Listataan asioita jotka olivat ennenvanhaan normaalia toimintaa, nykyään nuoret naureskelevat näille
Listataan asioita mitkä olivat normaaleja ennenvanhaan vaikkapa 70-luvulla ja nykyään nuoret nauravat niille
Minä aloitan:
- naisen tuli käydä emäntäkoulu, muutoin sovelias koulutus oli maksimissaan lukio, koska naimisiinhan se menee kuitenkin
- yliopistot on vain herroille eikä sovi tavalliselle väelle
- naimisiin on mentävä miehen, muuten ei ole ihminen laisinkaan
- lapsiakin on syytä olla alle 30-vuotiaana, tai ei ole normaali mies
- runsas alkoholin käyttö ja tupakointi on hyväksyttyä
Mitä muita tulee mieleen?
-
Kommentit (1506)
Vierailija kirjoitti:
Mentiin töihin ja elöttettiin itsensä eikä loisittu toisten siivella vuodesta toiseen.
Ennen töitä myös oli ja niihin ihan "mentiin". Ei tarvinnut lukea sadatta kertaa "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun".
Näin totesi 73-vuotias duunari isosetäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos kolmelta/neljältä kanavalta ei tullut kivaa ohjelmaa, lähdettiin kaupunkiin vuokraamaan vhs-kasetti ja se palautettiin seuraavana päivänä samaan putiikkiin.
Ei ollu ku kaksi kanavaa kun minä olin pieni, eikä ollu myöskään vuokraamoja meidän lähellä. Toki, ei sitä tv:tä tai muutakaan laitetta tollotettu koko päivää. Pihalla oltiin.
Kyllä puhelinluetteloita oli kotonakin, jokaista puhelinliittymää vastaan sai maksutta yhden ilmaisen luettelon. Toki niitä oli puhelinkopeissakin, oli myös numerotiedoitus 012 josta pystyi kysymään tiettyä numeroa, viimeinen puhelinluettelo julkaistiin muistaakseni vuonna 2016. Sen painaminen lopetettiin kun lankapuhelimet
Noista puhelinkoppien luetteloista oli yleensä joku ottanut itselleen keltaisilta sivuilta KotiPizzan alennuskupongit, joita oli joskus 90-luvulla vielä. :)
Jos nuori ei tavoittanut kavereita tällä lankapuhelimella, heitä lähdettiin etsimään tavanomaisista ajanviettopaikoista kuten rannalta, puistosta tai kaupungilta.
Todellakin! Ja etsiskellessä saattoi tapahtua jotain muuta kivaa, tavata ihan uusia ihmisiä jne. Nykynuoret ei tiedä mitään yllättävien tilanteiden kiehtovuudesta, kun sopivat kaiken somessa etukäteen.
Tai siitä, että tutustuttiin vastakkaiseen sukupuoleen pyytämällä tulta savukkeeseen. :)
Omilla nuorilla ainakin nauratti kun kerroin, kuinka olen pihistänyt kolikkoja omasta säästöpossustani, selällänk lattialla maaten ja voiveitsellä reiästä kaivellen. Opin siinä aika taitavaksi ja irtokarkkiahan niillä mentiin ostamaan.
Yliopistoni ruokapaikassa v. 75 oli pöydät erikseen tupakoiville ja tupakoimattomille. Nyt se tuntuu aika hassulta, koska savu kumminkin leijailee ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan suuren sukupolvien välisen eron seksismissä, ihan naisillakin. 90-luvulla parikymppisinä olleet ovat todella rivoja suustaan ja heittävät kaksimielisiä esim. työpaikoillakin. Tulee mieleen että niin tämä oli tämä Panu-tyttöjen ja topless-tarjoiljoiden sukupolvi tämä.
Ei kuulu minusta nykyaikaan.
HUH! Onneksi ollaan saatu siveyspoiisit takaisin, ettei naisihmiset kuvittele olevansa jotain itsenäisiä ja täysivaltaisia kansalaisia.
Aika laaja käsite tuo "ennen vanhaan". Se voi olla mitä vaan luolamiesajasta eteenpäin.
Ja onko mikään juurikaan muuttunut luolamiesajoista? Silloin esim. mies vaan alkoi huhkia, kun halutti, korkeintaan nosti vähän taljan reunaa. Sama nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpäin Ap on kotoisin? En tunnista moista vanhoillisuutta edes 60-luvulta.
Syvältä Pohjanmaan uumenista. Lapsuudenkodissani kyllä tunnistaa oikein hyvin vanhoilliset asenteet ja maailmankuvat
- nainen eli äitini tekee/teki kaikki kotityöt
- isäni ei osaa varmaan edes hernekeittoa keittää
- en ole koskaan nähnyt isääni siivoaman
- ruokailuajat, piti syödä yhdessä saman pöydän ääressä, muuten ei saanut syödä kuin ruoka-aikoina
- äitini on juurikin sen emäntäkoulun käynyt ja erittäin vanhanaikainen ja konservatiivinen.
Mäkin oon syvältä Pohjanmaan uumenista ja isäni oli ilmavoimien upseeri ja insinööri, äiti sairaanhoitaja.
Isäni teki kotitöitä ja laittoi ruokaa, kuten me kaikki muutkin perheenjäsenet. Äiti ei ole käynyt emäntäkoulua eikä myöskään mummot.
83vm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki 18-30 -vuotiaat kiertelivät viikonloppuisin 90-luvulla kyliä ympäri pitkissä jonoissa ympäri yön autoilla, ja sitä nuoremmat olivat kyydissä tai katselivat kadun varrella. Tämä ralli oli päällä iltakahdeksasta aamukahteen. Välillä sentään oltiin parkissa ja haettiin makkaraperunat kioskilta. Maaseudulla kaikilla oli ajokortti.
'
80-90 luvun taitteessa ajettiin pillurallia, vedettin viinaa silloin tälläin, harrastettiin seksiä. ,käytiin laittomissa varastobileissä. Meillä ollut mitään mt-ongelmia vaan elettiin..."
Vai ei ollut mt-ongelmia 80-90-lukujen teineillä? Muistelen ihan toisin: Yleisradiossakin oli joka viikko suosittu ohjelma: Erilainen nuori (olisiko ollut toimittajana Anneli Tempakka?)
Niinpä ja kasarilla syntyneet on ongelma-ikäluokka ihan virallisten tilastojenkin mukaan mielenterveys- ja työkyvyttömyys -asioissa.
Syynä pieksentä ja ysärin lama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki 18-30 -vuotiaat kiertelivät viikonloppuisin 90-luvulla kyliä ympäri pitkissä jonoissa ympäri yön autoilla, ja sitä nuoremmat olivat kyydissä tai katselivat kadun varrella. Tämä ralli oli päällä iltakahdeksasta aamukahteen. Välillä sentään oltiin parkissa ja haettiin makkaraperunat kioskilta. Maaseudulla kaikilla oli ajokortti.
'
80-90 luvun taitteessa ajettiin pillurallia, vedettin viinaa silloin tälläin, harrastettiin seksiä. ,käytiin laittomissa varastobileissä. Meillä ollut mitään mt-ongelmia vaan elettiin..."
Vai ei ollut mt-ongelmia 80-90-lukujen teineillä? Muistelen ihan toisin: Yleisradiossakin oli joka viikko suosittu ohjelma: Erilainen nuori (olisiko ollut toimittajana Anneli Tempakka?)
Niinpä ja kasarilla syntyneet on ongelma-ikäluokka ihan virallisten tilastojenkin mukaan mielenterveys- ja työkyvyttömyys -asioissa.
Syynä pieksentä ja ysärin lama.
kasarilla syntyivät 80-ja 90- luvun teinit?
Lapset tehtiin parikymppisenä ja töissä oltiin 8-16. Kaikilla oli niukkaa, mutta ketään ei masentanut.
Asioiden eteen nähtiin vähän vaivaa, eli puuhaa riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kolmelta/neljältä kanavalta ei tullut kivaa ohjelmaa, lähdettiin kaupunkiin vuokraamaan vhs-kasetti ja se palautettiin seuraavana päivänä samaan putiikkiin.
Ei ollu ku kaksi kanavaa kun minä olin pieni, eikä ollu myöskään vuokraamoja meidän lähellä. Toki, ei sitä tv:tä tai muutakaan laitetta tollotettu koko päivää. Pihalla oltiin.
Pihalla ollaan edelleen.....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mentiin töihin ja elöttettiin itsensä eikä loisittu toisten siivella vuodesta toiseen.
Ennen töitä myös oli ja niihin ihan "mentiin". Ei tarvinnut lukea sadatta kertaa "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun".
Näin totesi 73-vuotias duunari isosetäni.
Palkka oli tosin pienempi kuin loisimisesta maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa ei ollut pieniä ostoskoreja marketeissa . Eikä ummetusta aiheuttavia meloneita. Oli kurpitsaa . Oli kauppa autoja ja kirjastoautoja. Oli Colt tupakka askit 10 kpl. Sätkiin myytiin holkkeja osa muovia ja hienoja. Oli tupakkapiiput nykyään on huumepiiput. Autoissa oli hajustimet. Asunnoissa oli viherkasvit . Ikkunoilla amppelit. Talojen saunojen pukuhuoneessa oli takka joskus uima allas . Nuotiolla grillattiin itse ongittuja kaloja. Nuoret. Kukkapurkissa kasvoi tilliä. Niittykukkia kuivattiin kirjojen välissä . Etsittiin neliapiloita. Kasvimailla oli viinimarjapuskia ja kodeissa mehumaijat. Kahviastiastot mihin kuului kakkulautanen , lusikat . Teekannut ja irtotee sihvilät. Kermakko ja sokerikko pöydässä. Maitokannut. Vieraille keksejä ja pullaa. Palasokeria. Cocktail tarjoilu synttäreillä. Cocktail tikku juustot ja boolimaljat. Isokukkaiset pussilakanat. Verhot. Anttilan tavaratalo. Verhoparit. Jehovat odotti pallosalamoita tai maailmanloppua lähiöissä pelotellen lapsia. Koulun pihalla oli vanhat ulkovessat mitä ei ollut purettu. Kesällä käytössä. Opettajilla oli asunnot koulun yhteydessä. Samoin hoitajilla. Busseissa oli joskus vielä rahastajat erikseen. Kuin lippuja sai ostaa busseista. Kolikoilla. Ikean ilmaiset bussit. Myös tapahtumiin. Ei ollut polttohautausta juuri ollenkaan. Siunattiin maahan. Oli pajatso pelit kolikoilla ja levyautomaatit baareissa. Sai itse valita musiikin. Rautasänky ja muovilattia esti luteet. Hiusten kihartimet ja kuvaajat.
Siis nämäkö jotain vanhoja juttuja? Ihan nykypäivää monet asiat noista:
-Kurpitsoja saa edelleen ostaa kaupoista.
-Joskus näkee yhäkin kirjastoautoja.
-Sätkiin saa edelleen holkkeja. Piippuja on myös edelleen myynnissä.
-Kyllähän kaloja grillataan yhäkin ja ihan itse ongittuna, viime kesänä grillasin itsekin.
-Kasvatin myös kukkapurkeissa tillejä ja muita rehuja vielä kesällä ja syksyllä.
-Meillä on 22 marjapensasta ja mehumaijakin.
-Meiltä löytyy kahviastiasto (arkisin juodaan mukeista). Sokerikko on arkisinkin käytössä. Keksiä ja pullaa löytyy myös.
-Pidän isokukkaisista pussilakanoista, mutta valitettavasti ei ole nyt löytynyt sellaisia kaupoista. Mitä tarkoitat verhopareilla? Kyllä meillä on ihan väh. 2 verhoa/ikkuna.
-Vieläkin ihmisiä siunataan maahan, hyvinkin yleistä.
-En ihan tajua tätä muovilattia-juttua, mutta kai niitä on muutenkin kuin luteiden vuoksi (en ole kuullutkaan moista?!).
-Minulla on hiukset alaselkään saakka ja tottavie omistan kihartimia, kuivaajan, suoristajan. Etkö sinä käytä kuivaajaa, vai eikö sinulla ole hiuksia?
70-luvulla ja oikeastaan jo 60-luvulla tehtiin näitä ns. luokkanousuja varmaan enemmän kuin nykyään. Eli ei todellakaan olleet yliopistot vain "herroille". Itse olen yo vuosimallia -82, pieneltä maatilalta kotoisin ja aika selvää oli, että yliopisto on se ykkösvaihtoehto. Minua jonkin verran vanhemmat siskoni opiskelivat 70-luvulla, mikään emäntäkoulu ei ollut heille vaihtoehto eikä heille sitä edes tyrkytetty.
Asenteissa on ainakin se muutos, että vielä ainakin 90-luvulla kyseltiin avioliiton solmimisen jälkeen, aika piankin, että koskas sitä perheenlisäystä on tulossa. Se oli aika lailla normi, että niitä lapsia tosiaan haluttiin ihan omastakin tahdosta, ainakin kaksi.
Keskusteleminen. Käyttäen puhetta ja sanoja.
Kaupoissa ei ollut pieniä ostoskoreja marketeissa . Eikä ummetusta aiheuttavia meloneita. Oli kurpitsaa . Oli kauppa autoja ja kirjastoautoja. Oli Colt tupakka askit 10 kpl. Sätkiin myytiin holkkeja osa muovia ja hienoja. Oli tupakkapiiput nykyään on huumepiiput. Autoissa oli hajustimet. Asunnoissa oli viherkasvit . Ikkunoilla amppelit. Talojen saunojen pukuhuoneessa oli takka joskus uima allas . Nuotiolla grillattiin itse ongittuja kaloja. Nuoret. Kukkapurkissa kasvoi tilliä. Niittykukkia kuivattiin kirjojen välissä . Etsittiin neliapiloita. Kasvimailla oli viinimarjapuskia ja kodeissa mehumaijat. Kahviastiastot mihin kuului kakkulautanen , lusikat . Teekannut ja irtotee sihvilät. Kermakko ja sokerikko pöydässä. Maitokannut. Vieraille keksejä ja pullaa. Palasokeria. Cocktail tarjoilu synttäreillä. Cocktail tikku juustot ja boolimaljat. Isokukkaiset pussilakanat. Verhot. Anttilan tavaratalo. Verhoparit. Jehovat odotti pallosalamoita tai maailmanloppua lähiöissä pelotellen lapsia. Koulun pihalla oli vanhat ulkovessat mitä ei ollut purettu. Kesällä käytössä. Opettajilla oli asunnot koulun yhteydessä. Samoin hoitajilla. Busseissa oli joskus vielä rahastajat erikseen. Kuin lippuja sai ostaa busseista. Kolikoilla. Ikean ilmaiset bussit. Myös tapahtumiin. Ei ollut polttohautausta juuri ollenkaan. Siunattiin maahan. Oli pajatso pelit kolikoilla ja levyautomaatit baareissa. Sai itse valita musiikin. Rautasänky ja muovilattia esti luteet. Hiusten kihartimet ja kuvaajat.