Ärsyttääkö ketään muuta, että jääkaappi ostetaan tupaten täyteen ruokaa?
Minua ainakin vi**ttaa että on makkaraa , sianlihaa, broilerinkoipea , mämmiä pari laatikkoa, "eilistä" makaroonilaatikkoa, toissapäiväistä hernekeittoa, jonkun päiväistä nuudelinloppua jne.
En osta ruokaa ......kiitti kiittiiii🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬...tulee korvistakin tämä ruokaähky...
Kommentit (75)
Meillä ostetaan kaapit täyteen ruokaa, kun koronan takia koko perhe on etänä ja ruokaa kyllä kuluu.
Ostan lisäksi lähikahvilasta valmiin ruokakassin, jossa on kolmen päivän valmiit lounaat. Helpottaa kummasti arkea eikä tartte kokata ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tosi kovasti. Olen yrittänyt miehelleni sanoa että vähemmälläkin pärjää. Sitten saa heittää ruokaa pois, kun ei kerkiä syömään.
Sen sijaan että yrität sanoa, pakasta oma-aloitteisesti kerta-annoksina kaikki ylijäämäruoka minkä voit. Sitten kun jääkaappi on syöty tyhjäksi tyhjennätte pakastinta. Liian ruoan ostaminen on ympäristörikos ja kamalan huonoa taloudenhoitoa.
Sille jääkaapin täyttäjälle pitää vääntää ratakiskoa. Teillä menee hirveästi RAHAA hukkaan jos ruokaa menee haaskuun.
Vanha äitini täyttää jääkaapin pullolleen. On tosi köyhästä perheestä, sota-ajoilta, kotoisin. Kuulemma piti lapsena mennä kauppiaalta kerjäämään ruokaa velaksi, koska mummoni ei enää kehdannut. Ei tuntunut lapsestakaan mukavalta.
Tavallaan ymmärrän äitiä, mutta näen käydessäni käyttöpäiviltään vanhentuneet elintarvikkeet. Nekin hän ja isä syövät, jos eivät ole ihan pilaantuneet. Sitten aloittavat seuraavasta paketista, joka on taas vanhaksi menossa.
Voi äitirakas sinua.
Minun pitää ilmeisesti lopettaa kokkaaminen ja ruokakaupassa käynti. Nostan kädet pystyyn, sinä vaimo voitit. Hävisin. Tämä syöminen on aivan liian totista touhua, en jaksa enää. Jos pyydetään ruokaa tekemään niin keitän pari perunaa ja laittaa siihen sitten voita päälle. Ole hyvä.
Paska tunne tämä kun tuntee että koko ajan tuputetaan ruokaa.
ap
Meillä lihat, kanat ja sellaiset ovat pakastimessa, ja jääkaapissa on ruokaa, joka syödään melkein heti tai parin päivän kuluessa. Jääkaappi ei koskaan ole niin täynnä, etteikö se tyhjenisi ajan kuluessa syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kiva kun kaapit ovat täynnä ruokaa. Tietysti niin ettei mitään kuitenkaan tarvitse heittää hukkaan. Itse käyn kaupassa harvoin, ja jos silloin onkin jääkaappi täysi, niin kyllä se tyhjenee hyvissä ajoin ennen seuraavaa reissua.
Minustakin on mukava suunnitella omaa ruokataloutta pidemmällä aikavälillä ja tein niin jo ennen tätä nykyistä korona-aikaa. Ostan mielummin tuotteita, joiden parasta ennen päivämäärä on mahdollisimman kaukana kuin mitään 30 % alennuksella olevia punaleimatuotteita, jotka on sitten pakko syödä tänään tai viimeistään huomenna. Jääkaapissa säilytettävien tuotteiden ohella on hyvä olla perusvarastot tavallisissa ruokakaapeissa säilyviä tuotteita kuten teet, kaakao, avaamattomat kahvipaketit, mausteet, jauhot, makaronit, riisit, nuudelit, puuroainekset, liha-, kala- ja tomaattisäilykkeet, näkkileivät, voileipäkeksit, pähkinät, rusinat jne. Tietysti noiden ohella on hyvä olla erilaisia pakasteita.
Jos sitten rupeaa tekemään mieli vaikka jäätelöä, niin tietää että sitä löytyy pakastelokerosta eikä tarvitse lähteä sen takia kauppaan myöhään illalla tai viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tosi kovasti. Olen yrittänyt miehelleni sanoa että vähemmälläkin pärjää. Sitten saa heittää ruokaa pois, kun ei kerkiä syömään.
Sen sijaan että yrität sanoa, pakasta oma-aloitteisesti kerta-annoksina kaikki ylijäämäruoka minkä voit. Sitten kun jääkaappi on syöty tyhjäksi tyhjennätte pakastinta. Liian ruoan ostaminen on ympäristörikos ja kamalan huonoa taloudenhoitoa.
Sille jääkaapin täyttäjälle pitää vääntää ratakiskoa. Teillä menee hirveästi RAHAA hukkaan jos ruokaa menee haaskuun.
Kiitos neuvosta, mutta olen kuule pakastanut. Ja tiedän kyllä kaiken tuon mitä tuossa kirjoitit. Älä kumminkaan ota meidän "rikosta" henkilökohtaisesti, ei se sinulta ole mistään pois. Olen omaa huushollia pyörittänyt jo 40 vuotta,.mutta miestä on vaan vaikea opettaa toisille tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä ruokaa sinne ostaa? Meillä vain minä ostan, ei meille kukaan salaperäinen "joku" tuo makkaraa ja sianlihaa kaappiin.
Eikö edes Joulupukki tuo teille kotiin ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ei vaan jaksa vääntää ratakiskoa vuositolkulla samasta asiasta, kun se auttaa sen 2-3pv.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Minun pitää ilmeisesti lopettaa kokkaaminen ja ruokakaupassa käynti. Nostan kädet pystyyn, sinä vaimo voitit. Hävisin. Tämä syöminen on aivan liian totista touhua, en jaksa enää. Jos pyydetään ruokaa tekemään niin keitän pari perunaa ja laittaa siihen sitten voita päälle. Ole hyvä.
Paska tunne tämä kun tuntee että koko ajan tuputetaan ruokaa.
ap
Pakottaako vaimo sinut syömäänkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole tuollaista ongelmaa. Lihat joita ei käytetä parin päivän sisään laitetaan pakastimeen samantien. Tähteitä ei jätetä jääkaappiin mätänemään vaan pakastetaan laiskoja päiviä varten jos kestävät pakastusta.
Jos sä et kestä vaimon tapaa, käy itse kaupassa ja kokkaa itse.
MISSÄ VÄLISSÄ KOKKAAAAAN!!!!!!!!!!!! Eihän tässä ole mitään rakoa missä kokata!!!!!!
Nyt mulla meni kuppi nurin:(
ap
Miten niin ei ole rakoa missä kokata? Lähetä vaimo kävelylenkille sen sijaan että esität täällä uhria ja järkkää se jk sillä aikaa siihen järjestykseen mikä sulle sopii. Selkeästi teillä ei ole ruoka-asioista tarpeeksi keskusteltu.
Olen huomannut että keskustelu vaan pahentaa tilannetta. Toinen on minimalisti joka osaa joustavasti syödä sitä ruokaa mikä on, toisella pitää olla kaikenlaiset ruoka-aineet käden ulottuvilla, että jos sattuisi sitä kaipaamaan vaikka kaupat on 5 minuutin päässä.
Ihan niinkuin että puolisoni pelkäisi että kuolen nälkään? Kuitenkin olen sanonut hånelle että minun takiani ei tarvio kokata.
Ei kyllä. Tosin jääkaappi ei olekaan täynnä vanhoja ruokia, vaan ne syödään pois ennenkuin teen uutta. Yritetään käydä vaan kerran viikossa kaupassa ja silloin on kiva saada jääkaappi täyteen erityisesti erilaisia kasviksia, leivänpäällisiä ja maitotuotteita. Sitten on kiva alkaa kokkailemaan, kun on monipuolinen raaka-ainevalikoima, joista saa mitä vaan.
Tunnistan kyllä ongelman äitini jääkaapista. Hän tekee joka päivä uutta ruokaa, vaikka edellistäkin olisi vielä iso kattilallinen jäljellä ja sitä toissapäiväistäkin. Tuntuu järjettömältä.
Ärsyttää. Olen tehnyt siitä tänne aloituksenkin: vanhukset ostavat kaapit täyteen ruokaa ja heittävät niitä sitten säännöllisin väliajoin roskiin, kun menevät vanhaksi. Täysin järjetöntä.
Minuakin ahdistaa ruokapaljous jääkaapissa ja kuivakaapeissa. Pitää pitää kaapit tyhjinä ja ostaa sitä mukaa. Se on järkevää.
Hanki pakastin. Sinne ne "ylimääräiset" ruuat jääkaapista, jotka säilyvät hyvin pakasteina.
Muutamalle muulle liian täyden jääkaapin kanssa tuskailevalle: hankkikaa oma jääkaappi. Ei sitten haittaa, vaikka mies mättäisi oman kaappinsa kuinka täyteen.
Tämä ketju osoittaa, että eräillä on aivan liikaa rahaa tai eivät osaa käyttää sitä muuhun järkevään kuin ruokaan, ja sinänsä ei ole huono sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää. Olen tehnyt siitä tänne aloituksenkin: vanhukset ostavat kaapit täyteen ruokaa ja heittävät niitä sitten säännöllisin väliajoin roskiin, kun menevät vanhaksi. Täysin järjetöntä.
Minuakin ahdistaa ruokapaljous jääkaapissa ja kuivakaapeissa. Pitää pitää kaapit tyhjinä ja ostaa sitä mukaa. Se on järkevää.
Kun kauppaan on kymmeniä kilometrejä matkaa ja siellä käydään kerran viikossa tai harvemmin, enemmän ahdistavat tyhjät kaapit. Varsinkin maalla asuvat eläkeläiset käyvät kaupoissa harvoin, ja siksi pitää kaappien lisäksi olla ruokaa myös kellarissa ja pakastimessa.
Meiillä tämä ongelma on ratkaistu luopumalla kokonaan jääkaapista. Ostamme vain turvotettavaa kuivatavaraa ja sellaisia elintarvikkeita, joita voi säilöä parvekkeella. Jääkaapin tilalle olemme sijoittaneet muhkean nojatuolin, tämä on tuonut meille lisää asumisviihtyvyyttä, koska nyt meillä on ihan oikea lukunurkka. Parvekkeelle mahtuu sitäpaitsi paljon enemmän ruokaa, kuten esim. sianlihaa.
Anoppilassa on aina jääkaappi tupaten täynnä. Se on kyllä lievästi ahdistava vaikka minun ei siellä tarvitsekaan kokata. Mutta esimerkiksi maitoa saattaa olla avattuna useampi purkki, kun tavarat eivät ole missään järjestyksessä ja jogurtista päiväys mennyt viikkoja sitten. Tuntuu hullulta.
Korona-aikaan ryhdyttiin suunnittelemaan kauppareissut niin, että tehdään viikon ruokalista ja käydään ostamassa ruuat viikoksi kerrallaan. Kauppareissun jälkeen jääkaapissa ei ole tilaa mutta ennen sitä se onkin ihan tyhjä. Ruokaa tehdään, kun edelliset on syöty pois tai niin, että seuraavalle päivälle on aina lounas valmiina. Ei ole mitään epämääräisiä toissapäivän ruokajämiä sitten kaapissa.
Tänään tulee ruokakuorma tulevalle viikolle. Kyllä se siitä tyhjenee, ei meillä ainakaa ole mitään ylimääräistä pilaantumassa.
Tai jos jää sitä ei heitetä roskiin vaan käytetään johonkin: toissapäivänä tein 2 appelsiinista ja 3 mandariinista marmeladia. Se taas säilyy vaikka viikkoja mutta toisaalta syödään nopeasti leivän päällä. Voin laittaa muffinitaikinaankin
Ruokahävikkiä lähinnä hedelmien ja juuresten kuoret mutta tuskin niitä kukaan syö.
Kuka sitä ruokaa sinne ostaa? Meillä vain minä ostan, ei meille kukaan salaperäinen "joku" tuo makkaraa ja sianlihaa kaappiin.