Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaikeaa rakentaa itse pienen pieni mummon mökki?

Vierailija
22.03.2021 |

Jos en saa kesätöitä niin olen suunnitellut pienen mökin rakentamista omalle tontille. Onnistuuko? Ei ole rakennusalan koulutusta, mutta google on ja pari tonnia rahaa.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenna noilla spekseillä mielummin virtuaalimökki.

Vierailija
2/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota... tuo budjetti riittää, no ei mihinkään. Jos budjetin haluaisit pitävän, niin sun pitäisi käyttää vuosi pari siihen, että haalit ilmaista tarviketta roskalavoilta jne.

Ja taitopuoli sitten. Osaatko sä mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Minecraft-mökkiä.

Vierailija
4/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vaikeampaa saada rakennuslupa.

Vierailija
5/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kanakoppi onnistuu korkeintaan.

Vierailija
6/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D joo rakenna ihmeessä

Vierailija
7/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parakkiin tai leikkimökkiin ei tarvitse rakennuslupaa. Entä joku kasvihuone?

Vierailija
8/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskäyttöön tarkoitetun mökin rakentamiseen tarvitaan järkyttävä määrä paperibyrokratiaa ja työmaalle vastaava mestari, jo nuo maksavat enemmän kuin 2000€.

Sen sijaan tuolla saattaa saada rekisteröimättömän ja tieliikennekäytöstä poistetun asuntovaunun tai auton, huonokuntoisen sellaisen.

Itse rakensin valmiista leikkimökkikehikosta siirrettävän pihasaunan, ei sähköä eikä juoksevaa vettä. Se maksoi jotakuinkin 2000€, kun lauteet oli vanhat. Sen ehkä saat tuolla tehtyä.

Vierailija
9/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
10/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anturat nurkkiin ja kakkosnelosta, villaa jalautaa. Ovi ja ikkunat kaupasta. Kamina. Pöytä ja nukkumalaverit ja pieni kuisti jolla istuskella ja katsella maisemia. Aurinkopaneeleilla sähköt. Joku vesilähde olisi kiva myös. Kuoppa riukua varten. Saako tällaisen rakentaa jos tontti löytyy?

Jos se on kokonaisuudessaan max 10 neliömetriä niin saa. Mistä sen tontin meinaat saada ilmaiseksi?

Vierailija
11/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anturat nurkkiin ja kakkosnelosta, villaa jalautaa. Ovi ja ikkunat kaupasta. Kamina. Pöytä ja nukkumalaverit ja pieni kuisti jolla istuskella ja katsella maisemia. Aurinkopaneeleilla sähköt. Joku vesilähde olisi kiva myös. Kuoppa riukua varten. Saako tällaisen rakentaa jos tontti löytyy?

Ei saa, ei.

Vierailija
12/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tonnia meni viime kesänä huussin pystytykseen: puutavara, puuttuvia työkaluja, pakun vuokra, kattohuopa ja maalit, talkoolaisten ruokkiminen yhden viikonlopun... Hauskaa oli mutta ei sille kyllä mitään vapaa-ajan asumuksen lupia saisi lähellekään.

Vierailija
13/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittä AP tarkoittaa "mummonmökillä"?

Minulle mummonmökki on ihan ns. oikea asunto, ehkä hieman alkeellinen/pieni, mutta ihan ns. talviasuttava jne. Tuollaiseen ei pari tonnia riitä...

Mutta jos AP tarkoittaa "leikkimökin" kaltaista rakennelmaa, siihen voikin riittää. Varsinkin jos löytää ainakin osan materiaaleista (ikkunat ym.) jostain käytettynä halvalla/ilmaiseksi.

Muutaman neliön "kasaa itse valmiiksi" leikkimökin saa alle tonnilla (tarjouksesta ehkä jop n.500-600e) ja päälle kattohuopa, maalit ym. mutta ei tuollaisesta hieman koirankoppia isommasta mökistä _aikuiselle_ mitään iloa ole, lähinnä telttaan vertautuva "majapaikka".

Toki erilaisilla huvimajoilla/kodilla ym. on monesti paikkansa missä voi lukea kirjaa/kahvitella/grillata/nukkua, mutta "mummonmökki" on eri asia.

Vierailija
14/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta remonttia vaativa mökki. Ja pikkuhiljaa remppaat sitä paremmaksi. Siinä oppii ja voit asua siellä. Rakennusmateriaalia saa halvalla, jos on aikaa kytätä esim. torista.

Vierailija
15/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta purkukuntoinen kesämaja. Kymppitonnilla sellaisen voi löytää. Kyllä siinä yhden tai kaksi kesää on ennen remonttia.

Vierailija
16/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on nyt käsittänyt IHAN väärin!!! Ei ole mitään talviasuttavaa oikeaa asuntoa tarkoitus kyhätä, ei edes sähköä ja vettä tule sisälle. Ihan sellainen pikkuinen mökki johon yksi tai kaksi aikuista mahtuu nukkumaan eikä sinne juuri muuta tarvitse mahtua kuin sänky ja yöpöytä. Joku kuisti siinä voisi myös olla. Ihan höpö höpöä että moiseen tarvittaisiin joku rakennusmestari paikalle XD 

Vierailija
17/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkurssihuutokaupoista voi löytää. Jos osaisin rakentaa paremmin, niin varmaan tekisin saman. Mutta jo ajatus rakennusmateriaalin raahaamisesta  mökille / tontille on uuvuttava. 

Entäs jos ostat pienen tontin halvalla. Jos siellä on sopiva puu, voit tehdä puumajan. Siihen ei tarvita rakennuslupaa. Siihen ei mene kovin paljon lautaakaan.

Vierailija
18/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on leikkimökki, mutta tehty 5 m pitempi ja leveämpi, tietty korkeampi. Ei ole mitään eritystystä, eli siellä voi vaan olla kesällä. En tiedä pitäiskö olla mitään lupaa, ihan mun isä sen siihen on itse väsännyt.

Vierailija
19/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusmestari paikalle leikkimökin väsäämistä varten. Vain AV palstalla..

Vierailija
20/60 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 150 vuotta sitten joka jamppa teki mökkinsä itse, tai kavereiden ja riuskojen sukulaisten apuahan siinä tarvitaan. Sellaisen asumuksen voisit sinäkin tehdä, lupaa sille et kyllä tule saamaan, mutta tee salaa omaan metsään. Oman metsän puista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä