Kehtaisitteko kysyä laskettelusettiä lainaan
Olen tällä hetkellä aika vähissä varoissa, mutta lähdössä Lappiin hiihtämään. Tekisi mieli kokeilla myös laskettelua, mutta kalliit hissiliput ja välivuokrat hirvittää.
Kehtaistteko kysyä kaveriltanne laskettelusettiä lainaan? Olemme saman kokoisia.
Eli jos teiltä kysyttäisiin settiä lainaan, niin lainaistteko? Itse lainaisin jos setin omistaisin.
Kommentit (37)
En lainaisi omaa laskettelusettiä.
Mutta kysy vain kavereiltasi!
Riippuu aika monesta jutusta. Kuten siitä onko hyvä kaveri, onko eka tai toka kerta kun kysyt lainaksi jotain ja onko luotettava kaveri, eli korvaako setin jos sille jotain tapahtuu. Lainaisin jos yllä olevat täyttyvät.
Jos kaveri on jatkuvasti pummimassa jotain, en yleensä sellaisille kavereille lainaile koska yrittävät elää siivellä eikä ole yleensä varmaa korvaisivatko jos jotain lainaamalle tavaralle tapahtuisi.
Lainaisin, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät lainaisi. Joten älä pahoita mieltäsi, jos kaveri ei lainaa.
Lainasin naapureille tramboliinia olivat muuttaneet pois ja vieneet mukanaan.
AP
Toki pitäisin settiä hyvässä kunnossa, mutta koska en ole laskenut moneen vuoteen niin vähän hirvittää.
Toki palauttaisin hyvässä kunnossa ja viinipullon tai kukkien kera.
Luotan siihen, että kaveri tohtii kieltäytyä jos ei haluakaan lainata. ( en tiedä miten kallis ja hyvä setti hänellä on, hän kuitenkin laskee enemmän)
Kehtaisin. Laskettelusetti on nimenomaan sellainen asia, mitä kannattaa lainata sen sijaan, että ostaa oman.
AP vielä.
En ole koskaan tältä kaverilta mitään lainannut, mutta jos hän kysyisi minulta esim. hiihtovälineitä lainaan, niin lainaisin.
Vierailija kirjoitti:
Lainasin naapureille tramboliinia olivat muuttaneet pois ja vieneet mukanaan.
Naapuri kitaran .Samoin kävi.
En. Yleensä annan vaikka paidan päältäni, mutta laskettelukamani on huollettu ja säädetty täydellisesti minua varten. Niiden säätäminen ja huoltaminen uudestaan on melkein päivän duuni. Jos ei tiedä mitä tekee toinen ei voi missään nimessä säätää ja huoltaa niitä takaisin.
Laskettelusuksien huolto:
Kanttien kulmaan laitto ja teroitus
Laskettelusuksien tai lumilautojen kerrosten liimaus ja paikkaus
Pohjiin tulleiden kolhujen ja iskemien korjaus
Siteiden paikkojen vaihtaminen
Pohjien hionta/kuviointi ja voitelu
Voitelu + uunitus
Suksen kantti on syystä terävä ja tietyn suuntainen. Kun kantti menettää terävyytensä ja sen kulma muuttuu, muuttuu samalla koko laskettelusuksen toiminta. Tällöin kantit eivät toimi optimaalisesti ja esimerkiksi kääntyminen voi olla vaikeaa. Jo sadasosan (mm) erot kantissa tekevät huiman eron laskemiseen.
En lainaisi, monot ovat muovautuneet omaan jalkaan sopiviksi. Astioita yms. voin lainata, mutta en mitään seĺlaista minkä puen päälleni.
Suksien siteet on viritetty juuri omille monoille sopivaksi, jos lainaisin pelkät sukset, pitäisi ne säätää uudelleen lainan jälkeen. Sauvat voisin lainata, mutta tuskin olisi iso apu.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaisin. Laskettelusetti on nimenomaan sellainen asia, mitä kannattaa lainata sen sijaan, että ostaa oman.
Tai sitten vuokrata. Paljon se vuokraus yleensä maksaa?
Lainaisin. Mutta ymmärrän, ettei joku toinen ehkä lainaisi, varsinkin jos on oikein himolaskija ja välineet vimpan päälle. Kysy vain, ei siinä mitään menetä, jos sen tekee kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Siis vuokrata suksivuokraamosta. Miksi kenenkään kannattaisi antaa lainaan omaa settiään? Yleensä lainatavarat eivät palaa paremmassa kunnossa takaisin. Joskus ne myös varastetaan, on ap valmis maksamaan uuden setin hinnan... tuskin.
Käytän omiani sen verran vähän, että olen aina lainannut niitä ystävilleni. Myös silloin kun kamat oli uudet ja itse kävin enemmänkin mäessä.
Ap osaa näköjään käyttää intenettiä.
Käypä Ap tsekkaamassa täältä:
https://www.tori.fi/koko_suomi?q=&cg=4010&w=3&st=g&c=4018&ca=18&l=0&md=…
Lahjoitetaan ilmoituksia oli 68. myydään ilmoituksia 8000.
Tyypillinen myyntihinta paketille 50-150 euroa. Ja tässä vaiheessa kevättä veikkaan, että 50 llä eurolla selviää pitkälle.
Tietysti hieman retrompaa kalustoa, mutta kyllä niillä laskettelee.
Oon lainannut paljonkin laskettelusuksiani. Niissä on pikasiteet, joten on helppo säätää eri monoille.
En itse uskaltaisi lainata mitään keltään pelkästään kokeiluun, jos vielä jotain sattuisi ja rikkoisin ne sukset jotenkin. Yrittäisin säästää vuokraamiseen tai jättäisin laskettelun väliin ja keskittyisin pelkästään hiihtoon.
Minulta on kysytty ja olen lainannut. Jos ei omilla kamoille ole käyttöä ja kaveri tarvitsee, totta kai lainaan. Fiksut kaverit osaavat palauttaa kamat hyvässä kunnossa, ehkäpä kukkasen kera.