Voisitteko opettajat lopettaa ne typerät PARIKOKEET
Ihan turhaa ylimääräistä stressiä lukiolaiselle. Ensin pitää löytää se pari, ei ihan helppoa, kun nyt korona-aikoina tuskin on edes tutustunut juuri kehenkään. Sitten pitäisi toivoa että parilla olisi suunnilleen samanlaiset arvosanatavoitteet, ettei ole vitosen ja kympin oppilas yhdessä. Ja itse koetilanne ahdistava, jos ei ollakaan samaa mieltä oikein mistään parin kanssa.
Ymmärrän kyllä että opelle helppoa kun korjattavaa on puolet vähemmän mutta oppilaille tuo ei tuo mitään hyvää.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöitä ja tehtäviä tehdään kyllä sen verran, että yhteistyötaidot kehittyy. Koejärjestelynä ei mitään järkeä ihan edes näin ryhmätöitä mielellään tekevän näkökulmasta.
Epäreiluksi tekee myös sen, että niillä lukion numeroilla on pirusti merkitystä jatkohaussa. Itse ainakin haluan olla numeroista vastuussa itse, enkä keskustella työelämää varten koevastauksista mahdollisesti erimieltä olevan kanssa. Jos teen virheen, niin ainakin se on omaa syytä. Puhumattakaan, jos parin taso on 5 ja itsellä 9.
Eli olet introvertti individualisti, joka ei edes halua kehittää taitojaan toimia muiden kanssa? Heti asetutaan muiden yläpuolelle eikä nähdä muita mahdollisena voimavarana, jonka kanssa yhdessä tekemällä voidaanoppia paremmin ja saada aikaan parempaa kuin yksin kykkimällä...
On sitten hyvä tiedostaa tämä ominaisuutensa ja pyrkiä sentasoisiin tehtäviin.
En tiedä millaisessa jämälukiossa olet, mutta onhan lukioon tultaessa jo sen verran karsintaa yleensä tapahtunut, että ihan noin alentavasti ei kannattane suhtautua muihin. He voivat vielä jonain päivänä olla esimiehiäsi, jos et opettele toimimista muoden ihmisten kanssa. Ei siinä kympit todistuksessa auta ja huuto, että minulla on oikeus tähän.
Itse en parikokeita harrasta, mutta tiedän ainekollegojen harrastavan. Syy on tosiaan se, mitä ekalla sivulla sanottiinkin: ryhmäkoot on varsinkin kaupungeissa niin jumalattomia, että parikoe on yksi tapa säästää opettajan aikaa. Minusta se on kuitenkin halpamaista opiskelijoita kohtaan. Kyllä niitä pari- ja ryhmätöitä tehdään ihan normi oppitunneilla ja esitelmiä varten jo tarpeeksi, ei ole tarpeen tehdä kirjallisia kokeitakin parityönä.
Jos haluaa säästää aikaansa, niin voi hyödyntää vertaisarviointia ja -palautetta. Eli kaikki tekevät oman kirjallisen suorituksensa, mutta opiskelijat arvioivat toistensa suoritukset ohjeen mukaan. Tällaisen painoarvo kurssinumerossa ei voi kuitenkaan olla täysimääräinen.
Tuo sosiokonstruktivismin palvonta on lähtenyt jo aivan laukalle. Yliopistossakin piti tehdä yhteisiä kirjallisia töitä. Tästä seurasi, että eräs fitness-Krista sitten plagioi yhteistiedostosta toisen kirjoittamat osuudet hyödyntäen niitä toisessa työssä täysin surutta. Näin Tampereen yliopistossa.
Näillä yhteiskirjoittamisen airueilla ei ole mitään käsitystä juridiikasta. Jokainen omistaa oikeudet omaan tekstiinsä, eikä pitäisi suosia käytäntöjä, joissa toiset pääsevät plagioimaan toisten tekstejä niin, ettei kiinnijäämisen vaaraa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöitä ja tehtäviä tehdään kyllä sen verran, että yhteistyötaidot kehittyy. Koejärjestelynä ei mitään järkeä ihan edes näin ryhmätöitä mielellään tekevän näkökulmasta.
Epäreiluksi tekee myös sen, että niillä lukion numeroilla on pirusti merkitystä jatkohaussa. Itse ainakin haluan olla numeroista vastuussa itse, enkä keskustella työelämää varten koevastauksista mahdollisesti erimieltä olevan kanssa. Jos teen virheen, niin ainakin se on omaa syytä. Puhumattakaan, jos parin taso on 5 ja itsellä 9.Eli olet introvertti individualisti, joka ei edes halua kehittää taitojaan toimia muiden kanssa? Heti asetutaan muiden yläpuolelle eikä nähdä muita mahdollisena voimavarana, jonka kanssa yhdessä tekemällä voidaanoppia paremmin ja saada aikaan parempaa kuin yksin kykkimällä...
En tiedä millaisessa jämälukiossa olet, mutta onhan lukioon tultaessa jo sen verran karsintaa yleensä tapahtunut, että ihan noin alentavasti ei kannattane suhtautua muihin. He voivat vielä jonain päivänä olla esimiehiäsi, jos et opettele toimimista muoden ihmisten kanssa. Ei siinä kympit todistuksessa auta ja huuto, että minulla on oikeus tähän.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta et kuulosta asiantuntijalta vaan lähinnä pyrkyriltä, kun puhut jämälukioista. Ja pyrkyrithän tunnetusti hyödyntävät itseään fiksumpien osaamista. Siksi olisi niin kiva tehdä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan kyllä kaikkea, mikä kehittää yhteistyökykyä. Yhteistyökyky myös ei-niin-kivan tai valmiiksi tutun kaverin kanssa on tärkeä työelämätaito. Yksinäisiä puurtajia meillä on jo liikaa, täyden kympin tyttöjä ja poikia, jotka eivät osaa toimia muiden kanssa. Sillä ei enää työelämässä pärjää. Yhteistyötaitoja voi kehittää, mutta eivöt ne kehity, jos jokainen vaan pänttää kopissaan.
Koulun ja työelämän välille ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä siksi, että työelämässä kullakin on usein oma vastuualueensa, omat työtehtävänsä. Ja sitten voi olla yhteisiä projekteja muiden kanssa. Koulussa taas jokainen opiskelee samat asiat kurssilla, ei ole mitään erilaisia työtehtäviä vaan jokaisen pitää osoittaa osaamista samoissa asioissa.
Kyllä nykynuoret osaavat yhteistyötä tehdä ja ovat sosiaalisia ihan ilman yhteiskokeitakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en parikokeita harrasta, mutta tiedän ainekollegojen harrastavan. Syy on tosiaan se, mitä ekalla sivulla sanottiinkin: ryhmäkoot on varsinkin kaupungeissa niin jumalattomia, että parikoe on yksi tapa säästää opettajan aikaa. Minusta se on kuitenkin halpamaista opiskelijoita kohtaan. Kyllä niitä pari- ja ryhmätöitä tehdään ihan normi oppitunneilla ja esitelmiä varten jo tarpeeksi, ei ole tarpeen tehdä kirjallisia kokeitakin parityönä.
Jos haluaa säästää aikaansa, niin voi hyödyntää vertaisarviointia ja -palautetta. Eli kaikki tekevät oman kirjallisen suorituksensa, mutta opiskelijat arvioivat toistensa suoritukset ohjeen mukaan. Tällaisen painoarvo kurssinumerossa ei voi kuitenkaan olla täysimääräinen.
Ok, olin sinisilmäinen kun luulin, että kyse olisi tavoitteellisesta kasvattamisesta ja työelämässä tarpeellisten taitojen opettamisesta.
Syy oli sittenkin se todennäköisempi eli opettajien laiskuus.
Vedän kaikki kauniit ajatukseni takaisin ja palaan maan pinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreiluksi tekee myös sen, että niillä lukion numeroilla on pirusti merkitystä jatkohaussa. Itse ainakin haluan olla numeroista vastuussa itse, enkä keskustella työelämää varten koevastauksista mahdollisesti erimieltä olevan kanssa. Jos teen virheen, niin ainakin se on omaa syytä. Puhumattakaan, jos parin taso on 5 ja itsellä 9.Eli olet introvertti individualisti, joka ei edes halua kehittää taitojaan toimia muiden kanssa? Heti asetutaan muiden yläpuolelle eikä nähdä muita mahdollisena voimavarana, jonka kanssa yhdessä tekemällä voidaanoppia paremmin ja saada aikaan parempaa kuin yksin kykkimällä...
En ole tuo, jolle vastasit, mutta et kuulosta asiantuntijalta vaan lähinnä pyrkyriltä, kun puhut jämälukioista. Ja pyrkyrithän tunnetusti hyödyntävät itseään fiksumpien osaamista. Siksi olisi niin kiva tehdä yhdessä.
Kuulostat sellaiselta, joka on mestari keksimään itselleen selityksiä, joihin melkein itsekin uskoo.
Kouluissa muuten työelämätaitoja ja yrittäjyyttä usein opettavat juuri ne opettajat, jotka eivät ole päivääkään olleet muussa työelämässä kuin koulussa opettajina. Tämä johtuu siitä, että opetusalalle rekrytoitaessa työkokemusta muusta työelämästä ei arvosteta lainkaan. Vaikka olisit opettajaksi opiskellut entinen koodari, et silti pääse opettamaan koodausta :-) Vaikka olisit pyörittänyt omaa yritystäsi menestyksekkäästi jo yli kymmenen vuotta ja tekisit sitä yhä opettajantoimen ohella, et pääse opettamaan yrittäjyyttä. Vaikka olisit organisaatiopsykologi ja johtajakoulutuksen saanut, et pääse opettamaan työelämätaitoja. Se, jolla on pisin kokemus opettajan työstä, saa opettaa näitä, ilman käytännön kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, olin sinisilmäinen kun luulin, että kyse olisi tavoitteellisesta kasvattamisesta ja työelämässä tarpeellisten taitojen opettamisesta.
Syy oli sittenkin se todennäköisempi eli opettajien laiskuus.
Vedän kaikki kauniit ajatukseni takaisin ja palaan maan pinnalle.
Yhteiskokeet eivät ole kuitenkaan se tapa, jolla työelämätaitoja opiskellaan. Yhteiskokeet ovat vain opettajan tapa vähentää työkuormaansa, toki perustelemalla se pedagogisesti tällä työelämäkuorrutuksella.
Toisaalta työelämätaidot eivät ole mikään erityinen taitojen osa-alue, jota edes pitäisi erityisesti opiskella, lukuun ottamatta tietysti oman osaamisen tunnistamista ja sanoittamista, työhakemuksen ja CV:N laatimista ja muita rajattuja ja spesifejä juttuja, kuten työhaastattelutilanteiden harjoitteleminen jne. Muutenhan työelämätaidot ovat aivan normaaleja sosiaalisia taitoja, joita opitaan koko elämän ajan kotoa alkaen päiväkodin kautta kouluun mentäessä ja jatko-opinnoissa. Työelämätaidot eivät ole mitään salatiedettä, joka aukeaa vain piinallisilla yhteiskokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätit kokonaan huomioimatta, kun kerroin pitäväni ryhmätöistä. En myöskään alentanut ketään, vaan sanoin haluavani itse vastata KOULUkokeen vastauksista. Tottakai tiedän, ettei työelämä toimi samalla tavalla.
En myöskään sanonut, ettei yhdessä opit hyvin.
Ja olit muuten väärässä, olen ektrovertti ja ryhmätyöskentely ja yhteistyö on minulle vahvuuksia. Edellisessä kommentissani nostin nimenomaan ongelmat esiin, sillä aina on niitä, jotka yrittävät ottaa siitä ahkerasta opiskelijasta itselleen kaiken hyödyn irti. Sekö on hyväksyttävämpää?
Ja kyllä, työelämä on tuota täynnä, mutta työelämä ei ole lukion kanssa sama asia.
Tämä ketju todistaa hyvin sen että yleensä ne jotka pitävät itseään edistyneenä ja muita fiksumpana ovat aivan täydellisesti pihalla todellisuudesta.
Parikoe on ihan älytön käsite.
Parikokeet ovat muotia. Se on uutta pedagogiikkaa jota opetushallitus sylkee ulos opetussuunnitelmiin. Työelämä on kuulemma ryhmätyötä. Siksi kouluissa pitää teettää parikokeita, koska se edesauttaa työelämätaitoja ja valmentaa nuoria tulevaan. Hienoja opetushallituksen ohjaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinä et suhtaudu alentuvasti toisiin kirjoittajiin ja heidän mielipiteisiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Parikokeet ovat muotia. Se on uutta pedagogiikkaa jota opetushallitus sylkee ulos opetussuunnitelmiin. Työelämä on kuulemma ryhmätyötä. Siksi kouluissa pitää teettää parikokeita, koska se edesauttaa työelämätaitoja ja valmentaa nuoria tulevaan. Hienoja opetushallituksen ohjaukset.
Opetushallitus on pihalla työelämässä työskentelystä. Lisäksi se on pihalla koulun arjesta.
Voin kuvitella miten paljon varsinkin peruskoulussa ne vitosen oppilaat hyötyy parikoejärjestelmästä. Sitten tupakalla porukalla nauretaan sille 9-10 oppilas Lauralle kun se tekee kaikki työt. Koulujärjestelmä silittelee siipeilijän päätä ja vastuullinen oppilas ottaa stressin ja mahdollisen negatiivisen palautteen vastaan.
En ollut ennen edes kuullut että parikokeita on olemassa (ei onneksi mun aikoina). Kuulostaa karmealta! No oli sitä yliopistossakin kursseja joissa ryhmätyö on ainoa arvosteluperuste ja tietäähän sen minkälaista paskaa siitä seuraa,
Riippuu nyt tietysti mitä kokeella mitataan ja onko se kirjallinen vai jokin muu tuotos. Yleensä ihminen haluaa keskittyä rauhassa kirjallisiin tuotoksiin, siis lukemiseen ja kirjoittamiseen. Sellaista on ikävä häiritä ja hajottaa pakottamalla keskusteluun ja neuvottelemiseen. Mutta joo, riippuu ihan oppiaineesta. Musiikissa voisi parikoe toimia hyvinkin, onhan se mukavampi harjoitella soittamaan tai laulamaan yhdessä. Köksässäkin, jota lukiossa ei tosin ole, voisi pari- tai ryhmäkoe toimia, kunhan ei ole paperikoe vaan esimerkiksi ateriakokonaisuuden toteuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla on niin suuret ryhmät nykyään, korjaa nyt sitten liki 200 koetta esseevastauksineen koeviikon päätteeksi.
Pidä mielessä 3kk kesäloma ja yli 4000e palkka niin jaksaa kyllä kokeita korjata.
Mun 4 luokkalaisella oli kanssa pari koe toivottavasti viimeinen. molemmat teki omansa ja piti näyttää ennen palautusta toiselle. No poikani näytti mutta kaveri ei. Kaveri sai 10 ja poikani 8. Reilua eikös?
Tämäpä on tärkeä taito jatkossakin, oppia toimimaan perässävedettävien kanssa. Keskustelemaan, hyödyntämään toisen mielipiteitä, motivoimaan... Ainakin jos yhtään pidemmälle haluaa työelämässä, niin kannattaa hyödyntää nämä tilaisuudet. Perässävedettäviä ja vapaamatkustajia kyllä riittää, mutta kuka pystyy siitä huolimatta toimimaan ja saamaan asioita yhdessä eteenpäin.