksut, kun on käytössä latausliittymä, johon maksetaan ennalta kuten prepaid liittymässäkin. Ei kuukausimaksuja.

Olen yli 95% ajastani wifi-verkon tuntumassa joten 99% verkkoliikenteestä tapahtuu wifi-verkon kautta. Ja kyllä, älyluurista on hyötyä monella tavalla - monet kodin ja työpaikan laitteet on tavoitettavissa wifi-verkon kautta ja sovellukset osaavat hoita monta asiaa automaattisesti ja niiden asetuksia voi myös muuttaa/säätää puhelimella ja myös vaikken ole itse edes lähellä, kun haluan muuttaa asetuksia. Voin myös seurata halutessa onko paikalla kutsumattomia vieraita jne.

Lämmityksen säätö, TV ja stereot, valot - voin halutessa myös feikata olevani paikalla, kun jokin laite tai valot toimivat matkan päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanha Nokian puhelin. Jään ilman pankin ja joidenkin kauppojen kanta-asiakas/jäsenetuja, kun ne on laitettu mobiiliin. Noiden takia en älypuhelinta hanki, koska tarvitsen puhelinta vain puheluihin ja tekstiviesteihin. Onko muuten vielä joku pankki, joka on huomioinut myös asiakkaat, joilla ei ole mobiilipalveluiden käyttö mahdollista?

Vierailija
24/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, onko täällä mun lisäkseni vain kolme muuta, joilla on vanhanaikainen kännykkä..? 

Ap

On. Mulla on vanha Samsung läppämalli, semmonen pikkusen tulitikkuaskia suurempi ja aina äänettömällä. Katson pari kertaa viikossa onko tutut soittaneet ja soitan sitten niille. Puheluita tulee myyjiltä toistakymmentä päivässä, niihin ei jaksa vastata, siksi äänetön.

Vierailija
25/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös vankka vanhan puhelimen kannattaja ja käyttäjä! Olen puuhastellut IT-asioiden kanssa v. 1985 lähtien, mutta nämä "äly"puhelimet ovat pahinta potaskaa. :( Ei minulle. Kuten jo todettu, kirjoittaminen ei suju kätevästi, ei sitten millään. Itselleni se on tärkeä ominaisuus, joten älypuhelinta en ole hankkimassa. Vanha Noka 3210 toimii varapuhelimena, käytössä päivittäin ikivanha perus-Samsung, joka toimii ja toimii ja toimii. Yli viikon latausväli, helppo käyttää jne. En luovu! Muut asiat hoituvat sitten läppärillä ja tehokkaampi pöytäkone on myös päivittäiskäytössä.

Lähipiirissäni mies (ei älypuhelinta), poika (ei älypuhelinta, IT-alalla suunnittelijana ja sanoi, ettei aio hankkia jollei työnantajista joku siihen pakota), äiti (ei älypuhelinta). Vain kahdella kaverilla on älypuhelin eikä toinen heistä käytä nettiä eikä osaa kuvata em. kapistuksella. Toinen taas ei jouda edes juttelemaan, koska on niin koukuttunut "äly"puhelimeen ja haluaisi viestiä vain WA:lla...  XD

Mulla on samanlainen menneisyys IT-alalta ja en hanki älypuhelinta. Nokia tekee vielä vanhan mallin puhelimia.

Vierailija
26/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Nokia 3720 Classic eli yli kymmenen vuotta vanha kännykkä. Haluan ehdottomasti pitää sen näppäimien takia, en saa nakkisormillani kirjoitettua älypuhelimilla oikein. Minulla on kaksi älypuhelinta, lasteni vanhoja, mutta käytän niitä hyvin harvoin. Käytän nettiä kotona tieokoneella.

Vierailija
27/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 95% ajastani wifi-verkon tuntumassa joten 99% verkkoliikenteestä tapahtuu wifi-verkon kautta. Ja kyllä, älyluurista on hyötyä monella tavalla -

No kivat sulle, mutta tässä ketjussa oli kyse siitä, kenellä on vanhanmallinen puhelin ja miksi.

Vierailija
28/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia 3310 vielä käytössä.

Vierailija
29/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jopa pappani otti vanhani käyttöön kun selvisi että saa lidl plussassa hyviä tarjouksia

Vierailija
30/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimen hyödyt

1. Näen missä lapseni menee

2. saa koronavilkun

3. 112 sovellus joka auttaa saamaan apua nopeammin ja kertoo missä olet jos et sitä tiedä

4. Ei tarvitse kaivaa erillästä kameraa mukaan.

5. Saa etusovelluksia kuten lidl plus ja s mobiili mistä saa kuponkeja

6. Esim lomalla voit kääntää nopeasti asioita vieraille kielille, hakea ravintoloita läheltä yms

7. Whatsapp viestit ilmaisia toisin kun oikeat

8. Minusta älypuhelimen näppäimistöllä on helpompi kirjoittaa, kun erillissillä nokiolla

T. 41 vuotias nainen

Vierailija
31/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten vielä joku pankki, joka on huomioinut myös asiakkaat, joilla ei ole mobiilipalveluiden käyttö mahdollista?

Nordealla ainakin on mahdollista käyttää tunnuslukulaitetta. 

Ap

Vierailija
32/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelimen hyödyt ---T. 41 vuotias nainen

Miksi tähän ketjuun pitää ängetä kertomaan älypuhelimen "hienoudesta", kun oli tarkoitus nimenomaan kertoa siitä, miksi ei halua käyttää älypuhelinta?

Vierailija
33/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette matkoilla tai mökiläl, tabletti mukaan? 

Eiku läppäri mukaan, vaikka en kyllä koskaan käy missään. Mutta jos kävisin.

Ap

Vierailija
34/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älypuhelin, perusmalli. Minulla ei ole tietokonetta, IPadia, läppäriä, tablettia. Tarvitsen älypuhelimen googlaamiseen, sähköposti jne. On myös kaksi näppäinpuhelinta, toinen Nokian retromalli. Näppäinpuhelinta pidän mukana ulkona.

Vierailija
35/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette matkoilla tai mökiläl, tabletti mukaan? 

Kyllä, tabletti mukaan reissuun.

Vierailija
36/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ärsyttävää kun jotkut koittaa siihen laittaa kuvia tms vaikka olen sanonut etteivät tule perille...

Joo, ja jotkut ihme emojit, tai mitä ne on, näkyy mun puhelimessa pieninä, tyhjinä laatikoina. :D

Vierailija
37/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippilahjaksi saatu Nokian 5110 toimii edelleen, tänä kesänä sille tulee ikää 22 vuotta. Muutama vuosi sitten törmäsin ensimmäisen kerran siihen, että joitakin kanta-asiakasetuja, lounaspasseja tms. sai vain sovellukseen, mutta se ei ole saanut minua hankkimaan älypuhelinta. En halua olla ns. koko ajan tavoitettavissa, ja ympärilläni olen nähnyt, kuinka helposti älypuhelimesta tulee riippuvaiseksi: täytyy jatkuvasti tarkistella sometilejä, uutisia, keskusteluja, WhatsApp-viestejä jne.  Perhe ja tuttavapiiri tietää, ettei kuvaviestejä tai emojeja kannata minulle lähettää, ja ainoastaan tavallinen (maksullinen, hui kauhistus!) tekstiviesti tulee perille.

Luen mieluummin paperi- kuin e-kirjoja, karttoja saa edelleen paperisinakin, ja ne kehittävät suuntavaistoa paljon paremmin kuin navigaattori. Verkkopankkia voi ainakin OP:lla käyttää ilman mobiilisovellustakin tekstiviestivarmistuksen avulla. Muutamilla työpaikoilla on ollut omia WhatsApp-ryhmiä, mutta en sitten vain liity niihin, ja jos pohditaan vaikka pikkujoulujen viettopaikkaa, voin sen kertoa ihan hyvin naamakkain. Joskus tuntuu, etteivät läheskään kaikki osaa enää oikeasti keskustella, vaan saatetaan istua kahvipöydässä kirjoittelemassa viestejä johonkin yhteiseen keskusteluryhmään sen sijaan että puhuttaisiin.

Vierailija
38/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Nokia 1100. En muista, milloin sen ostin. Se mahtuu hyvin taskuun ja tarvitsee harvoin latausta. Nettiasiat hoidan tällä iPadillä, joten en älypuhelinta tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän