Allergiaako?? Auttakaa!
Olenko turhaan vauhkona? Pelkään allergioita kamalasti, kun olen nähnyt lähisuvussa, miten vaikeaa on, kun on monille ruoka-aineille allerginen. Itselläni on myös siitepöly- ja eläinallergiaa, miehellä ei ole allergioita.
Meillä on siis kolme kuukautinen poika. Poika on oikeastaan voinut hyvin alusta saakka, tosin oli ensimmäisen elinviikkonsa sairaalassa bakteeri-infektion vuoksi ja sai siellä imetyksen ohella korviketta. Sen jälkeen on ollut täysimetyksellä. Pojalla on ollut ilmavaivoja kaiken aikaa, mutta nyt vasta olen alkanut kiinnittää niihin enemmän huomiota. Ne eivät vaivaa poikaa siis niin paljon, että se häiritsisi vakavasti yöunia. Poika nukkuu kellon ympäri, mutta heräilee yöllä syömään muutamia kertoja. Yleensä, kun poika herää, hän alkaa heti ähkimään ja piereskelemään, kunnes annan rintaa ja poika nukahtaa uudelleen. En ole öisin röytäyttänyt poikaa, koska on huono nukahtamaan ilman rintaa. Tämä voi tietysti olla yksi ilmavaivojen aiheuttaja. Myös päivisin poika piereskelee paljon. Kakka tulee kerran tai useita kertoja päivässä ja se on kai normaalin väristä (kyseessä esikoinen, joten mikä nyt sitten on normaalia...?). Olen yrittänyt itse välttää syömästä mitään yleisiä ilmavaivojen aiheuttajia.
Viimeisen viikon aikana pojalla on ilmaantunut kuivia laikkuja selkään ja muuallekin kehoon. Myös peppu on punoittanut erityisesti peppureiän ympäristöstä viime aikoina. Pojalla on ollut jatkuvaa lievää nuhaisuutta jo toista kuukautta. Näiden oireiden perusteella olen nyt (tahtomattani) tehnyt diagnoosin, että pojalla on tietysti allergiaa.
Onko mielestänne minulla syytä huoleen, vai onko em. oireet normaaleja vauvalla? Aion ottaa kyllä neuvolaan yhteyttä, mutta jospa kuulisin teidän mielipiteet ensin.
Soile05 ja Aaro 3 kk
Kommentit (2)
eli kolme kuisena nuoremmalle lapsellemme ilmestyi kuivia länttejä, jotka eivät reagoineet mihinkään rasvaan (kortisonia tosin ei koitettu). Sitten alkoi polvitaipeissa ihottuma, jolloin tiesin kyseessä olevan allergia (esikoisella oli myös kananmuna-allergia joka oireili samoin).
Aloitin munattoman ja maidottoman dieetin (poika siis täysimetyksellä) ja hakeuduin yksityiselle allergialääkärille. Nyt poika on 1v2kk ja lopetin juuri imetyksen. Vältin maitoa ja munaa tiukasti koko imetysajan, poika reagoi ihottumalla pienillekkin määrille niitä maitoni kautta, myös suolisto-oireilla, jopa ripulilla. Prick-ihopistokokeessa näkyi vain maito, lievästi myös vehnä ja ohra, mutta sehän ei tarkoita, ettei muita allergioita olisi.
Tällä hetkellä pojalla on ruokavaliossa peruna, maissi, lammas, rypsiöljy, riisi- ja kauramaito sekä vitamiinilisät.
Epäsopiviksi on todettu kaura, mustikka, parsakaali, tattari (sopi ensin monta kuukautta), soija-korvike ja erikoiskorvike Almiron pepti.
Mielestäni elämämme on ihan tavallista. :-) Onneksi pojalla ei ole tullut vaarallisia reaktioita vielä mistään, joten ei tarvitse adrenaliinipiikkiä mukana kantaa.
Suosittelisin ottamaan yhteyttä hyvään yksityiseen allergian erikoislääkäriin, jos se on vain rahallisesti mahdollista, heillä on viimeisin tieto allergian hoidosta. (pääkaupunkiseudulla Ritva Sorva ja Tiina Tuomela, joita voin suositella, ottavat vastaan Itäkeskuksen Pikkujätissä)
Neuvolan terveydenhoitajilla ja lastenlääkäreillä on valitettavan usein erittäin puutteelliset tiedot allergiasta. :-(
Toivottavasti saatte asiantuntia-apua. Netissä on myös postituslista allergisten lasten vanhemmille: groups.yahoo.com/group/allergia/
Vaikeahan noiden kertomiesi oireiden perusteella on väittää että vauvallasi olisi allergia tai ei olisi allergiaa. Meillä nyt meneillään allergia selvittelyt 1,2 v kuopukselle jolla on ollut oireita melkein vauvasta asti. Pyllyn punoitusta, yö heräilyä ja muutaman kerran kunnon kipuitkua kun itse söin mausteisia ruokia. Nyt on tullut pahempia itkuja kun poika sai porkkanaa raakana ja koetettiin hapanmaitotuotteita.
Kannattaa seurata tilannetta. Eikä niitä allergioita niin hirveästi kannata pelätä. Ne tulee jos on tullakseen ja sitten niiden kanssa vaan eletään. Siihenkin tottuu (Meillä molemmilla pojilla kosketusallergioita nikkelille, jollekkin muovin lisäaineelle jne.). Ruoka-aine allergioihin voit ehkä vaikuttaa syömällä itse ja antamalla myös vauvalle maitohappobakteereja. Jos epäilet tosissasi allergioita voithan sinä itse koettaa maidotonta ja munatonta diettiä kahden viikon ajan. Muutenkin jos haluat seurata tilannetta tarkemmin niin koeta pitää vauvalle oirepäiväkirjaa ja itsellesi ruokapäiväkirjaa. Ja kiinteitä aloittaessa kannattaa varmaankin edetä tosi hitaasti jos epäilee allergioita.
Kyllä se siitä selkenee ajan kanssa.
t. MiTeSa ja kaksi allergista poikaa