Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla vanhaa puhelinmallia?

Vierailija
26.03.2021 |

Törmään jatkuvasti samaan asiaan: kaikilla on älypuhelin, paitsi mulla. Monet palvelut ovat nykyään sidoksissa, tai vähintään helpommin käytettävissä, älypuhelimella. Lisäksi ihmiset ihmettelevät, kun kaivan vanhan näppäin- Nokian esiin. Itse en taas käsitä, miksi jengi haluaa käyttää älypuhelimia.

1. Onko sinulla käytössä vanhanaikainen näppäinpuhelin?
2. Jos on, niin miksi?
3. Aiotko vaihtaa älyluuriin?
4. Koetko jääväsi jostain paitsi ilman älypuhelinta?

Omat vastaukseni asiaan ovat:

1. Kyllä on.
2. Siksi, että käytän puhelinta puhumiseen ja tekstaamiseen, tietokonetta netin kanssa kohkaamiseen. Älypuhelin on ärsyttävän leveä ja painava. Käteni ovat sairauden takia kohmeloiset, ja on vaikea käyttää kosketusnäyttöä. Näkö on jo heikentynyt, ja on helpompi kirjoittaa viestejä (lähes silmät ummessa) vanhalla tutulla näppäimistöllä. Älypuhelin on kallis, nykyinen luuri maksoi 20 euroa. Pudotan puhelimen päivittäin noin kahdeksan kertaa, vanhanaikainen kestää sen, älyluuri ei. En halua, että liikkeitäni voidaan seurata paikannuksen avulla.
3. Kokeilin kerran vaihtaa älypuhelimeen, ja meni hermot niin, että hajotin puhelimen kahden viikon käytön jälkeen.
4. En todellakaan koe, vaan koen nimenomaan saavani vapautta ilman sitä. Olen tosin suunnitellut luopuvani puhelimesta kokonaan.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Jos on, niin miksi?

1. On, Nokia 105 jonka muistaakseni ostin 2014 kun vanha puhelimeni hajosi

2. En koe tarvetta älyluuriin

3. En ainakaan toistaiseksi, hyvin olen pärjännyt tähänkin asti tavispuhelimella

4. Ystävien whatsap ryhmästä jään paitsi, muusta en koe jääväni

Vierailija
2/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös vanha ja perustelut täysin samat kuin sinulla. Puhelimen lisäksi tulisi kalliimmat kuukausimaksut.

Ajattelen myös, että ihmisen ei tarvitse aina olla tavoitettavissa, eli päättää itse, vastaako jollekin ja milloin.

Orjuuttava laite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisten suhtautuminen teknisiinlaitteisiin muutu, vaikka sinä et sitä älyluuria hankikkaan. Voit ihan huoletta pitää vanhan luurisi, ei se ole muilta pois. Kyselyt kyllä ihan varmasti tulevat jatkumaan tappiin saakka.

Vierailija
4/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen harkinnut samaa kun pelkkä sometilien poisto ei ehkä riittänytkään mielenrauhalleni, mutta pidän kyllä nykyisestä älypuhelimestani ja ongelma taitaa olla ettei tämä päivity eikä varmaan toimi ilman nettiliittymää, olenko oikeassa?

Vierailija
5/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-- ongelma taitaa olla ettei tämä päivity eikä varmaan toimi ilman nettiliittymää, olenko oikeassa?

Eikö se toimi ihan tavallisella puhelimen sim- kortilla = puhelinliittymällä..?

Vierailija
6/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Jos on, niin miksi?

1. On, kaksikin vanhaa Nokialaista. Jos/kun nämä särkyvät, en tiedä enää mitä sitten teen.

2. Sama syy kuin aloituksessa: pieni puhelin on näppärä pitää mukana, sillä voi tarvittaessa soittaa ja tekstata voi vaikka silmät kiinni kun tietää mistä näppäimestä tulee mitäkin ja kuinka monella painalluksella. Läppärillä sitten loput kun näkeekin paremmin.

3. En varsinaisesti aio vaihtaa vaan käytän noita vanhanaikaisia mahdollisimman pitkään. Tosin nyt muutama kuukausi sitten oli vähän pakko ostaa älypuhelin. Yhtään puhelua en ole sillä itse soittanut, vastannut muutamaan kaupusteluyritykseen. Tarvitsin sitä eräissä terveysasioissa kun sähköpostissa oli eräs tärkeä tieto mutta ei taas ollut tulostinta, jolla olisin saanut sen käyttöön ja välitettyä toiselle osapuolelle. Matkustaessa tästä varmaan olisi hyötyä... jos vaan pääsisi matkustamaan. Tai siitä että voi tarvittaessa käyttää karttapalveluja, jos ei ole navigaattori mukana tms.

4. Samoin kavereiden Whatsap-keskustelut menee ohi, en ole edes kertonut heille että mulla on nykyään älypuhelin. Jos ei muita yhteydenpitotapoja ole kuin WA, niin onhan se nyt aika surullista.

Vierailija
7/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vielä kolmisen kuukautta sitten vanhanaikainen näppäinpuhelin. Siinä ei ollut edes internetiä. Viihdyin sen kanssa oikein hyvin enkä kaivannut älypuhelinta, mutta sitten karvalakkimalli meni rikki, enkä kehdannut olla ostamatta älypuhelinta.

Älypuhelimen kamalin ominaisuus on olematon tekstareidenkirjoittamismukavuus. Niitä ei saa kirjoitettua, koska koko ajan menee ohi kirjaimen. En voi tajuta, että tuollainen ominaisuus on laitettu uuteen tuotteeseen. Muutenkin älypuhelin on iso ja klohmo ja hidas. Kun puhelun lopettaa, pitää painaa monta kertaa, kunnes puhelu on päättynyt.

Mihinkään muuhun kuin puheluihin ja satunnaiseen tekstariin en puhelinta käytä. Joskus katson huvikseni iltapäivälehtien ja hesarin sivut. Mutta missään nimessä en vietä aikaa netissä sen kanssa.

Ihan höhlä keksintö koko älyluuri.

Vierailija
8/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. On, kaksikin vanhaa Nokialaista. Jos/kun nämä särkyvät, en tiedä enää mitä sitten teen.

Myynnissä on nykyäänkin vanhoja Nokian malleja uusina, harvoja, mutta joitakin. Itse käytin samaa Nokiaa ( en edes tiedä, mikä sen malli oli... ) vuodesta 2009 vuoteen 2019. Melkein tuli itku, kun se lakkasi toimimasta, mutta löysin uutena vastaavan mallin, ja ostin heti. Hinta oli tosiaan n. 20 euroa.

Ap

Vierailija
9/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älypuhelimen kamalin ominaisuus on olematon tekstareidenkirjoittamismukavuus. Niitä ei saa kirjoitettua, koska koko ajan menee ohi kirjaimen. En voi tajuta, että tuollainen ominaisuus on laitettu uuteen tuotteeseen--.

Nimenomaan! Ihan käsittämättömän vaikeaa saada mitään kirjoitettua nopeasti, tai varsinkaan oikein. Luulisi, että tässä maassa on paljon ihmisiä, jotka kaipaavat helpompaa käytettävyyttä. 

Vierailija
10/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanha nokia sanoo sopimuksen irti ajattelin esim. doroa mutta julkisilla paikoilla ei kehtaa käyttää , sama on nytkin , ei hipaisu puhelinta mulle . puhelin soittoa varten ja tekstiviestejä

Vierailija
11/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, onko täällä mun lisäkseni vain kolme muuta, joilla on vanhanaikainen kännykkä..? 

Ap

Vierailija
12/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kakkospuhelimena vanha nokialainen. Akku kestää viikon lataamatta.

Se on ärsyttävää kun jotkut koittaa siihen laittaa kuvia tms vaikka olen sanonut etteivät tule perille...

Vierailija
13/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doro on, enkä häpeä käyttää sitä. Käytän puhelinta siihen mihin se on tarkoitettu, eli soittamiseen. t. Nainen 33v.

Vierailija
14/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vielä pari vuotta sitten vanhanaikainen kännykkä (samoista syistä kuin sinulla), mutta en siihen enää palaisi. On kivaa, että on kokonainen kirjasto kirjoja aina mukana, kartta ihan välttämätön ym ym. Yksi iso miinuspuoli on tosin akunkesto verrattuna vanhaan.

Vierailija
15/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös vankka vanhan puhelimen kannattaja ja käyttäjä! Olen puuhastellut IT-asioiden kanssa v. 1985 lähtien, mutta nämä "äly"puhelimet ovat pahinta potaskaa. :( Ei minulle. Kuten jo todettu, kirjoittaminen ei suju kätevästi, ei sitten millään. Itselleni se on tärkeä ominaisuus, joten älypuhelinta en ole hankkimassa. Vanha Noka 3210 toimii varapuhelimena, käytössä päivittäin ikivanha perus-Samsung, joka toimii ja toimii ja toimii. Yli viikon latausväli, helppo käyttää jne. En luovu! Muut asiat hoituvat sitten läppärillä ja tehokkaampi pöytäkone on myös päivittäiskäytössä.

Lähipiirissäni mies (ei älypuhelinta), poika (ei älypuhelinta, IT-alalla suunnittelijana ja sanoi, ettei aio hankkia jollei työnantajista joku siihen pakota), äiti (ei älypuhelinta). Vain kahdella kaverilla on älypuhelin eikä toinen heistä käytä nettiä eikä osaa kuvata em. kapistuksella. Toinen taas ei jouda edes juttelemaan, koska on niin koukuttunut "äly"puhelimeen ja haluaisi viestiä vain WA:lla...  XD

Vierailija
16/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, onko täällä mun lisäkseni vain kolme muuta, joilla on vanhanaikainen kännykkä..? 

Ap

Mulla on doro. Älypuh. Ei oo eikä tuu 🙂

Vierailija
17/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo periaatteessa älypuhelin, mutta ollut käytössä jo niin pitkään, että hinnaksi jää 50€/vuosi.

Vierailija
18/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kohta 20 vuotta vanha "perinnekännykkä", hyvin pelittää, enkä kaipaa muuta. Käytän sitä vain puhumiseen, tai joskus harvoin saatan laittaa tekstiviestin. En tarvitse nettiä tai muita toimintoja puhelimeen, käytän mieluummin tietokonetta.

Vierailija
19/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette matkoilla tai mökiläl, tabletti mukaan? 

Vierailija
20/38 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lahjaksi älypuhelimen kakkospuhelimeksi. Käytän vain kamerana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän