Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteisen asuntolainan lyhentämisestä

Vierailija
25.03.2021 |

Miehelläni on n.1200€ isommat kk-tulot kuin minulla. Meillä on eri tilit mutta koemme että rahat ovat kaikki yhteisiä. Mies on maksanut vuokran ja minä ruokaostoksia, laskuja maksetaan ihan miten sattuu ja jos tarvitsee niin mies siirtää minun tililleni välillä rahaa.

Nyt olemme hankkimassa omistusasuntoa ja ottamassa siihen yhteisen asuntolainan. Olimme suunnitelleet että lainanlyhennys isompana summana menisi miehen tililtä, ja vastike minun tililtä. Kuulin kuitenkin että tämä on verotuksen kannalta väärin, ja periaatteessa olisin velvollinen maksamaan lahjaveroa, jos mies maksaa yksin myös minun nimissäni olevaa lainaa. Kuulemma molempien pitäisi lyhentää lainaa 50/50 koska asuntokin on 50/50. Voimme toki perustaa vaikka uuden lainanhoitotilin jonne siirrämme molemmat saman summan rahaa, mutta jotenkin se tuntuu hölmöltä säätämiseltä, kun pohjimmiltaan kuitenkin olemme samaa taloutta ja omaisuus on yhteistä. Ja vastaavasti sitten säädämme muita menoja niin, että balanssi pysyy entisellään.

Miten teillä muilla asuntovelallisilla? Kuinka olette järjestäneet tämän?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, jota kadun avioliitossani, oli se, että emme perustaneet yhteistä taloustiliä. Ehdotin sitä kyllä useamman kerran, mutta mies ei innostunut. Olisi pitänyt vaatia. 

Kun parisuhteessa pinna alkoi kiristyä, sain monta kertaa kuulla valitusta siitä, miten mies maksaa "kaiken" elämisen. Ilmeisesti ruoka, lasten vaatteet ja tarvikkeet ja miehet omat vaatteet ovat ilmaisia ja minä vaan kannoinne ne kaupasta kotiin. 

Suosittelen järjestelyä, jossa teillä on molemmilla oma tili, johon tulee palkka. Yhteiseltä tililtä menee ainakin kiinteät kulut: laina, vastike, sähkölasku, netti jne. ja lisäksi sinne voi säästää yhteistä puskurirahaa. 

Jos toinen huolehtii pääasiassa ruokaostoksista, tilille kannattaa ottaa debit-kortit ja käyttää tiliä myös päivittäistavaroiden hankintaan. 

Sitten vielä sovitte, kuinka paljon tilille pitää laittaa kuukausittain. Moni kokee oikeudenmukaisimmaksi saman prosenttiosuuden palkasta esim. 60 %. 

Vierailija
22/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot sellaiset että vastike on yhtä iso osa mun tuloista kuin lainanlyhennys on miehen. Ja noin siis maksellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös erillinen lainanhoitotili. Käytännössä minä maksan 90% lainasta ja mies vastikkeet ja vakuutukset jne. Eli minä laitan tuolle tilille joka kuukausi saman summan ja mies vain välillä kun ei ole ylimääräisiä laskuja. Ei olla koskaan ajateltu tuota asiaa että tulisiko tästä ongelmia jos jostain syystä jouduttaisiin laajaan verotarkastukseen. Toki pidän sellaiseen joutumista todella epätodennäköisenä... Oikeasti mies käyttää perheen kuluihin enemmän rahaa kuin minä.

Vierailija
24/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sellaisen käsityksen, että yhteinen tili olisi ongelmallinen jos toinen kuolee. Silloin tili suljettaisiin perunkirjoituksen ajaksi tms, ja toinen olisi tosi pulassa kun ei pääse rahoihin käsiksi. En tiedä pitääkö tämä paikkansa tai onko tämä jotenkin kierrettävissä mutta näin on varoiteltu kun ollaan joskus asiaa harkittu.

Jos nyt on käyttötili, johon molemmilla on käyttöoikeus, niin miten se nyt olisi ongelma puolison kuollessa? Ei kai kukaan kaikkia säästöjä sillä yhdellä tilillä pidä?

Myös yhteiset tilit tosiaan jäädytetään tilin toisen omistajan kuollessa. Tästä syystä molemmilla kannattaa ehdottomasti olla omat palkkatilit.

Vierailija
25/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sellaisen käsityksen, että yhteinen tili olisi ongelmallinen jos toinen kuolee. Silloin tili suljettaisiin perunkirjoituksen ajaksi tms, ja toinen olisi tosi pulassa kun ei pääse rahoihin käsiksi. En tiedä pitääkö tämä paikkansa tai onko tämä jotenkin kierrettävissä mutta näin on varoiteltu kun ollaan joskus asiaa harkittu.

Olet oikeassa. Siksi(kin) aina omat tilit.

Omien tilien lisäksi yhteinen taloustili, josta maksetaan lainat ja muut juoksevat, yhteiseen elämään liittyvät menot. Kumpikin  laittaa taloustilille sovitun summan kuukausittain. Tämä on käytännössä, 30 vuoden kokemuksella, osoittautunut ainoaksi toimivaksi systeemiksi.

Taloudenhoito yhden yhteisen palkkatilin kautta oli vaihtoehto silloin (eli 50-luvulla), kun naiset harvemmin kävivät kodin ulkopuolella töissä. Ei ole enää tätä päivää. Lisäksi, parisuhteessakin on hyvä hoitaa oma taloutensa irrallaan puolisosta. Oma tili, omat säästöt, oma eläkesäästö. Vaikka ollaan yhdessä, yhteisessä taloudessa. Voi kun nuoret tietäisitte miten monta kertaa erotilanteessa entinen rouva on hämmästynyt jäätyään puille paljaille koska koko palkka on kulutettu ruokakuppaan jne. Entinen aviomies purjehtii tyytyväisenä seuraavaan suhteeseensa muhkean tilin turvin. Rahat on säästyneet kun rouva on kiltisti maksanut kaiken. Mutta tämä menee jo vähän ohi ja on oma aihealueensa.

Vierailija
26/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asuntolainaa varten erillinen tili molempien nimissä. Mutta minä olen se, joka siirtää tilille rahaa lainalyhennystä varten. Onko tässä nyt rikottu lakia, kun miehen palkasta ei ole käytetty euroakaan lainan lyhennykseen?

Mies puolestaan maksaa muita menoja enemmän, en ymmärrä miksi avioliittossa pitäisi vahdata kenen tililtä mikäkin maksetaan.

Vierailija
27/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sellaisen

käsityksen, että yhteinen tili olisi ongelmallinen jos toinen kuolee. Silloin tili suljettaisiin perunkirjoituksen ajaksi tms, ja toinen olisi tosi pulassa kun ei pääse rahoihin käsiksi. En tiedä pitääkö tämä paikkansa tai onko tämä jotenkin kierrettävissä mutta näin on varoiteltu kun ollaan joskus asiaa harkittu.

Ei ongelnaa, jos tai-tili.

Vierailija
28/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sellaisen

käsityksen, että yhteinen tili olisi ongelmallinen jos toinen kuolee. Silloin tili suljettaisiin perunkirjoituksen ajaksi tms, ja toinen olisi tosi pulassa kun ei pääse rahoihin käsiksi. En tiedä pitääkö tämä paikkansa tai onko tämä jotenkin kierrettävissä mutta näin on varoiteltu kun ollaan joskus asiaa harkittu.

Kyllä siinä on ongelma vaikka olisi tai-tili. Etenkin jos oma palkka menee kyseiselle tilille. Käyttöoikeus säilyy mutta tilille tulee toinenkin käyttäjä, nimittäin kuolinpesä. Kuolinpesällä voi olla eri käsitys mihin tilin rahoja, myös sinun palkkasi, käytetään. Kuolinpesä voi siis sinulta kysymättä käyttää rahoja mmihin haluaa. Ei missään nimessä yhteistä tiliä paitsi ns. taloustili.

"Tai-tiliin sinulla myös säilyy käyttöoikeus, jos puolisosi menehtyy. Kuolinpesästä tulee toinen tilin omistajista."

Vierailija
29/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut sellaisen

Kyllä siinä on ongelma vaikka olisi tai-tili. Etenkin jos oma palkka menee kyseiselle tilille. Käyttöoikeus säilyy mutta tilille tulee toinenkin käyttäjä, nimittäin kuolinpesä. Kuolinpesällä voi olla eri käsitys mihin tilin rahoja, myös sinun palkkasi, käytetään. Kuolinpesä voi siis sinulta kysymättä käyttää rahoja mmihin haluaa. Ei missään nimessä yhteistä tiliä paitsi ns. taloustili.

"Tai-tiliin sinulla myös säilyy käyttöoikeus, jos puolisosi menehtyy. Kuolinpesästä tulee toinen tilin omistajista."

Kannattaa lukea myös tämä juttu. Kuolinpesällä tai jollain sen osakkaalla on myös oiekus vaatia tilin varojen jäädyttämistä. Toisin sanoen, et voi enää käyttää omia rahojasi. Kuolinpesät voi olla hyvinkin riitaisia joten joku voi vaatia jäädyttämistä ihan vaan kiusatakseen. Jos olet ollut vielä niin hölmö, että olet säästänyt yhteiselle tilille niin voitkin sanoa hyvästit niille rahoille.

https://www.op-media.fi/omat-rahat/yhteiset-pankkitilit-puolison-kanssa…

Vierailija
30/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on asuntolainaa varten erillinen tili molempien nimissä. Mutta minä olen se, joka siirtää tilille rahaa lainalyhennystä varten. Onko tässä nyt rikottu lakia, kun miehen palkasta ei ole käytetty euroakaan lainan lyhennykseen?

Mies puolestaan maksaa muita menoja enemmän, en ymmärrä miksi avioliittossa pitäisi vahdata kenen tililtä mikäkin maksetaan.

Ei ole mitään lakia rikottu. Kumpikin on osallistunut perheen yhteisen kodin ylläpitoon/maksamiseen sopimallanne tavalla. Yleensähän tosta seuraa eron tullen ongelmia siinä, että velkoja maksanut katsoo omistavansa yhteisen kodin yksinään. Eli sen toisen maksamilla kuluilla ei ole mitään painoa, koska ruokaostoksista jne. ei jää mitään pysyvää. Näitä on ollut takavuosina paljon käräjillä käsiteltävänä, löytynee ennakkotapauksia. 

Vierailija
31/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen tili, jossa ei makuuteta kovin paljoa ylimääräistä, ja kummallakin omat tilit, johon palkka menee. Ei tule ongelmia, jos toinen kuolee.

Sitten voi tulla, jos teillä on vain yksi yhteinen tili, jonka kautta hoituu talouden koko rahaliikenne.

Ei tää mitään hölmöä säätämistä ole.

Vierailija
32/32 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Jos on vaikeaa perustakaa laskutili molempien nimellä mistä laskut ja lainankuoletus menee.

Ei ole vielä 40 vuodessa kukaan kysellyt perään vaikka meillä on lainan kuoletus mennyt aina mun tililtä suoraan.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme