Tyttäreni sai Fysiikan kokeesta 7-. Vaikka näin hänet lukevan siihen ja teki ihan järjettömän paljon muistiinpanoja.
Kommentit (78)
Mun poika luki kanssa paljon, ja muistan kuinka ahkerasti valmistautui peruskoulun vikalla fyssan kokeisiin. Ja sai 7-tason numeroita aina. Sitten lukiossa kävi sen yhden pakollisen kurssin, ja sai erinomaisen arvosanaksi?!
Jotkut aineet ei vaan suju kaikilta. Itselleni oli tuskaa päästä kemian kursseista läpi etenkin lukiossa vaikka pänttäsin hulluna ja harjoittelin kaavoja. Vitosia tuli. En vain kyennyt hahmottamaan ja ymmärtämään ja muistamaan kaikkea, mitä vaadittiin. Monissa muissa aineissa sen sijaan olin lahjakas ja olen pärjännyt yliopisto-opinnoissa hyvin alalla, jolle minulla on taipumusta ja joka kiinnostaa. Ei yhdellä aineella ole oikeasti väliä, tärkeintä on että yrittää ja sen lapsesi on tehnyt, joten anna hänen olla.
Itsellä matemaattisissa aineissa suurin ongelma oli opitun soveltaminen kokeessa. Esimerkiksi jos kaavaa piti soveltaa kysymyksessä "tosielämän tilanteessa" niin en vaan onnistunut. Kaavan osasin usein ratkaista kyllä jos se pyydettiin ratkaisemaaan sellaisenaan matemaattisena kysymyksenä. Heti kun siihen laitettiin jotain ylimääräistä selostusta niin menin lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Fysiikka ja matematiikka ovat aineita jossa tärkeintä on ymmärtää mistä kyse, sen jälkeen laskemisetkin onnistuu. Reaaliaineissa voi menestyä ulkoapänttäämisellä, mutta matemaattisissa aineissa harvemmin.
Täsmälleen näin.
äitinsä tyttö
älliä ei ole päässä
fysiikassa ei pelkkä ulkoa opettelu auta
toisin kuin historia, maantiede jne
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamala olo tulee.. Aletaan miettimään jotain adhd:ta jos tulee 7. Onneksi omat vanhemmat eivät olleet tuollaisia. Huh.
(7 ja kymppejä sekaisin). Ka 9.
No juuri näin. Seiskaluokkalainen poikani sai juuri matikan kokeesta 5 1/2, välillä tulee ysejä. No harmi juttu tuo viitonen, mutta ei siihen kannata juuttua.
Ja sekin on totta, että jotkut aineet voi vain olla niin vaikeita, että kovasti työtä tekemällä tulee joku kuutonen. Tällä samaisella lapsellani kielet ovat tuollaisia. Tai enemmänkin vielä alakoulussa, jossa kaikkia kieliä opetti yksi ja sama opettaja, joka ei ollut kenenkään suosiossa. Onneksi sai jättää ylimääräisen saksan pois. Poika luki tunteja pieniä pätkiä kerrallaan ja tulos oli joku kuutonen. Yläkoulussa menee paremmin, kun on kaiketi paremmat opettajat, mutta silti ne kielet on se heikoin lenkki.
Kaiken kaikkiaan poika on sillä tavalla älykkötyyppi, että tykkää ajatella ja pohdiskella asioita ja jossain vaiheessa elämää tulee varmaan se tilanne, että ei ole varaa noita viitosia enää kokeista ottaa, mutta se on sitten. Itse pidän tällä hetkellä tärkeämpänä, että on kiinnostunut ja oppimishaluinen kuin että jokainen numero vain on kiitettävä. Täällä pääsee lukioon varmaan jollain seiskankin keskiarvolla ja ihan täyspäisiä ihmisiä täällä asuu.
Miten adhd ja fysiikan ymmärtämättömyys liittyy yhteen ?
Luin aikoinaan pitkän matikan ja normi fyssan , mitä se nyt silloin tarkoittikin.
Päädyin opiskelemaan insinööriksi vaikka haave oli TKK, syy etten edes yrittänyt oli pääsykokeen fyssa. En vaan ymmärtänyt. Ehkä mulla sit on adhd eikä bittipuutos fyysikan aivolohkossa.
Yksityiseltä saa nopeasti diagnoosin ja sillä apuja, julkisella pihtaavat. Googlatkaa myös lukihäiriön piirteitä ja mainitkaa ne.
fysiikassa ja matematiikassa, kuten kemiassakin, täytyy opiskella ulkoa paljon käsitteitä ja niiden määrittelyä. Siinä ei tarvita älyä, vaan ulkoaoppimista.
Jos arvosana on lukion valinnaisesta/pitkästä fysiikasta (jossa etenkin loppupään kurssit voivat olla melko vaativia), niin tuohan on hyvä. Ylioppilaskokeiden kasilla tai seiskalla, eli C:llä tai M:llä, pääsi aikoinaan suoraan pieniin yliopistoihin opiskelemaan fysiikkaa.
Jos numero on yläasteelta, jossa fysiikka on kaikille yhteistä ja hyviä numeroja saa helpommin, niin opiskelutekniikka on todennäköisesti väärä. Lisäksi tytön lahjat voivat olla jossakin muualla, ei kaikilla tarvitse olla matikkapäätä.
Omalla lapsella oli sama peruskoulussa. Ainut toimiva keino oli lukea yhdessä. Yritin vähentää sitä yläasteella, mutta pakko oli jatkaa osittain loppuunasti, että pääso haluamiinsa jatko-opintoihin. Ihan amikseen, mutta suositulle linjalle.
Luki oikeasti tunneissa todella paljon, teki muistiinpanoja. Mutta numerot vaihtelivat 5-8 välillä. Heikoimmat, kun en ollut tukena. Harjoittelimme erilaisia tapoja oppia, ajatuskarttoja, ym. Ikätasoon sopivasti, jopa tarinan muotoon puettuna esimerkiksi uskonnossa ala-asteella.
Koulusta ei saanut tukea, koska kanssani sai kohtuullisia numeroita. Enkä voinut antaa tulla pitkään heikkoja odotellessa. Luetun ymmärtämisen testit oli kehnoja, mutta vedottiin, ettei vaan keskity. Itse olin ja olen edelleen toista mieltä. Petyin koulun tukiin, se aika menee häiriköille ja todella huonoille.
Sain näin pelastettua lapseni itsetunnon, ettei ole tyhmä. Oppii, kun oikeat keinot käytössä. Peruskoulusta valmistui 7,6 keskiarvolla joka riitti meille.
Koulussa fyssan eri osa-alueet ovat eri vaikeusasteisia. Kokeiden keskiarvo kertoo enemmän. Ja laajemmasta koealueesta löytyy helposti joku vähemmän sisäistetty kohta. 5-6 kyssärin kokeessa se riittää tiputtamaan arvosanaa...
Pitää niitä tyhmiäkin olla, ketkä muuten meille työssäkäyville tekisi esim. lounasruoat?
No pieksä sitten kunnolla. Kyllä vanhemmat tietää minimi numerot mitkä saatava. Kaikista alle 9 numeroista remmiä kunnolla. Kyllä alkaa oppia
ihan hyvä numero se on. fysiikka on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
fysiikassa ja matematiikassa, kuten kemiassakin, täytyy opiskella ulkoa paljon käsitteitä ja niiden määrittelyä. Siinä ei tarvita älyä, vaan ulkoaoppimista.
Okei. Mutta oppilas, joka ei näe yhtään vaivaa koulun eteen, voi saada älyllään esim. 9 fysiikasta. Koska se kiinnostaa tunneilla. Matikassa on enemmän opeteltavia laskusääntöjä. Jos niitä jää väliin, voi mennä ajoittain huonommin.
Fysiikka ja matematiikka vaativat ennen kaikkea ymmärrystä - ei lukemista ja ulkoaoppimista.
Suurikaan työmäärä ei auta jos ei pyritä ymmärtämään.
hmmm... minullakin oli keskiarvo 9, vaikka joukossa oli seiskojakin.... se on tosiaan ihan matematiikkaa miten keskiarvo määräytyy.... kannattaisi opiskella...