Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**lokakuiset perjantaina**

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen alkanut tosissaan tulla riippuvaiseksi tästä palstasta...

SYNNYTYKSESTÄ: Jonkun verran mietityttää. Toivon voivani olla aluksi ammeessa ja haluaisin synnyttää pystyasennossa, tai siis kyykyssä tai jakkaralla tms. Yritän kouluttaa miestä oppimaan hyviä akupisteitä. Synnytysvalmennus alkaa ensi viikolla, 2krt Haikaranpesässä, 2krt perhevalmennus neuvolassa. Mua kammottaa eniten repeytyminen/eppari, ja ajattelin kohta ruveta öljyämään alapäätä, vaikken tiedä onko siitä todellista hyötyä.

TISSEISTÄ: Uskon rasvaamiseen (ja juu, se on Lansinoh, vaikken ole vielä tutustunut ko. valmisteeseen :)), mutta mitä olen aiheesta lukenut, niin se nännien nipistelyn ja venyttelyn tehokkuus olisi kyllä vanhentunutta tietoa. Ekaksi imetys varmaan sattuu pirusti, mutta luotan siihen että sitten se helpottuu. Kokemusta siis ei ole.

ASUMISESTA: Meitä on nyt 2 aikuista + 2 kissaa reilu 80m2 asunnossa (+iso terassiparveke) ja se on ihan passeli, mutta pienemmällä ei kyllä pärjättäisi. Meillä on hirmuinen määrä sukellus-, retkeily- yms. harrastuskapineita ja vielä enemmän kirjoja, joten lapsen siirtyessä sitten omaan huoneeseen luulen, että tulee ahdasta! Toinen juttu on sitten se, että pitääkö sitä rojua haalia niin paljon... ;)

Vauva melskaa edelleen niin, että välillä pääsee tahaton vinkaisu. Ja hikkaa.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Ketsup + " Into" 31+4

Vierailija
22/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuota MENKKAMAISTA KIPUA pari viikkoa sitten. Sitä oli ihan monen tunnin jaksoissa parina päivänä. Soitin silloin Kättärille ja sanoivat että pitää mennä tarkastukseen, kun on jo sen verran viikkoja. Mitään ei kuitenkaan ollut hätänä, ei ollut vaikuttanut kohdunkaulaan. Sain siellä supistuksia estävää lääkettä joka lopetti nuo kivut (+ supistukset joita myös tuli), eli kyllä ne suppareita vissiin oli... ehdin jo epäillä.

Sain sen käsityksen kätilöiden puheista, että kun sitä mulla tuli monen tunnin jaksoissa niin se ei ollut hyvä. Vastaavasti voisin kuvitella, että jos särkyä tulee tasaisin välein kuten suppareita niin sekään ei ole hyvä näillä viikoilla.

Eka raskaudessa en muista että olisi tullut menkkamaista kipua muuten kuin ennen synnytystä, ja yhden kerran muistan että tuli noin rv 17. Silloin neuvolasta arveltiin että liittyy ihan normaaleihin kiertopäiviin, kuulemma silloin voi tulla. Mutta nyt on kyllä jo ihan eri viikot sullakin kyseessä.

Coe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Peggylle:

On ollut menkkamaisia kipuja ja supistuksiakin jo rv 15 tai jotain. Kerran olen ottanut muutaman päivän saikkaria. Kohdunkaulalle ei kuitenkaan ole tapahtunut mitään. Yleensä kivut liittyy rasitukseen, esim. jännitän istuessani mahaa jotenkin tai kannan liian painavaa kassia, ja menevät kyllä levolla ohi - eivät liikunnalla, ainakaan meikäläisellä. Joskus tuntuu, että vauva muksii niin kovaa, että se laukaisee jotain lihaskramppeja kohdussa!

Olikohan tästä apua? Sinuna en huolestuisi suuresti, harjoitussuppareitakin " saa" jo välillä olla tässä vaiheessa. Mutta jos ne kivut on jatkuvia ja/tai kovia, niin ei kun lääkäriin. Itselläni ne on olleet suunnilleen saman vahvuisia kuin normaalit menkkakivut, eli ihan siedettäviä.

Vierailija
24/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas taas luettavaa:)), taitaa vaan pinot pidentyä mitä lähemmäks laskettuja aikoja mennään.

Tuosta PAINONTUNTEESTA, ittellänikin on sitä joinain päivinä ja eipä tunnu kivalle. Varsinkin, kun seisoo/kävelee niin tuntuu, et vauva sieltä yrittäis ulos. Mulla vauvan pitäis olla raivotarjonnassa mut ainakaan viime viikolla ei ollut vielä laskeutunut. Sitten on ihan hyviäkin päiviä, ettei painontunteesta tietoakaan. Tavallaan helpottavaa lukea, et muillakin on samantapaisia tuntemuksia.

Imetyksestä: En oo koskaan valmistanut rintoja imetykseen mitenkään. Onhan ne toki kipeet sitten, kun maito kunnolla nousee ja sitten, kun imetykseen liittyy ne inhottavat jälkisupistukset, auts pelkkä ajatuskin niistä!! Tykkään kyllä muuten imettää mutta en ole mitenkään pulloruokintaa vastaankaan. Jokainen tekee niinkuin itse katsoo parhaimmaks.

Synnytyksestä: Jotenkin tällä hetkellä on sellanen fiilis, et haluun kaiken mahdollisen kivunlievityksen. Laitoinkin siihen esitietokaavakkeeseen maininnan siitä. Kipuhan se on joka siinä hirvittää eniten. Niin ja toki olen miettinyt sitäkin, että kun se lähtö tulee niin onko kuin kiire, onko mies kotona yms.. Toivottavasti tääkin " osais" syntyä viikonloppuna:), nuo kolme aiempaa ovat viikonloppuna syntyneitä.

(.) eilen taas oli alavatsa tuosta sivulta tosi kipee, neuvolan täti epäili niitä kannatinlihaksia. Sanoi vaan, et jos siltä tuntuu niin sitten pitää mennä terveyskeskuksen päivystykseen. Jotenkin tuntuu tuo päivystykseen meno turhalta, kun ei niillä ole siellä ultraa. No meni se kipu sitten ohi, yöllä taas juili jonkun verran. Keskiviikkona täytyy puhua neuvolassa tuosta kivusta, jotenkin olis kiva tietää, et voinko olla huoletta vaikka koskeekin. Välillä tuntuu, et neuvolasta saa niin ympäripyöreitä vastauksia. Muuten masussa voidaan ilmeisen hyvin..

Huomenna lapset lähtee mummin ja ukin viemänä Puuhamaahan, ihanan rauhallinen päivä siis luvassa. En muistakkaan millon viimeks kaikki lapset olis olleet yhtäaikaa poissa.

Lämmin viikonloppu taas luvassa mutta jospa jo ens viikolla satais..toiveajatteluako..

myttynen 32+0 =)

Vierailija
25/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi jouduttu muuttamaan joka tapauksessa kun paikkakunta vaihtui. Korkeintaan muutamme sitten neliöön kun lapset on jo " pakko saada oma huone" -iässä, mutta ei sen isompaan varmasti.

Eihän sitä silloin tule jatkuvasti muutettua, jos muuttaa kerran lapsien aikana?

Tuo tavara taitaa tosiaan olla se, mikä nykyään täyttää nurkat ihmisillä ja siksi tarvitaan hulluna neliöitä ;)

Tunnen yhden perheen, jolla on melkein 300 neliötä, ja kaksi huonetta on nk. varastohuoneita. Täynnä rojua siis, esim. muuttolaatikoita jotka ovat olleet 10-15v. avaamattomina. Ja aina valivali kun asuminen maksaa. Mitähän järkeä?

Mutta eipä tästä enempää, kukin tavallaan ja fiksuksi näkemällään tavalla.

Vierailija
26/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkasienilääkettä tisseihin kaikki vaan, niin eiköhän pysy ainakin sienet pois ;)

Ihanaa tahatonta huumoria, mua ainakin nauratti :) Ja ainoastaan hyvällä :)

Peggy: Mulla ollut noita menkkakipuja jo varmaan ennen puolta väliä ja edelleen tulee päivittäin, useita kertoja päivässä.

Tosi inhottavia sillä mulla oli menkkakivut aikanaan TOSI kipeitä(olin vaan sängyn pohjalla kun niin teki kipeetä) ja noita kipuja tulee siis usein. Eilen autolla ajaessa piti ajaa sivuun kun kesken ajon iski " kohtaus" . Mulla ne tuntuu tuolla alaalla ja jaloissa, reisissä...Neuvolassa ollaan niihin puututtu ja sanottu että herkästi pitää ottaa yhteyttä, jos supistukset muuttuu säännöllisiksi..

Mitään ei kohdunsuulla ole kuitenkaan aiheuttanut...

Me leivottiin pojan kanssa ISO kasa sämpylöitä, sain 7 pussia pakkaseenkin :) Tosi kuuma päivä ollut, harmittaa ihan kun pitänyt vaan sisällä kökkiä. Partsilla ollaan tosin oltu melkein koko päivä..

Me asutaan 70m2 luhtitalon toisessa kerroksessa ja mahdutaan oikein hyvin. Ainoastaan kaipaan omaa pihaa ja alakerrassa asumista...Asutaan nyt siis toisessa, mutta meille on omat rappuset ja sisäänkäynti :)

Jaahans, jos sitä nyt menis vaikka jäden ottamaan ja lukemaan tuonne keinuun ennen kun mies tulee töistä.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!!!

Vierailija
27/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospas minäkin pitkästä aikaa kirjoittelisin. Yritän noihin gallupeihin vastailla jos nyt kaikki muistan.

SYNNYTYKSESTÄ jo hieman stressaan. Toivon että tämä tulokas kääntyy pian raivotarjontaan ja on ihan norm. kokoinen niin voin synnyttää alateitse. Esikoisen synnytin epiduraalin avulla 40c kuumeessa (kohtutulehdus) ja kuopus syntyi sektiolla perätilan ja yli 4kg painoarvion takia. Pelottaa että taas joudun siihen sektioon. En todellakaan haluais. Täällä on sairaalassa amme ja ajattelin että jos vain siihen luvataan mennä ja on vapaana niin menen sinne alkuvaiheessa. Kuitenkin taidan taas tarvita sen epiduraalin niin sen jälkeenhän ammeessa ei käsittääkseni voi enää olla.

LAPSILUKU taitaa meillä tämän vauvan jälkeen olla täynnä. Ellei sitten joskus vuosien kuluttua ryhdytä iltatähteä tekemään. Mutta luultavasti siis meille tämä kolme riittää.

IMETYS ei ole aiemminkaan aiheuttanut päänvaivaa. Esikoista odottaessa en edes osannut ajatella että siinä olisi jotain hankalaa ja liekö siitä johtui että kaikki sujuikin hyvin. Onneksi. On nimittäin sittemmin ollut lähipiirissä monia joilla ongelmia imetyksen kanssa. Molempia lapsia imetin n. 7kk ja samaan pyrin nytkin. Mutta en siis ota stressiä. Sujuu jos sujuu ja jos ei suju niin sitten otetaan pullot ja korvikkeet käyttöön. Se lampaan rasva on kyllä hyvä juttu. Sain sitä esikoisen synnyttyä sairaalasta kotiinkin vähän mukaan kun oli tissin päät ihan verillä. Auttaa kyllä nopeesti. Kyllä Bebanthen auttaa myös. Etukäteen en aio alkaa rasvailemaan itteäni vaan vasta sitten tarpeen tullen synnytyksen jälkeen.

Tuosta imetyksestä puheen ollen. ONKO MUILLA TULLUT MAITOA? Mulla oli yks yö toisen rinnan kohdalta yöpaita ihan märkänä. Siis onhan noita tippoja tullut jo pitkin kesää ja rintsikoissakin on läiskiä mutta nyt siis oli ihan märkä n. 5cm alueelta se paita. Kauhistuin mutta ehkä mä oon vaan nukkunut mahallaan ja painanut sitä rintaa. Säikähdin vaan että jokohan tässä alkaa synnytys lähestyä kun noin maitoa tuli yht' äkkiä.

Mäkin vastasin siihen asunnon koko-gallupiin. Meillähän on nyt 80 neliön kolmio ja tää kyllä on ihan sopivan kokoinen meille. Mutta joulukuun loppuun astihan me tässä nyt vaan asutaan. Tässä voisin kyllä asua vaikka pidempäänkin. Ennen ulkomaille muuttoa asuimme 78neliön kakskerroksisessa asunnossa ja se oli kyllä aivan liian pieni meille. Tai siis kyllä tää yhdessä kerroksessa oleva asunto on huomattavasti tilavamman tuntuinen. Ulkomailla meillä on ihan jättisuuri asunto mutta eipä se olekaan oma ja kun firma maksaa vuokrat niin mikäs siinä. En kyllä täällä Suomessa hankkis niin suurta asuntoa. Just sen siivoamisen takia. Ja mä oon sitä mieltä että jos on paljon tilaa niin sit kertyy ihan turhaa tavaraa nurkkiin. Anyway, omakotitalosta mä haaveilen...

Masu: ei mitään uutta. Vauva potkii ja myllertää. Taitaa vielä pyöriä tuolla ihan miten päin sattuu. Nyt ei onneks oo enää tuo selkäkään vaivannut niin kuin viime viikolla. Olo ollut suht ok. Tietty jalat väsyy seisoessa. Aiemmissa raskauksissa mä oon aina ihaillut omaa masua ja ollut mielissäni siitä mutta nyt on olo niin hankala että alan pikku hiljaa toivoa että vauva syntyis jo ens kuussa. Huoh, vielä 8 viikkoa!

Opiskellakin täytyis tässä lastenhoidon ohessa mutta taidan suosiolla jättää ne hommat ens kuun alkuun kun esikoinen menee päivähoitoon. Pakko saada jotain aikaiseksi ennen vauvan syntymää. Täytyis nimittäin vielä opinnäytetyökin saada aikaiseksi talven aikana että valmistun talvella tai viimeistään keväällä kun opiskeluaika päättyy. Hommia siis riittää.

MaryJ rv32+0

Vierailija
28/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, tänään paukahti 30 viikkoa täyteen, kuulostaa jo paljon paremmalta kuin 29+6... Vastailen minäkin noihin kalluppeihin:

SYNNYTYKSESTÄ

Mua pelottaa! Aikaisemmilla kerroilla on aina ollut jotain pientä mikä on jäänyt vaivaamaan ja olen miettinyt että ei kai täydellisesti voi mennä sit nytkään (ikuinen pessimisti). Ensimmäinen synnytys meni muuten hyvin mutta epparin ompelu oli aivan kamalaa puudutuksesta huolimatta, luojan kiitos selvisin viidellä tikillä :)

Toisella kertaa olin synnytyssalissa reilut 18 tuntia ja supistuksia jouduttiin avittamaan tipalla pariin otteeseen.

Kolmannella kerralla vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä, mutta onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin.

Ensimmäinen lapsi meni lähes 2 viikkoa lasketun ajan yli mutta pienemmät ovat molemmat syntyneet 38+, toivottavasti tämäkin tulokas ottaisi parin viikon " varaslähdön" !

LAPSILUKU

Olen aina puoliksi leikilläni puhunut viidestä lapsesta ja autoonkin mahtuisi tämän jälkeen vielä yksi... Raskausaika on ollut kyllä sen verran tuskaisaa tällä kertaa että eiköhän muutaman vuoden pitä kullata muistot.

Miehelle tämä lapsi on ensimmäinen oma ja hän haluaisi kuulemma tulevaisuudessa lisääkin, ei poissuljettu ajatus mutta ei ihan heti lisää :)

IMETYS

Olen aikaisemmilla kerroilla imettänyt 3,5kk, 8kk ja 6kk... Kaikki on mennyt hyvin (yhtä rintatulehdusta lukuunottamatta) ja maitoa tullut riittävästi. Itse asiassa niinkin riittävästi että jos samalla lailla tulee nytkin niin olen harkinnut äidinmaidon luovutusta sairaalaan. Kenelläkään kokemuksia siitä?

ASUMISESTA

Me asutaan tällä hetkellä 98 neliöisessä neliössä... toistaiseksi mahdutaan välttävästi mutta haaveilen huomattavasti tilavammasta (mikä tarkoittanee omakotitaloa)

Kävin tänään kiertelemässä kirppiksellä ja ostelin muutamia ihania pikkuvaatteita, pitäis varmaan alkaa laittamaan valmiiksi pikkuhiljaa kamoja, 10 viikkoa enää (tai vielä, huoh).

Merileijona rv 30

Vierailija
29/29 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kaikista lääkkeistä mun pitikin sekoittaa se nänninpää lääke just jalkasienilääkkeeseen!!!! Ja ihan totta, en ole koskaan kärsinyt moisesta vaivasta saati ostanut tuota lääkettä! Yököttävistä vaivoista riittäköön mulla ne pukamat jotka muuten ovat pysyneet poissa liikunnalla ja ruokavaliolla;)

IMETYS: mulla oli muuten kanssa ekalla kerralla niin etten edes osannut sitä yhtään jäskätä, päinvastoin ajattelin että en mää kuitenkaan tälläisillä minitisseillä pysty imettämään ja kaikki meni loistavasti. Nyt kanssa mennään sillä uskomuksella, mutta sitten pullot ja korvikkeet kehiin jos ei suju, vaikka mun luonteella pullojen jatkuva pesu on yhtä tuskaa. Mutta tosiaan se on niin jokaisen oma juttu eikä tee kenestäkään parempaa tai huonompaa äitiä. Syyllistäminen asian tiimoilta on kauheaa.

ASUMINEN: Mekin muutettiin suoraan vuokralta omaan eli päätettiin että nuorena otetaan laina (23 ja 25 v oltiin sillon) että saadaan maksetuksi joskus. 3mh eikä laajentamismahdollisuutta muutakuin ylöspäin (kulmikas, eri tasoissa oleva talo) mutta varmasti riittää meille tulevaisuudessakin. Tosin se mietityttää kun lapset ovat teini-iässä ja tarvivat omaa tilaa ja rauhaa mutta siihen on onneksi aikaa vielä;)

Me käytiin koko perhe iltakävelyllä kun tästä meidän hiekkatieltä lähtee sellainen metsätie joka nousee tosi ylös. Karua mäntymetsää, kalliota jne, mutta mä tykkään kovasti! Etenkin iltaisin ja aamuisin se tuoksu on ihana! Me siis asutaan ihan metsässä;) No joo, pointti oli että kävely tuntui hyvältä vaikka menomatka oli jyrkkää nousua. Mies toki työnsi rattaita.

Mä muuten olen aloittanut siitä vatsataudista asti aamuni juomalla pari lasillista Gefilus-mehua, sitä omena-rypälemehua ja vatsa on toiminut ja voi tosi hyvin. Ei edes tänään ole tullut ilmavaivoja vaikka tein lihapullia joihin tulee paljon sipulia ja yleensä niistä saan vatsavaivoja. SUosittelen siis! Ja mukavaa, että MILLIAN pystyy syömään ja nauttimaan edes jätskiä ja maitoa, ilman närästystä. Onko sun paino Millian laskenut kun et ole pystynyt syömään?

Nyt menen miehen kainaloon, sillä on ollut niin paljon pelejä ja harkkoja että iltaisin ei ole ehditty yhtään hempeillä. JOskaan vauvan ollessa niin alhaalla en kykene enää ihan täysipainoiseen makuukammaritouhuun ennen kuin lääkäri antaa jos antaa enää luvan.

Hyviä öitä lokamasun kasvattajille!

Nazu ja pikkakakkonen rv 32 + 4