Mitä se liikunnan tuoma hyvä olo on? En ole vielä koskaan tuntenut, ikää 35v. Milloin se tulee? Heti?
Vai seuraavana päivänä?
Liikun 3x viikko, koska se on terveellistä. Parasta liikunnassa on se, kun se on ohi.
Kommentit (101)
Kyky kokea nautintoa liikunnasta on perinnöllinen eli dnahan kirjattu. Mm. tämän opin kun annoin näytteeni 23&me geenipankkiin. Kuulun niihin onnekkaisiin, jotka saavat liikunnasta valtavasti iloa, mutta se ei ole valitettavasti yleisin geenimuunnos. Olen joskus miettinyt liikkuisinko lainkaan, ellei se tuntuisi hyvältä. En tiedä, voiko hyvää oloa silloin saavuttaa.
eikö se Runners high tule kun tekee tarpeeksi kauan sitä ja hyvällä intensiteetilla. Minulla ainakin vaatii reippaasti yli tunnin kestäviä hiihtolenkkejä, että saa sen olon. Puolen tunnin hölkät ja muut kevyet treenit kuten vaikka jooga ei tee mitään.
Yksi asia minkä olen oppinut tähän ikään mennessä. Älä usko hypeä. On asioita, joita hehkutetaan paljon, mutta todellisuus onkin sitten laimeampaa. Liikunta voi olla ihan mukavaa, mutta harvoin sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Et tee tarpeeksi kovaa.
Juuri näin Ap ei selvästikään ole vetänyt täysin piippuun.
Ei kaikille tule hyvää oloa. Monet liikkuvat vain pakosta.
Koita yhdistää johonkin mistä oikeasti tykkäät. Vaikka kävely podcastin tai äänikirjan kuunteluun.
Oiskohan kuona-aineiden poistuminen kehosta syy erittäin hyvään oloon? Näin luulen.
Mulla taitaa tulla jälkijunassa jos ollenkaan. Vieläkin oottelen terveisin 66 v. nainen
Vierailija kirjoitti:
En ole itsekään kokenut. Lenkki ei piristä, kuten jotkut väittää. Päinvastoin, sen jälkeen on niin väsynyt että on pakko ottaa päikkärit ja lihakset on myös kipeät ja voimattomat koko loppupäivän ja vielä seuraavanakin päivänä.
Kai mielikin voi sulkea hyvän olon tunnetta, jos sitä ei halua tuntea. Mielestä hyvä olokin on kotoisin.
Sama täällä. Ei tuu mitään oloja. Kaverin kanssa kun tultiin hikijumpasta ja kaveri kehui ihanaa olotilaansa, mua pelkästään v*****I. En pystynyt yhtymään hänen käsityksiinsä. Ja jumppa tosiaan oli rankka, eli ei mitään pehmoilua. Toki mulla on muutakin vikaa, mm. "termostaattivikaa" eli lämpötilan säädötkin pielessä ja muutakin hermostovikaa että varmaan sit tämmönenkin vika.
Painonhallinta ja ulkonäkö on mun motivaattorit. Lähinnä kauniiden vaatteiden solahtaminen päälle on se hyvän fiiliksen tuoja. Enpä juuri nauti itse liikunnasta.
Tunnen henkilöitä jotka yhdistää keinotekoisesti liikuntaan hyvän olon lenkin tai salin jälkeen päihteillä.
Tällöin kroppa yhdistää hyvän olon urheiluun.
Kolme annosta alkoholia tai tupakka kympin juoksun jälkeen, kun hyvää oloa ei kaikille tule.
Heille se on keino saada fiilis hakea uudestaan sama, kun ei se normaalisti tule lenkkeilemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan nro 2 ja 3
Olen kokeillut suunnistusta, uimista, pilatesta, kävelyä luonnossa, syvävenyttelyä, kaikki hirveää ja väsynyt olo jälkeenpäin. Loppu päivä pilalla väsymyksen vuoksi.Oikeasti haluan tietää, nauttiiko joku oikeasti liikunnasta?
Ihan suoraan sanottuna sinuna kävisin lääkärissä. Voi olla joku piilevä sairaus jos kaikki väsyttää.
No ei ole.
Samalta tuntunut lapsesta asti. Aina huono olo ja väsy, vihasin liikuntatunteja. ApOnko sinulla ikinä tutkittu astmaa? Olin lapsena pääasiassa liikunnanvihaaja ja ilo alkoi löytyä vasta kun astma oli hyvässä hoitotasapainossa.
On penskana, ei ole astmaa.
Kauhistuttaa kun keskimmäinen lapsi vihaa kaikkea liikuntaa ja rasitusta.. Nyt oli ylipainon puolella mitat :/
Sanoi vielä, että koulu oisi kivaa jos ei olisi liikuntaa ja musiikkitunteja. Tunnistan itseni ja teini-iässä sitten paha ylipaino. Parikymppisenä sain pois.
Muut lapset meillä rakastaa yhteisiä kävelylenkkejä (kaksin aikaa äitin kanssa) ja tämä yksi vaan vinkuu ja kitisee, ei jaksa, koska käännytään.
Lasten isä urheiluhullu.
Keskimmäinen perinyt mun huonot puolet, en halua hänestä naisten hylkimää lihapullaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tunnen henkilöitä jotka yhdistää keinotekoisesti liikuntaan hyvän olon lenkin tai salin jälkeen päihteillä.
Tällöin kroppa yhdistää hyvän olon urheiluun.
Kolme annosta alkoholia tai tupakka kympin juoksun jälkeen, kun hyvää oloa ei kaikille tule.
Heille se on keino saada fiilis hakea uudestaan sama, kun ei se normaalisti tule lenkkeilemällä.
Hmm.. kokeilemisen arvoinen idea. Kiitti vinkistä!
Mulle tulee lähinnä vaan ärsyyntynyt tai ärtynyt olo liikunnan jälkeen. Lisäksi haukotuttaa paljon (myös liikunnan aikana, vaikka rasitus olisi kuinka kovaa). Mistähän voisi johtua? Tuntuu siltä, kun en saisi liikunnan aikana happea ja sen jälkeen väsymys, ärtyneisyys ja usein päänsärky!
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei vain tule liikunnasta hyvä olo.
Ihmisillä on tapa tutkailla ja ajatella maailmaa itsensä kautta: jos minulla on kylmä, vieruskaverillakin on. Ihmiset, jotka puhuvat liikunnna tuomista endorfiineista, saavat liikunnasta endorfiineja ja iloa.
Minä harrastan kevyttä liikuntaa päivittäin ja raskaampaa viikoittain, koska se on terveellistä. Olen kateellinen niille, jotka saavat liikunnasta iloa!
Samoin!
Vierailija kirjoitti:
Et tee tarpeeksi kovaa.
Sairasta on liika kuntoilu. Toisille se on kuin huumetta, jota ilman ei voi olla. Muusta ei osata puhuakaan kuin urheilusta/liikunnasta/kuntoilusta. Kieli vyön alla juostaan vaikka missä kelissä ja/tai maksetaan kalliita salikortteja. Myös vermeet/varusteet pitää tietysti olla viimeisen päälle, vaikka rahaa ei hirveesti olisikaan. Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni näistä liikunnan vihaajista on ylipainoisia? Onhan se selvä että jos painoa on paljon, liikunta voi pitkän liikkumattomuuden jälkeen tuntua aika kamalalta.
Et nyt vaan ymmärrä mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan nro 2 ja 3
Olen kokeillut suunnistusta, uimista, pilatesta, kävelyä luonnossa, syvävenyttelyä, kaikki hirveää ja väsynyt olo jälkeenpäin. Loppu päivä pilalla väsymyksen vuoksi.Oikeasti haluan tietää, nauttiiko joku oikeasti liikunnasta?
Ihan suoraan sanottuna sinuna kävisin lääkärissä. Voi olla joku piilevä sairaus jos kaikki väsyttää.
No ei ole.
Samalta tuntunut lapsesta asti. Aina huono olo ja väsy, vihasin liikuntatunteja. ApOnko sinulla ikinä tutkittu astmaa? Olin lapsena pääasiassa liikunnanvihaaja ja ilo alkoi löytyä vasta kun astma oli hyvässä hoitotasapainossa.
On penskana, ei ole astmaa.
Kauhistuttaa kun keskimmäinen lapsi vihaa kaikkea liikuntaa ja rasitusta.. Nyt oli ylipainon puolella mitat :/
Sanoi vielä, että koulu oisi kivaa jos ei olisi liikuntaa ja musiikkitunteja. Tunnistan itseni ja teini-iässä sitten paha ylipaino. Parikymppisenä sain pois.
Muut lapset meillä rakastaa yhteisiä kävelylenkkejä (kaksin aikaa äitin kanssa) ja tämä yksi vaan vinkuu ja kitisee, ei jaksa, koska käännytään.
Lasten isä urheiluhullu.
Keskimmäinen perinyt mun huonot puolet, en halua hänestä naisten hylkimää lihapullaa.
Ap
Ruokavalio on se mikä vaikuttaa painoon, liikunnan hyöty on "muualla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tee tarpeeksi kovaa.
Juuri näin Ap ei selvästikään ole vetänyt täysin piippuun.
Kaikille ei tule siitä ihan piippuun vetämisestä muuta kuin erittäin huono olo. Miksi tämä on niin vaikea teidän joidenkin uskoa? Jatkakaa sitä riuhtomista ihan rauhassa, lakatkaa tuputtamasta muille.
En ole itsekään kokenut. Lenkki ei piristä, kuten jotkut väittää. Päinvastoin, sen jälkeen on niin väsynyt että on pakko ottaa päikkärit ja lihakset on myös kipeät ja voimattomat koko loppupäivän ja vielä seuraavanakin päivänä.