En tunne ketään, joka olisi sairastanut koronaa. Missä tauti lähipiireissänne leviää?
tietysti on kuukausittaisia eroja näissäkin, mutta missä tiedätte koronan levinneen sen osalta mitä on pystytty selvittämään altistumisista? lähinnä jos ravintolat ovat pieni osuus näistä ja kotipiirissä saatu 50 prosenttia tapauksista, niin mistä ne tartunnat sinne tulee kun en tunne ketään joka olisi oireellisena / positiivista testitulosta saanut?
Kommentit (142)
Tiedän työni puolesta monta päiväkodissa työskentelevää ja koululaisia + opettajia. Tuttavani tytär on sairastanut koronan jo kahdesti ei tiedä mistä on saanut nuo.
Tunnen 5 sairastunutta. Koulussa lapsen luokalla ollut 4 tartuntaa.
En tunne ketään kuka olisi saanut tartunnan. Asumme etelä-pohjanmaalla
Ainoa tuntemani sairasti taudin noin vuosi sitten. Hän asui silloin Tukholmassa.
Viime viikkolla lähikaupan pihalla isä, jolla oli noin 8-vuotias lapsi mukanaan, selitti suureen ääneen tapaamalleen tutulleen, miten heillä oli ollut korona ja kävi siinä läpi perheenjäsenet oireineen...
Asun Rovaniemellä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän työni puolesta monta päiväkodissa työskentelevää ja koululaisia + opettajia. Tuttavani tytär on sairastanut koronan jo kahdesti ei tiedä mistä on saanut nuo.
Nämä Tampereen seudulla.
Tunnen useamman. Tarttunut töistä, ryhmämatkalta,joukkueharrastuksesta,koulusta ja tuntemattomasta lähteestä.
Kymmenkunta tartuntaa työyhteisössä, muutama täysin oireeton. Yksi sai tietää sairastaneensa vasta-ainetestin oltua positiivinen. Kukaan ei ole joutunut sairaalaan.
Vähissä näyttää olevan koronan sairastaneet.
Tunnen lähipiiristä kaksi perhettä, joissa on ollut koronaa. Ensimmäisen tartuntalähde on tuntematon ja toiseen perheeseen todennäköisesti levisi tämän ensimmäisenä sairastuneen perheen kautta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä varmaksi mutta luulen että omassa lähipiirissäni sairastettiin vuoden 2020 alussa. Influenssaan ei oikein uskota koska suurin osa sairastuneista oli saanut rokotuksen.
Luulen samaa joulukuun lopussa 2019. Koko työtiimi oli sairaana samaaan aikaan rajuilla oireilla. Firmassa tehdään paljon bisnestä Kiinaan ja Italiaan, että täysin mahdollista, että oli korona. Minutkin oli influenssarokotettu ja oireet olivat pahimmat koskaan minulla olleet.
Tiedän kaksi sairastunutta. Toinen tartunnan töistä, tehtaalta ja toinen lapsen kautta koulusta. Molemmissa tapauksissa myös perheenjäseniä sairastui.
En pysy edes laskuissa, kuinka monta koronaan sairastunutta tunnen/tiedän. Osa on ollut oireettomia tai lieväoireisia, osa pitkään sairaana ja yksi hoitokodissa ollut kuoli. PK-seudulla työskentelevänä opettajana on kyllä aika vaikeaa välttyä tuntemasta yhtään koronan sairastanutta.
En tunne muita tuttavia sairastuneen kuin erään amerikkalaisen papin, joka kuoli siihen jo lähes vuosi sitten.
Tunnen neljä sairastunutta. Kolme on saanut tartunnan töistä (raksalta, maansiirtotyömaalta, hoivakodista) ja yksi Lapin matkalta.
Kaikki tuntemani ovat sairastaneet ns. "lievän" koronan. Lieväksi ilmeisesti lasketaan kaikki, mikä ei vaadi sairaalahoitoa, mutta tietämäni mukaan olivat kunnolla kipeitä. Kaikki ovat kyllä toipuneet täysin.
Eräs sairastuneista on naapuri ja vähän huvitti, kun toinen naapuri niin varmasti selitti, ettei meidän talossa ole ollut koronaa. En minäkään häntä oikaissut, mutta on totta, ettei näistä huudella.
Isäni sairasti (yli 50-vuotias), sai työpaikalta (työmaa). Lievänä onneksi, kamalinta kuulemma juuri tuo maku-ja hajuaistin meneminen kokonaan. Äiti oli karanteenissa totta kai isän sairastumisen takia, mutta ei saanut oireita eli ilmeisesti sairasti oireettomana. Isäni kautta ei levinnyt onneksi mihinkään. Isäni ei käynyt muualla kuin töissä ja kotona. Ei jälkioireita ole ainakaan näkynyt, vaikka isälläni on lievä rasitusastma kuten minullakin.
Tiedän monia. Työkavereita ja tuttavia. Lapsia, nuoria, keski-ikäisiä. Kaikista ei tietoa mistä saaneet. Kaverin poika sai armeijassa, ja lapsen luokka kaverit koulussa.
Koulu, työpaikka, sairaala ja lomamatka on mun tuttujen tartuntapaikat. Kaikissa tapauksissa sairaalassa saatua tartuntaa lukuunottamatta koko muukin perhe sairastui.
Minä tunnen useamman. Ja 4 tuttuamme (2 Suomessa ja 2 ulkomailla) on kuollut koronaan. Vähän liikaa yhdelle perheelle.
Minä kyllä pelkään tautia.
Ravintoloista ja julkisista liikennevälineistä ja harrastuksista ne leviävät, vaikka näitä paikkoja ei tilastoihin saadakaan. Se jäljitys on aika mahdotonta em. kaltaisissa paikoissa, joten sitten muka näyttää siltä, ettei noissa tauti leviäisi.
Mun kaikki omat koronavilkkualtistukset ovat tulleet välttämättä työmatkoilta julkisista liikennevälineistä, koska muualla en käy. Pari kaveria on tunnustanut saaneensa tartunnan baarista, yksi tuttu perhe sai taudin bileistä ja sitten on saatu myös ulkomaanmatkoilta sellaisena aikana, kun ei todellakaan olisi pitänyt matkustaa yhtään mihinkään.
Se tauti ei välitä siitä missä se on. Jos on ihmisiä lähekkäin, se tarttuu. Ei mitenkään voida sanoa, ettei se ole levinnyt esim. baareissa ja junissa, aivan varmasti on. Valtava osa tartuntalähteistä jää selvittämättä.
Siinä kanssa yksi joka uhraa mieluummin lapset kuin vanhukset.