Antaisitko 18 v lapsellesi 40 000 euroa vapaaseen käyttöön?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omia lapsia, mutta olen lukion opettajana ollut 18-vuotiaiden kanssa tekemisissä sen verran, etten suosittelisi. Keskimäärin 18-vuotias ei vielä tiedä mitä elämältä haluaa. Suuri osa on sen verran fiksuja, että ei tuhlaisi kaikkia rahojaan, mutta ikätovereihin verratessa moni laittaisi enemmän rahaa päihteisiin. Oletuksena tässä on se, että nuori haluaa silti tehdä samoja juttuja kuin muutkin kaverit. Kun muilla ei ole rahaa, harva alkaisi tuolla summalla mitään yrityksiä perustamaan, vaan sitä rahaa käytettäisiin hieman enemmän niihin menoihin, joita tuossa iässä muutenkin on. Aika monesta asiasta sitten riippuu, meneekö överiksi, esim. ihan siitäkin, millaisiin ihmisiin törmää. Vanhemmilla ei siinä vaiheessa ole enää niin sananvaltaakaan, jos lähtee lapasesta. Ja tosiaan impulssikontrolli ei vielä ole 18-vuotiaalla aikuisen tasolla, vaan aivot kehittyvät tässä suhteessa vielä muutaman vuoden.
Lukion opettajana tiedö4, että 18-v täyttäneen rahoja ei muut ihmiiset hallitse.
En sanonut mitään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joiden tiedän saaneen suuria summia 18 vuotiaana tuhlasi ne ennen 20v syntyäreitä sedulassa ja taksin takapenkillä istuen.
Pitäisin suuremmat summat omalla tilillä ja alkaisin antaa niitä vasta kun on järkeä päässä.
On surullista että vaivalla 18V säästetyt rahat tuhlataan hetkessä. Ei kymmeniä tuhansia riihikuivaa tule olemaan ”kellään” vuosikymmeniin tuon jälkeen.
Ei 18V ymmärrä säästää noita oman asunnon oma osuudeksi tai sijoitussalkkuun tuottamaan.
Näitä on paljon. Itsekin muistan nuoruudestani erään pojan, joka sai kohtuullisen summan. Osti sillä autoja ja moottoripyöriä ja piti juhlia. Vuodessa parissa omaisuus meni. Tuolloin elettiin markka-aikaa, mutta suuruus oli ehkä samaa luokkaa, eli 40-50 tonnia euroissa. Autot romuttui ja moottoripyörät myi eteenpäin tappiolla, kun rahasta tuli pulaa. Loppujen lopuksi mitään pysyvää ei rahoista jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tosin potti tulee olemaan näillä näkymin jopa hieman suurempikin, kun kaikki lapsilisät ohjataan lapsen tilille ja myös isovanhemmat auttavat säästämisessä.
Saa ainakin kunnollisen alun opiskeluille kun ei tarvitse jahdata tarjouksia ja kirpputoreja ja ostaa aina halvinta paskaa joka asiassa, vaan voi keskittyä 100% opintoihin.
Heh, ja mitäköhän luulet niiden opintojen poikivan maassa jossa vaan ei ole työtä:) Kuinka monta kovasti koulutettua tälläkin hetkellä on ilman työpaikkaa jota luultavasti ei koskaan tule.
En, sen ikäinen on vielä kavereista liian riippuvainen, biletys ja muut ikävät jutut.
Näistä kuultu, kun oli rahaa oli kavereita, sitten he hävisivät ihmeellisellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omia lapsia, mutta olen lukion opettajana ollut 18-vuotiaiden kanssa tekemisissä sen verran, etten suosittelisi. Keskimäärin 18-vuotias ei vielä tiedä mitä elämältä haluaa. Suuri osa on sen verran fiksuja, että ei tuhlaisi kaikkia rahojaan, mutta ikätovereihin verratessa moni laittaisi enemmän rahaa päihteisiin. Oletuksena tässä on se, että nuori haluaa silti tehdä samoja juttuja kuin muutkin kaverit. Kun muilla ei ole rahaa, harva alkaisi tuolla summalla mitään yrityksiä perustamaan, vaan sitä rahaa käytettäisiin hieman enemmän niihin menoihin, joita tuossa iässä muutenkin on. Aika monesta asiasta sitten riippuu, meneekö överiksi, esim. ihan siitäkin, millaisiin ihmisiin törmää. Vanhemmilla ei siinä vaiheessa ole enää niin sananvaltaakaan, jos lähtee lapasesta. Ja tosiaan impulssikontrolli ei vielä ole 18-vuotiaalla aikuisen tasolla, vaan aivot kehittyvät tässä suhteessa vielä muutaman vuoden.
Lukion opettajana tiedö4, että 18-v täyttäneen rahoja ei muut ihmiiset hallitse.
En sanonut mitään sellaista.
Nämä rahat on jo niiden lasten rahoja. Ei niitä voi muut hallita täysi-ikäisenä.
Itse sain 18-vuotiaana n. 20 000 käyttöön ja vaikka olen järkevä ja tiedettiin että en ryyppää rahoja tms. niin silti käytin rahat järjettömästi. Menin erääseen kalliiseen itse maksettavaan koulutukseen, josta ei saanut edes oikeaa tutkintoa ja joka oli ihan täyttä höpö höpöä ja pelkkää rahastusta. Mitään siitä ei hyötynyt eikä sillä töitä saanut. Myöhemmin jouduin kuitenkin hakemaan oikeaa opiskelupaikkaa. Hain yliopistoon (ihan eri koulutukseen eli noista opinnoista ei ollut edes siihen hyötyä) Ois kannattanut hakea sinne yliopistoon jo aikaisemmin, koska se oli se oikea juttu mulle. Todennäköisesti ilman noita rahoja olisin hakenutkin ja se ois ollut parempi niin.
En.
Tulisin muulla tavoin.
30-vuotiaalle antaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsena saanut perintöjä, joissa on ehto, että 18v täytettyään saa ne rahat käyttöönsä, ei sitä voi vanhemmat estää, vaikka olisivat itse p.a.
Ei mitään ehtoja ole.
Vierailija kirjoitti:
En.
Tulisin muulla tavoin.30-vuotiaalle antaisin.
...siis tukisin...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä antaisin käteisenä pieninä summina, ettei mene veroa. Annan nytkin jo monta vuotta ja neuvon muitakin kiertämään verot.
Verosuunnittelu on koko elämän kestävä projekti.
Ymmärrän ap:n ongelman, mutta turha tässä on syyttää DVV:tä. Se toimii vain lain mukaan.
Varmaan useinmiten käy niin että kun on tehty lapselle oma säästötili ja säästetty aikamoinen summa, niin se summa meneekin sitten äkkiä kun lapsi täyttää 18 ja saa sen haltuunsa. 18-vuotias on usein vielä tosi lapsi mieleltään. Itsestä tuntuu että tein tuon ikäisenä täysin järjettömiä päätöksiä vielä jonnekin 23-vuotiaaksi asti. Ei ollut edes vanhempia sisaruksia eikä vanhempia kavereita sanomassa, että noin ei kannata tehdä ja tee näin. Omia vanhempia en tietenkään uskonut enää, kun olin "aikuinen". Mun pikkuveljellä elämä meni jo huomattavasti paremmin, kun se kuunteli mua ja osasin neuvoa että älä tee noin vaan tee näin ja perustella että miksi. Oman elämäni sössin 18-22-vuotiaana.
Oma kokemus. Isoäitini kuoli kun olin 19v juuri lukiosta valmistunut ja saanut opiskelupaikan yliopistosta toiselta paikkakunnalta. Isoäitini jätti oman asuntonsa minulle perintönä. Asunto myytiin, ja minä ostin opiskelukaupungista tuolla rahalla itselleni oman yksiön. Olen edelleen näin lähes nelikymppisenä perheenäitinä todella tyytyväinen siihen, että maltoin sijoittaa perintörahani omaan asuntoon eikä raha hävinnyt taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan useinmiten käy niin että kun on tehty lapselle oma säästötili ja säästetty aikamoinen summa, niin se summa meneekin sitten äkkiä kun lapsi täyttää 18 ja saa sen haltuunsa. 18-vuotias on usein vielä tosi lapsi mieleltään. Itsestä tuntuu että tein tuon ikäisenä täysin järjettömiä päätöksiä vielä jonnekin 23-vuotiaaksi asti. Ei ollut edes vanhempia sisaruksia eikä vanhempia kavereita sanomassa, että noin ei kannata tehdä ja tee näin. Omia vanhempia en tietenkään uskonut enää, kun olin "aikuinen". Mun pikkuveljellä elämä meni jo huomattavasti paremmin, kun se kuunteli mua ja osasin neuvoa että älä tee noin vaan tee näin ja perustella että miksi. Oman elämäni sössin 18-22-vuotiaana.
Meillä lapseilla on ollut n 10tuhatta täysi-ikäisenä. Näyttää olevan edelleen se sama summa, vaikka opiskelevat. Se tuo turvaa kuitenkin.
Sihen pitää kasvattaa itsensä, ettei voi täysi-ikäisen asioita määrätä. Jos ne rahat kuluu, ei ole minun asiani.
Minä sain muistaakseni 8000e, en tuhlannut mitään vaan käytin hyvin säästellen. Summa kesti monta vuotta. Toki eri suuruusluokan summa, mutta silti. Sanoisin siis, että riippuu paljon lapsesta. Mutta joka tapauksessa puhuttelisin lapsen kunnolla ja neuvoisin painokkaasti sijoittamaan suurimman osan ensiasunnon ostoa tms tarvetta varten, kertoisin miten paljon harmittaa jos sen summan tuhlaa heti. Ap:n tapauksessa ei varmaan ole vaihtoehtoja jos rahat on joka tapauksessa lapsen, kyse ei ole siis siitä että kukaan antaisi rahaa lapselle vaan siitä että lapsi saa käyttöoikeuden omiin rahoihinsa.
Etkö voi ap antaa noita rahoja pikkuhiljaa ja katsoa mihin ne menee? Itse en antaisi kerralla. Liian suuri riski että menee turhuuksiin. En myöskään sanoisi että aion antaa 40 000 pikkuhiljaa, vaan antaisin aina kerralla vähän opiskelurahaa tms. kertomatta tuleeko sitä koskaan enempää.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain muistaakseni 8000e, en tuhlannut mitään vaan käytin hyvin säästellen. Summa kesti monta vuotta. Toki eri suuruusluokan summa, mutta silti. Sanoisin siis, että riippuu paljon lapsesta. Mutta joka tapauksessa puhuttelisin lapsen kunnolla ja neuvoisin painokkaasti sijoittamaan suurimman osan ensiasunnon ostoa tms tarvetta varten, kertoisin miten paljon harmittaa jos sen summan tuhlaa heti. Ap:n tapauksessa ei varmaan ole vaihtoehtoja jos rahat on joka tapauksessa lapsen, kyse ei ole siis siitä että kukaan antaisi rahaa lapselle vaan siitä että lapsi saa käyttöoikeuden omiin rahoihinsa.
Tuo sijoittamisneuvokaan ei ole välttämättä hyvä sellaiselle 18-vuotiaalle, jolla ei ole kokemusta sijoittamisesta. Rahat voi mennä silläkin hukkaan. Parempi kehottaa vaan avaamaan joku asuntosäästötili ja pistää rahat sinne tms.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ap antaa noita rahoja pikkuhiljaa ja katsoa mihin ne menee? Itse en antaisi kerralla. Liian suuri riski että menee turhuuksiin. En myöskään sanoisi että aion antaa 40 000 pikkuhiljaa, vaan antaisin aina kerralla vähän opiskelurahaa tms. kertomatta tuleeko sitä koskaan enempää.
Ei hän voi, koska ne on lapsen rahoja. Ei hän voi niitä itelleen ottaa. Ne on jo nyt lapsen.
Mitä muuta voisi olla ellei täysi-ikäinen ole holhouksenalainen. Jos sinä päättäisit, lapsesi eivät saosi rahojaan koskaan.