Siis voiko olla ärsyttävämpää ihmisryhmää kuin karpit?
Anteeksi vain provosoiva otsikko, mutta ottaa päähän! Olimme tuttavapariskunnan kanssa Lintsillä. Pariskunnan mies on laihduttanut karppaamalla kymmenisen kiloa, mikä on tosi hieno juttu, sillä hän oli ylipainoinen. Päätimme mieheni kanssa ostaa pehmikset, kun on niin lämmin ilma ja kylmä jätski maistuu niin hyvälle. Ja mitä tekee tämä tuttavapariskunnan mies?! Alkaa pitää meille ihme moraalisaarnaa hiilihydraattien vaaroista ja että syömme itsemme hengiltä. Hän on niin hyvävointinen ja elämänsä kunnossa ja se kaikki on vain karppauksen ansiosta. Siis täh?! Mitä hittoa se meille alkoi saarnata? Me syömme kesällä ehkä kerran viikossa jätskin ja muina vuodenaikoina emme yhtään. Huvittavinta tässä on, että olemme mieheni kanssa normaalipainoisia, minä jopa hoikka, jolla olisi varaa lihoakin muutama kilo. Lisäksi olen itse terveydenhuoltoalan ammattilainen, joten tiedän kyllä nopeiden hiilihydraattien vaarat. Sanoinkin tälle miehelle, että älä viitsi puuttua muiden syömisiin eikä se ihan totta ole mikään uusi uutinen, että hiilihydraatit pilkotaan elimistössä sokeriksi. Karppaajat luulevat keksineensä jonkin ihmeellisen salaisuuden, mikä oikeasti on ollut tiedossa aina.
Oletteko te joutuneet karppaajien tai muiden terveysterroristien uhreiksi?
Kommentit (68)
miksi parjaatte niin kamalasti sitä virallisterveellistä?
välttää sitä mikä on virallisesti epäterveellistä, niin miksi te karpit parjaatte virallisia suosituksia? 54
Mitä eroa on virallisesti terveellisellä ja karppien ravinnolla? Ainakin minun ymmärtääkseni se, että virallisten suositusten mukaan käytetään enemmän kasvisrasvoja (mikä taas sitten voi tarkoittaa kyllä niin öljyjä, kuin ehkä niitä vähemmän tervellisiä kovetettuja kasvirasvoja) ja karpit eivät vältä eläinrasvojakaan. Meneekö metsään?
Miten " kunnonkarpit" suhtautuvat hedelmiin?
vaihtoehto laihduttaa. Esim. painonvartijat haukutaan lyttyyn, on niin epäterveellistä että ja niiden ruokavaliolla ei voi mitenkään laihtua. Ja kautta vuosikymmenien ihminen on laihtunut yhdistelmällä a+b = a. vähemmän tavaraa kurkusta alas ja b. enemmän liikuntaa. Eli siis juuri sillä mitä esim. painonvartijat " käyttävät" .
On se vaan kumma että sadattuhannetmiljoonat ihmiset ympäri maailmaa ovat laihtuneet ja pitäneet painonsa normaalina juuri tällä syö vähemmän, liiku enemmän yhdistelmällä. Ja silti karppaajien mielestä se on niin huono ja epäterveellinen ruokavalio että...
" leipää pitäisi syödä 6-9 palaa päivässä" ja perunoita mennen tullen. Vain huippu-urheilija voi syödä 6-9palaa leipää päivässä, järki hoi.
Vierailija:
" leipää pitäisi syödä 6-9 palaa päivässä" ja perunoita mennen tullen. Vain huippu-urheilija voi syödä 6-9palaa leipää päivässä, järki hoi.
Karppaus on nimenomaan hiilihydraattien rajoittamista ja-tai niiden laadun valikoimista.
Totta helkutissa JOSKUS voi syödä sitäkin, mutta ei kuten normaalisti.
Ja mä en vieläkään ymmärrä miten ette näe eroa virallisterveellisen ja karppauksen ruokavaliossa??
ja ps. Suurimmassa osassa ruisleipääkin on vehnäjauhoja mukana.
Luulin tosiaan että olisi jotenkin radikaalimpi ruokavalio.
Vierailija:
Karppaus on nimenomaan hiilihydraattien rajoittamista ja-tai niiden laadun valikoimista.
Ja mä en vieläkään ymmärrä miten ette näe eroa virallisterveellisen ja karppauksen ruokavaliossa??
mutta sain +30kg sittemmin tilalle. Mulle tää karppaus sopii jo ihan senkin vuoksi että olo on loistavampi.
saatikka laatua. Virallisen mukaan sokerikin on ok.
kuten perunaa ja viljoja ja jopa pyramidista löytyy viinerikin!!!!!
ARGH!
ja se, että pyramidissa on viineri, ei tarkoita että sen syömistä suositeltaisiin tai sitä pidettäisiin terveellisenä, se vain osoittaa mihin ryhmään se kuuluu.
Kertokaa jotain mikä on virallisen mukaan terveellinen ja karpin mukaan epäterveellinen tai toisinpäin?
Ihmeen paljon tunteita herättävä aihe on. Kertonee siitä, että on todellakin elämäntapa eikä ruokavalio vain. Mitä tuohon tulee, että virallisissa suosituksissa olisi pyramidissa viineri, niin mainittakoon vaan, että pitkään aikaan virallisissa terveyssuosituksissa ei ole kyllä minun tietääkseni ollut minkään sortin pyramidia vaan ns. lautasmalli.
Joten kokeilkaa:
Jättäkää pois sokeri, vehnikset, riisit, pastat ja peruna
ottakaa tilalle kasikvet,elänrasvat, proteiinit, pähkinät, jne
Kokeilkaa miten hyvä olo tulee.
Lisäsin täysjyväleipää ja puuroa ja -pastaa ja-riisiä ja pottua ja vähensin proteiineja niin tuli taas hyvä olo.
Vierailija:
Joten kokeilkaa:Jättäkää pois sokeri, vehnikset, riisit, pastat ja peruna
ottakaa tilalle kasikvet,elänrasvat, proteiinit, pähkinät, jne
Kokeilkaa miten hyvä olo tulee.
esim. jehovan todistajien ilosanoman levityksessä;) Saarnaaminen, tuputtaminen ja moralisointi pistää ärsyttämään. Mä en ole karppi, joskus kokeillut, ei ole mun juttu. Huono olo kesti viikkoja, parani vasta kun nostin hiilarit normitasolleni. Kyllä silti karppiruokavaliossakin ihan asiaa on, just nää valkosten jauhojen ja makaroonimössön huonous yms. Mä olen itse laihduttanut raskauskiloni, ihanat 34kg pois ihan vähäenergisellä ja pois ovat pysyneet. uskon terveeseen järkeen, en kultteihin:)
Karppaat siis jo sillä kun jätät pois vehnikset, sokerin, valkoiset riisit ja pastat. Syöt kasviksia tarpeeksi ja etkä välttele eläinrasvoja.
Ja ap, siihen sun toitotukseesi, että asiat on tiedetty vuosikausia, niin harvoin ihminen kuitenkaan toimii, niinkuin hyväksi tiedetään.
Ja virallisterveellinen ruokapyramidi on kaukana karppauksesta.