Te jotka asuitte teininä pienessä kunnassa: Millä perustein siellä jaettiin kesätyöt?
Meidän kunnassa jaettiin vanhempien ammatin perusteella. Eli korkeampiarvoisten henkilöiden lapsille annettiin ne kivoimmat työpaikat vuodesta toiseen. Eli ne paikat joita kaikki toivoi. Duunareiden lapset sai aina jotain siivoushommia tai ei yhtään mitään, vaikka olisivat olleet koulussa luokan parhaita.
Kommentit (35)
Suhteilla ne isommissakin kaupungeissa jaetaan.
Arpomalla. Tai näin sinakin väitettiin.
Suhteilla, jos sedälläsi tai serkullasi oli kauppa tai kiska sait paikan, myös jos tarvittiin useampaa ja satuit olemaan jonkun ystävä saatoit saada paikan kun kaverisi suositteli sinua sedälleen yms
Kaupungin töihin arpomalla. Pääsin itsekin ilman mitään suhteita kun nimi oli vedetty hatusta. Yksityisten paikat menivät sitten työntekijöiden lapsille tai sukulaismuksuille.
Ainoan kesätyöni kehitysvammaisten "hoitajana" sain arvalla.
Tällä ei ole mitään tekemistä asuinpaikan kanssa. Useimmat teinit saivat kesätöitä suhteilla, myös minä, ihan Helsingissäkin.
Nuoruuden 3 ensimmäistä työpaikkaa (sis. kesätyö, keikkatyö ja eka vakkarityö) sain kaikki sukulaissuhteilla akselilla Helsinki-Lahti-Helsinki.
Arpomalla kunnan töihin. Pääsin ensin varasijalle ja sieltä kesätöihin vanhainkotiin.
En tiedä
En ollut kunnalla koskaan vaan yksityisillä
Metsänistutus
Kaupoissa
Siivoamassa tehtaalla
Jne
Suhteilla. Pikkupaikkakunnalla oli paljon lestaadiolaisia, joiden lapset saivat lestaadiolaisten firmojen ja muun lestavaltaisen infran paikat. Ei-lestadiolaiset eivät saaneet kesätöitä tai tuurilla joku joskus jotain.
Arpomalla. Minulle sattui avustava vammaishoitajan rooli. Työpaikkani oli Vihreiden puoluetoimistolla.
Pienessä kunnassa, missä melkein kaikki tunsivat toisensa, soitettiin kotiin ja kysyttiin, tulisiko töihin. Lomat ja osin viikonloputkin olin töissä.
Jokseenkin samoin täälläkin. Hakulomakkeessa kysyttiin kyllä vanhempien taloudellista tilannetta, mutta kahden vakituisessa työssä olevan lapsi pääsi toisen vanhemman työpaikalle, työttömien vanhempien ei mihinkään.
Tytöt, jotka antoivat, saivat töitä.
Mitkä kesätyöt?
Minä en koskaan ollut kesätöissä.
Menin töihin vasta, kun olin valmistunut yliopistosta.
Koristytöt pääsi suhteilla ääs markettiin ja äääs marketin vieressä olevaan jäätelökioskiin tosi upeeta Joo
Sukulaisten kautta. Esim. jos isä oli töissä paikkakunnan tehtaalla, niin tehtaan työntekijöiden lapset pääsi sinne kesätöihin.
Suhteilla. Kaverit pääsivät töihin postille ja kauppoihin pariksi viikoksi. Itse olin kuukauden isossa firmassa töissä ja sain paljon isompaa palkkaa kuin kaverit (kavereilla noin 5e/h ja mulla 8e/h).
Tämä asia muuttui muutama vuosi sen jälkeen, kun en enää kesätyöikäinen ollut, ja tuohon kyseiseen firmaan otettiin sitten jokunen "ulkopuolinen" nuori töihin sukulaisten lisäksi, jotta saatiin kyläläiset rauhoittumaan.
Mitä tekemistä sen todistuksen keskiarvolla on sen kanssa onko teini vastuuntuntoinen ja tulee seuraavanakin työpäivänä ja tekee itsensä työmaalla hyödylliseksi?
Sukulaisille