Voisitteko opettajat lopettaa ne typerät PARIKOKEET
Ihan turhaa ylimääräistä stressiä lukiolaiselle. Ensin pitää löytää se pari, ei ihan helppoa, kun nyt korona-aikoina tuskin on edes tutustunut juuri kehenkään. Sitten pitäisi toivoa että parilla olisi suunnilleen samanlaiset arvosanatavoitteet, ettei ole vitosen ja kympin oppilas yhdessä. Ja itse koetilanne ahdistava, jos ei ollakaan samaa mieltä oikein mistään parin kanssa.
Ymmärrän kyllä että opelle helppoa kun korjattavaa on puolet vähemmän mutta oppilaille tuo ei tuo mitään hyvää.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on niin suuret ryhmät nykyään, korjaa nyt sitten liki 200 koetta esseevastauksineen koeviikon päätteeksi.
Pidä mielessä 3kk kesäloma ja yli 4000e palkka niin jaksaa kyllä kokeita korjata.
Ei ole kolmen kuukauden kesälomaa, nipin napin kaksi kuukautta opetuksetonta aikaa, jota tosin käytetään koulutuksiin. Palkkakin on 3 000, ellei ole ylitunteja.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku valaista minua että mikä ihme on parikoe? Ei meidän kouluaikana ollut mitään tuollaista. Parityöskentelyä kyllä enemmänkin, joissakin aineissa ryhmätöitä enemmän kuin kotitarpeiksi.
Parikoe on sellainen, jossa kaksi ihmistä tekee yhdessä kokeen, joka arvioidaan. Ilman sitä ei voi koskaan pärjätä työelämässä, koska vain parikokeessa voi oppia mystisiä työelämätaitoja.
Tarkoitus on antaa mahdollisuus myös muualta tulleille. Luokan priimuksen mukana saa vielä hyvät numerot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on niin suuret ryhmät nykyään, korjaa nyt sitten liki 200 koetta esseevastauksineen koeviikon päätteeksi.
Ammatinvalintakysymys
Olen samaa miletä, ei ollut mukavaa "viettää" viikonloppua kokeita korjaten ja arvioiden. Ja piti hän ne maanantainkin tunnit siinä vielä valmistella.
Opettajan työstä ei tiedä kukaan muu kuin opettaja. Turha vaivautua kaikki te, jotka olette olleet oppilaita, te ette tiedä.
Miksi opettajat kuitenkin ovat päsmäröimässä muiden töissä, ikään kuin tietäisivät kaikesta kaiken? Opettajien työaika on Suomen lyhin. Myös silloin, kun huomioidaan kokeiden tarkistukset ja tuntien "valmistelut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys
Olen samaa miletä, ei ollut mukavaa "viettää" viikonloppua kokeita korjaten ja arvioiden. Ja piti hän ne maanantainkin tunnit siinä vielä valmistella.
Opettajan työstä ei tiedä kukaan muu kuin opettaja. Turha vaivautua kaikki te, jotka olette olleet oppilaita, te ette tiedä.
Miksi opettajat kuitenkin ovat päsmäröimässä muiden töissä, ikään kuin tietäisivät kaikesta kaiken? Opettajien työaika on Suomen lyhin. Myös silloin, kun huomioidaan kokeiden tarkistukset ja tuntien "valmistelut".
Opettajat ja lääkärit ovat kaksi ammattiryhmää, jotka tietävät aina parhaiten, miten asiat on tai miten niiden pitäisi olla. Juristit ehkä kolmantena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku valaista minua että mikä ihme on parikoe? Ei meidän kouluaikana ollut mitään tuollaista. Parityöskentelyä kyllä enemmänkin, joissakin aineissa ryhmätöitä enemmän kuin kotitarpeiksi.
Parikoe on sellainen, jossa kaksi ihmistä tekee yhdessä kokeen, joka arvioidaan. Ilman sitä ei voi koskaan pärjätä työelämässä, koska vain parikokeessa voi oppia mystisiä työelämätaitoja.
Aina parikokeen tekijöiden arvosanakaan ei ole sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina parikokeen tekijöiden arvosanakaan ei ole sama.
No siinähän oppii taas salattuja työelämätaitoja: teette työparinne kanssa samoja töitä nähdäksenne yhtä hyvin, mutta vain toinen saa ylennyksen tai palkankorotuksen. Mystinen työelämätieto: elämä ei ole reilua. Tämähän pitää jo lukiossa opettaa, muuten tuhoutuu nuoren tulevaisuus.
Olen ollut jo yli 5v työelämässä, yliopiston käynyt ns. M:n keskiarvolla, omaan hyvät sosiaaliset taidot ja olen sellainen, jonka kanssa aikanaan kanssaopiskelijat ja nykyään työyhteisön jäsenet tekevät mielellään yhteisiä projekteja ja ryhmätyötä. Olen aina ollut sitä mieltä, että ryhmä- tai parikokeet eivät ole oikeudenmukaisia arvioinniltaan. Aina on ryhmässä joku, joka vapaamatkustamalla saa paremman arvosanan kuin olisi ansainnut. Sama koskee parityöskentelyä, jos pareiksi valikoituu ääripäät.
Vielä yliopistossakin harrastettiin näitä ryhmätenttejä ja niistä minulla onkin lähes poikkeuksetta koko yliopiston surkeimmat arvosanat, pl. niistä, joissa toisen opiskelijan kanssa teimme koko ryhmän työn saadaksemme itsellemme arvoisemme arvosanat. Kyllä otti päähän ja vieläkin ärsyttää, kun erehtyy katsomaan todistuksia...
Ryhmätyö on ihan ok silloin, kun se ei muodosta koko arvosanaa, vaan esim. Vain 20-30% tai, kun arviointi on hyväksytty/hylätty.
Koulusta ja työstä tekemieni havaintojen mukaan nimenomaan vapaamatkustajat, opiskelu- ja työelämätaidoiltaan heikot ovat aina ehdottomassa ryhmätyöskentelyä päästäkseen helpommalla.
Ap, oletko vielä kuulolla? Nuoresi kannattaisi ilmoittaa opettajalle haluavansa tehdä kokeen yksin. Opettaja luultavasti suostuu tähän, ja jos yksin tekeviä on jopa useita, ehkä hän jatkossa luopuu parikokeesta.
Yliopistolla jouduin kerran tekemään paritentin. Mun pari oli onneksi hyvä ja olimme molemmat valmistautuneet hyvin tenttiin. Silti meni ihan hirveä aika siihen keskusteluun, että mitä kirjoitetaan ja lopulta vain nappasimme kumpikin esseekysymyksen ja vastasimme kysymyksiin yksin, koska aika tuntui loppuvan kesken. Saimme tentistä hyvän tuloksen, mutta niin olisimme saaneet yksilötentistäkin.
Itse en pitänyt paritentistä työskentelytapana vaikka pidin parini kanssa työskentelystä. Minusta oli jotenkin stressaavaa, että jos mokaan tentissä, vaikuttaa se myös kaverin arvosanaan ja toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla jouduin kerran tekemään paritentin. Mun pari oli onneksi hyvä ja olimme molemmat valmistautuneet hyvin tenttiin. Silti meni ihan hirveä aika siihen keskusteluun, että mitä kirjoitetaan ja lopulta vain nappasimme kumpikin esseekysymyksen ja vastasimme kysymyksiin yksin, koska aika tuntui loppuvan kesken. Saimme tentistä hyvän tuloksen, mutta niin olisimme saaneet yksilötentistäkin.
Itse en pitänyt paritentistä työskentelytapana vaikka pidin parini kanssa työskentelystä. Minusta oli jotenkin stressaavaa, että jos mokaan tentissä, vaikuttaa se myös kaverin arvosanaan ja toisin päin.
Ryhmätyöt, esitelmät ja parikokeet on usein juuri tällaista teennäistä päälleliimattua sosiaalisuutta. Todellisuus on kuitenkin yleensä se, että tehtävä jaetaan henkilöiden kesken, kukin tekee yksin oman palasensa ja lopuksi ne liimataan yhteen. Se, mitä ryhmä- tai parityöllä on haettu, ei toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko vielä kuulolla? Nuoresi kannattaisi ilmoittaa opettajalle haluavansa tehdä kokeen yksin. Opettaja luultavasti suostuu tähän, ja jos yksin tekeviä on jopa useita, ehkä hän jatkossa luopuu parikokeesta.
Näin kannattaa tehdä varsinkin jos haluaa, että omasta nuoresta tulee samanlainen kuin mitä itse on eli yhteistyötaidoton yksinäinen introvertti, joka ei pärjää muiden kanssa.
Amiksessa oli parikokeita ja ryhmätenttejä. Tarkoituksena vain se, että luokan huonoinkin pääsi läpi. Ihan aikuisten koulutuksessa myös tämä systeemi.
Meillä kyllä kirjoitettiin vielä oma arvio siitä, miten ryhmä toimi ja tiesikö joku muu enemmän kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyöt, esitelmät ja parikokeet on usein juuri tällaista teennäistä päälleliimattua sosiaalisuutta. Todellisuus on kuitenkin yleensä se, että tehtävä jaetaan henkilöiden kesken, kukin tekee yksin oman palasensa ja lopuksi ne liimataan yhteen. Se, mitä ryhmä- tai parityöllä on haettu, ei toteudu.
Saman voisi sanoa, että vaikka kielen tunneilla keskusteluharjoitukset ovat teennäisiä. Lopetetaan ne.
Kuitenkin juuri se on kaikista tärkein, että oppii ja jostain, mikä tuntuu teennäiseltä, tulee luonnollista.
Pitää olla valmis menemään edes joskus epämukavuusalueelle, että kehittyy.
Miks olette niin nuivia rohkaisemaan nuorianne siihen, että joskus teke jotain, missä ei ole omalla vahvuusalueella. Siinä kehittyisi. On karhunpalvelus tällaisessa silittää myötäkarvaan ja haukkua opettajia.
Mikä ihmeen järjettömyys tämä on?
Parikoe? Ryhmätöitä ja paritöitähän on vaikka kuinka paljon ollut iät ja ajat, miksi pitäisi parittain koekin suorittaa, eihän siitä mitenkään oi saada oikeaa arvosanaa, joka menee taitojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen järjettömyys tämä on?
Parikoe? Ryhmätöitä ja paritöitähän on vaikka kuinka paljon ollut iät ja ajat, miksi pitäisi parittain koekin suorittaa, eihän siitä mitenkään oi saada oikeaa arvosanaa, joka menee taitojen mukaan.
Ainahan sitä on ollut erilaisia yhteistyönä tehtäviä esseitä ym ryhmätöitä, jotka arvostellaan. Ehkäpä tässä kokeessa sisältönä on pohdiskelevampia kysymyksiä.
On se yhteistyö joillekin peikko. Kannattais treenata lisää.
Sama meno jatkuu sitten amkissakin. Ihan mahtavaa tehdä ryhmätenttiä kahden täysin vieraan ihmisen kanssa, joista molemmat ilmoittavat tentin aluksi etteivät ole muuten lukeneet tenttikirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kannattaa tehdä varsinkin jos haluaa, että omasta nuoresta tulee samanlainen kuin mitä itse on eli yhteistyötaidoton yksinäinen introvertti, joka ei pärjää muiden kanssa.
Yksi tärkeä työelämätaito on se, että osaa ottaa puheeksi mahdolliset toiset toimintatavat. Toinen tärkeä työelämätaito on osata puolustaa itseään ja nähdä itselleen sopivimmat työtavat. Kolmas tärkeä työelämätaito on uskaltaa rohkeasti olla yhteydessä esimieheen.
Introverttiys on jotain aivan muuta kuin näyt olettavan. Perehdy asiaan niin ei sinunkaan tarvitse kirjoitella ihan pehmoisia ja kuulostaa noin pohjattoman katkeralta. Työelämähän kyllä tarvitsee myös introverttejä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman voisi sanoa, että vaikka kielen tunneilla keskusteluharjoitukset ovat teennäisiä. Lopetetaan ne.
Kuitenkin juuri se on kaikista tärkein, että oppii ja jostain, mikä tuntuu teennäiseltä, tulee luonnollista.
Pitää olla valmis menemään edes joskus epämukavuusalueelle, että kehittyy.
Miks olette niin nuivia rohkaisemaan nuorianne siihen, että joskus teke jotain, missä ei ole omalla vahvuusalueella. Siinä kehittyisi. On karhunpalvelus tällaisessa silittää myötäkarvaan ja haukkua opettajia.
Keskusteluun toki tarvitaan muita ihmisiä. Suulliseen kielen kokeeseen voi hyvin ottaa tällaisen pari- tai ryhmäkeskustelun. Kirjallisia kokeita ei ole mitään järkeä parikokeena suorittaa.
Epämukavuusalueelle meneminen on muotihokema. Kyse ei ole siitä, että parikoe olisi jotenkin epämukavuusalueella, vaan että se ei kaikissa aineissa ja koetyypeissä ole pedagogisesti perusteltua.