Tiesitteko että ysin kertotaulusta ei tarvitse osata muuta kuin 9*9....
.....kaikki muu on jo hoidettu muissa kertotauluissa. Turhaa opiskella 9*8, kun kasin kertotaulussa tuo on jo hoidettu (8*9). Eli kertotaulun osaamijen / osaamattomuus johtuu siitä että viisas opiskelee vain puolet kertotauluista ja tyhmä kokonaan eikä sitten muista kuitenkaan.
Kommentit (11)
Niin ja kasin kertotaulusta vain 8*8 ja 9*9. Homma helpottuu huomattavasti, ja kun osaatte tämän selittää lapsellenne niin hän saa kymppejä matikassa ja alkaa pitämään aineesta ja pääsee sitten helposti korkeakouluun ja hyväpalkkaiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Taijat olla matematikan dosentti tai ainaki pehtoori ku osaat noin hyvin
No etpä ole itse tuota aiemmin edes ajatellut.
Suomessa pääsee helpoimmalla, kun ei opettele ollenkaan.
9 kertotaulu ei tarvii opetella ku katotaan sormista. Sormet suoriksi ja koukkuun monellako kerrotaan. Ja sitten koukussa olevan vasemmalta puolen alkuluku ja oikealta loppuluku. Ja koukussa olevaa ei lasketa.
Niin itseasiassahan riittää kun muistaa vain kaikki 1...10 kertolaskujen variaatiot. Niitähän on vain 90kpl.
1x9 = 10-1 = 9
2x9 = 20-2 = 18
3x9 = 30-3 = 27
4x9 = 40-4 = 36
5x9 = 50-5 = 45
6x9 = 60-6 = 54
7x9 = 70-7 = 63
8x9 = 80-8 = 72
9x9 = 90-9 = 81
10x9 = 100-10 = 90
Jos noin on, niin ysin kertotaulusta pitää poistaa ne osat, jotka ovat jo muiden lukujen kertotauluissa. Luultavasti muitakin kertotauluja voidaan supistaa. Näin se maailma menee eteenpäin. Poistetaan turhat asiat.
Tiesin. Mutta en tiennyt silloin kun alakoulua kävin. Ei tuosta nyt mitään vahinkoakaan ole ollut, että sen kertotaulun on opetellut ihan perinteisellä tavalla.
Nykyään kertotaulu pitäisi opetella
1:
1×1
1×2
1×3
1×4
1×5
1×6
1×7
1×8
1×9
2:
2×2
2×3
2×4
2×5
2×6
2×7
2×8
2×9
3:
3×3
3×4
3×5
3×6
3×7
3×8
3×9
4:
4×4
4×5
4×6
4×7
4×8
4×9
5:
5×5
5×6
5×7
5×8
5×9
6:
6×6
6×7
6×8
6×9
7:
7×7
7×8
7×9
8:
8×8
8×9
9:
9×9
Taijat olla matematikan dosentti tai ainaki pehtoori ku osaat noin hyvin