Hoitajana ihmettelen, että nykyihmiset jättävät rokotteen ottamatta. Ihan järjetöntä.
Joka vuosi sama juttu että vastaanotolle tuodaan hyvin heikossa kunnossa oleva influenssapotilas. Rokote ei ole kiinnostanut tai ainakaan sitä ei ole otettu. Lääkärissä sitten huolestuneet omaiset vaativat "lääkettä" eivätkä usko, että influenssaan ei kerta kaikkiaan ole muuta lääkettä kuin sairastaa tai kuolla. Varsinkin lasten ja nuorten kohdalla tehohoitoon siirtäminen on kova paikka.
Olen 15-vuotisen urani aikana vienyt kylmiöön paljon nuoriakin influenssapotilaita. Jokaisen kohdalla olen miettinyt, että miksi? Miksi? Miksi ei oteta rokotetta?
Antibioottihoito aloitetaan yleensä vasta viikkojen sairastamisen jälkeen, kun tulehdusarvo nousee. Särky- ja tulehduslääkkeet purevat huonosti influenssan aiheuttamaan vakavaan tulehdukseen. Siksi tauti on järkyttävä kokemus ja myös huoltajat väsyvät ja usein sairastuvat itsekin pahasti.
Aika moni sairastunut on jälkeenpäin katkera siitä, että joutui moisen taudin kokemaan. Ihmetellään "kun ei saatu lääkettä."
Useimmat rokottamani kertovat sairastaneensa influenssan ja ottaneensa rokotteen joka vuosi sen jälkeen. Tauti siis opettaa.
Pitääkö ensin ajaa autolla raju kolari, että aletaan käyttämään turvavyötä?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvalinta. Lienevätkö nämä rokotevastaiset samoista perheistä kuin ylen uutisoimat ammattikoululaiset, jotka eivät osaa lukea, kirjoittaa, tunnistaa vasaraa eivätkä kommunikoida muiden ihmisten kanssa?
Päinvastoin.
Rokotevastaiset ovat yleensä kriittiseen ajatteluun kykeneviä, siis akateemisesti koulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Sairastettu korona muokkaa ihmisen DNA:ta aivan niinkuin muutkin sairastetut taudit? mRNA rokote on oikotie, jossa rokote antaa mRNA:n, jonka keho sairastaessa myös tuottaisi. mRNA on geenipätkä, joka sijoittuu osaksi ihmisen DNA:ta vai RNA:ta? Kun geenipätkä on muuttunut, ei ihminen ole enää niin altis ko taudille, ellei tauti mutatoidu taas geenipätkälle tunnistamattomaksi? Olenko ymmärtänyt oikein?
Ei noinkaan. DNA on proteiinien tuotannon ohjekirja, ja mRNA on tuosta ohjekirjasesta tarpeen mukaan kopioituja pätkiä. MRNA (tai mikään muukaan RNA) ei ole pysyvää, vaan ne hajoavat aina nopeasti sen jälkeen kun viesti on saatu perille oikeaan paikkaan eli sinne missä solun proteiinit tuotetaan.
Rokote on vain oikotie kertoa keholle että hei, jos kohtaatte tällaisia juttuja, tuhotkaa ne. MRNA menee suoraan soluun sinne missä proteiinit valmistetaan ja siitä tuotetaan kyseisen mRNA:n koodaamia proteiineja, eli tässä tapauksessa pikkuruisia palasia koronan proteiineja. Tämä antaa kehon immuunipuolustukselle aikaa huomata nämä proteiinit vieraana asiana ilman, että se heräisi vasta siinä vaiheessa kun koko koronavirus on jyrännyt jonkin aikaa soluja rikki ja aiheuttanut tuhojaan. Kun/jos kehoon päätyy rokotuksen jälkeen kokonainen koronavirus, immuunipuolustus huomaa heti että tämähän on se sama tuholainen kuin aikasemmin, nämä partikkelit pitää tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O
Mielenkiintoista ois kuitenki tietää, et oliko aikanaan esim. sikainfluenssarokotteiden kohdalla epäilijöitä ja miten heihin suhtauduttiin? Tuomittiinko heidät rokote- ja tiedevastaisiksi samalla vauhdilla kun nykyään jos sattuu varovasti kyseenalaistamaan vuodessa kehitetyn rokotteen turvallisuuden?
Sikainfluenssarokotteistahan taisteltiin agressiivisesti, ei kukaan tuonut julkisuuteen epäilyä rokotteesta. Tässä yksi artikkeli, joka kuvaa hyvin tilannetta v. 2009.
Taisteltiin joo, mutta epäileväiset eivät osallistuneet taisteluun. He eristäytyivät ja odottivat, että kiireisemmät toimivat rokotteen koekaniineina. Sitten alkoikin tulla ensiksi ulkomailta tietoa narkolepsiasta, ja myöhemmin vasta Suomesta. Suomessa narkolepsian olemassaolo kiellettiin alkuun. Osa epäilijöistä ehti ottaa rokotteen ja osa jätti ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonvalinta. Lienevätkö nämä rokotevastaiset samoista perheistä kuin ylen uutisoimat ammattikoululaiset, jotka eivät osaa lukea, kirjoittaa, tunnistaa vasaraa eivätkä kommunikoida muiden ihmisten kanssa?
Päinvastoin.
Rokotevastaiset ovat yleensä kriittiseen ajatteluun kykeneviä, siis akateemisesti koulutettuja.
Rokotevastaiset työpaikoilla ovat yleensä laitoshuoltajia tai lähihoitajia. T lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tapasin vasta kolmekymppisenä ensimmäisen, joka kertoi sairastaneensa influenssan. En siis ole kuullut kauhutarinoita tätä ennen. Ja ne jotka rokotteella käyvät, heillä on vanhat vanhemmat joita suojelevat rokottautumalla. Influenssarokotetta pitäisi mainostaa paljon enemmän, ja perustaa vaikka kauppakeskuksiin rokotuspisteitä kuten punkkirokotteilla
Ja luultavasti juuri sen ansiota, että on influenssarokote, tulee enää harvemmin vastaan inluessan sairastaneita. Muutama vuosi sitten serkkuni "onnekkaasti" sairasti ensin A-influenssan ja sai sitten perään B-influenssan, kertoi, että oli 6 viikkoa ihan helkutin sairas ja laihtui (hoikka ihminen jo valmiiksi) useita kiloja sairastamisen aikana. Ja ex-mieheni myös sairasti noin 5 vuotta sitten jouluna influessan, minä olen riskiryhmäläinen ja kävin tyttären kanssa ottamassa rokotteen jo syksyllä. Mies änkyröi kovasti rokotetta vastaan, ja sellaisena perusitsekkäänä ihmisenä ei ymmärtänyt, että sillä nimenomaan suojelee myös niitä läheisiään. No seuraavana vuonna tuli kiltisti rokotukseen mukaan :) Sen verran koville otti tauti. Ja tuli samalla testattua, että rokote suojasi minua. Sekään ei ole ihan taattua, varsinkin minulla, kun taustasairaus on sellainen, jossa ei ole takuuta, että vasta-aineita muodostuu kunnolla.
Hemmetti ku osasit niin hyvin yksinkertaistettusti selittää miten toi homma toimii! Ihan kiitosta vaan halusin sanoa.
Kuulun niihin jotka ovat joutuneet sairastamaan oikean influenssan. Oli aivan kamalaa aikaa. Jo 2 viikon jälkeen vannoin ottavani rokotteen. Siinä vaiheessa en vielä tiennyt, että tauti ei ollut edes puolivälissä. Taudista jäi vaivoja jotka eivät rokotteella parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tapasin vasta kolmekymppisenä ensimmäisen, joka kertoi sairastaneensa influenssan. En siis ole kuullut kauhutarinoita tätä ennen. Ja ne jotka rokotteella käyvät, heillä on vanhat vanhemmat joita suojelevat rokottautumalla. Influenssarokotetta pitäisi mainostaa paljon enemmän, ja perustaa vaikka kauppakeskuksiin rokotuspisteitä kuten punkkirokotteilla
Ja luultavasti juuri sen ansiota, että on influenssarokote, tulee enää harvemmin vastaan inluessan sairastaneita. Muutama vuosi sitten serkkuni "onnekkaasti" sairasti ensin A-influenssan ja sai sitten perään B-influenssan, kertoi, että oli 6 viikkoa ihan helkutin sairas ja laihtui (hoikka ihminen jo valmiiksi) useita kiloja sairastamisen aikana. Ja ex-mieheni myös sairasti noin 5 vuotta sitten jouluna influessan, minä olen riskiryhmäläinen ja kävin tyttären kanssa ottamassa rokotteen jo syksyllä. Mies änkyröi kovasti rokotetta vastaan, ja sellaisena perusitsekkäänä ihmisenä ei ymmärtänyt, että sillä nimenomaan suojelee myös niitä läheisiään. No seuraavana vuonna tuli kiltisti rokotukseen mukaan :) Sen verran koville otti tauti. Ja tuli samalla testattua, että rokote suojasi minua. Sekään ei ole ihan taattua, varsinkin minulla, kun taustasairaus on sellainen, jossa ei ole takuuta, että vasta-aineita muodostuu kunnolla.
Se on influenssaan sairastuneelle pelastus, jos taloudessa on terve aikuinen. Nimittäin hyväkuntoinenkin voi tarvita muutaman viikon ajan apua liikkumiseen influenssassa. Toipilaanakin arjessa tarvitsee apua. Itse sairastuin näin kovasti nuorena.
sikapiikin vammauttamat lapsent. en ole unohtanut.
Ei ole varaa influenssarokotteeseen. Olen sairastanut kerran ja olin ihan hirveää. Luulin, että kuolen.
Minulla on myös vakava anoreksia, mutta se ei varmaan riskiryhmässä ole? Myös silloin oli kun sairastin influenssan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä38452 kirjoitti:
Haluaisin kuulla hoitajan mielipiteen tuosta AstraZeneca rokotteesta? Olen kuullut jo ennen keskeytystä, että hoitajatkaan eivät ole sitä halunneet?
Rokotukset on hyvä juttu, mutta meitä jotka eivät ota AstraZenecan toista piikkiä on paljon ja varsinkin viimeisen viikon annetut rokotteet oli hölmö juttu, kun tietoa oli päättävillä tahoilla jo, mutta meitä luottavaisia oli paljon.
Toki, jotenkin ihmisiltä unohtuu kuinka pahana voi koronaan sairastua.Nämä mRNA "rokotteet" eivät ole lääketieteellisessä mielessä rokotteita vaan geeniterapiaa.
Ja rokotteiksi niitä kutsutaan vain sen vuoksi, että niille saisi sen vastuuvapauden. Eivät täytä rokotteen määritelmää mutta valmistajat eivät halua maksella kirvaimuksia haitoista. Siksi ovat leiponeet ne rokotteiksi.
Hehe kirvaimuksia... Korvauksia :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa influenssarokotteeseen. Olen sairastanut kerran ja olin ihan hirveää. Luulin, että kuolen.
Minulla on myös vakava anoreksia, mutta se ei varmaan riskiryhmässä ole? Myös silloin oli kun sairastin influenssan.
Influenssarokotteen saa ilmaiseksi, kun sanoo tapaavansa ikäihmisiä tai vauvaa.
Muuten maksaa 13 € apteekissa (vaatii reseptin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tänä vuonna influenssarokotteet loppuivat kesken eli halukkaita olisi ollut enemmän.
Itse otin influenssarokotteen KERRAN. Ja se riitti - seuraukset olivat kamalat, sain sen seurauksena ensin pahan flunssan, sitten influenssan, jossa jouduin turvautumaan varahappeen ja sen jälkeen jälleen tuli kova flunssa.
Tämä tauti tuli minulle 2019 kevät- talvella ja podin tätä tautia kokonaiset 4 kk. Koko aikana ääni oli täysin poissa, yskökset vihreälimaisia ja kaamea hevosyskä ja keuhkot ja kyljet tosi kipeät tuosta tolkuttomasta yskimisestä ja sahailevasta kuumeesta. Pahinta oli kuitenkin se, että voimat olivat aivan poissa, jaksoin vain maata ja laittaa napapiikkejä, jotten olisi saanut veritulppaa.
Ja yhteiskuntaa ei suljettu...
Ne jotka kärsivät rokoteseurauksista eivät voi olla rokotemyönteisiä. Ei Astra II:sta pysty ottaan seurausten vuoksi.
Influenssarokotetta on käytetty Suomessa 40 vuotta (lähde: THL). Moni on saanut sen kymmeniä kertoja.
Luulisi haittavaikutusten tulleen jo ilmi.
Mutta influenssa ei rokotuksilla kadonnut.
Hoitajana tietysti näkee ne pahimmat tapaukset. Mutta ei niitä tuhansia, jotka selviävät influenssasta ilman mitään vakavaa.
Miksi ottaa, kun pärjää ilmankin?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana tietysti näkee ne pahimmat tapaukset. Mutta ei niitä tuhansia, jotka selviävät influenssasta ilman mitään vakavaa.
Hoitaja näkee vain työvuoronsa aikana kyseisessä sairaalassa olevat influenssapotilaat. Eli pienen murto-osan. Kyllä influenssa vie yllättävän monen sairaalaan. Minä yksi niistä.
Ihmettelet? Ettehän te itsekään niitä ota omien sanojenne mukaan.