Vuosi vapaata töistä opintojen loppuun saamiseksi mahdotonta?
Olen ihan oudossa tilanteessa. Minulla on vakituinen työpaikka (ei lähelläkään omalta alalta) ja olen sen sivussa suorittanut yliopisto-opintoja siihen vaiheeseen, että enää puuttuisi gradu + pari kurssia eli noin lukuvuoden opinnot. Vaativa työ ja opiskelu ovat olleet todella kuormittavia ja siksi ainoa tapa selvitä viimeisestä lukuvuodesta olisi olla opintovapaalla tai työttömänä. Miten tämä kuitenkaan onnistuu rahallisesti?
Aikuiskoulutustuen työssäolovaatuksesta puuttuu 1,5 vuotta, opintotuella (ilman asumistukea puolison ”duunaripalkan” takia) en pärjäisi ja vaikka olen maksanut työttömyyskassamaksuja vaikka kuinka kauan, ei työttömyyskorvauksellakaan saa suorittaa näitä jo käynnissä olevia opintoja loppuun, vaikka säästöt riittäisivätkin 3kk karenssiin, ei tosin paljon pidemmäksi aikaa. Mitä teen? Tutkinto olisi tärkeä saada, jotta voisin työllistyä sille alalle jolle olen kaikki nämä vuodet pyrkinyt? Opintolainan nostin jo opintojen alkuvaiheessa kun tein töitä vain satunnaisesti.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo opintolainajuttu on? Oletko jossain maisteriohjelmassa, jonka alussa pystyit nostamaan koko opintolainan kerralla koko tutkinnon suorittamisen ajaksi?
Samaa ihmettelen. Ja juuri tuo osoittaa sen että aloitus trolli.
Päivää vaan sinne Porvooseen, tarinatädille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ap taas hölmöilet täällä.
Onhan sulla puoliso, eli asunto on taattu ja ruokakin siinä sivussa.
Monilla on asiat sata kertaa huonommin.Pitää maksaa itse asunto ja ruoka ja muut kulut. Sulla ne ovat jo omasta takaa.
Ja mistä eds vielä tiedät, saatko siltä alalta töitä mihin muka valmistut?
Jep, sama kävi mielessä kun ketjua luin. Ihme vinkumista ja omanarvontunto ei salli käyttää miestä apuna että saa opinnot valmiiksi... Kyllä se valmistumisen jälkeinen talouskasvu miehelle kelpaa, mutta häntä ei voi rasittaa että siihen päästään YHDESSÄ. Itse olen tuo siivellä elänyt, ja myönnän sen ihan suoraan. Nyt olemme tilanteessa että mun palkan ansiosta voimme hankkia tuplasti kalliimman, isomman ja paremman asunnon, kun muutama vuosi kituutimme yhdessä. Ihailtavaa tasa-arvoajattelua, mutta miksi pitää tehdä asia hankalaksi väkisin... Tuntuu kuin ap ei uskoisi parisuhteeseensa, oikeassa suhteessa kumpikin ajoittain tukeutuu kumppaniin eikä jokaista kauppareissua tai palvelusta aleta laskemaan, että kaikki menisi tasan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tekisit työttömänä salaa lopputyötä? Sitten joko päättäisit työttömyyden hetkeksi ja hakisit uudella tutkinnolla töitä? Tai päättäisit työttömyyden tekemällä hetken jotain ja tänä aikana palauttaisit gradun?
Kuulostaa aika hankalalta. Ja varmaan te-toimisto velvoittaisi heti minut töihin kun on aikaisempaa kokemusta esim. kaupan alalta. Tällä hetkellä teen rivityötä pankkialalla.
Ap
TE- toimisto sinua mihinkään velvoita. Toki ne voi periaatteessa postittaa työosoituksia, joihin pitää hakea, mutta ei kukaan ole vahingossa töihin joutunut. Jos olet muuten huomannut, niin meneillään on aika paha työttömyysjakso ja palveloilla on tuhansia työhaluisia työttömiä ja lomautettuja, joten tuskin pääset sinne kauppaan vaikka haluaisitkin (esim. S- ryhmä yrittää pitää ravintoloidensa työntekijät töissä siirtämällä näitä S- ryhmän kauppoihin).
Onko sinulla muuten vielä opiskeluaikaa jäljellä? Onhan se mahdollisuus pitkittää opintoja vielä sen verran, että saat oikeuden aikuisopintorahaan? Toisaalta, jos sinulla kerta säästöjäkin on, niin voitko vielä tehdä kursseja töiden ohessa ja sitten pitää vähän lyheämmän opintovapaan ja vetää esim. gradun kasaan ihan säästöjen varassa?
Kyllä TE-toimisto tässä vuoden mittaan ennättää moneen kertaan velvoittamaan!
Mutta ap:lle tiedoksi - jos sinut irtisanotaan, niin voit jatkaa opintosi loppuun työttömyysetuuden turvin, ei tarvita mitään erillisiä lupia, pelkkä ilmoitus riittää. Koska olet jo opiskellut töiden ohessa yli 6kk, niin katsotaan, että voit hyvin jatkaa eikä opiskelu haittaa työnhakua. Ratkaisu ongelmaan on siten irtisanomien, mutta yhdenkään työnantajan ei kannata siihen ryhtyä, koska vaikka irtisanottu itse sitä pyytää, niin siitä voi seurata oikeusprosessi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ap taas hölmöilet täällä.
Onhan sulla puoliso, eli asunto on taattu ja ruokakin siinä sivussa.
Monilla on asiat sata kertaa huonommin.Pitää maksaa itse asunto ja ruoka ja muut kulut. Sulla ne ovat jo omasta takaa.
Ja mistä eds vielä tiedät, saatko siltä alalta töitä mihin muka valmistut?Jep, sama kävi mielessä kun ketjua luin. Ihme vinkumista ja omanarvontunto ei salli käyttää miestä apuna että saa opinnot valmiiksi... Kyllä se valmistumisen jälkeinen talouskasvu miehelle kelpaa, mutta häntä ei voi rasittaa että siihen päästään YHDESSÄ. Itse olen tuo siivellä elänyt, ja myönnän sen ihan suoraan. Nyt olemme tilanteessa että mun palkan ansiosta voimme hankkia tuplasti kalliimman, isomman ja paremman asunnon, kun muutama vuosi kituutimme yhdessä. Ihailtavaa tasa-arvoajattelua, mutta miksi pitää tehdä asia hankalaksi väkisin... Tuntuu kuin ap ei uskoisi parisuhteeseensa, oikeassa suhteessa kumpikin ajoittain tukeutuu kumppaniin eikä jokaista kauppareissua tai palvelusta aleta laskemaan, että kaikki menisi tasan...
Entä jos mies haluaa elättää itse itsensä ja haluaa elää elämää, jonka pystyy itse kustantamaan? Silloin nainen saa yksin hankkia kalliimman asunnon, mies pitää oman jo maksetun kämppänsä (jossa nainen asui maksamatta euroakaan, kiitos tasa-arvon) ja kaverinsa ja harrastuksensa, nainen saa lähteä uuteen uljaaseen elämään yksin. Eikä rahansa riitäkään tuplasti kalliimpaan asuntoon, koska mies ei tule mukaan maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa voi hakea uudelleen. Opintotuella pärjää kyllä, kun tinkii kaikista menoista, kyllä miehen kuuluu osallistua asumis ym menoihin kun yhdessä olette ja toisen tulot vaikuttaa. Eihän se olisi kun yksi vuosi pienellä budjetilla.
Ai. Mulla lainan osuus 1200€/kk. Paljon se tuki nykyään onkaan jo??!
Omakin DI työ jäänyt roikkumaan vastaavasta syystä ja nyt en enää viitsi nähdä enää vaivaa asian selvittämiseksi. Mutta luulen ettei opintotuki kata nykyelämäni menoja enää, lapsia ja kaikkea roinaa. Olkoot.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten olimme samassa tilanteessa. Otin opintovapaan, tein tutkinnon loppuun ilman tukia. Elimme miehen tuloilla ja karsimme rahan menoa kaikesta mahdollisesta. Söimme halpaa ruokaa, mies kulki 10 kuukautta pyörällä 20 km työmatkaa, jotta sai pidettyä autoa seisonta vakuutuksilla yms. Meillä oli myös muutama tonni säästöjä. Itseasiassa säästöt karttuivat tuona aikana... Teimme sen yhteisen tulevaisuuden takia, jotta minä saisin paremman työn. Nyt olen parempipalkkaisessa, ja vuoden sisällä opintovuoden tulon menetykset ovat jo katettu.
Näin se pitää hoitaa. Jos ei pysty, niin sitten käydä töissä ja jättää opinnot suorittamatta.
Entäs tällainen ratkaisu: Ota lyhyempi pätkä omakustanteista opintovapaata kriittisimpään gradunkirjootusvaiheeseen. Muina kuukausina ano esim 1-2 pv palkatonta vapaata opintoihin. Ei kukaan nyt vuotta gradua tusaa muutenkaan. Liioittelet nyt ongelmaa itsellesi.
Terv toinen työssäkäyvä graduntekijä.
Graduun tarvitset kolme kuukautta, niin voi kirjoittaa ihan rauhassa omaan tahtiin. Pikagradun tekee kuukaudessakin. Ota kolme kuukautta vapaata ja sen jälkeen muutamia vapaita päiviä, että saat puuttuvat kurssit tehtyä.
Sopikaa puolison kanssa, miten hoidatte talouden kolmen kuukauden ajan.
Jo toinen ehdotti samaa ratkaisua :) Täällä vielä nro 29 lisää että itse aion hyödyntää työpaikkani tarjoamaa mahdollisuutta kiintiöityyn opintovapaaseen (parikymmentä päivää per tutkinto maksimissaan) niin että kerään graduni aineiston nyt keväällä, ja sitten seuraavina kuukausina otan 2-3 pv vapaata per kk kirjoittamiseen loppuvuoden aikana. Tiedän itsestäni että en tekisi kuitenkaan opintoja täyspäiväisesti kuukauttakaan. Näiden päivien lisäksi luen aineistoa parina iltana viikossa ja yhtenä viikonlopun päivänä. Sitten teen enimmät työt noina 2-3pv/kk mitkä haen erikseen työstäni vapaaksi elo-marraskuussa ja palautan työni jouluksi.
Ihmettelen kyllä vähän miten hyvään ihmiset tottuneet. Tein yhden tutkinnon valmiiksi työn ohella ilman mitään vapaita. Pidän tätä parin päivän kuulausimahdollisuutta jo luksuksena. Ainahan meinaan voi jäädä myös kokopäiväopiskelijaksi, oma valinta.
Ap. Mitä alaa opiskelet, eli onko töitä hyvin tarjolla? Jos on hyvin, niin pankkilaina. Jos huono, niin odotat 1,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo opintolainajuttu on? Oletko jossain maisteriohjelmassa, jonka alussa pystyit nostamaan koko opintolainan kerralla koko tutkinnon suorittamisen ajaksi?
Siis se, että nostin paljon lainaa lukiossa (ei vanhempia tai sieltä apua) ja aikaisempina opintovuosina? Opintonihan ovat siis venyneet aiemmin monen osa-aikaisen ja nyt parin täyspäiväisen työvuoden takia. Ja vaikka en ole trolli, niin mitä väliä sillä edes olisi? Moni muukin samaa asiaa miettivä voi saada täältä uusia näkökulmia ja neuvoja tilanteeseensa.
Toiselle kysyvälle vastaukseksi totta kai haluan sille alalle, jota kohtaan tunnen aitoa kiinnostusta, enkä tälle jolle vain satuin ilman mitään alan osaamista pääsemään ja joka on parhaillaankin ok.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko selvittänyt mahdollisuudet ottaa ihan tavallinen pankkilaina? Tarvitset vakuudet, mutta jos teillä on esim. omistusasunto, josta merkittävä osa on maksettu, voit käyttää sitä vakuutena.
Tämä ei ollut käynyt mielessä, mutta tietenkin vähän pelottava ajatus kun opintolainaa on oikeasti iso summa (jouduin nostamaan paljon jo lukion aikana ja täydet ulkomaan korotetut lainat ensimmäisinä vuosina). Omistusasuntoa ei ole, asumme suhteellisen edullisessa vuokra-asunnossa pk-seudun laitamilla.
Tajusin juuri myös, että enpä taitaisi saada opintotukeakaan monelle kuukaudelle jos yhdellekään vaikka syksyllä aloittaisin täysipäiväisen opiskelun kun tässä alkuvuodesta kuitenkin tienaa rajojen yli vaikkei mitään keskipalkkaa enempää saakaan. Se muutaman kuukauden pakollisiin menevä säästöpotti onneksi on hankittuna.
Olet aika pihalla opintotuesta. Sinä voit hakea opintotukea ja samalla lainaa, nostat sen jälkeen lainan heti kun saat ja perut opintotuen noston sen jälkeen. Sen takaisinmaksulle saat kyllä aikaa aivan riittävästi.
Opiskelijana sinulla voisi olla mahdollisuus myös asumistukeen, jos samassa asunnossa asuvan puolison tulot eivät ole kovin suuret.
Minun kokemukseni mukaan gradua ja syventäviä opintoja voi hyvin suorittaa etänä työn ohessa, kunhan osallistuu seminaareihin. Joko olet päässyt alkuun, vai odottaako aloittaminen tulevaisuutta?
Sinä voit ilmoittautua välillä poissaolevaksi opiskelijaksi, jos katsot paremmaksi odottaa siihen saakka, että sinulla on oikeus aikuisopintorahaan. Siinä säästyy opiskeluaikaa.
Sinun pitää jo maksaa vanhoja opintolainoja takaisin, joten siitäkin syystä voi olla parempi valmistella viimeisiä opintoja ja gradua pikkuhiljaa työn ohessa ja rysäyttää ne valmiiksi sitten pikavauhtia päätoimisena opiskelijana.
Ota opintolainaa!
Itse olen 12 vuotta ollut työttömänä ja olen seuraavat 30v,koska en saa lainaa.
Eikä varaa jäädä pelkälle opintirahalle.
N 36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se, että nostin paljon lainaa lukiossa (ei vanhempia tai sieltä apua) ja aikaisempina opintovuosina? Opintonihan ovat siis venyneet aiemmin monen osa-aikaisen ja nyt parin täyspäiväisen työvuoden takia. Ja vaikka en ole trolli, niin mitä väliä sillä edes olisi? Moni muukin samaa asiaa miettivä voi saada täältä uusia näkökulmia ja neuvoja tilanteeseensa.
Toiselle kysyvälle vastaukseksi totta kai haluan sille alalle, jota kohtaan tunnen aitoa kiinnostusta, enkä tälle jolle vain satuin ilman mitään alan osaamista pääsemään ja joka on parhaillaankin ok.
Ap
No jos et uskalla enää investoida nykyisiin opintoihin yhtään ottamalla niiden loppuun suorittamista varten opintolainaa, eiköhän kannata suosiolla lopettaa koko koulu.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on, että teet nopean gradun. Onnistuu kuukaudessa tai kahdessa, jos tärkein tavoitteesi on vain päästä läpi.
Kuinka monelta tuo muka oikeasti onnistuu, jos lopputyötä ei oikeasti ole vielä edes aloitettu? Minä en ainakaan ole noin tehokas työskentelemään. Pitäähän työtä jotenkin jäsentääkin, jotta lopputulos olisi ymmärrettävässä muodossa.
Puolison vastuulle kuuluu elatus, jos omaa rahaa ei ole.
Jos olet opiskellut vähintään puoli vuotta kokoaikatyön ohella niin TE-toimisto tulkitsee opinnot sivutoimisiksi. Karenssin jälkeen voit nostaa ansiosidonnaista ja viedä opinnot loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Ota opintolainaa!
Itse olen 12 vuotta ollut työttömänä ja olen seuraavat 30v,koska en saa lainaa.Eikä varaa jäädä pelkälle opintirahalle.
N 36
Jos olet oikeutettu opintorahaan, pitäisi sinulla olla myös oikeus opintolainaan. Maksuhäiriömerkintä ei välttämättä ole este, koska opintolaina on valtion takaamaa.
Pösilö, juurihan ap kertoi aloituksessa, että hän aikoo ottaa opintovapaata.
Ja varsinaisia virkoja on vain julkisella puolella. Ei niitä ole yksityisellä puolella ollenkaan.
Ja virkavapaa on myös palkaton, aivan samoin kuin opintovapaakin.
Ja on aivan työnantajasta itsestään kiinni, myöntääkö noita vapaita työntekijöilleen.