Kokevatko lääkärit aina olevansa ylempiä potilaisiinsa verrattuna?
Englanninkielinen sana "superior" kuvaa mielestäni hyvin asiaa, mistä puhun. Itse olen kokenut aina alemmuutta lääkäreiden kanssa asioidessani ja se johtuu siitä, että lääkärit pitävät itseään ylempinä. Silloin potilaan on vaikea päästä asiointitilanteissa tasavertaiseksi. Kokeeko muut samalla tavalla? Jos asioin vaikka lapseni opettajan kanssa, koen, että olemme tasavertaisia. Samoin, jos käyn keskustelua rakennusinsinöörin kanssa remonttiin liittyen. Miksi sitten lääkärin kanssa tasavertaista tilannetta ei synny?
Kommentit (63)
Se voi olla, että tunne on molemminpuolinen. Kun ei tunnu mikään asia menevän perille, vaikka moneen kertaan yrittäisi lääkärille selittää.
Minulla on muuten omassa työssäni asiakas, joka on ammatiltaan lääkäri, ja sekin mies on tyhmä kuin saapas. Sääliksi käy hänen potilaitaan.
Siksi koska sivistynyt ja korkeakoulutettu henkilö ON ylempänä kuin 90% vastaanotolla käyvistä peruskoulupohjalta elämässään "eteenpäin" räpiköivistä tolloista joilla suurin osa vaivoista on joko itse aiheutettuja tai luulotautia.
Kirurgeilla on tuollaista ylemmyydentuntoista asennetta, mutta se johtuu vain siitä, kun heitä ei niin paljon kiinnosta rupatella, vaan mieli tekee veistä heiluttamaan.