Miksi suurin osa lapsista osallistuu kiusaamiseen esimerkiksi koulussa?
Kasvatus on mennyt pieleen jos lapsi toistuvasti kiusaa muita. Eikö kotona ollenkaan opeteta empatiakykyä ja arvostusta muita ihmisiä kohtaan?kun lukee näitä vuosia kestäneitä kiusaamistapauksia esim koskelantapaus. Tulee mieleen eikö aikuisilla ihmisillä ole lainkaan tunneälyä? Ei kai kukaan normaali halua loukata toista ilman syytä? Kertokaa.
Kommentit (36)
Usein koulukiusaaminen alkaa kiusatuksi joutuvan henkilön tekemisistä. Hän esimerkiksi häiriköi tai käyttäytyy asiattomasti ja kiusaaminen onkin usein aluksi huomauttelua käytöksestä. Lapset eivät tietysti osaa sitä asiallisesti useinkaan sanoa joten siitä tulee kiusaamisen siemen.
Vierailija kirjoitti:
Osa menee mukaan kiusaamiseen kun pelkää joutuvansa itse kiusatuksi.
Eivät lapset vielä osaa ajatella syyseuraussuhteita noin pitkälle. Puhdasta sadismia. Kiusaan koska haluan loukata muita. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Usein koulukiusaaminen alkaa kiusatuksi joutuvan henkilön tekemisistä. Hän esimerkiksi häiriköi tai käyttäytyy asiattomasti ja kiusaaminen onkin usein aluksi huomauttelua käytöksestä. Lapset eivät tietysti osaa sitä asiallisesti useinkaan sanoa joten siitä tulee kiusaamisen siemen.
Ei ala. Usein kiusattu on muita esimerkiksi: älykkäämpi, isompi, heikompi. Toiset haluavat pilata hänen elämänsä, eikä vanhemmat älyä neuvoa heitä lopettamaan. Nauravat vain mukana. Ihmiset on vaan niin yksinkertaisia. Eivät tajua mitä kiusaaminen aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Usein koulukiusaaminen alkaa kiusatuksi joutuvan henkilön tekemisistä. Hän esimerkiksi häiriköi tai käyttäytyy asiattomasti ja kiusaaminen onkin usein aluksi huomauttelua käytöksestä. Lapset eivät tietysti osaa sitä asiallisesti useinkaan sanoa joten siitä tulee kiusaamisen siemen.
Koulu (ja työpaikka-) kiusaaja siellä sitten vastailee. Vika löytyy aina muista, ei koskaan itsestä. Joku vika päässähän se on, että edes ajattelee tuolla tavalla.
Ei, vaan vika löytyy AINA kiusaajasta! On se sitten pieleen mennyt kasvatus tai persoonallisuushäiriö. Vika löytyy kiusaajan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Usein koulukiusaaminen alkaa kiusatuksi joutuvan henkilön tekemisistä. Hän esimerkiksi häiriköi tai käyttäytyy asiattomasti ja kiusaaminen onkin usein aluksi huomauttelua käytöksestä. Lapset eivät tietysti osaa sitä asiallisesti useinkaan sanoa joten siitä tulee kiusaamisen siemen.
Juuri tässä vastauksissasi kiteytyy yksi syy miksi aikuiset eivät puutu. He ovat yksinkertaisesti liian tyhmiä ja yksinkertaisia. Enkä tarkoita pahalla.
Syynä on pelko oman aseman puolesta. Kiusaajilla on usein paljon vaikutusvaltaa, he ovat pelättyjä johtajatyyppejä. Heitä vastaan ei uskalleta nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein koulukiusaaminen alkaa kiusatuksi joutuvan henkilön tekemisistä. Hän esimerkiksi häiriköi tai käyttäytyy asiattomasti ja kiusaaminen onkin usein aluksi huomauttelua käytöksestä. Lapset eivät tietysti osaa sitä asiallisesti useinkaan sanoa joten siitä tulee kiusaamisen siemen.
Koulu (ja työpaikka-) kiusaaja siellä sitten vastailee. Vika löytyy aina muista, ei koskaan itsestä. Joku vika päässähän se on, että edes ajattelee tuolla tavalla.
Ei, vaan vika löytyy AINA kiusaajasta! On se sitten pieleen mennyt kasvatus tai persoonallisuushäiriö. Vika löytyy kiusaajan päästä.
Minä en ole kiusaaja. Kommentillani haluan kuitenkin herättää keskustelusta myös sen puolen että mistä ilmiö johtuu. Jos kiusaaminen haluttaisiin oikeasti lopettaa täytyisi nimenomaan puuttua sen juurisyihin.
Vierailija kirjoitti:
Syynä on pelko oman aseman puolesta. Kiusaajilla on usein paljon vaikutusvaltaa, he ovat pelättyjä johtajatyyppejä. Heitä vastaan ei uskalleta nousta.
Jos olisi empatiakykyä ei osallistuisi tai alkaisi itse kiusata. Kuka haluaa ystäväkseen kiusaajan. Minä ainakin haluaisin mielummin olla kiltin kiusatun kaveri joka ei tahdo loukata muita tahallaan. Kiusaaja on avun tarpeessa. Hän saattaa toiminnallaan tuhota jonkun tulevaisuuden.
Ehkä kiusaajille olisi hyvä tehdä jo lapsena psykologiset testit ettei tarvisi sitten arvioida vankilasta käsin onko syyntakeinen. testit kykenevätkö he ylipäätään toimimaan ryhmässä vai pitäiskö siirtyä opetukseen esim sairaalakouluun. Jos saataisiin selville kytevä persoonallisuushäiriö ei ehkä kaikkien muiden oppilaiden kiusaaminen alkaisi. Jos tämä pääkiusaaja saataisiin muualle häiritsemästä.
Olisko useat lapset sen verran heikkolahjaisia etteivät osaa asettua toisen asemaan? Ainahan joukosta löytyy joku viisaamp joka ei mene mukaan kiusaamiseen.
Kateus, ilkeys,pahantahtoisuus niistä on pienet kiusaajat tehty. Ei ole normaalia enää ala-asteikäisenä osallistua kiusaamiseen. Kannattaa hankkia apua ajoissa lapselleen joka kiusaa.
No ei nyt sentään suurin osa kiusaa. Minua kiusattin 5-9 luokilla, mutta vain muutaman yksilön toimesta. Muut eivät puuttuneet asiaan suuntaan eikä toiseen, mutta varsinaista kiusaamista koin ehkä prosentilta oppilaita.
Ja tämä oli aikana ennen kuin kiusaamisesta puhuttiin paljon ja ainakin esitetään siihen puuttumista.
Pääkiusaaja tai muut kiusaajaporukan johtajatyypit ovat voineet painostaa ja pakottaa toisia lapsia osallistumaan kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten empatiakykyä ja arvostusta voi opettaa?
Opettamalla lapset siihen että ovat ihmisarvoisia yksilöitä, mutta niin ovat kaikki muutkin. Ei anneta periksi kaikille lapsen mieliteoille. Opetetaan anteliaisuutta. Ei parjata muita ihmisiä lapsen kuullen. Opetetaan käytössäännöt ja mikä ei ole hyväksyttyä käytöstä. Opetetaan puolustamaan heikompiaan.
Ei uskalleta puolustaa kiusattua kun pelätään että myös sinua kiusataan sen jälkeen. Moniko on puolustanut työpaikkakiusattua, jos sitten oma asema vaarassa?
Osa menee mukaan kiusaamiseen kun pelkää joutuvansa itse kiusatuksi.