Onko vaikeaa rakentaa itse pienen pieni mummon mökki?
Jos en saa kesätöitä niin olen suunnitellut pienen mökin rakentamista omalle tontille. Onnistuuko? Ei ole rakennusalan koulutusta, mutta google on ja pari tonnia rahaa.
Kommentit (60)
Osta vanha asuntovaunu ja asustele siinä ja nikkaroi grillikatos puucee jne
Sitten saunamökki missä voi yöpyä ja sitten kun on varaa niin päämökki
Bauhausista saa näitä tällaisia puuvalmiita aittoja/pikkumökkejä.
Ei ole vaikeaa lainkaan.
Nytpä tahdon olla ma
Pienen mökin laittaja:
Seinät kun saan valmihiksi,
Toisen pään teen kamariksi,
Päähän toiseen pirttisen,
Sievän, hauskan, puhtoisen.
Sitten vielä rakennan
Tallin, aitan, ometan;
Hyv’ on olla myöskin sauna,
Jossa kylven lauantaina,
Riihi metsän rinnassa,
Nuottakota rannalla;
Kuten huomaat. Aivan helppoa.
Osta valmiina. Noita aittoja saa parilla tonnilla. Perustukset voi rakentaa itse. Katso ohjeita netistä.
https://www.talotarvike.com/vierasmajat-aitat-pihamokit/c1261?gclid=Cjw…
Pieniä mökkejä ja aittoja saa niin halavalla ettei kannata rakentaa kokonaan itse.
Rakennuslupa maksaa tonnin ja toimenpidelupakin muutaman satkun...
Ymmärrätkö, että jo pelkkä puutavara maksaa kiitettävästi? Siihen perustusmateriaalit, kattotuotteet, ikkunat, ovet, pintakäsittelyaineet, ruuvit ja muut kilkkeet. Kaks tonnia hujahtaa helposti. Mites työkalut, tavaroiden kuljetus työmaalle, rakennusjätteen poisvienti ja jätemaksut? Maaston raivaus ja maatyöt? Salaojitus, sadevesijärjestelmät, rakennustuotteiden sääsuojaus?
Riippuu varmaan rakennuskokemuksesta, onko vaikeaa vai ei. Minä rakensin itse pihavajan muutama vuosi sitten, piirustukset löysin netistä. Olen siis nainen ;) Mutta lapsesta saakka tehnyt nikkarointihommia, osaan käyttää sähkötyökaluja jne.
Netistä löytyy ilmaisia ohjeita, esim. tällainen:
https://puuinfo.fi/teeseitse/piharakentaminen/vaja/
Mukavaa hommaa, jos ei ota mitään aikataulupaineita :)
Kosteita vaunuja saa muutamalla satasella.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on nyt käsittänyt IHAN väärin!!! Ei ole mitään talviasuttavaa oikeaa asuntoa tarkoitus kyhätä, ei edes sähköä ja vettä tule sisälle. Ihan sellainen pikkuinen mökki johon yksi tai kaksi aikuista mahtuu nukkumaan eikä sinne juuri muuta tarvitse mahtua kuin sänky ja yöpöytä. Joku kuisti siinä voisi myös olla. Ihan höpö höpöä että moiseen tarvittaisiin joku rakennusmestari paikalle XD
No, me yritimme pystyttää valmispaketista tynnyrisaunan, mutta jäi tekemättä sillä kunta vaati siihenkin rakennusmestarin! Kysyttiin siis rakennusvalvonnasta asiaa itse, kaksi kertaa että oletteko tosissanne. Olivat.
Nro 50 jatkaa vielä, että vajan koko on n. 6 neliötä, kustannukset ehkä n. 1000e. Ikkunan tein isosta lasista, jonka löysin Torista vitosella, karmit siihen rakentelin itse jne. Materiaaleja voi saada halvallakin.
Täällä päin ei tuon kokoiselle tarvitse rakennuslupaa.
Googlaa netistä alueesi asemakaava ja kunnan / kaupungin rakennusjärjestys.
Niistä selviää kuinka pienen rakennuksen tontillesi voi rakentaa ilman rakennuslupaa.
( yleensä voi rakentaan noin 10--20m2 piharakennuksen ilman lupaa, kunha ei tee sitä liian lähelle tontin rajaa. ( min 4 m rajasta)
Ja jos mökkisi on suurempi ja vaaditaan rakennuslupa niin voit tarkistaa kuinka paljon tontilla on rakennusoikeutta ( = kuinka suuren mökin voit tehdä ulkoseinien ulkopinnasta mitattuna (jos seinä on paksu siitä lasketaan 250mm)
Jos ostaa valmismökin parilla tonnilla mukaan saa yleensä jonkinlaisen piirustuksen itse rakennuksesta.
Sitten tarvitaan lupaa varten vain asemapiirros.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on nyt käsittänyt IHAN väärin!!! Ei ole mitään talviasuttavaa oikeaa asuntoa tarkoitus kyhätä, ei edes sähköä ja vettä tule sisälle. Ihan sellainen pikkuinen mökki johon yksi tai kaksi aikuista mahtuu nukkumaan eikä sinne juuri muuta tarvitse mahtua kuin sänky ja yöpöytä. Joku kuisti siinä voisi myös olla. Ihan höpö höpöä että moiseen tarvittaisiin joku rakennusmestari paikalle XD
Toki ihmiset ymmärtävät "väärin", kun puhut mummonmökistä.
Mummonmökki on pieni talo, jossa mummo asui.
Katsele youtubesta ja pinterestistä "cabin build", "off grid cabin jne" löytyy mökkeröisiä.
Muista, että monissa noista parakeista paloturvallisuus on hirveänkamalankauhea. Järkeä sen kaminan kanssa tuuskaamiseen.
Paras kun googletat itse, tai menet jonnekin sellaiselle palstalle mistä löytyy muitakin kuin kädettömiä syrjäytyneitä, kuten täältä. Mökki laudasta ja kakkosnelosesta helppo rakentaa.
Ihana haave tulisin kanssasi talkoisiin ja opittaisiin molemmat ja sitten rakennetteaisiin mullekin tollanen. On myös oma tontti.
Vierailija kirjoitti:
https://www.talotarvike.com/vierasmajat-aitat-pihamokit/c1261?gclid=Cjw…
Pieniä mökkejä ja aittoja saa niin halavalla ettei kannata rakentaa kokonaan itse.
Pystyykö tällaisiin laittamaan jonkinlaisen lämmityssysteemin? Ja pyörät alle?
Youtubella on minitalojen teko-ohjeita ja sellaisiinkin joihin ei lupia tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Ihana haave tulisin kanssasi talkoisiin ja opittaisiin molemmat ja sitten rakennetteaisiin mullekin tollanen. On myös oma tontti.
Tästä voisi poikia sellainen ketju että aina se toinen ottaa mukaan toisen ja taas uusi mökki uusille. Näin Suomi asutettaisiin takaisinkin. Minitalosta voisi kehkeytyä sitten isompikin vaikka jos joku innostuisi.
Vierailija kirjoitti:
Voisin myös tulla mukaan talkoisiin. Perustetaanko Discord-ryhmä kaikille pienmökeistä kiinnostuneille? Voitaisiin jakaa ryhmässä tietoa ja suunnitella projekteja :)
Tämä. Tee punamullanvärinen niin on perinteikäs.
:)