Muita äitejä, jotka eivät innostu sormiruokailuista?
Tuntuu, että nykyään tosi paljon joka paikasta tuputetaan tuota sormiruokailua. Kuulemma vauva oppii syömään itsenäisesti ja syödessään omaan tahtiin myös äiti voi syödä samalla oman ruokansa rauhassa. Tässä miten itse kuvittelen sormiruokailun päässäni, jos sitä meillä lähdettäisiin kokeilemaan: Käytän ennen jokaista vauvan ruokailua puoli tuntia kaikenlaisten vihannesten kuorimiseen, keittämiseen ja viipalointiin. Jotain kanapötköjä ynnä muita pitäisi myös ehtiä valmistaa jossain välissä. Tuon ruoan valmistuksen ajan tempperamenttinen vauva huutaa syöttötuolissaan pää punaisena, kun ateriassa kestää. Ei, en voi antaa hänen touhuilla lattialla itsekseen sitä aikaa, koska häntä tarvitsee pitää silmällä koko ajan, ettei syö sähköjohtoja, revi kissaa hännästä ym ym. Sitten kun lopulta tuo sormiruoka-ateria saadaan vauvan eteen, istun jännittyneenä vieressä ja mietin, että no nyt se tukehtuu. Se siitä äidin omasta ruokailusta. Ja koko ruokailusessio kestänee varmaankin ainakin tunnin, lopuksi hirveä sotku siivottavana. Ja koko tämän ajan vauva nököttää syöttötuolissaan, mikä on pois myös lattialla vietettävästä leikkiajasta (jonka itse miellän tärkeämmäksi motoriikan kehittymisen kannalta). Tuon yllä kuvailemani mielikuvan vuoksi ei tee siis mieli lähteä edes kokeilemaan. Toki jos meitä olisi kaksi vanhempaa kotona, tilanne olisi vähän erilainen. Mutta tällä hetkellä mies tekee töitä aamusta iltaan, joten olen käytännössä yksin vastuussa lapsen hoidosta. Ja ei, mies ei voi juuri nyt vähentää töitään ja olen itsekin tilanteen hyväksynyt, näin mennään jonkin aikaa. Tällä hetkellä meillä mennään siis kaupan valmispilttien ja -sempereiden voimalla, enkä jaksaisi potea asiasta huonoa omaatuntoa. Mitä olen niihin tutustunut, niiden ravitsemuksellinen koostumus on mietitty tarkkaan suositusikäryhmän tarpeita vastaavaksi, samoin suutuntuma. Makujakin löytyy monipuolisesti ja vauva syö oikein rohkeasti kaikkia. Ruokailut ovat meillä helppoja, syöttämiseen menee ehkä n. 5 min ja sotkua ei synny juurikaan. Maidon osaa jo juoda itsenäisesti pillimukilla ruoan päälle. Itse syön oman ruokani tähän perään siten, että annan vauvalle jonkin lelun tutkittavaksi ja hän viihtyy sen kanssa syöttötuolissaan vielä sen aikaa. Kaikkeen tähän menee ehkä se puolisen tuntia, ja sitten ollaan vapaita taas leikkimään tai lähtemään vaikka ulos. Niin ja kyllä meillä välillä välipalaksi syödään esimerkiksi maissinaksuja oikein sujuvasti. Vaikka meillä arki rullaakin näin oikein kivasti, aina välillä iskee "huonommuuden" tunne kun kuuntelen toisten äitien juttuja. Vaikka tiedostan, että toisten elämäntilanteet ovat aivan erilaisia ja itse toimin omien voimavarojen kannalta parhaaksi kokemallani tavalla. Voi olla, että minut kivitetään täällä, mutta vertaistuen toivossa tämän tekstini lähdin kirjoittamaan.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailun on tarkoitus kehittää lapsesi käden ja suun hienomotoriikkaa ja silmä-käsi koordinaatiota. Lasten motorinen kehitys on taantunut paljon. Nyt tulee seiskalle sellaisia oppilaita, joilla kestää yli 30min saada naruun silmukallinen solmu. Siihen kuuluisi mennä 30sek.
Älä laiskottele, vaan ajattele mukulasi parasta!
Ongelma lienee muualla kuin syömisessä, jos soseita on syötetty ennenkin ja lasten motorinen kehitys oli parempi kuin nykyisin.
Nykyään lapset kyllä kehittyvät aikaisemmin kuin aiemmin, koska heille tarjotaan eri tavalla virikkeitä kuin aiemmin.
Onneksi nuo ajat ovat takana! Itsekin podin huonoa omatuntoa valmisruuista, vaikka uskon etteivät ne nyt niin pahoja ole. Toki ymmärrän, että sormiruokailu nyt varmasti jollain tavalla voi marginaalisesti edesauttaa hienomotoriikan kehitystä, mutta onko se niin merkittävä etu, että siitä kannattaa stressiä ottaa?
Myös kompromissi tässä asiassa on mahdollinen, itse tein niin. Eli vauvalle välillä perheen muusta ruoasta sopivan kokoisia palasia tutkittavaksi ja maisteltavaksi, joskus myös annoin vaikka banaania tai kypsää (tosi pehmeää) päärynää, vesimelonia, herneitä, marjoja. Itseäni kyllä se isojen palojen maistelu hieman pelotti ja usein pilkoin vaikka perunaa pieniksi paloiksi joita vauva sitten nyppi suuhunsa omaan tahtiinsa. Minusta vauva oppi sormiruokailun vuoksi tosi pienenä jo käyttämään lusikkaa hyvin, eli kyllä siitä oli hyötyä esim motoriikan kehittymisen suhteen. Usein muuten siis mentiin soseilla joita itse syötin vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailu on vain yksi uusi keino asettaa naisille vielä vähän lisää paineita, tekemistä ja huolehtimista. Sama luomuilun, unikoulujen ja ties minkä trendihömpötysten kanssa. Kaiken pitää olla täydellistä, kaikki pitää tehdä alusta alkaen itse, kaiken pitää olla luomua ja lisäaineetonta ym. Olisiko tätäkään hömpötystä keksitty, jos miehet joutuisivat nuo ruoat pesemään, pilkkomaan ym?
Kaikkein eniten äitejä syyllistävät toiset äidit. Meillä naisilla on paljon peiliin katsomista tämän asian suhteen. Toisen naisen äitiyden arvosteleminen on ihan suoraan isku vyön alle.
Ei sormiruokailulle. Typeryyttä. Olen lapset kasvattanut aikuisiksi ja opetettu pienestä pitäen haarukan ja lusikan käyttöön. Ovat taitavia soittajia joten sormennäppäryyttä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nuo ajat ovat takana! Itsekin podin huonoa omatuntoa valmisruuista, vaikka uskon etteivät ne nyt niin pahoja ole. Toki ymmärrän, että sormiruokailu nyt varmasti jollain tavalla voi marginaalisesti edesauttaa hienomotoriikan kehitystä, mutta onko se niin merkittävä etu, että siitä kannattaa stressiä ottaa?
Ei, ei kannata. Kukin saa valita sopivimman tavan ruokkia lapsensa. Mutta kun tässä ketjussa kysellään, että mikä siinä sormiruokailussa muka on niin hienoa, niin sitten voi vastata, että siinä on nämä ja nämä puolet, ja kun sanotaan, että jos lapsi sormiruokailee, niin sitten hän ei varmasti ikinä opi käyttämään haarukkaa, niin siihenkin voi vastata, että itse asiassa se motoriikka kehittyy hyvin siinä sormiruokaillessa. Ja jos joku sanoo, että pilkkomisesta tulee hirveä stressi, niin voi sitten kertoa, että varsinaisesti se sormiruokailu ei vaatinut hirveää määrää erillistä pilkkomista.
Mä oon henkilökohtaisesti sitä mieltä, että ei vauvan tai lapsen tarvitse kehittyä mitenkään erityisen aikaisin. Pääasia, että kehittyy. Mutten tykkää siitäkään, että ne, joilla ei sormiruokailusta kokemusta, kertovat suuna päänä, miten se on hankalaa, stressaavaa ja vaarallista, ja miten sormiruokailevat lapset vain sotkevat, eivät saa tarpeeksi ravintoa eivätkä opi ikinä syömään siististi. En ymmärrä, mistä nämä defenssit tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokailun on tarkoitus kehittää lapsesi käden ja suun hienomotoriikkaa ja silmä-käsi koordinaatiota. Lasten motorinen kehitys on taantunut paljon. Nyt tulee seiskalle sellaisia oppilaita, joilla kestää yli 30min saada naruun silmukallinen solmu. Siihen kuuluisi mennä 30sek.
Miten vaikka 1970-luvun lapset oppi hienomotoriikkaa? Silloin ei ollut sormiruokailua.
Sanopa muuta. Ja sitä vanhemmat lapset, meidän äidit, isät, mummot ja papat ja kaikki. Jos joku haluaa kehittää sormiruokailua, niin siitä vaan, mutta joskus tökkii kun nykyään usein ollaan niin kovin kehitysintoisia yksinkertaisissa asioissa. Mulla kolme lasta, joista yksi aikuinen jo, niin hyvin ovat oppineet syömään ilman mitään ihme touhuja. Ja jos ei joku osaa jotain solmua tehdä, se johtuu siitä, että sen tekemistä ei ole opetettu. Näihin asioihin ei sormiruokailut vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma lienee muualla kuin syömisessä, jos soseita on syötetty ennenkin ja lasten motorinen kehitys oli parempi kuin nykyisin.
Nykyään lapset kyllä kehittyvät aikaisemmin kuin aiemmin, koska heille tarjotaan eri tavalla virikkeitä kuin aiemmin.
Onpa täällä ristiriitaista informaatiota, kun joku juuri valitti, että lasten motoriikka on huonontunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikka 1970-luvun lapset oppi hienomotoriikkaa? Silloin ei ollut sormiruokailua.
Sanopa muuta. Ja sitä vanhemmat lapset, meidän äidit, isät, mummot ja papat ja kaikki. Jos joku haluaa kehittää sormiruokailua, niin siitä vaan, mutta joskus tökkii kun nykyään usein ollaan niin kovin kehitysintoisia yksinkertaisissa asioissa. Mulla kolme lasta, joista yksi aikuinen jo, niin hyvin ovat oppineet syömään ilman mitään ihme touhuja. Ja jos ei joku osaa jotain solmua tehdä, se johtuu siitä, että sen tekemistä ei ole opetettu. Näihin asioihin ei sormiruokailut vaikuta.
Ei ole kyse siitä, että joku ei oppinut. Mutta jos ketjussa kysellään, mitä etuja sormiruokailemisessa muka on, niin sitten niitä voi kertoa. Ei pidä kysyä, jos ei halua kuulla.
Mutta siis jos nyt vertaillaan 70-luvun lapsia ja nykyajan lapsia, niin monet taidot opitaan nykyään aikaisemmin. En sano, että se on joku itseisarvollinen juttu, se vain on niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä ristiriitaista informaatiota, kun joku juuri valitti, että lasten motoriikka on huonontunut.
Se tieto ei pidäkään paikkaansa, että lasten hienomotoriikka olisi huonontunut. Karkeamotoriikka voi ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun mielestä taas se voi olla ihme touhu, että ruoka soseutetaan niin hienoksi, ettei siinä ole mitään kokkareita. Eli tämä on ihan katsantokannasta kiinni, siitä, mihin on tottunut. Mä muistan, kun mun äiti soseutti pikkuveljelle ruokaa painamalla sitä siivilän läpi, itse en ole koskaan tehnyt tuollaista "ihme touhua":
Vierailija kirjoitti:
Sormisyönti on eräissä piireissä arkea ja sitä tungetaan nyt meille, ettei sieltä tullut lapsukainen koe pahaa mieltä jos suomilapsi syö vellinsä lusikalla.
Mitä potaskaa nykyperheille syötetäänkään ja kirkkain silmin uskovat. Kai meillä nyt joku sivistys säilytetään, ettemme me kaikki istu lattialla ja mätä käsin sotkuja naamaan.
Oma lapseni syöttötuolissa (oliko se tosiaan syöttötuoli hyi) lusikoi ruokaansa, osa meni suuhun osa ei. Ehkä kouralla mättämällä olisi mennyt paremmin. Emme antaneet hänelle pikkupyssyjä ja hän muotoili näkkileivästä pyssyn, jolla uhoilí. Ne oli ihania hauskoja aikoja. Osaa nyt syödä sivistyneesti ruokailivälineillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormisyönti on eräissä piireissä arkea ja sitä tungetaan nyt meille, ettei sieltä tullut lapsukainen koe pahaa mieltä jos suomilapsi syö vellinsä lusikalla.
Mitä potaskaa nykyperheille syötetäänkään ja kirkkain silmin uskovat. Kai meillä nyt joku sivistys säilytetään, ettemme me kaikki istu lattialla ja mätä käsin sotkuja naamaan.
Oma lapseni syöttötuolissa (oliko se tosiaan syöttötuoli hyi) lusikoi ruokaansa, osa meni suuhun osa ei. Ehkä kouralla mättämällä olisi mennyt paremmin. Emme antaneet hänelle pikkupyssyjä ja hän muotoili näkkileivästä pyssyn, jolla uhoilí. Ne oli ihania hauskoja aikoja. Osaa nyt syödä sivistyneesti ruokailivälineillä.
Mä en tiedä, mitä nämä sun piirisi ovat, mutta siis sormiruokailu on tarkoitettu vauvoille ja sen ohessa lapsi harjoittelee ruokailuvälineiden käyttöä. Sormiruokailun pointtina on se, että lapsi itse syö sen sijaan, että häntä vain syötettäisiin. Mä oon sekä antanut sormiruokaa että syöttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, että joku ei oppinut. Mutta jos ketjussa kysellään, mitä etuja sormiruokailemisessa muka on, niin sitten niitä voi kertoa. Ei pidä kysyä, jos ei halua kuulla.
Mutta siis jos nyt vertaillaan 70-luvun lapsia ja nykyajan lapsia, niin monet taidot opitaan nykyään aikaisemmin. En sano, että se on joku itseisarvollinen juttu, se vain on niin.
Missä vaiheessa nämä nykyajan nopeasti oppivat vauvat muuttuvat nykyajan armeijan huonokuntoisiksi varusmiehiksi? Siinä välissä tapahtuu jotain ratkaisevaa. Ovatko kyseessä sitten yksinkertaisesti pelit ja muut viihdykkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa nämä nykyajan nopeasti oppivat vauvat muuttuvat nykyajan armeijan huonokuntoisiksi varusmiehiksi? Siinä välissä tapahtuu jotain ratkaisevaa. Ovatko kyseessä sitten yksinkertaisesti pelit ja muut viihdykkeet?
Todennäköisesti. Mutta siis eihän se nopea oppiminen tosiaan korreloi mitenkään liikunnallisuuden tai liikkumisen kanssa. Ennen lapset liikkuivat enemmän, nykyään lapset oppivat pienempinä lukemaan, näin esimerkiksi.
Älä stressaa. Voithan vaikka katsoa, onko sormiruokablogissa tai ryhmissä mitään, minkä saisit helposti sopimaan teidän arkeen. Itse tykkäsin antaa lapselle munakasta (ja sekaan esim. herne-maissi-paprikaa). Ei tullut kauhea sotku ja muutenkin vauva sai sen kanssa puuhastella. Puurorieskat tms leipäset oli myös vaivattomia. Raastamiseen ja muuhun vääntämiseen en koskaan oikein jaksanut ryhtyä. Mentiin siis hyvin sekaisin purkkiruokien ja sormiruokien kanssa.
Purkkisoseet on ravintoarvoltaan oikein hyviä ja vauva kyllä oppii syömään itse kun sen aika on. Se on loppujen lopuksi lyhyt aika, jolloin tarvitsee täysin suolatonta yms. vauvalle sopivaa.
Lisäys vielä: sormiruokailu on vähän harhaanjohtava sana. Myös aterioilla syöminen on sormiruokailua, jos lapsi syö itse eikä syötettynä.
Koko aloitus olisi voinut olla kuin sanasta sanaan minun kirjoittama pari vuotta sitten. Ratkaisin asian niin, että laitoin joka aterialle lapsen omalle lautaselle yhtä sormin naposteltavaa, esim. leipäpaloja, paprikaviipaleita tms. Ja samalla kun lapsi niitä naposteli (tai niillä leikki) syötin pilttiä. Ainoa tapa saada meillä arki jotenkin onnistumaan. Ja nyt lapsi on erittäin sorminäppärä kolmevuotias.
Meillä lasta syötettiin +lapsella oli oma lusikka ja ne sormet. Vuonna 2014. Mitään sormiruokasyötäviä en erikseen valmistanut. Maissinaksuja ostin kaupasta mutustettavaksi.
Kyllä ne lapset syömään oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa nykylasten virikeympäristö on köyhempi kuin vaikka 60 vuotta sitten. Nykylapset elävät pitkään lapsimaailmassa, aikuisten elämä on kovin kaukainen.
Ja myös siis vauvalla kurkunpää on edempänä kuin aikuisella, se muistuttaa enemmän simpanssin kurkunpäätä kuin ihmisen.