Juicen paras riimi
Sanokaapa, mikä on mielestänne Juice Leskisen sanoituksiin sisältyvä paras riimi, siis pätkä Juice-sanoitusta, joka sisältää jonkinlaisen aforismimaisen ajatuksen ja samalla riimin, joka mielellään olisi erityisen oivaltava tai yllättävä riimi. Heittäisin avaukseksi tämän:
Epäselvät mielikuvat täytyy terottaa, hölmöt pannaan etualalle ja nerot taa.
(Enkä tarkoita, että pitäisi olla ehdottomasti vain kahden rivin tekstinpätkä ja siinä selvä riimipari, mutta jokin lyhyt osuvasti sanottu pätkä Juicen sanoituksista, mitä ehdotatte.)
Kommentit (309)
"Ennen aamun sarastusta huomaan että musta aurinko nousee"
Nouseeko väriltään musta aurinko, nouseeko aurinko minusta sisältä vai olenko sitä mieltä, että aurinko nousee?
Mies tuli vuonolta, näyttäen huonolta norjalaispaitoineen. Poljennon rennon ja hennon loi Lennon viehätystaitoineen.
Biisi norjalainen villapaita. Vähän semmoista miesfiilistelyä kuin siinä Junnu Vainion miesten Lapin reissu-biisissä
Elämässä pitää olla runkkua, ei tarvita me pressaa eikä kunkkua
Vierailija kirjoitti:
Mies tuli vuonolta, näyttäen huonolta norjalaispaitoineen. Poljennon rennon ja hennon loi Lennon viehätystaitoineen.
Biisi norjalainen villapaita. Vähän semmoista miesfiilistelyä kuin siinä Junnu Vainion miesten Lapin reissu-biisissä
Kyseessä cover/tribuutti Beatlesin ”Norwegian wood” biisistä, johon alun Lennon-riimittelylläkin viitataan.
Seppo teki kepposen ja käy TAM-TAM. Juankoski here I come.
Tänne jäin tuska mielessäin, milloin lähtee juonia kotiinpäin?
Ja nyt on Einari se iloinen kun pyörä ei narise.
Ja sullahan on feminiinimankeli, ei polvellesi istu kukaan enkeli.
Tää on ninusta hieno vaikka aihe ei olekaan mikään Iso
sä dumppasit mut kuin sun savukkees
jota et polttanut loppuun ees.
Hyvä metafiora.
Stressi päälle pakkaa,
äijä hakkaa lapsia ja akkaa,
Kun mennä ei voi kapakkaan.
Puuro pohjaan kiehuu,
Tuhat sotaa maailmalla riehuu.
Näin syntymistä juhlitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Me sinut tehtiin,
mutta sinä meidät loit"
öö? Yö?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_poika_(kappale)
"Kappaleen on sanoittanut tilaustyönään Juice Leskinen"
No se selittää! Olen aina ihmetellyt, miten jotkut Yön kappaleet (esimerkiksi juuri tämä) ovat aivan loistavia sanoituksiltaan ja jotkut toiset taas pelkkää kuraa.
Yhteiskunta auttaa, tukee, tekohengittää
Antaa valjaat, kuolaimet ja vielä kengittää
Kerrotaan juttua, että Juice istui baarissa porukassa, jossa mietittiin mikä on suomen kielen sana, johon on vaikein keksiä riimi. Joku sanoi, että vaikein sana on öylätti.
Hetken päästä Juice runoili Ekumeenisen jenkan loppuriimin:
” Sitten pastori tukehtui öylättiin
Ja kohtapa kirstua höylättiin!”
Kyllä viipyi viisumi Tallinnan, minä hukkasin lanttuni hallinnan
"On se kyllä hyvä, että äidiksi sattui nainen. On se kyllä hyvä, että isäksi sattui mies."
Juice oli selkeästi aikaansa edellä...
Vierailija kirjoitti:
"Ennen aamun sarastusta huomaan että musta aurinko nousee"
Nouseeko väriltään musta aurinko, nouseeko aurinko minusta sisältä vai olenko sitä mieltä, että aurinko nousee?
Ei kuulu "aamun" säkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Luodut emme me olleet toisillemme
Me itse kaiken loimme
me loimme elämää
Tässä "itse" ei kuulu värssyyn eikä kai tuo viimeinen "me". Pakko huomauttaa, kun menee rytmi ihan sekaisin jos lisäillään sanoja.
Ei mulle enää maistu viinis sun
ja aina kun, nään sinut, kiusaannun.
Sopii mun tämänhetkiseen elämään.
Juice elää!