Miksi tuotesuunnittelijat eivät osaa suunnitella palasaippuoille kunnollista saippuakuppia??
Olen vuosien ajan yrittänyt etsiä palasaippualle kylpyhuoneen lavuaarin reunalla pidettävälle palasaippualle järkevästi toimivaa saippua-astiaa.
Siis sellaisia kuppeja on läjäpäin tarjolla, joihin laitettaessaan palasaippuan, niin se pysyy kastumisen jälkeen taatusti märkänä. Sitten kun olen onnistunut yhden tai pari sellaista järkevästi toimivaa veden poistumisen kannalta saippuakuppitarjonnasta löytämään, niin kupin materiaali onkin sitten kivikovaa muovia, keraaminen, metallinen tai emalipintainen. Edellisen materiaalin omaavat kupit kun sitten tipahtavat käsien pesualtaaseen, niin kova vasten kovaa tekeekin sitten altaan pohjaan pahan ryykin tai jopa halkeaman altaan pintaan.
Nyt minulla onkin sitten ollut jo kauan sitten ihme kyllä eräästä halpatavaratalosta löytämäni pehmeähkö, kevytmuovinen kuppi, jossa on kupin välipohjassa raot, jotta edes vesi valuu sinne pohjimmaiseen umpipohjaiseen kuppiin , mutta se vaan pitää välillä tyhjentää sinne valuneesta vedestä, ettei se ala tulvimaan. Olen yrittänyt etsiä samanlaista uutta kuppia, koska kyllähän ajanmyötä kuluminen näkyy kupin pinnassa hiukkasen, mutta kuppi teknisesti toimii kuitenkin. Edellisen kaltaisia kevyitä muovisia saippuakuppeja vaan ei ole löytynyt enää mistään, jotka joskus vahingossa tippuessa käsienpesualtaaseen eivät aiheuta altaan pintaan naarmua tai rikkoutumista pahemminkin.
Sitten nämä kylppärin tai vessan pesualtaan viereen seinälle imukupeilla sun muilla asennettavat yhden saippuapalan kiiltävät teräksiset kupit ovat hyviä, mutta eihän ne kauan pysy seinässä imukuppikiinnityksin kiinni, vaan tipahtavat aika-ajoin alas kolinalla ja rikkovat tippuessaan pintoja myös.
Kommentit (41)
Mulla on palasaippuan varalle ollut sellainen hamahelmialusta. Mummolassa oli vastaavanlainen piikikäs muovialusta kasarilla, nyt en mistään sellaista löytänyt mut tuon hamahelmialustan ostin, kun vaikutti samalta. Toimisko se sulla?
Jos nyt olisin tuotesuunnittelija insinööri, joka en nyt sattumalta ole, niin itse valmistaisin sellaisen suunnitelman pohjalta eri kokoisia saippuakuppeja tai astioita, jotka tosiaankin olisivat pehmeämpää materiaalia ja pohjakupin pohjassa olisi hyvin kiinnittyvät neljä jalasta alla ja täten jäisi pohjimmaisen pohjan reikäisen pohjan ja lavuaarin pinnan väliin ilmavaraa valua vesi pois, ja koko kaksipohjaisen eka välipohja olisi tietenkin reiällinen tai rakoja täynnä, että todellakin se ylimääräinen vesi saippuapalasta valuisi siten pohjan kautta johtaen altaan reunakujaa pitkin altaaseen. Piste.
Ap.
En nyt ymmärtänyt, että miksi saippuakuppi tippuu sinne altaaseen välillä? Meillä on npita keraamsiia ja emalisia kuppeja, mutta ei ne meillä mihinkään putoile.
https://www.ecco-verde.fi/la-saponaria/saippua-alusta
Minulla on tällainen puinen, ilmava malli. Tykkään!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on palasaippuan varalle ollut sellainen hamahelmialusta. Mummolassa oli vastaavanlainen piikikäs muovialusta kasarilla, nyt en mistään sellaista löytänyt mut tuon hamahelmialustan ostin, kun vaikutti samalta. Toimisko se sulla?
Ap, kuittaa myös tuonlaisia olevan myynnissä, mutta se on tosiaan toimiva, mutta siinä on sellaiset piikit/nystyrät pinnassa ikään kuin pikkuisen kumisen/muovisen lätkän päällä, jossa palasaippua lepää, mutta onko siinä pohjassa sitten reikiä (ei tietoa). En ole livessä nähnyt niitä kaupoissa, mutta eräässä kotimaisessa verkkokaupassa olen niitä nähnyt myynnissä olevan kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Keraaminen matala on aika hyvä, jossa on reikiä pohjassa & helppo ottaa saippua. Helppo myös huuhdella sellainen saippua-alusta ja osa käy astianpesukoneeseen (jos on kone). Pienet jalat alla.
Niin mutta kun se on kova materiaaliltaan jne. tippuessaan rikkoo altaan pintaa, jos hyvin käy.
Rajamäellä S. Punkki Oy tekee muovista piikikkäitä saippua-alustoja, joista vesi valuu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keraaminen matala on aika hyvä, jossa on reikiä pohjassa & helppo ottaa saippua. Helppo myös huuhdella sellainen saippua-alusta ja osa käy astianpesukoneeseen (jos on kone). Pienet jalat alla.
Niin mutta kun se on kova materiaaliltaan jne. tippuessaan rikkoo altaan pintaa, jos hyvin käy.
Miten te oikein käytätte sitä palasaippuaa, jos ne kupit jatkuvasti lentelee ympäriinsä ja rikkoutuu?
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärtänyt, että miksi saippuakuppi tippuu sinne altaaseen välillä? Meillä on npita keraamsiia ja emalisia kuppeja, mutta ei ne meillä mihinkään putoile.
Niin ei sulla tipahda edes vahingossa mikään muukaan, mutta ei paljon tarvitse heilauttaa vahingossa saippuakuppia, kun se tipahtaa altaaseen.
Meillä on Ikean bambukuppi, ei naarmuta allasta ja vesi valuu hyvin pois.
Haulla "saippuansäästäjä" löytyy niitä piikkialustoja
https://www.ikea.com/fi/fi/p/dragan-saippuakuppi-70271489/
Tämä Ikean bambuinen on hyvä, kunhan tosiaan laittaa tuon kaarevan reunan alaspäin, jotta vesi pääsee valumaan pois.
Mulla on Ikeasta toinenkin hyvä, sellainen umpinainen jossa on se väliritilä, mutta on näköjään poistunut mallistosta. Nyt näyttäisi olevan kaikki kirkkaanväriset poistumassa ja uutuustuotteet pelkkää harmaata. Blaah.
Mulla on Ikean versio myös, oon ostanut yli 20 v sitten. Otan sen käyttöön aina, kun ostan palasaippuan.
Toisessa vessassa on vielä vanhempi muovinen, johon oli karkoitus laittaa klemmareita aikoinaan. Esineestä näkee on todella vanha. Toimii tässä tarkoituksessa hyvin.
Luffa-pesusienipötköstä leikatut palasaippualle tarkoitetut palaset ovat ihan hyviä omalla tavallaan, sillä niiden päällä märkä saippua sentään kuivaa, mutta ne eivät kuitenkaan ole saippuakuppeja.
Ap.
Palasaippualle on kupin vaihtoehdoksi myös markkinoilla sellaisia puuvillalangalla virkattuja reikäisiä pusseja, joissa on naru, millä ko. pussukan voi laittaa roikkumaan johonkin koukkuun. Mutta edellä mainittu systeemi sopii kylpysaippuan tehtävään paremmin kuin käsien pesuun lavuaarin yhteydessä.
Sun erittäin spesifi asioiden tiputteluongelma ei ole riittävän laaja, jotta kapitalismia kiinnostaisi se ratkaista.
Kuka kumma käyttää palasaippuaa? Siitähän on ennenvanhaan ihmiset saaneet tartuntojakin. Esim. syyhypunkin. Hyi!
Kyllä niitä suunniteltu on, mutta täältä nykyisestä Neuvostoliitosta ei vaan saa ostettua mitään.
https://www.wish.com/product/5e6a1487756e5366f4109615?hide_login_modal=…
Ja näitä löytyy paljon erilaisia Wishistä ja Amazonista.