Eikö ennen ollut lihavia ollenkaan?
Katselin vanhempieni vanhoja valokuva-albumeita 70-80 luvuilta, eikä siellä näkynyt missään kuvassa ylipainoisia ihmisiä. Keski-ikäisetkin näyttivät melko solakoilta.
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoille ihmisille laihuus on jonkinlainen itseisarvo. Lihava ei vain saa olla. Kärkkyvät kyylänä lastenlapsiensa ja lapsiensa painoja. Ja silti tuputtavat makeaa syötävää.
No väitäkö etteikö se laihuus ole arvo jo itsessään? Älä nyt väitä etteikö terveellä keholla ole yhteyttää yleiseen terveyteen.
Niin. Eihän ne ylilaihduttajat koskaan kuole nälkään ja keskitysleirit ja punaisten vankileirit olivatkin terveysleirejä! Arbeit macht frei vaan sullekin!
Vierailija kirjoitti:
Vanhoille ihmisille laihuus on jonkinlainen itseisarvo. Lihava ei vain saa olla. Kärkkyvät kyylänä lastenlapsiensa ja lapsiensa painoja. Ja silti tuputtavat makeaa syötävää.
Tämä ristiriita oikeasti hämmästyttää. Itse olen terveysfriikki enkä siksi syö makeaa liikaa itse, enkä myöskään tuputa sitä muille tai kommentoi muiden painoja tai syömisiä. Mutta nämä isovanhemmat tarkkailevat ja kommentoivat lasten painoja, mutta silti toisella kädellä syöttävät karkkia ja lihottavia herkkuja. Jotain sairasta tossa on, en tiedä mikä saa ihmisen tekemään noin? Saavat ilmeisesti jotain tyydytystä kun näkevät lasten lihovan ja pääsee sitten kommentoimaan sitä...
Olen miettinyt samaa. Missä kaikki ennenaikojen ^kilpparin vaajaatoiminta^ - ihmiset joille painon pudottaminen on ^mahdotonta^ ja ^väkisin lihoo^?
liikunta on loppunut, roskaruokaa saa kotiin toimitettuna melkein ympäri vuorokauden ja istutaan netissä lähes koko elämä. nykyään liikunnaksi lasketaan tiktok videon teko, ja filtterit piilottaa todellisen kehon. tähänhän on pyritty viimeiset vuodet, ja tulokset alkaa näkyä :)
Olin juuri muutaman kuukauden Suomessa, ja karseita läskejä joka puolella. Kovin montaa hyväkroppasta ja kaunista naista ei näkynyt. Tulin nyt takas Espanjaan, ja täällä täysin päinvastaista. Jännä juttu.
Ihmisten liikkuminen on vähentynyt ja syöminen lisääntynyt.
Itse poljin kävelin tai pyöräilin 4 km alakouluun, pyöräilin 6 km yläkouluun ja 8 km lukioon. Ei minua kukaan viennyt. Kuinka moni kulkee nykyään autolla, bussilla tai mopolla?
Oma lapseni saa kyllä kävellä ja pyöräillä kouluun. On hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut traktoreitakaan eikä älypuhelimia. Työt oli silti tehtävä ja ruoka revittävä pellosta.
60-luvun alussa hankittiin meille traktori kyllä siitä oli vielä piiitkä matka alypuhelimiin.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla elokuva Täällä Pohjantähden Alla, jossa pikkupojat ihmettelivät, että kuinka joku parempiosainen herra oli lihava, että painoi ilmeisesti peräti yli sata kiloa ja joka sitten huohotti kun oli väsynyt jouduttuaan kävelemään vähän pitempään. Mutta silloin kai sitten tehtiin paljon fyysistä ja melko raskastakin työtä eikä ruokaa ollut selvästikään niin paljon kuin nyt, pikemminkin usein liian vähän. Siis joskus 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa. Niin kai sitten sellainen ylipainoinen ihminen, joka rasvaista kaloripitoista ruokaa pystyi niin paljon syömään, että lihoi ja jonka ei sitten tarvinnut paljon työtäkään tehdä, ei ainakaan liikkua kovasti. Silloin kun taisi olla aika yleistä, että herroilla ja muilla niin sanotusti korkeammassa asemassa olevilla ihmisillä oli palvelijat, jotka ne raskaimmat työt teki. Eikä todellakaan ollut mahdollisuutta vain istua tietokoneen ääressä ahmimassa rasvaista ja sokerista ruokaa kuten pizzaa, hampurilaisia, kebabia ranskalaisilla, perunalastuja, energiajuomia, suklaata ja ties mitä pullaa tai jäätelöä.
Tällä kyseisellä herralla oli sokeritauti kuten siihen aikaan puhuttiin. Se kävi ilmi täällä pohjantähden alla -kirjasta. En tiedä oliko silloin vielä kunnon lääkitystä ko tautiin.
Vierailija kirjoitti:
Painoa tarkkailtiin, ei ylensyöty. Yleensä niillä harvoilla lihavilla lapsilla oli ylivilkkautta ja diabetes.
Lihavuus liittyy 2tyypin diabetekseen jota on harvemmin lapsilla. 1tyypin diabeetikot ovat usein laihoja ainakin lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ei kukaan näytä tietävän mikä se normaalipaino on sitten ja on aika subjektiivinen näkemys. Joskus on kyllä nähnyt ihmeellisiä taulukoita, joissa tuntuu, että on kyllä vedetty aika yläkanttiin normipainon raja.
Sitten on näitä (yleensä naisia) joille normipaino on se pituus miinus 120.
Minun 155cm pituudellani normipaino on siis 35kg. Hehe heh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No väitäkö etteikö se laihuus ole arvo jo itsessään? Älä nyt väitä etteikö terveellä keholla ole yhteyttää yleiseen terveyteen.
Niin. Eihän ne ylilaihduttajat koskaan kuole nälkään ja keskitysleirit ja punaisten vankileirit olivatkin terveysleirejä! Arbeit macht frei vaan sullekin!
Niinpä ja anorektikkoklinikatkin ovat terveyskylpylöitä. En jaksa ymmärtää joidenkin ihmisten tarvetta vahtia toisten painoa tai muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Missä kaikki ennenaikojen ^kilpparin vaajaatoiminta^ - ihmiset joille painon pudottaminen on ^mahdotonta^ ja ^väkisin lihoo^?
Unohdit kortisonilääkityksellä olijat. Ehkä he eivät välitä osallistua näun ala-arvoiseen keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
yleinen pulskistuminen näkyy uutena normaalina; normaalipainoista jolla ei ole ollut vaikka paino-ongelmia, katsotaan sivuun.
Näinpä. Minä olen joku huomattavan laiha, josta pitää huomautella, vaikka BMI on n. 23-24.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuusongelma alkoi paisua siinä vaiheessa, kun lapsia alettiin autoilla kuskata kouluun ja harrastuksiin parin kilometrin päähän. Sitä ennen ihmiset olivat normaalipainoisia, sillä käyttivät omia lihaksiaan kulkemiseensa. Kävelivät ja ajoivat pyörillä. Kuluttivat sen energian, minkä söivät, niin ei läskiä päässyt kertymään!
Tämä on iso osa ongelmaa, paskan ruokavalion lisäksi. Aika tyhjinä ovat täällä pikkukaupungin taajamissakin pyörä- ja kävelytiet, kun itse kuljen parin kilometrin matkan salille aina pyörällä. Ihmiset istuvat naamat punaisena ja verenpaineet tapissa autoissaan matkalla kauppaan tankkaamaan lisää moskaruokaa kaappeihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä vanhat videot Helsingistä vahvistavat sen että lihavuusgeeniä ei muutama vuosikymmen sitten ollut vielä olemassa. Katsokaapa nuo videot läpi ja kertokaa kuinka monta lihavaa ihmistä näette:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/05/13/helsinki-tuo-pohjolan-valkea-k…
Tämä oli hyvä!
Hoikkia käytännössä kaikki.
Itsäni alkaa tympimään selittely kuinka hoikkana pysyminen muka vaatisi 24/7 yli-inhimillistä itsekuria, jatkuvaa treeniä ja rikkaan miehen kustantamaan tällaisen huippu-urheilijan elämäntavan.
Etenkin ihmetyttää tämä kysymys "no onko sinulla varaa kustantaa tämä?", kun ei ole ja olen silti itse hoikka.
Niinpä. Siihen älypuhelimeenkin jota jatkuvasti tuijotellaan voi hakea sovelluksia joilla laskea ravinnosta saadut kalorit sekä sovelluksia joissa on ihan oikeita treenitunteja ja eri lajeja (mm. pilates, voimaharjoittelu, barre, jooga, cardio). Mitään ei tarvitse edes maksaa. Ihmiset eivät vain jaksa nähdä vaivaa treenien ja ruokavalion kanssa kun se on ikävää ja pitää olla koko ajan kivaa ja ruoan tosi hyvää, herkkua.
52 kg, 160 cm nuorena. Melkein kaksinkertaisia painaa nykynuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä vanhat videot Helsingistä vahvistavat sen että lihavuusgeeniä ei muutama vuosikymmen sitten ollut vielä olemassa. Katsokaapa nuo videot läpi ja kertokaa kuinka monta lihavaa ihmistä näette:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/05/13/helsinki-tuo-pohjolan-valkea-k…
Tämä oli hyvä!
Hoikkia käytännössä kaikki.
Itsäni alkaa tympimään selittely kuinka hoikkana pysyminen muka vaatisi 24/7 yli-inhimillistä itsekuria, jatkuvaa treeniä ja rikkaan miehen kustantamaan tällaisen huippu-urheilijan elämäntavan.
Etenkin ihmetyttää tämä kysymys "no onko sinulla varaa kustantaa tämä?", kun ei ole ja olen silti itse hoikka.
Niinpä. Siihen älypuhelimeenkin jota jatkuvasti tuijotellaan voi hakea sovelluksia joilla laskea ravinnosta saadut kalorit sekä sovelluksia joissa on ihan oikeita treenitunteja ja eri lajeja (mm. pilates, voimaharjoittelu, barre, jooga, cardio). Mitään ei tarvitse edes maksaa. Ihmiset eivät vain jaksa nähdä vaivaa treenien ja ruokavalion kanssa kun se on ikävää ja pitää olla koko ajan kivaa ja ruoan tosi hyvää, herkkua.
Ei ihminen tarvitse mitään veetun treeniä ja ruokavaliota, jos elää niin kuin kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ristiriita oikeasti hämmästyttää. Itse olen terveysfriikki enkä siksi syö makeaa liikaa itse, enkä myöskään tuputa sitä muille tai kommentoi muiden painoja tai syömisiä. Mutta nämä isovanhemmat tarkkailevat ja kommentoivat lasten painoja, mutta silti toisella kädellä syöttävät karkkia ja lihottavia herkkuja. Jotain sairasta tossa on, en tiedä mikä saa ihmisen tekemään noin? Saavat ilmeisesti jotain tyydytystä kun näkevät lasten lihovan ja pääsee sitten kommentoimaan sitä...
Siinä ikäluokassa on paljon katkeruutta ja kilpailuuenkeä ja narsismiakin.
Vierailija kirjoitti:
Lihaviakin on ollut, mutta vain harvalla oli varaa syödä enemmän kuin kuluttaa. Ylipainoisia oli mainitsemillasi vuosikymmenillä lähinnä johtajat ja muut isommat kihot.
Ennen muinoin kihti oli vain yläluokan sairaus, sillä heillä oli varaa lihottaa itsensä syömällä ja juomalla.
Nykyaikana toimitusjohtajat ovat enää harvoin niitä tukevia sikaria polttavia ja viskiä juovia miehiä, joilla on päässä silinterihattu. Jos haluaa pysyä huipulla, niin he taitavat olla nykyisin pikemminkin kiinnostuneita ruokavaliosta ja treenaamisesta.