Kokemuksia laparoskopiasta
Siis gynekologisista syistä tehdyistä(endometrioosi, kysta jne.) Haluatteko kertoa oman kokemuksenne?
Kommentit (5)
Hartioissa oli kivut sen jälkeen noin vuorokauden. Minulla oli harvinainen kohdun ulkopuolinen raskaus samanaikaisen normaalin raskauden yhteydessä. Munatorvi oli ehtinyt puhjeta, joten se poistettiin vuotaneen veren ja muiden rämmäleiden kanssa. Kivut ennen toimenpidettä olivat interfaaliset, joten kaasujen aiheuttama olkapää/hartiakipu oli pientä siihen verrattuna.
Sairasloma oli hullut kahdeksan päivää. Tuloksena siitä tyrä, sillä kannoin raskasta tietokonelaukkua asiakkaan ja toimiston välillä kulkiessani. En älynyt pyytää lisää sairaslomaa, lopputarkastukseen oli monta viikkoa.
Terve poika syntyi sitten seitsemän kuukauden jälkeen toimenpiteestä tasan laskettuna aikana. Tuossa se neljätoista vuotias juuri söi iltapalaa. Se toinen operaation aiheuttanut oli tuulimuna, josta ei löytynyt edes sikiön jäänteitä patologin tutkimuksessa. Tyräkin aikojen saatossa parani itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Hartioissa oli kivut sen jälkeen noin vuorokauden. Minulla oli harvinainen kohdun ulkopuolinen raskaus samanaikaisen normaalin raskauden yhteydessä. Munatorvi oli ehtinyt puhjeta, joten se poistettiin vuotaneen veren ja muiden rämmäleiden kanssa. Kivut ennen toimenpidettä olivat interfaaliset, joten kaasujen aiheuttama olkapää/hartiakipu oli pientä siihen verrattuna.
Sairasloma oli hullut kahdeksan päivää. Tuloksena siitä tyrä, sillä kannoin raskasta tietokonelaukkua asiakkaan ja toimiston välillä kulkiessani. En älynyt pyytää lisää sairaslomaa, lopputarkastukseen oli monta viikkoa.
Terve poika syntyi sitten seitsemän kuukauden jälkeen toimenpiteestä tasan laskettuna aikana. Tuossa se neljätoista vuotias juuri söi iltapalaa. Se toinen operaation aiheuttanut oli tuulimuna, josta ei löytynyt edes sikiön jäänteitä patologin tutkimuksessa. Tyräkin aikojen saatossa parani itsestään.
Infernaaliset kivut siis olivat :)
Sama kuin aiemmilla, hartioihin särki se kaasu kummallisesti jonkin aikaa leikkauksen jälkeen. Vatsa oli pitkään paisuksissa. En tiedä, kuinka pahasti runnoivat sisältä, mutta vatsa oli sisäpuolelta aika kipeä pari viikkoa leikkauksen jälkeen. Olin muistaakseni 2 tai 3 viikkoa saikulla. Sairaalassa olin vuorokauden ennen kotiuttamista. Kolme arpea vatsassa muistona. Ei massiivinen operaatio, muttei mikään pienikään, kun on täysnukutuksessa monta tuntia.
Multa poistettiin munasarjakysta, samalla todettiin ilmeisesti endometrioosin aiheuttamia kiinnikkeitä suolistossa (ei näkyneet ultrassa eikä ct-kuvassa) jotka irroteltiin. Itse leikkausalueella ei ollut mitään jälkioireita, hartiapistosta kesti muutaman päivän. Olisin päässyt muuten samana iltana kotiin mutta edellytyksenä olisi ollut että pystyn syömään, mutta mulla oli nukutuksen takia pahoinvointia eikä mulle annettu siihen pyynnöstä huolimatta lääkettä, joten olin yön sairaalassa. Kolme pientä haalistunutta arpea näkyy alavatsalla.
Iisi.