Ärsyttääkö ketään muuta, että jääkaappi ostetaan tupaten täyteen ruokaa?
Minua ainakin vi**ttaa että on makkaraa , sianlihaa, broilerinkoipea , mämmiä pari laatikkoa, "eilistä" makaroonilaatikkoa, toissapäiväistä hernekeittoa, jonkun päiväistä nuudelinloppua jne.
En osta ruokaa ......kiitti kiittiiii🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬...tulee korvistakin tämä ruokaähky...
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostetaan kaapit täyteen ruokaa, kun koronan takia koko perhe on etänä ja ruokaa kyllä kuluu.
Ostan lisäksi lähikahvilasta valmiin ruokakassin, jossa on kolmen päivän valmiit lounaat. Helpottaa kummasti arkea eikä tartte kokata ihan koko ajan.
Ruokalistalta jää siis pois kaikki muutamassa päivässä vanhenevat tuoretuotteet, joita ei voi edes pakastaa.
Mä en ole vieläkään oikeen päässyt yli opiskeluaikojen kituuttamisesta ruokaostosten suhteen. Toisaalta tämähän on vaan hyvä asia. Suunnittelen siis ostokset tosi tarkasti ja mahdollisimman pitkälle. Kaverin avopuoliso kuitenkin kerran kommentoi mun "täyttä" jääkaappia, että ihan kuin poikamiehen jääkaappi olisi :D Pyrin syömään mielestäni monipuolisesti ja aikalailla mieleni mukaan. Penniä ei tarvitse venyttää, ellei ole joku isompi hankinta alla siinä kuussa.
Eli siis: tykkään tietää mitä kaapissa on ja myös, mitä aion sillä ruualla tehdä. En itsekään kestäisi ostaa huviksi tai varmuuden vuoksi jotain lojumaan kaapin perälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostetaan kaapit täyteen ruokaa, kun koronan takia koko perhe on etänä ja ruokaa kyllä kuluu.
Ostan lisäksi lähikahvilasta valmiin ruokakassin, jossa on kolmen päivän valmiit lounaat. Helpottaa kummasti arkea eikä tartte kokata ihan koko ajan.
Ruokalistalta jää siis pois kaikki muutamassa päivässä vanhenevat tuoretuotteet, joita ei voi edes pakastaa.
Mistä näin päättelit?
Meillä kyllä kuluu ruokaa aika lailla, kun sekä vanhemmat että teinit on etänä ja kaikki koulu- ja työpaikkaruokailut on jääneet pois. Jos jääkaappi on täynnä, niin kyllä se neljässä viidessä päivässä aikalailla tyhjenee ja on taas haettava lisää ruokaa. En kuitenkaan halua ihan joka päivä käydä kaupassa. Tuoretuotteiden lisäksi on sitten kaikenlaista kuivatavaraa.
kerran viikossa kaupassa, joten sieltä tullessa on jääkaappi enemmän kuin täysi. Mutta jo seuraavana päivänä vajentuu, kun pakkaseen teen ruokaa suuria määriä, joita sitten syödään silloin kun siltä tuntuu.Pakkasessa on aina hernesoppaa, eri kiusauksia, laatikoita, ja runsaasti kypsää lihaa annoksiin laitettuna, jotta on nopeaa hehdä erilaisia soppia, laatikoita, kiusauksia, kastikkeiden sekaan ym.Jauhelihaa myös valmiiksi kypsänä,muruina, pihveinä, lihapullina.Yli 2kg teen aina kerralla.
Karjalanpaistia aina monta kiloa kerralla, josta osa näihin lihapakkauksiin. Savustettua lohta on sekä kylmä-että lämmin versioina.
Kohta tulee kesä, nyt on aika täyttää pakastimia omilla valmisruuilla, ettei tarvi aikaa keittiössä viettää, kun sen voi tehdä puutarhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä elintarvikkeet vanhenevat muutamassa päivässä?
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -
Meillä ainoa on salaatti.
Siksi teemme sellaista ruokaa alkuviikosta mihin tulee lisukesalaatti, loppuviikosta sitten käytämme juureksia ja vihanneksia ruuanlaitossa. Näin herkemmin pilaantuvat ehditään käyttämään ennenkuin menee huonoksi. Problem solved
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä. Tosin jääkaappi ei olekaan täynnä vanhoja ruokia, vaan ne syödään pois ennenkuin teen uutta. Yritetään käydä vaan kerran viikossa kaupassa ja silloin on kiva saada jääkaappi täyteen erityisesti erilaisia kasviksia, leivänpäällisiä ja maitotuotteita. Sitten on kiva alkaa kokkailemaan, kun on monipuolinen raaka-ainevalikoima, joista saa mitä vaan.
Tunnistan kyllä ongelman äitini jääkaapista. Hän tekee joka päivä uutta ruokaa, vaikka edellistäkin olisi vielä iso kattilallinen jäljellä ja sitä toissapäiväistäkin. Tuntuu järjettömältä.
Odotan, että jokin päivä minulle selviää, mitä tapahtuu anoppilassa ylijääneille ruuille. Siellä on joka aterialla uusi ruoka, vaikka edellistä olisi jäänyt. Kuitenkaan niitä jämiä ei löydy mistään. Ei jääkaapista tai roskiksesta (he eivät kierrätä). Anoppi tekee todella hyvää ruokaa ja huomioi esimerkiksi minun erityisruokavalion. Mielelläni söisin viikonlopun aikana vaikka kahdesti minulle erikseen tehtyä kiusausta mutta saan aina uutta.
Puolisollekin olen tätä ihmetellyt mutta hänkään ei tiedä mihin ruuat häviävät yön aikana. Ehkä joku sitten syö salaa öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -Meillä ainoa on salaatti.
Siksi teemme sellaista ruokaa alkuviikosta mihin tulee lisukesalaatti, loppuviikosta sitten käytämme juureksia ja vihanneksia ruuanlaitossa. Näin herkemmin pilaantuvat ehditään käyttämään ennenkuin menee huonoksi. Problem solved
Kyllä joku jäävuorisalaatti säilyy viikon jääkaapissa hyvänä. Etenkin sellainen pussiin pakattu.
Mutta fiksuinta on tehdä ensin ruokaa herkimmin pilaantuvista aineksista. Esimerkiksi kala syödään ostopäivänä tai viimeistään seuraavana, koska se ei kestä säilömistä jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -
Kala ainakin kannattaa käyttää mahdollisimman pian ostamisesta. Muuta ei kyllä oikein tule mieleen. Jotkut yrtit eivät myöskään säily viikkoa ja viime aikoina sitruunoiden kanssa on ollut säilyvyyshaasteita.
Samaa luokkaa täällä. Niin on pakaste ja jääkaappi täynnä että mitään ei sovi sinne eikä aina löydä kaikkea heti,että osa menee automaattisesti roskiin.
Joka päivä lupaan olla ostamatta tavaraa mutta aina sinne lentää jotai joka on parempaa kuin se mitä olisi tarjolla .Esi, lohi.Piti vaan ostaa uusi pala kun se pakkasesta ei ollut yhtä hienon näköinen.
Nyt seis tämä hölmöily.
Minä olen turtunut ruokahamsteri ollut pitkään, tuli nähtyä melkein nälkää opiskelijana edellisessä lamassa ja se vaikutti noin. Edellinen mies oli samanlainen, on nyt eron jälkeen ratkaissut ongelman ostamalla niin pienen jääkaapin, ettei sinne mahdu oikein mitään. Ei oikein järkevää korona-aikana sekään. Parisuhteessa emme pystyneet organisoimaan niin, että kuka vastaa mistäkin. Joten kaksi osti ruokaa ja missään vaiheessa ei keskusteltu siitä, että ne tulevat myös käyttöön. Pakastin oli enemmänkin marjoja varten eikä sitä opittu käyttämään järkevästi.
Nykyisellä miehellä on useampi pakastin joihin on tahtonut kertyä kaikenlaista, nyt hän on ottanut asiakseen, että saadaan ne tehokäyttöön. Häntä pännii kun minä täytän jääkaappia ja sinne jäävät. Minua taas hävettää, pahasti. Lähinnä vain maitokierto toimii 100% kun taloudessa on pari tehovasikkaa. Olen nyttemmin laittanut jääkaappiin muutamaan laatikkoon esim. leivänpäällysteet yhteen ja viilit ja jugurtit yms toiseen, jotta takaseinäänkin pääsee hyvin käsiksi.
Minun vinkkini taitaa olla se, että pitää sopia, kuka vastaa mistäkin asiasta. Tai sitä vastuuta pitää kierrättää ja kirjata se. Jos tämä ei toimi, sitten vakava keskustelu asiasta. Jos parisuhteessa on muutenkin kitkaa ja ruokahuollossa on katkoksia ja ongelmat aiheuttavat kiukkua ja häpeää, vaikeaksi menee. Silloin on vaikeaa jutella yhdessä mitä on kaapissa ja mitä tehdään seuraavaksi ruuaksi ja mitä katsotaan pakkasesta ja miten käytetään kuivatavaroista seuraavaksi vanhenevat ohrajauhot. Silloin akuuttiin ongelmaan auttaisi juurikin päällikkönimitys sille, joka lähtee raivaamaan kaaosta. Ja vastaavasti toinen vastaa sen aikaa muista kotitöistä ja tekee sitten vaikka sen jauhopuuron ja rieskat kun toinen latoo aineet pöydälle. Saadaan tunne, ettei kukaan lusmua ja ei tarvitse neuvotella jos se aiheuttaa angstia.
Tavallaan voi olla hyvä ettei tee elämää suurempaa numeroa jos ruokahuolto takkuaa, se on kuitenkin vain yksi elämänalue. Mutta usein siinä vain tulee näkyväksi ongelmat, jotka olisi hyvä vähitellen saada helpottumaan. Jos pystyy sekä olemaan kiinnostunut asiasta että sietämään ongelmia ja vähitellen korjaamaan niitä, voi suhdekin korjaantua samalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä ruokaa sinne ostaa? Meillä vain minä ostan, ei meille kukaan salaperäinen "joku" tuo makkaraa ja sianlihaa kaappiin.
Meille saa ihan vapaasti tuoda myös joku :)
Jos käyn kerran tai kaksi viikossa kaupassa, jääkaapissa on ruokaa. Enemmän ärsyttäis joka päivä ravata kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -Kala ainakin kannattaa käyttää mahdollisimman pian ostamisesta. Muuta ei kyllä oikein tule mieleen. Jotkut yrtit eivät myöskään säily viikkoa ja viime aikoina sitruunoiden kanssa on ollut säilyvyyshaasteita.
Jep, mutta kuka syö kalaa joka päivä? Mulle tulee kerran viikossa ostokset (perjantaisin eli ihan hetken päästä taas) kotiinkuljetuksella ja tuore kala tietysti käytetään ensin eli tänään ja huomenna on kalapäivä. Samoin esim tuoreet karhunvadelmat tai tuoreet mansikat eivät säily viikkoa, mutta ei meillä karhunvadelmia ja maksikoitakaan syödä joka päivä vaan ne syödään ensimmäisinä päivinä. Mä olen hankkinut yrteille sellaisen astian, jossa on kelluva osa, missä ruukuille kolot. Astiaan kaadetaan vettä ja laitetaan sen jälkeen yrttiruukut koloihin. Viikko sitten tuotu basilika, persilja ja korianteri voivat edelleen ihan hyvin. Siis se, mitä niistä on vielä jäljellä, kun viikon aikana on ehditty käyttää jo osa. Mutta tosiaan sellaisia elintarvikkeita, jotka eivät säily kuin muutaman päivän, mutta joita kuitenkin syödään joka päivä, en keksi minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri -Kala ainakin kannattaa käyttää mahdollisimman pian ostamisesta. Muuta ei kyllä oikein tule mieleen. Jotkut yrtit eivät myöskään säily viikkoa ja viime aikoina sitruunoiden kanssa on ollut säilyvyyshaasteita.
Jep, mutta kuka syö kalaa joka päivä? Mulle tulee kerran viikossa ostokset (perjantaisin eli ihan hetken päästä taas) kotiinkuljetuksella ja tuore kala tietysti käytetään ensin eli tänään ja huomenna on kalapäivä. Samoin esim tuoreet karhunvadelmat tai tuoreet mansikat eivät säily viikkoa, mutta ei meillä karhunvadelmia ja maksikoitakaan syödä joka päivä vaan ne syödään ensimmäisinä päivinä. Mä olen hankkinut yrteille sellaisen astian, jossa on kelluva osa, missä ruukuille kolot. Astiaan kaadetaan vettä ja laitetaan sen jälkeen yrttiruukut koloihin. Viikko sitten tuotu basilika, persilja ja korianteri voivat edelleen ihan hyvin. Siis se, mitä niistä on vielä jäljellä, kun viikon aikana on ehditty käyttää jo osa. Mutta tosiaan sellaisia elintarvikkeita, jotka eivät säily kuin muutaman päivän, mutta joita kuitenkin syödään joka päivä, en keksi minäkään.
Mistä tuollaisia saa?
t. yrttifani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä. Tosin jääkaappi ei olekaan täynnä vanhoja ruokia, vaan ne syödään pois ennenkuin teen uutta. Yritetään käydä vaan kerran viikossa kaupassa ja silloin on kiva saada jääkaappi täyteen erityisesti erilaisia kasviksia, leivänpäällisiä ja maitotuotteita. Sitten on kiva alkaa kokkailemaan, kun on monipuolinen raaka-ainevalikoima, joista saa mitä vaan.
Tunnistan kyllä ongelman äitini jääkaapista. Hän tekee joka päivä uutta ruokaa, vaikka edellistäkin olisi vielä iso kattilallinen jäljellä ja sitä toissapäiväistäkin. Tuntuu järjettömältä.
Odotan, että jokin päivä minulle selviää, mitä tapahtuu anoppilassa ylijääneille ruuille. Siellä on joka aterialla uusi ruoka, vaikka edellistä olisi jäänyt. Kuitenkaan niitä jämiä ei löydy mistään. Ei jääkaapista tai roskiksesta (he eivät kierrätä). Anoppi tekee todella hyvää ruokaa ja huomioi esimerkiksi minun erityisruokavalion. Mielelläni söisin viikonlopun aikana vaikka kahdesti minulle erikseen tehtyä kiusausta mutta saan aina uutta.
Puolisollekin olen tätä ihmetellyt mutta hänkään ei tiedä mihin ruuat häviävät yön aikana. Ehkä joku sitten syö salaa öisin.
On mahdollista, että anoppisi laittaa yli jääneet ruuat pakastimeen ja syö niitä sitten lounaaksi ja päivälliseksi, kun sinä ja miehesi ette ole enää siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollaisia saa?
t. yrttifani
En kuolemaksenikaan muista, mistä tämän vuosia sitten ostin. Saattoi olla Bauhaus, Kodin Anttila tai joku puutarhaliike. Mutta eiköhän tämän tapaisia löydy monestakin paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollaisia saa?
t. yrttifani
En kuolemaksenikaan muista, mistä tämän vuosia sitten ostin. Saattoi olla Bauhaus, Kodin Anttila tai joku puutarhaliike. Mutta eiköhän tämän tapaisia löydy monestakin paikasta.
Kiitos! Kuva havainnollisti, millaista tarkoitit. Ei kun googlaamaan :)
Ei ärsytä, meillä ei ole mitään tursuavaa jääkaappia vaan siisti ja organisoitu. Suurin osa jääkaapissa olevasta tavarasta on tuoretuotteita kuten paprikaa, porkkanaa, sieniä, salaatteja. Jos ruuanlaitosta jää ylimääräisiä annoksia jotka aiotaan syödä seuraavana päivänä, laitan ne lasiastiassa jääkaappiin, loput pakkaseen.
Onhan näitä, joiden jääkaapin sisällön selvittäminen vaatii arkeologisen kaivauksen ja pakkasessa grillimakkaratkin ovat vuosikertaa.