Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko hoivakotiasukkaan todella siirtää toiselle puolelle Suomea?

Vierailija
18.03.2021 |

Ystäväni on noin 55-vuotias mies, muistisairas. Sain tietää että hänet ollaan siirtämässä Lounais-Suomesta Keski-Suomeen, koska siellä kuulemma on hänelle sopiva hoitopaikka.

Taustalla lienee se, ettei hänellä ole perhettä, lähimmät omaiset ovat tätejä, setiä ja serkkuja. Päätös tehtiin ilman että näihin oltiin missään yhteydessä. Hänelle läheisin omainen on ottanut tilanteen äärimmäisen raskaasti. Sitten on esimerkiksi minä, joka olen ollut hänen läheinen ystävänsä vuosikausia ja olen käynyt häntä katsomassa monta kertaa viikossa.

Voiko näin todella toimia?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuodaanhan tänne kaukaa etelästä hoivakotiasukkaita.

Mikä on ongelma, jos siirretään 400 kilometriä, kun joitakin siirretään 3000 kilometriä.

"Oma kansa ensin on väärin".

Tytti Tuppurainen, ministeri.

Vierailija
2/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on iso surun aihe minulle ja omaisille. Toivoisin asiallisia kommentteja, ei typerää venkoilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksasta siirtävät Puolaan ja Unkariin, kun niissä tulee hoitaminen halvemmaksi, kuin tuoda hoitajia Saksaan.  Kai tämä on maan sisälläkin mahdollista.

Vierailija
4/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on iso surun aihe minulle ja omaisille. Toivoisin asiallisia kommentteja, ei typerää venkoilua.

Varmasti surettaa.

Nyt on toinen meininki. Tärkeimmät asujat on kaukana etelässä, tai sieltä tulleet.

Ne, ketkä ovat rakentaneet tämän maan ovat tuuliajolla.

Vierailija
5/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti surettaa.

Nyt on toinen meininki. Tärkeimmät asujat on kaukana etelässä, tai sieltä tulleet.

Ne, ketkä ovat rakentaneet tämän maan ovat tuuliajolla.

Voisitko lopettaa tuon jauhamisen.

Vierailija
6/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksasta siirtävät Puolaan ja Unkariin, kun niissä tulee hoitaminen halvemmaksi, kuin tuoda hoitajia Saksaan.  Kai tämä on maan sisälläkin mahdollista.

No ei tässä ole kyse siitä, että hoitajat tulisivat toisella puolen Suomea halvemmaksi.

7/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on parempi, että vaikka turkulainen hoivakotiasukas hoidetaan hyvin vaikka Oulussa kuin huonosti Turussa.

Vierailija
8/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole virallinen omainen, niin sinulla ei ole sanansijaa. Ihme, ettet ole asiasta siellä hoivakodissa puhunut kun kuitenkin käyt siellä noin usein. Luulis hoitajien jo tulleen tutuiksi.

Meiltä ei ikinä siirrettäis ihmistä, jolla käy vieraita. Täällä on yllin kyllin niitä, ketä ei kukaan koskaan käy tapaamassa.

Vierailija
9/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos saa jossakin hoivaa.

Vierailija
10/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen puuttuminen on todennäköisesti ollut suuressa vaikutuksessa tuohon päätökseen. Mutta kannattaa ajatella myös hoitajien kannalta. Tuon ikäinen on vielä vetreä, voimakas ja nopealiikkeinen, joten jos sattuu pahalle päälle niin saa enemmän tuhoa aikaan kuin normaali muistisairas vanhus. Siellä toisessa yksikössä on tämä voitu ottaa huomioon ja työturvallisuus on parempi.

Vierailija
11/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että vain omaisten halusta siirretään ja siksi, että olisivat lähempänä niitä omaisia.

Vierailija
12/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kuule onnellinen että ylipäätään saa hoitopaikan.

Vierailija
13/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on parhaillaan sairaalassa, eikä hänen entisellä hoivakodillaan ole asian kanssa varmaankaan tekemistä. Asiaa on valmisteltu sairaalassa. Ihmettelen kyllä, jos ovat olleet ex-hoivakotiin yhteydessä eivätkä ole maininneet minusta mitään.

Tiedän hyvin, ettei minulla ole sanansijaa, kun en ole omainen.

Tosi hienoa, ettei siirretä niitä kenellä käy vieraita.

Vierailija
14/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa melko sydämettömältä. Ehkä siihen on hyvät perustelut kuten resurssit, hoivatarve yms.

Onko kukaan sukulaisista kyseenalaistanut päätöstä? Kai omaisilla jonkinlainen veto-oikeus sentään on?

Vierailija
15/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on parempi, että vaikka turkulainen hoivakotiasukas hoidetaan hyvin vaikka Oulussa kuin huonosti Turussa.

No, tuo siirtohan ei ollenkaan takaa, että hoito olisi uudessa paikassa parempaa. Kokonaisuus varmaan huonompi, kun tutut vierailijat ei enää pääse käymään.

Vierailija
16/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ystävien ja sukulaisten on vaikeampi seurata hoidon tasoa. Minä en suostuisi läheiseni siirtoon. Tosin onhan paljon vanhuksia joita ei kukaan käy katsomassa, vaikka sukulaisia asuisi samassa kaupungissa.

Vierailija
18/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä miten MEP-aikanaan Jussi Halla-aho kävi suurieleisesti näyttäytymässä Krimin valloituksen vastaisessa mielenosoituksessa Venäjän suurlähetystön edessä Helsingissä ja Brysselissä hän sitten äänesti muiden Putinin hallinnon rahoittamien äärioikeistolaisten joukossa Venäjä-pakotteita vastaan

Vierailija
19/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen puuttuminen on todennäköisesti ollut suuressa vaikutuksessa tuohon päätökseen. Mutta kannattaa ajatella myös hoitajien kannalta. Tuon ikäinen on vielä vetreä, voimakas ja nopealiikkeinen, joten jos sattuu pahalle päälle niin saa enemmän tuhoa aikaan kuin normaali muistisairas vanhus. Siellä toisessa yksikössä on tämä voitu ottaa huomioon ja työturvallisuus on parempi.

Ihan nykyisen kotikunnan lähelle on syksyllä tulossa hoitokoti nimenomaan nuoremmille muistisairaille. Miksei tähän saakka voi millään odottaa?

Hän ei ole koskaan ollut fyysisesti aggressiivinen, eikä kovin vetreäkään enää. Toksi tiedän että muistisairaalta voi odottaa mitä tahansa, mutta fyysinen uhka tuntuu hänen tapauksessaan liioitellulta. 

Vierailija
20/26 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän on tapahtunut jo kauatn.  Ja vielä enemmän tulee tapahtumaan, kun SOTE astuu voimaan.

Monia hoitolaitoksia ja sairaaloista tyhjennetään ja hoivattavat siirretään sinne, missä tilaa on.

Näitä ei tehdä pirullisuuden eikä minkään muunkaan ilkeilyn takia, vaan asia riippuu hoitopaikkojen määristä ja henkilökunnan määristä.

Hoidetaan siellä, missä tilaa ja henkilökuntaa riittää.

Asia on erittäin ikävä, etenkin sellaisille vanhoille pariskunnille, joista toinen elää edelleen yksin kotona, mutta ei ole enää omaa autoa eikä ajokorttia.

On vaivaloista ja hankalaa matkustaa katsomaan puolisoaan / läheistään pitkät matkat johonkin pienen kunnan hoitolaitokseen.  Tapaaminen ja yhdessäolo jää lyhyeksi, kun koko ajan täytyy huolehtia siitä, milloin viimeinen linja-auto lähtee kauas kotikaupunkiin, kotiseudulle.

Nämä siirrot lisäävät hoidettavan yksinäisyyttä, masentavat ja vievät viimeisiäkin pieniä iloja sairaasta elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi