HS: Poliisipäällikkö ehdotti, että suostumuksen seksiin voisi antaa mobiilisovelluksella
Ei tämä nyt niin huono ajatus ollut.
"Fullerin ajatus oli, että olemassa oleviin deittisovelluksiin voisi liittää ominaisuuden, jonka kautta ihminen pystyisi ilmaisemaan suostumuksensa seksiin – ennen tapaamista. Vaihtoehtoisesti olisi mahdollista kehittää erillinen suostumussovellus."
Fullerin idea olisi huomattava parannus esim. Tinderiin.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007868124.html
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi dna-rekisteri kaikille. Rehellisille ei olisi ongelma.
Täsmälleen samaa mieltä.
Se tosin ei ratkaisisi nyt käsiteltävää ongelmaa...
Helpompi on vaan tallentaa kaikki aktit. Voidaan sitten jälkikäteen katsoa, kuka suostui ja mihinkin.
Tuossa mennään ojasta allikkon. Seksi voi keskeytyä toisen osapuolen vaatimuksesta milloin tahansa ilman ennakkovaroituksen edellytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joka toisella työnnöllä tekee mieli ja joka toisella ei.
Mielialanvaihtelut kun on toisella sukupuolella aika yleisiä.
Melko provokatiivinen kommentti, mutta ei valitettavasti ihan täyttä tuubaa... :-/
Itse olen aikanaan ollut pienessä pulassa tällaisen "ei minua oikeasti huvittanutkaan"-tapauksen kanssa.
Ihan käräjille asti ei onneksi mennyt, mutta lähellä oli ! :-(
Pojan opiskelukämppään vein tupaantulias-lahjana kelloradioksi naamioidun kameran, ja vannotin että sitä sitten kannattaa myös käyttää, on paljon paremmissa asemissa jos jälkipyykkiä tulee, kun on videotallenne esittää miten tilanne oikeasti meni.
Paitsi ettei sitä salakuvattua materiaalia hyväksytä todisteeksi mutta salakuvaaja saa kyllä syytteen salakuvaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko provokatiivinen kommentti, mutta ei valitettavasti ihan täyttä tuubaa... :-/
Itse olen aikanaan ollut pienessä pulassa tällaisen "ei minua oikeasti huvittanutkaan"-tapauksen kanssa.
Pojan opiskelukämppään vein tupaantulias-lahjana kelloradioksi naamioidun kameran, ja vannotin että sitä sitten kannattaa myös käyttää, on paljon paremmissa asemissa jos jälkipyykkiä tulee, kun on videotallenne esittää miten tilanne oikeasti meni.
Muistatko tapauksen axel smith.
Kuvaamisesta tulee paljon lievempi tuomio kuin raiskauksesta. Siispä kuvaaminen on pienempi riski.
Taas väärin. Raisk a u ksesta tulee joku 1000€ kipukorvausta ja ehdollinen. Salakuvaamisesta joutuu maksamaan joka uhrille erikseen. Axelillakin meni kämppä alta.
Mitäs jos esim. nuori nainen alkaa katumaan, heti kun huomaa että mies soheltaa ja satuttaa sängyssä, eikä se suostumus paranna asiaa. Tai mies vaan käyttää hyväksi, ilman sen kummempaa kiinnostusta ja se tulee yllätyksenä naiselle, nuoren iän vuoksi. Eikös sen suostumuksen jälkeen voi myös tapahtua jotain ikävää, toivottavasti ei. Entä tietoturva, kun se ei pidä netissä, onko paperi vaihtoehto.
Itsehän olen jo siirtynyt kirjalliseen sopimukseen seksin harjoittamisesta. Näitä on tulostettuna valmiiksi, ja annan sen naiselle täytettäväksi.
https://i.imgur.com/udLgo1c.jpg
Toimii varsin hyvin. Kertaakaan en ole oikeuteen joutunut tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei sitä salakuvattua materiaalia hyväksytä todisteeksi mutta salakuvaaja saa kyllä syytteen salakuvaamisesta.
Tiedän kyllä ettei tuo käräjillä kelpaa, mutta ajatus onkin ettei sinne asti tarvitse edes mennä!
Kun perättömän ilmoituksen tehneelle naikkoselle kertoo että aktista on olemassa video-tallenne, ja että se saattaa eksyä nettiin, niin on luultavaa että naikkonenkin harkitsee uudelleen sitä tekemäänsä ilmoitusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi olla appi, että vastapuoli suostuu session kuvaamiseen. Voi loppua pojalta pesän saaminen.
Mitä appia tähän tarvitaan?
Kun ei videoita huvikseen levittele, pitää niitä vain jemmassa omaksi turvakseen, se mielestäni riittää taklaamaan perusteettomat syytökset.
Tottakai klopit levittelee. Vain ajan kysymys että kosahtaa ja vedetään oikeuteen ja menee tulevaisuuden palkkarahatkin korvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä ettei tuo käräjillä kelpaa, mutta ajatus onkin ettei sinne asti tarvitse edes mennä!
Kun perättömän ilmoituksen tehneelle naikkoselle kertoo että aktista on olemassa video-tallenne, ja että se saattaa eksyä nettiin, niin on luultavaa että naikkonenkin harkitsee uudelleen sitä tekemäänsä ilmoitusta...
Tuskin. Kyllä nainen tietää että se on jo netissä joten sama marssia poliisilaitokselle saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ttu. Panodiilejä puhelimeen? Seksisopimusäppi, jotta tohtii panna? Tuleeko joku panopoliisikin vielä tarkastelemaan niinku urheilusuorituksen jälkeen, että olihan puhtaat paperit ennen raapasua.
Mihin ttuun tää maailma on menossa?
Miten sitten ratkaisisit näyttökysymykset? Onko mitään realistisesti kuviteltavissa olevaa tilannetta, jossa suostumuksen antaminen tai epääminen voitaisiin jälkikäteen todistaa sana sanaa vastaan -tilanteissa?
Entä, jos mies alkaakin suostumuksen jälkeen makaamaan naista väkivaltaisella tavalla kuuntelematta naisen mielipidettä ja nainen olisi halunnut hellää seksiä. Sitäkö ei saa kutsua enää raiskaukseksi, koska suostumus seksiin on annettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti poikas on kuitenkin sua fiksumpi ja siellä tälläkin hetkellä kauhistelee tyttiksen kanssa millainen pervo sovinisti isä onkaan sattunut. Nuoret on fiksuja.
Kaikkihan tietää että kännisten kanssa ei kannata paneskella. Ehdotan että jokaisen seksikerrran yhteydessä pitää tehdä poliisilaitoksella puhallustesti alkoholipitoisuuden mittaamiseksi. Mikäli kaikki osapuolet puhaltavat nollan seksin harrastamiseen voidaan antaa lupa.
Näin vähennetään alkoholipäitten tehtyjä tyhmyyksiä ja samalla tulee annetuksi signaali ettei alkoholi tai huumepäissään sekstailu ole soveliasta.
Vierailija kirjoitti:
Eli lisätään salakuvaustuomioon vielä kiristystuomiokin.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten ratkaisisit näyttökysymykset? Onko mitään realistisesti kuviteltavissa olevaa tilannetta, jossa suostumuksen antaminen tai epääminen voitaisiin jälkikäteen todistaa sana sanaa vastaan -tilanteissa?
Koko suostumus-keskustelui onkin minusta ihan turha, koska jos nyt väitellään oliko seksi kummankin mielestä yhdessä sovittu, niin jatkossa voi väitellä oliko suostumus annettu tai oliko toinen mahdollisesti muuttanut mielensä jossain kohtaa. Ei tuo sovelluskaan muuta ellei siihen tule ominaisuutta, että viiden minuutin välein kummankin täytyy vahvistaa olevansa edelleen suostuvaisia. Silloin aikaikkunaksi jää viisi minuuttia, minkä aikana voinut mieli muuttua.
Suostumus-puuhastelun sijaan kirjoittaisin seksuaalirikoslait uusiksi nostaen rangaistusten alarajaa ja muuttaisin käytäntöä, että rikoksen tekeminen useamman kerran toimisi rangaistuksen kertoimena. Raiskaat kaksi ihmistä, niin saat kaksinkertaisen rangaistuksen. Raiskaat saman ihmisen kahdesti, saat kaksin kertaisen rangaistuksen jne.
Tämä on kyllä pöhlöintä. Sama henkilö voi sekä harrastaa seksiä yhteisymmärryksessä, että raiskata. Ei ole mitään toistaiseksi voimassa olevaa suostumusta jonka aikana toiselle voi tehdä seksuaalisia tekoja miten paljon haluaa.