Psykiatri valehtelee päin naamaa
Hei.
Sosiaali viranomainen varmisti että on jutellut psykiatrini kanssa. Kysyin asiasta psykiatrilta suoraan ja kielsi asian. Sitten mainitsee asioita jotka on kuullut sossulta ja kysyin että mistä tietää ja väitti että olen itse kertonut. Miten hän kehtaa? Teen kantelua ja kyllä niistä jotain seuraamuksia pitäisi tulla hänelle. Siis törkeetä käytöstä mutta ei yhtään yllättävää. Olen ollut Laakson asiakkaana 1.5 vuotta ja psykiatri vaihtunut 4 kertaa. Yksi oli empaattinen ja järkevä ihminen. Muut yhtä pahoja kuin tämä henkilö.
Kommentit (31)
Myös toisen terveyteen tai henkeen kohdistuva rikos tai sen suunnittelu menee vaitiolovelvolisuuden edelle.
🇺🇦🇮🇱
Niin siis se meni niin päin että sossu on lääkärille puhunut. Mutta kyseessä tosiaan fyysinen tappelu niin ehkä ne saa siitä kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miks sossu ei saisi saada tietoa ongelmista, itse olen monesti toivonut että nää tiedot saisi helposti kulkema sossun, terveydenhuollon, koulun tai päiväkodin välillä. Jolloin olisi selkeästi olemassa tietoa lapsesta /perheestä ja saisi helposti niitä tukia mitä tarvitaan. Nyt mennyt 6kk tämmöisten ja kanssa veivatessa kun joka paikkaan pitää antaa erikseen luvat mistä voi tilata ja mitä..
Toivominen ei varmaankaan ole auttanut tilanteessasi. Kannattaisi sanoa asianosaisille selkeästi, mitä haluaa. Toisinaan joutuu jopa käskemäänkin, mutta yleensä ääneen sanomisen pitäisi riittää. Aika usein on potilaan ja hänen läheistensä etu, että tiedonkulkua tehostetaan yhteisellä monialaisella kokouksella.
Sano lääkärille tai sossulle (kumman kanssa sitten onkaan tiiviimpi kanssakäynti), että haluat sellaisen monialaisen hoitokokouksen, johon osallistuu kaikki asianosaiset osapuolet: sossu, terveydenhuolto, koulu/päiväkoti, vanhemmat ja lapsi. Näin saat tiedon kulkemaan paremmin kaikkien kesken.
Kannattaa olla päättäväinen ja määrätietoinen. Kokouksen voi tosiaan kutsua sosiaalivirkailija tai lääkäri. Näin ainakin oman lapseni kohdalla on tehty joitakin kertoja ihan lääkärin omatoimisesta aloitteesta.
appppp kirjoitti:
Niin siis se meni niin päin että sossu on lääkärille puhunut. Mutta kyseessä tosiaan fyysinen tappelu niin ehkä ne saa siitä kertoa.
Eli jos sossu on puhunut lääkärille, niin sittenhän se lääkäri ei ole tehnyt mitään väärää, vaan se sossu. Tee siitä valitus.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oli lastensuojelun sostt niin heillä on oikeus kaikkeen tietoon, eikä psykiatri voi jättää kertomatta, jos kysytään (laki). Toinen asia sitten on, että läpinäkyvyyden vuoksi tietysti pitäisi asiakkaan kanssa puhua näistä.
Lastensuojelun asiakas on lapsi, ei vanhemmat. Ei ole mitään lupaa potilastietoihin.
Ei tosiaankaan ole lastensuojelulla lupa potilastietoihin, elleivät lapsen huoltajat anna lupaa.
Oman kokemukseni perusteella lapsen (alaikäisen tai täysi-ikäisen) asiaa hoitavan sos. virkailijan on kuitenkin hyvä tietää asiakkaan terveydentilasta, jotta hän osaa tarjota oikeanlaista apua.
Gdpr toteutuu aika huonosti terveydenhuollossa. Moni hoitaja on täysin pihalla yksityisyydensuojasta.
Mutta kiva että psykiatri valehtelee päin naamaa. Onko oikeesti niin vaikeeta olla rehellinen potilaalle?
Hoh hoijaa. Huomaa kyllä miten pihalla porukka on siitä, missä kaikkialla sosiaalityöntekijöitä työskentelee. Tässä ketjussa meni kyllä puurot ja vellit sekaisin ja pahasti. Sosiaalityö ei todellakaan tarkoita pelkästään lastensuojelua ja sosiaalityöntekijöitä työskentelee niin psykiatriassa, sairaaloissa, vanhuspuolella, lasten palveluissa jne.
Jos AP esim.päihdelaitoksessa tms. ja kontakti psykiatriassa, tottakai viranomainen voi kertoa toiselle viranomaiselle, psykiatrille, potilaan hoitoon liittyvässä asiassa, jos se on oleellista potilaan hoidon kannalta. Luonnollisesti hyvän tavan mukaista olisi kertoa potilaalle, että aikoo psykiatrille tästä kertoa. Toki myös tärkeää pohtia, onko kertominen oleellista potilaan hoidon kannalta. Mutta tuo nyt on typerää, jos psykiatri kieltää asian vaikka näin ei olisi tapahtunut. Tästä ymmärsin asian olevan kyse. Nyt tässä sotketaan jo lasut ym.vaikka lastensuojelulla tässä ei mitään tekemistä vaan sosiaalityöntekijä ihan muilla areenoilla. Ja mietin myös onko kuitenkin kyseessä sos.ohjaaja, jos tappelu tapahtunut laitoksessa? Niissä työskentelee pääsääntöisesti sos.ohjaajia.
Joka tapauksessa kannattaa jutella psykiatrisi kanssa ja tarvittaessa pyytää tämä sos.tt mukaan tapaamiseen. Ei jää sitten sinua vaivaamaan asia ja saat kuulla oleelliset syyt miksi asia on kerrottu ja kenties myös psykiatrin syy valehdella, ettei asiaa olisi jo kuullut.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Oi että, minäkin olen Laakson asiakas. Kaksi kertaa olen tavannut lääkärin, joka kerta ollut eri lääkäri.
Ensimmäinen lääkäri oli ihan kamala: katsoi minua kokoajan kulmien alta, ja oli todella alentava mua kohtaan. Onneksi hän lopetti kys.paikassa.
Toinen lääkäri oli empaattinen nuorehko nainen ja hänellä hoidollinen ja myötätuntoinen ote.
Tiedän kanssa, että siellä on joku papparainen, joka on jäämässä eläkkeelle.
Oliko joku näistä?
Miten joku 50v osaa auttaa 20v ikäistä mitenkään? vaikka olisi mikä tohtori. alkaa olla jo liikaa sukupolvien välistä eroa.
Jos vanhempaa epäillään fyysisestä tai seks.hyväksikäytöstä niin tuolloin lapsen etu menee vaitiolovelvolliusuuden edelle. Jos vanhempi esim. uskoutuu lääkärille että on pahoinpidellyt lastaan, niin siitä on kerrottava eteenpäin. Laki sanoo näin.
🇺🇦🇮🇱