Tietääkö rokottaja rokotettavien perussairauksia?
Vai pisteleekö menemään mielensä mukaan? Minulle, riskiryhmäläiselle, pistettiin jotain muuta kuin lääkäri perussairauteni perusteella suositteli. Ihmettelin hieman asiaa ja luin äsken vielä lääkärini viimeisimmäksi kirjoittaman lausunnon.
Aivovaskuliittia sairastan ja siksi olen stressannut THL:n tiedotustilaisuudesta lähtien. En polta, en juo, en ole ylipainoinen saatika lihava, kokonaiskolesterolini on alle 4, triglyt 1, en käytä naisille tarkoitettuja hormoneita, en anabolisia steroideja tai Melanotan kakkosta.
Kommentit (25)
AZ laitettiin tauolle perjantaina iltapäivänä ja sitä ennen (ja nytkin) ohje on, että rokotetta ei saa valita. Se tarkoittaa juuri tuota, rokotetta ei saa valita, ja silloin ei rokotuspaikalla ole mitään perustetta käydä läpi rokotettavien perussairauksia. Tämä toki olisi sinulle pitänyt selittää, kun varasit aikaa. Jos lääkäri ei ole suositellut rokotetta niin sinun ei olisi pitänyt sinne edes mennä. Rokottaja saa kyllä sairautesi tietoonsa halutessaan, mutta mieti nyt noita massarokotuspaikkoja, kuka siellä ehtii jokaisen rokotettavan tietoja selata? Jatkossa voi olla, että siihen tulee muutos jo varausvaiheessa, jos eri rokotteille tulee _virallinen_ selkeä lista kenelle sitä pistetään ja kenelle ei.
Kun itse kyselin kotihoidon asiakkailtani haluavatko he rokotteen niin todella muistisairaat oli ainoat jotka eivät itse osanneet sanoa omaan terveyteensä liittyviä asioita. Eräs asiakas muisti, että hänelle ei ole lääkäri suositellut influenssarokotetta niin hän ihan itse selvitti lääkäriltä miten toimitaan koronarokotteen kanssa. Toki asia varmistettiin vielä, mutta pointtina se, että avaa nyt hyvä ihminen suusi jos sinulla on jotain erityisyyksiä! Sama noissa allergioissa. Ne lukee selkeästi potilastiedoissa kyllä, mutta silti vaan niitä käy, että lääkäri ei huomaa. Aina kannattaa itse varmistaa ja läheisillekin kertoa siltä varalta, että saattaa koittaa aika jolloin ei enää oikeasti pysty.
Vierailija kirjoitti:
Tietää. Koronarokotteita en tosin ole antanut, mutta muiden kohdalla ptlstiedot selviävät käytettävästä järjestelmästä (LC, Apotti, Pegasos..) jonne annettu rokotekin kirjataan. Ellei tietoja ole, niistä luonnollisesti kysytään.
Miten tarkkaan se paino kysymys selvitetään? Entä jos sinä päivänä olenkin kilon alle bmi40?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietää. Koronarokotteita en tosin ole antanut, mutta muiden kohdalla ptlstiedot selviävät käytettävästä järjestelmästä (LC, Apotti, Pegasos..) jonne annettu rokotekin kirjataan. Ellei tietoja ole, niistä luonnollisesti kysytään.
Miten tarkkaan se paino kysymys selvitetään? Entä jos sinä päivänä olenkin kilon alle bmi40?
Mitä ihmeen väliä sillä on? Jos olet rokotusajan saanut, saat piikin ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Ei julkiselta puolelta voi varata itselleen jonkin tietyn firman rokotetta.
Kuinka riskiryhmäläinen sitten oikein saa suojaa jos ei lääkärin neuvomaa rokotetta saa? Hullua pistää väärää rokotetta ihmiseen ja toivoa kaiken menevän seuraamuksitta ohi.
Nykytietämyksen mukaan rokotteita ei sekoiteta keskenään. Jos nyt käy niin, että AZ bannataan kokonaan, asia tutkitaan uudelleen.,