Laihdutus ei etene - 52 v ja kilpirauhaslääkitys - help!
Yritän laihduttaa 10 kiloa. Olen normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla.
Käytän sulamo.fi:tä. Syön 1300-1500 kaloria. Mitä tahansa, kunhan kalorit ei ylity. Poljen päivittäin kuntopyörää 30 min tai käyn kävelyllä. Kävelen portaita (5. Krs) ja teen käsipainoilla hieman.
Takana kolme viikkoa. Ensimmäisen viikon aikana painoa paino tippui pari kiloa, nestettä varmaan. Toisen viikon aikana paino tippui maltillisesti, sen 500 gr. Tällä kolmannella viikolla se on sahannut. Yksi päivä +700 gr seuraavana -400 gr.
Eilen aamusta paino ei tippunut grammaakaan huoh. Vaikka
- aamiainen alpen-mysliä, pensasmustikoita, maitoa, kahvia
- lounas kaksi jälkiuunileipää ja kaksi keitettyä kananmunaa
- päivällinen 170 gr naudan sisäfilettä ja salaattia
- illalla puolikas ananas ja yksi banaani
Apuja? Mitä teen väärin? Mitä minun pitäisi tehdä?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on rytmihäiriöitä. Paljonko tsh ja t4v sekä tyroksiiniannos?
Tällä hetkellä sitä on nostettu. Lääkäri ei ensin meinannut suostua, koska rajojen sisällä olivat, sain kuitenkin tahtoni läpi. ensi kuussa testeihin taas.
Saan rytmihäiriöitä Kovasta liikunnasta, vaikka lääkitys olisi kohdallaan.
Ap
Miksi halusit nostaa?
Endo on sanonut aikoinaan, että tsh: pitää minulla olla 1-2 välillä, ja se oli 3,5.
Nyt sanoin työterveyslääkärille, että haluan nostaa.
Aiemmin syönyt yhden tabun, nyt 1,25.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsas liikunta sekoittaa painonpudotusta jonkun verran kerätessään nestettä lihaksiin. En ota kantaa kalorimäärän, Sulamon käyrät ehdottaa kyllä korjauksia pidemmässä juoksussa ja näyttää keskimääräisen laihtumisnopeuden. Samasta käyrästä näet teorianipeuden josta tiedät, miten painon pitäisi kaloreillasi mennä. Jos se menee kuten pitääkin, niin jatka vaan. Jumeja tulee kaikille välillä, ja vaa’alla käynti ei vaikuta siihen mitenkään. Käyn itse joka aamu, ja osaan olla panikoimatta pienistä nousuista.
Kuinka paljon aamupainosi heittelee? Mikä on ikäsi?
Ap
Mun iällä ei ole mitään vähä, kun takana on sytostaattihoidot ja niiden aiheuttamat vaihdevuodet. Aamupaino heittelee kilonkin verran helposti, varsinkin jos käyn salilla tai teen kahvakuulatreeniä. Syöty hiilarin määrä myös laittaa painon seilaamaan.
Hiilarien määrä? Tarkoitatko, että jos syöt paljon hiilaria, niin paino nousee?
Minä nimittäin söin pasta carbonaraa yks päivä, mutta vain 150 gr.
Ap
Hiilari sitoo nestettä itseensä. Jos syöt yhtenä päivänä reilusti enemmän hiilaria niin paino todennäköisesti pomppaa seuraavaksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä sitä on nostettu. Lääkäri ei ensin meinannut suostua, koska rajojen sisällä olivat, sain kuitenkin tahtoni läpi. ensi kuussa testeihin taas.
Ap
Miksi halusit nostaa?
Endo on sanonut aikoinaan, että tsh: pitää minulla olla 1-2 välillä, ja se oli 3,5.
Aiemmin syönyt yhden tabun, nyt 1,25.Ap
Onko sinulta katsottu ferritiini?
Paljonko sinulla tulee päivässä hiilaria leipä/pasta/riisi/peruna/puuro -tyyppisistä ja mahdolliset sokerituotteet (eli ei lasketa marjoja ja hedelmiä mukaan)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsas liikunta sekoittaa painonpudotusta jonkun verran kerätessään nestettä lihaksiin. En ota kantaa kalorimäärän, Sulamon käyrät ehdottaa kyllä korjauksia pidemmässä juoksussa ja näyttää keskimääräisen laihtumisnopeuden. Samasta käyrästä näet teorianipeuden josta tiedät, miten painon pitäisi kaloreillasi mennä. Jos se menee kuten pitääkin, niin jatka vaan. Jumeja tulee kaikille välillä, ja vaa’alla käynti ei vaikuta siihen mitenkään. Käyn itse joka aamu, ja osaan olla panikoimatta pienistä nousuista.
Ap
Mun iällä ei ole mitään vähä, kun takana on sytostaattihoidot ja niiden aiheuttamat vaihdevuodet. Aamupaino heittelee kilonkin verran helposti, varsinkin jos käyn salilla tai teen kahvakuulatreeniä. Syöty hiilarin määrä myös laittaa painon seilaamaan.
Ap
Hiilari sitoo nestettä itseensä. Jos syöt yhtenä päivänä reilusti enemmän hiilaria niin paino todennäköisesti pomppaa seuraavaksi päiväksi.
Kun katson Sulamon käytiä, niin tuo painonnousu keskittyy tuohon pasta carbonara-päiviin...
No, mutta, ehkä olen vain hätähousu. Yritän olla häiriintymättä vaakalukemista ja jatkan samalla tiellä. Minusta ei ole rajoittamaan ruokaa, eli syömään pelkkää tonnikalasalaattia. Se johtaa pelkkään ärsytykseen. Haluan syödä kuten ennenkin ja kokea samoja makuelämyksiä, mutta kontrolloidusti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi halusit nostaa?
Aiemmin syönyt yhden tabun, nyt 1,25.Ap
Onko sinulta katsottu ferritiini?
On, minut testataan työterveydessä vuosittain. Ferritiinini ja kaikki muukin ok.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sinulla tulee päivässä hiilaria leipä/pasta/riisi/peruna/puuro -tyyppisistä ja mahdolliset sokerituotteet (eli ei lasketa marjoja ja hedelmiä mukaan)?
50 gr mysliä ja kaksi jälkiuunileipää. Tarvitsen ne mahan toiminnan takia.
Pastaa, riisiä ja perunaa syön ehkä kolmena päivänä. Punnitsen kaloreiden mukaan, eli 100-150 gr kerralla.
Ei sokerituotteita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kun katson Sulamon käytiä, niin tuo painonnousu keskittyy tuohon pasta carbonara-päiviin...
No, mutta, ehkä olen vain hätähousu. Yritän olla häiriintymättä vaakalukemista ja jatkan samalla tiellä. Minusta ei ole rajoittamaan ruokaa, eli syömään pelkkää tonnikalasalaattia. Se johtaa pelkkään ärsytykseen. Haluan syödä kuten ennenkin ja kokea samoja makuelämyksiä, mutta kontrolloidusti.
Ap
Olet hätähousu. Kuten laskin sulle tossa aiemmin, oot laihtunut enemmän kuin teoriassa pitäisi.
Jos teet istumatyötä, myslit, leivät, puurot, perunat, pastat, riisi jne max 100 g hiilaria per pv. Osta psylliumia suolelle esim Havitall.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Olet hätähousu. Kuten laskin sulle tossa aiemmin, oot laihtunut enemmän kuin teoriassa pitäisi.
Kiitos, se oli lohduttava tieto. Kuten sanoin, tämä kävi nuorena aika lailla nopeammin. Aloin pelkäämään, että ehkä tässä iässä ei enää laihdu? Eikö kaikki niin sano?
Tämä saa olla elämäni viimeinen kerta, kun laihdutan. Pakko alkaa koko ajan kontrolloimaan painoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos teet istumatyötä, myslit, leivät, puurot, perunat, pastat, riisi jne max 100 g hiilaria per pv. Osta psylliumia suolelle esim Havitall.
Sulamon laskurin mukaan olen syönyt keskimäärin 150 gr hiilaria. Seuraan tätä tarkemmin, kiitos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastaa, riisiä ja perunaa syön ehkä kolmena päivänä. Punnitsen kaloreiden mukaan, eli 100-150 gr kerralla.
Ei sokerituotteita.
Ap
Ja paskat tarvitset. Esim siemenissä on luonnontuotteista eniten kuituja. Miksi hitossa pidät jotain pastapäiviä? Sinä huojut jossain välillä ja ihmettelet miksi et laidu. Laihduttaminen ei ole = tonnikalasalaatti.
Ei sokerituotteita mutta entä keinomakeita, ei sisällä lisäyttyä sokeria, jne...
”Minusta ei ole rajoittamaan ruokaa, eli syömään pelkkää tonnikalasalaattia?” Realy? Tätäkö sinusta rajoittaminen tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sokerituotteita.
Ap
Ja paskat tarvitset. Esim siemenissä on luonnontuotteista eniten kuituja. Miksi hitossa pidät jotain pastapäiviä? Sinä huojut jossain välillä ja ihmettelet miksi et laidu. Laihduttaminen ei ole = tonnikalasalaatti.
Ei sokerituotteita mutta entä keinomakeita, ei sisällä lisäyttyä sokeria, jne...
Ei se nälkä oikein lähde siemenillä, mutta jälkiuunileivällä lähtee.
Pidän pastapäiviä, koska haluan nauttia elämästä. En suostu kärsimään laihdutuksen takia, en halua, että koko valveillaoloaikani kuluu hyvien ruokien miettimiseen, kuinka haluaisin sitä ja tätä. Minulle on helpompaa, että syön ihan mitä tahansa, mikään ei ole kiellettyä. Siksi olen valinnut kalorilaskurin.
Olen kerran elämässäni karpannut. Pystyin siihen yhden kuukauden. Se oli jotain sanoinkuvaamattoman kauheaa.
En keksi mitään, missä olisi piilosokeria. Maito korkeintaan. Välillä joo voin juoda zeroa, mutta ei mitään päivittäistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
”Minusta ei ole rajoittamaan ruokaa, eli syömään pelkkää tonnikalasalaattia?” Realy? Tätäkö sinusta rajoittaminen tarkoittaa?
Rajoittaminen tarkoittaa minulle, että tietyt ruoka-aineet ovat kiellettyä. Ja sitä, että se on vaikka pelkkää salaattia päivästä toiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajoittaminen tarkoittaa minulle, että tietyt ruoka-aineet ovat kiellettyä. Ja sitä, että se on vaikka pelkkää salaattia päivästä toiseen.
Ap
Sitä sen syömisen pitäisi olla pelkkää ” salaattia” päivästä toiseen, koska ruoka on polttoainetta, joka pitää ihmisen liikkeellä ja hyvässä kunnossa. Et sinä varmaan autoonkaan laita yhtenä päivänä bensaa, dieseliä tai sähköä ja ihmettele miksi se käy vähän huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Myslin vaihdat kunnon puuroon.
Miksi?
Miksi söisin pahaa ison lautasellisen kuin hyvää pienen lautasellisen?
Ei minulla nälkä ole nykyisellä ruokavaliolla.
Ap
Miksi halusit nostaa?