Matemaattinen pähkinä: paljonko on 1/-1 ?
Kommentit (32)
Eli jos mulla on tilillä -5€ ja tulee -5 lisää ja kerron ne keskenään, niin mulle tuleekin sinne +25€?
Vierailija kirjoitti:
1/1=1
1/-1=-1
-1/1=-1
-1/-1=1
Helppoa, kuin heinänteko. Vuoinna 1971 algebran tunnilla keskikoulussa tämä opetettiin..
Miksi kenenkään pitäisi oppia miinuksella jakamista ellei hingu matematiikkaneroksi? Mitä arkipäivän ongelmia näillä ratkaistaan?
Vierailija kirjoitti:
Eli jos mulla on tilillä -5€ ja tulee -5 lisää ja kerron ne keskenään, niin mulle tuleekin sinne +25€?
Jos sulla on tavallinen viitonen ja tulee toinen viitonen, niin kerrotko sä ne silloinkin keskenään ja toteat että rahaa on 25 e?
Vierailija kirjoitti:
En usko negatiiviisiin numeroihin. Ne ovat ihmisen keksiä käsitteitä. 6 omenaa voi jakaa kahdella. Vastaus on 3 omenaa. 6 omenaa ei voi jakaa -1:llä. Ei voi olla reaalimaailmassa missään negatiivisia omenoita. Vaikka matematiikkaa voidaan kätevästi soveltaa kuvaamaan reaalimaailman ilmiöitä sen kuitenkin pohjimmiltaan klingonia, ihmisten sopima järjestelmä.
Mitäs tähän sanotte?
Mun pankin tiliote on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/1=1
1/-1=-1
-1/1=-1
-1/-1=1
Helppoa, kuin heinänteko. Vuoinna 1971 algebran tunnilla keskikoulussa tämä opetettiin..
Miksi kenenkään pitäisi oppia miinuksella jakamista ellei hingu matematiikkaneroksi? Mitä arkipäivän ongelmia näillä ratkaistaan?
Nykyään korkeakoulupaikat jaetaan matematiikan osaajille, koska niiltä joilta onnistuu negatiivisella luvulla jakaminen, onnistuu todennäköisesti myös niiden arkipäivän ongelmien ratkominen.
Algebra on melkein kuin sanaristikoita tai sudokuita.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/1=1
1/-1=-1
-1/1=-1
-1/-1=1
Nykyään korkeakoulupaikat jaetaan matematiikan osaajille, koska niiltä joilta onnistuu negatiivisella luvulla jakaminen, onnistuu todennäköisesti myös niiden arkipäivän ongelmien ratkominen.
-eri.
Mihin muuhun asiaan negatiivisella luvulla jakamisen osaamista tarvitaan? Eihän äidinkielessäkään opetella käänteisiä kielioppisääntöjä turhamaisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko negatiiviisiin numeroihin. Ne ovat ihmisen keksiä käsitteitä. 6 omenaa voi jakaa kahdella. Vastaus on 3 omenaa. 6 omenaa ei voi jakaa -1:llä. Ei voi olla reaalimaailmassa missään negatiivisia omenoita. Vaikka matematiikkaa voidaan kätevästi soveltaa kuvaamaan reaalimaailman ilmiöitä sen kuitenkin pohjimmiltaan klingonia, ihmisten sopima järjestelmä.
Mitäs tähän sanotte?
Olet uimassa ja nenäsi on 10 cm korkeudella vedenpinnasta. Hai tarraa jalkaasi ja vetää nenäsi pinnan alle korkeudelle -10 cm. Hengität normaalisti, koska negatiivisia lukuja ei ole reaalimaailmassa?
Odotas vain kun hän kuulee lämpötiloista!
O K on pienin mahdollinen lämpötila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/1=1
1/-1=-1
-1/1=-1
-1/-1=1
-eri.
Mihin muuhun asiaan negatiivisella luvulla jakamisen osaamista tarvitaan? Eihän äidinkielessäkään opetella käänteisiä kielioppisääntöjä turhamaisuuden takia.
Sähkötekniikassa joutuu jakamaan ja kertomaan negatiivisilla luvuilla ja vaihesiirtoa laskettaessa on kätevintä käyttää kompleksilukuja (= neliöjuuri negatiivisesta luvusta, jos on päässyt unohtumaan mikä on kompleksiluku)
Vierailija kirjoitti:
Jos tililläsi on -5€ ja siihen tulee -5€ lisää, niin siellä on -5€ - 5€ = -10€. Jos tililtä on veloitettu 5 kertaa 5 € eli saldo -5€, niin silloin siellä on 5* -5€ = -25€. Jos taas haluaisit laskea vaikkapa ajassa taaksepäin, paljonko tililläsi oli rahaa ennen kuin sieltä veloitettiin 5 kertaa tuo 5 € niin saat sen laskemalla -5*-5€ = 25 €.
Numerot ovat paholaisen keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Numerot ovat paholaisen keksintö.
Ilman niitä et olisi kirjoittanut tätäkään viestiäsi tietokoneella.
π