Paljonko maksoit ensimmäisistä ostamistasi tupakoista?
Itse olin vuonna 1994 9-vuotias ja ostimme kaverin kanssa toisen kaverin neljä vuotta vanhemmalta isosiskolta kaksi punaista LM:ää viidellä markalla, jonka jälkeen painelimme niin syvälle metsikköön kuin pääsimme ja nautimme siellä helvetínmoisista yskäkohtauksista.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
2 euroa aski venäläistä, kaupassa oli silloin 2000-luvun alkupuolella 3,20 muistaakseni halvin keskikokoinen aski.
Epäilisin Smart-askiksi. Ap
Voi markkoja niitä vanhoja karamellit vei hampaat ja tupakka rahat.Oli pikkuaskeja 10 tupakkaa.Mallut ja Colt.Colttia piilossa sauhuteltiin.Sitten mukaan tuli Sorbus vinetto Marinella ja muut.Pontikka.Isot askit ja monia eri merkkejä.Sätkiä.Menthol tupakat.Savuna ilmaan vaan.Miehet poltti piippuja.Muutaman pennin muutaman markan. Siis tää joskus 70-80 luvuilla ehkä ja markat vaihtui vasta 2000 luvulla euroksi.Oli pieniä olutbaareja ja kioskeja.Enää ei niitä ole.
Marlboro Amerikan tupakkaa hintaa ei kyllä enää muista .
Ja laivalta ostettiin aina More tupakoita. Pitkiä, ohuita ja oli niin kuulia 😅. Hintaa en kyllä muista.
Downtown oli merkki, ikää 12 vuotta. Pitkä luokkakaveri kävi ostamassa. Ikäraja 90-luvun alussa oli 16. Hinta taisi olla kymmenen markan tienoilla. Tuo taisi olla halvimpia merkkejä.
7 mk 40 penniä. Sinistä Belmontia. Turun torin kipsasta. Olin kai 13.
Jotenkin muistelisin että mallu-aski maksoi 12 markkaa.. Tämä siis vuonna 1990/91
En muista tupakka-askin silloista hintaa, mutta vuosi oli 1976 ja merkki Lucky Strike. Olin 13-vuotias. Lähikaupasta ostin ja valehtelin olevani "isän asialla". Tuttu myyjä tiesi liiankin hyvin, ettei isäni polttanut. Katsoi minua suoraan silmiin ja totesi vähän vinosti hymyillen, että "ai isäs on alkanu taas polttaa".
Sain silti tupakat ja pakenin ulos korvat punaisina. Kesti kauan ennen kuin kehtasin käydä samassa kaupassa.
Lucky Striket poltettiin kavereiden kanssa läheisessä metsikössä varmaan noin viikon aikana. Sen jälkeen savustelu jäi siihen, sillä erää.
Vierailija kirjoitti:
Downtown oli merkki, ikää 12 vuotta. Pitkä luokkakaveri kävi ostamassa. Ikäraja 90-luvun alussa oli 16. Hinta taisi olla kymmenen markan tienoilla. Tuo taisi olla halvimpia merkkejä.
Olin mukana jossain tilaisuudessa missä valittiin askin ulkonäköä noihin.
Noi hinnat on nykyään jotain järjetöntä, taisi olla vielä matkat käytössä kun ekat tupakat on ostettu, mutta ei ole montaa vuotta kun sai vielä 2e lla sen 10kpl pikkuaskin...
Oisinko 1,50mk maksanut. Tarkkaan en enää muista. Luultavasti Philip Morrista tai Gold Dollaria.
Marlboro 2,50 mk. Pikkumallu 10 kpl 1,25 mk. Koulun viereinen kauppa myi 1 kpl kerrallaan 10 pennillä. Tämä ei kyllä tainnut silloinkaan olla ihan laillista. 0,5 l keskiolutta baarissa 1,80 mk. Vuosi oli 1971.
Aikanaan sai lähikioskilta irtotupakoita 10p kappale. En tiedä oliko edes silloinkaan luvallista.
70-luvulla aski maksoi 1mk 70 p. Ja oli tosiaan pikkuaskeja , joita meilläpäin kutsuttiin sippiaskeiksi.
Oli myös Barres merkkisiä pikkusikareita, tupakka-askin kokoisia.
2e zippiaski (10 savuketta) joskus vuonna 2008.
Muistelen, että aski cameleita maksoi 16,50 markkaa. Tämä oli joskus 80-luvun lopulla.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Marlboro 2,50 mk. Pikkumallu 10 kpl 1,25 mk. Koulun viereinen kauppa myi 1 kpl kerrallaan 10 pennillä. Tämä ei kyllä tainnut silloinkaan olla ihan laillista. 0,5 l keskiolutta baarissa 1,80 mk. Vuosi oli 1971.
Ja mulla oli liksa vuonna 1971 / 400 markkaa ollessani lähettinä.
2 euroa aski venäläistä, kaupassa oli silloin 2000-luvun alkupuolella 3,20 muistaakseni halvin keskikokoinen aski.