Mikä on "vakiintunut parisuhde"? Kihloissa olo vai avoliitto? "Vakiintuneen parisuhteen" luo saa mennä ulkonaliikkumiskiellosta huolimatta...
Jos olen seurustellut jonkun kanssa 10 vuotta ilman ja ukko asuu toisessa kaupungissa töissä?
Kommentit (44)
Kyllä on selvästi liikaa resursseja poliiseilla jos ne jokaisen tuolla pystyy pysäyttämään lisätietoja kysyäkseen.
Itsekin olen vakiintuneessa parisuhteessa pk-seudulla asuvan kanssa, itse en asu alueella jolle olisi toistaiseksi mitään rajoituksia tulossa. Aion kyllä tavata kumppaniani normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis itse luulet, että lasketaanko 10 v. parisuhde vakiintuneeksi?
Kysymys kuuluu, miten se todistetaan vai riittääkö poliisisedälle sanallinen todiste.
Jokainenhan voi missä vaan kaupungilla hengaillessaan sanoa menevänsä parisuhteensa luokse.
Ap
Miten niin? Et sinä missään ostoskeskuksessa kyllä voi sanoa meneväsi parisuhteesi luokse. Sehän on joka tapauksessa vain liikkumista paikasta A paikkaan B enimmäkseen ulkotiloissa tai julkisissa liikennevälineissä eikä mitään epämääräistä hengailua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on selvästi liikaa resursseja poliiseilla jos ne jokaisen tuolla pystyy pysäyttämään lisätietoja kysyäkseen.
Itsekin olen vakiintuneessa parisuhteessa pk-seudulla asuvan kanssa, itse en asu alueella jolle olisi toistaiseksi mitään rajoituksia tulossa. Aion kyllä tavata kumppaniani normaalisti.
Eivät kai ne jokaista pysäytäkään. Eivätköhän nämä ole lähinnä pistotarkastuksia ja valvontaa kuten esimerkiksi puhallutusratsiat tai matkalippujen tarkistus lähijunissa.
Pikemminkin ihmettelen näitä, joille tätä on nyt ihan mahdotonta (taas) sisäistää, ellei joka nurkalla ole poliiseja valvomassa. Onko teillä muutenkin tapana ajaa kännissä tai matkustaa pummilla, kun niissä ei ihan jokaista kuitenkaan pysäytetä ja tarkisteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan arvatenkin ei mikään "tavattiin viime viikolla ekaa kertaa" tai "ollaan pari kuukautta tapailtu harvakseltaan". Kyllä tuollainen 10 v seurustelu on jo vakiintunut.
No mistä hitosta poliisi voi sitä tutkia parisuhdestatustani tutkia jos hyppään kaukojunaan?
Pitääkö ostaa kihlasormus?
Ap
Tää on kyllä hyvä kysymys. Miten osoitat olevasi suhteessa. Itse asiassa miten osoitat edes naimisissa olemisen, koska tuskinpa poliisi alkaa tutkia mitään tietokantoja :D vihkitodistus mukaan?? Naurettavaa.
Niillä on tietenkin jokaisesta suomalaisesta ne seurantatiedot ja vain tietävät mitä puuhailet. Kännykkäsi kerää niitä ja jos olet ottanut koronarokotuksen, niin se mikrosiru sitten lähettää sinusta tietoja.
t. pohdiskelija
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan seurusteltu 3 vuotta ja totta kai aiotaan tavata. Aivan naurettavaa pelleilyä olisi olla tapaamatta, kun samaan aikaan esim. kummankin lapset käyvät koulua, käydään ruokakaupassa, mies käy välillä työpaikalla jne.
Sun suhteesi kuulostaisi siltä, että menisi vakiintuneen suhteen määritelmään ongelmitta. Tuskin kuitenkaan joudut selittämään asiaa.
Säännöllinen, lähiöpubin kännipano riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu, miten se todistetaan vai riittääkö poliisisedälle sanallinen todiste.
Jokainenhan voi missä vaan kaupungilla hengaillessaan sanoa menevänsä parisuhteensa luokse.
Ap
Miten niin? Et sinä missään ostoskeskuksessa kyllä voi sanoa meneväsi parisuhteesi luokse. Sehän on joka tapauksessa vain liikkumista paikasta A paikkaan B enimmäkseen ulkotiloissa tai julkisissa liikennevälineissä eikä mitään epämääräistä hengailua.
Ostoskeskuksessa kannattaakin sanoa olevansa menossa kauppaan.
Mun kumppani asuu pääkaupunkiseudulla, minä Pirkanmaalla. Ollaan seurusteltu reilu vuosi ja nähty Uudenmaan sulkua lukuunottamatta 1-4 kertaa kuussa eli ihan kuten muutenkin. Hänet on tosin jo nyt rokotettu työn takia. Nähdäkseni suhteemme on ihan vakiintunut - avioliitossa olevillakin on vakava eroriski juuri tänä aikana, takuulla isompi kuin meillä :D
Idea tuossa lienee se ettei nähtäisi tällä viikolla yhtä ja ens viikolla toista kumppania ja siinä välissä muutamaa potentiaalista. Tosin just tämä vakiintunut kumppani -termi huvitti itseäni kun tuttavapiirissä on roihahtanut polyamoriainnostus, ja tiedän ihan varmaksi että juuri näillä pahimmilla alueilla on useita "pariskuntaporukoita" jotka panevat toisiaan ihan koko ajan muutenkin. Kaltaisilleni yksinasujille sallin kyllä sen kontaktin, mutta tiedän jo varmaksi että ainakin yhden avoimen suhteen takia on tullut 30 tartuntaa tietyllä alueella. Hienoa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan arvatenkin ei mikään "tavattiin viime viikolla ekaa kertaa" tai "ollaan pari kuukautta tapailtu harvakseltaan". Kyllä tuollainen 10 v seurustelu on jo vakiintunut.
No mistä hitosta poliisi voi sitä tutkia parisuhdestatustani tutkia jos hyppään kaukojunaan?
Pitääkö ostaa kihlasormus?
Ap
Tää on kyllä hyvä kysymys. Miten osoitat olevasi suhteessa. Itse asiassa miten osoitat edes naimisissa olemisen, koska tuskinpa poliisi alkaa tutkia mitään tietokantoja :D vihkitodistus mukaan?? Naurettavaa.
Tuskin sitä sen kummemmin tarvitsee osoittaa, mutta itse voisin esimerkiksi osoittaa asian esimerkiksi puhelu- ja viestihistorialla tai sitten poliisi voi vaikka soittaa miesystävälleni.
Sinulle olisi sitten ihan ok näyttää poliisille sinun ja kumppanisi henkilökohtaisia viestejä? Äläkä nyt vaan sano, että "ei minulle ole mitään salattavaa".
Oikeasti en usko, että tällä haluttiin rajata pois esim. 3 kk seurustelleita pariskuntia, ja tottakai hekin tapaavat toisiaan edelleen. Mutta aloittaja on silti oikeassa siinä, että koronarajoitusten takana olevat asenteet ja perhe- ja suhdekäsitykset paistavat melko räikeästi. Lähtökohta on aina tavalla tai toisella ydinperhe, ja rajoituksissa sivuutetaan jatkuvasti ison osan suomalaisista kokema todellisuus. Kyllähän toisaalta myös liikkumisrajoitusten "lähtökohta", jossa piti "pysyä omalla pihalla ja mökillä" on vahvasti keskiluokkainen omakotitalotodellisuus. Se voi kuulostaa jopa v*ttuilulta sellaisen ihmisen mielestä, joka asuu kerrostalossa, jossa ei edes ole pihaa.
Mikä tää mökkihomma on? Miksi mökille on päästävä?
Miksi kolmen viikon aikana pitää tavata muualla asuva partneri? Miksi? Näin korona leviää ylt ympäriinsä
Vierailija kirjoitti:
Miksi kolmen viikon aikana pitää tavata muualla asuva partneri? Miksi? Näin korona leviää ylt ympäriinsä
Olen ollut etätöissä ja yli vuoden, samoin kumppanini. Meillä ei käytännössä ole mitään muita kontakteja kuin toisemme aina viikonloppuisin. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
no niinhän sinä silloin oletkin menossa kauppaan. Miksi siis valehtelisit meneväsi kumppanisi luo?
Kyllä on ihmiset heikkoa tekoa nykyään. Ei tällä maailmalla oo mitään tulevaisuutta. Nyky nuoriso valtavan itsekkäitä kaikki mulle nyt ja vielä kaikenlisäksi väkivaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut mieleen, että se kolme viikkoa voi venyä pariksi kuukaudeksi. Itselläni esimerkiksi on se tilanne, että olin karanteenissa altistumisen takia. Emme muutenkaan näe kuin noin joka toinen viikko. Altistumisen takia emme nähneet kuukauteen. Tähän kun tulisi vielä päälle se kolme viikkoa ja siihen taas se normaali väli kun ei muutenkaan nähdä ja vielä joku altistuminen, niin siinähän menee helposti kolmekin kuukautta, että ei nähdä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi lapsi saa tavata toisella paikkakunnalla asuvaa vanhempaansa, kun korona voi sen myötä levitä yltympäriinsä.
Pääsette käräyttämään naapureita ja kavereita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
no niinhän sinä silloin oletkin menossa kauppaan. Miksi siis valehtelisit meneväsi kumppanisi luo?
No sitähän minä tarkoitinkin. Mutta viestini oli vastaus henkilölle, joka puhui vain ostoskeskuksessa "hengailusta". Käsitin, ettei hän ollut esimerkissään ostamassa jotain tiettyä asiaa, vaan kuluttamassa aikaa kaupoissa kiertelemällä.
Eihän se noin mene. Yhdessä asuvat mökkiläiset saavat liikkua kahden paikan välillä. Erillään asuvat parisuhteessa olevat saavat liikkua kahden paikan välillä (toistensa luo).