Hormonikierukasta kokemuksia?
Pitäisi päättää laitanko sellaisen vai en. Laittakaa kokemuksianne siitä, hyviä ja niitä ei niin hyviäkin. Helpottakaa päätöksentekoani.
Kiitti!
Kommentit (19)
Tosin sain sen lääketieteellisistä syistä, mulla oli tosi epäsäännölliset ja runsaan kuukautiset. Nyt huomaa vain välillä pyyhkiessä, et ai on se aika mut vuotoja ei ole tullut kuin muutaman kerran pari tippaa. Aluksi oli mullakin tosi huono iho, mutta se on nyt tasaantunut. Ilkeitä rasvapalloja ihon sisällä jotka ovat tosi kipeitä. Aluksi oli myös hieman hormoonit sekaisin, olin äkäinen ja mielialat vaihtelivat tosi paljon. Mutta kaikki oireet tasaantuvat vuoden sisällä, joten jos alku on hankalaa niin parantuu aikaa myöten. Suosittelen kyllä, kallis, mutta maksaa aikanaan itsensä takaisin, kun ei tarvii rättejä ostella.
Vuodot loppuneet. Alussa oli vähän finniongelmaa, mutta tasaantui.
Mielialan vaihteluita vähemmän kuin pillereillä.
+ varmempi kuin sterilisaatio
+ helpompi laittaa kuin sterilisaatio
+ vuodot jäi melkein kokonaan pois
- aluksi aika pitkään " tuhruvuotoa"
- aluksi ehkä mielialavaihteluita, mutta en tiedä voiko sitäkään kierukan piikkiin laittaa, kun vielä imetin silloin ja oli yövalvomiset ja muut...
Sitten alkoi vuodot tulla tiheämmin, ekax kolmen ja sit jo kahden viikon välein. Poistatin kierukan ja vuotojen syykin sitten selvisi... kierukka oli tullut kohdunsuulle (oli ehkä alunperinkin asennettu liian alas) ja aiheutti ylim. vuodot. Mutta kokemukset kuitenkin positiiviset. Nyt olen raskaana ja kierukkaa olen ajatellut sitten taas synnytyksen jälkeen käyttää ehkäisynä
On niin helppo ja tosiaan kuukautiset ovat loppuneet kokonaan. Jos on taipumusta migreeniin niin ne saattavat lisääntyä, mutta en ole varma onko hormonikierukka syynä omiini vain muut hormonaaliset muutokset (migreeni alkoi kuopuksen syntymän jälkeen monen vuoden tauon jälkeen ja jo ennen kierukan laittoa)
koita kestää - se menee ohi! Mulla oli sama juttu ekana vuotena, mutta sittemmin on ollut hyvä iho. Nyt 6 vuotta takan.
Kuinka kauan teillä on kestänyt alkuvaiheen tiputteluvuoto kierukan laiton jälkeen?
kokemusta vain n. kuukauden, kahden ajalta. Vuoto oli aivan mahdotonta eikä millään vähentynyt. Kävin jo gynellä tarkastuttamassa, onko kierukka oikein paikallaan ja kyllä se silloin vielä oli. Muutama päivän tämän jälkeen alkoi tuntua pistävää kipua alapäässä ja langathan siellä raapivat paikkoja, eli tämä kauhea vuoto oli tiputtanut kierukan pois paikoiltaan.
Tästä aikaa pari vuotta ja nyt olenkin alkanut miettimään, josko uskaltais koittaa uudelleen. Kallis juttu jos taas käy samanlailla..
5 v ja 3 kk. Pidän tätä vanhaa vielä 3 kk lisää ja sitten vaihdan uuteen hormonikierukkaan. Alkuun oli parina kuukautena jonkinverran tiputtelua.
Ihan tyytyväinen olen, ei tarvitse muistella milloin menkat tulee. Joka kuukausi yhtenä päivänä näkyy hiukka verta, mutta ei tarvitse edes pikkuhousunsuojaa nykyään. Muutamana vuonna hormonikierukan aikana minulla oli kyllä joka kuukausi menkat, mutta nyt on vähentynyt, että on tuskin lainkaan.
Ei mitään iho-ongelmia tms.
Ei mitään valittamista, paitsi hinta!
Kävin kontrollissa viime viikolla ja käskettiin tehdä raskaustesti, koska kuukautisia ei ole ollut 6 viikkoon. Eikös se vuodon väheneminen/poisjääminen kuulu asiaan??
Enkä vaihtaisi mihinkään. Alkutiputtelun jälkeen, jota kesti n. 1,5 kk ei ole mitään vuotoja ollut. Ei iho-ongelmia eikä muitakaan ongelmia. Joillekin näköjään sopii ja toiselle taas ei. Sinuna ottaisin riskin ja kokeilisin. Ihanaa kun ei tule enää vuotoja ja tarvitse rättien kanssa pelata.
Pohdituttaa edelleen. Mitään ylimääräistä vaivaa ei nyt jaksais. Verenpaine on noussut pilviin ja päänsäryt ja migreeni aivan liian usein nyt pillereitä syödessä. Mahtaakohan tuo kierukka auttaa vai pahentaa päänsärkyjä? Jollakin oli pahentunut?
Kuten huomaattekin, ennakkoasenteeni on hieman kielteinen koko asiaan, mutta ehkäisyvaihtoehdot alkavat olla vähissä (tyyliin kortsut tai selibaatti).
Oisko lisää vielä kokemuksia?
t. ap
Sorry viesti " karkasi" .
Itselläni on ollut hormonikierukka nyt vuoden verran. Olen oikein tyytyväinen vuotojen vähäistyyteen.
Minua mietityttää kadonneet seksihalut?
voisiko johtua kierukasta?
Pienet lapset tosin väsyttävät eikä seksi ole muutenkaan ensimmäisenä mielessä.
Tästä minäkin kuulisin mielelläni, onko muilla samoja tuntemuksia?
joten maksettavaks jäi n.95 e. Normaalihinta kai joku 160 ¿.
Tosin viidelle vuodelle jaettuna ei oo kyllä kallis ehkäsykeino. Vertaa esim. pillereihin tai ehkäsyrenkaaseen...
pilleritkin maksavat vuodessa kuitenkin sen yli 100e. Taitaa vaan tuntua isommalta toi summa ku tulee kertapaukkuna. Ehkäpä minäki alan harkitsemaan :)
t.19
itsellä jo kolmas hormonikierukka. tästä kolmannesta vuodot vähentyneet rajusti, mikä ihana homma, koska kärsin kamalista vuodoista. välillä oli vuoden kuparikierukkakin, mutta sen kanssa vuosin aivan valtavasti...
tiputtelua ei ole ollut, toisen hormonikierukan kanssa hieman aknea, melko vähän kuitenkin.
haluihin ei ole vaikuttanut millään lailla, lähinnä muut elämäntilanteet vaikuttaa...
suosittelen
mulle ainakin tk- lääkäri jälkitarkastuksessa kirjoitti kierukan runsaiden kuukautisten hoitoon=sv- korvaus...
Kuukautiset silti runsaat, kesti vielä 12 pv tiputteluineen.
Alapään hajut, haluttomuus ja kaikki muut sivuoireet YÖKYÖK!
Kohdunulkoisen takia poistettiin, 3 vuotta ehti olla...
Kokemukseni ovat ristiriitaisia. Hyvä puoli siinä on ollut,ettei kuukautisia tule enään, mitä nyt muutama tippa silloin tällöin.
Huono puoli on ollut se, että mulle on tullut aivan kamala finni/paise ongelma..tosi kivaa.. nuorena minulla ei ollut, kuin muutamia finnejä ja nyt finnejä on kaiken aikaa..kaula,otsa pahimmat.. ja todellakin ne ovat isoja paiseita, jotka kestää ihan jumalattoman pitkään, ja olen miettinytkin , josko otattaisi kierukan pois koska olen alalla, jossa virheetön iho on tärkeä asia.... mutta, koska kierukka oli , kuitenkin arvokas, niin en ole vielä päätöstä tehnyt ja sitten se hyviin puoliin palatakseni,niin ei ole siteisiin tarvinnut rahaa käyttää.. Minun myöskin kannattaisi,jatkaa tätä jo terveydellisistäkin syistä, koska äidille ja isoäidilleni on jouduttu tekemään kohdunpoisto.. ja äitini on saanut myöskin aivoinfarktin hormoonikorvaus hoidon aloitettuaan... no,täytyy nyt itse miettiä jatkoa, toivottavasti oli edes jotain apua sinun päätöksen tekoon:)