Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä eri syistä piilolinssien käytön voi joutua lopettamaan?

Vierailija
18.03.2021 |

Onko ketään joille on käynyt niin? Näin piilareiden (tosin satunnaisena) käyttäjänä hirvittää ajatus ettei niitä voisi enää syystä taikka toisesta käyttää ollenkaan.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käyttänyt 25 vuotta pehmeitä kuukausipiilareita n. 10 h per pv joka ikinen päivä ellen ole sairaana tms. Silmälasit on mutten tykkää käyttää ja näkö on niin huono (-5.75) etten pärjää ilman yhtään.

Toistaiseksi ei minkäänlaisia ongelmia. Toivon, ettei tulekaan. Laserleikkaus ei ole mahdollinen, kävin esitutkimukset aikanaan mutta ei mahdollista millään tekniikalla sarveiskalvon ominaisuuksien takia. 

Vierailija
42/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä silmälaseissa sitten niin ahdistaa? Silmälasit on monille yök, mutta aurinkolasit cool, vaikka linssien väri vain vaihtuu.

Itselläni on pitkät ripset luonnostaan. Ne osuvat silmälaseissa linssiin ja joudun pesemään laseja aivan jatkuvasti. Mielestäni se on vain niin vaivaloista.

Voi myös hankkia sen malliset lasit, että ripset eivät osu niihin. Tuo on kyllä hauska tekosyy, vähän nolokin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan välillä iriitin (aitoimmuunisairaus) eli värikalvontulehduksen. Sen aikana ei saa pitää linssejä.

Mikä siinä on ettei saa käyttää? Kauanko se vaihe kestää ettei saa?

t. epäilty iriittiä kerran

Vierailija
44/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä silmälaseissa sitten niin ahdistaa? Silmälasit on monille yök, mutta aurinkolasit cool, vaikka linssien väri vain vaihtuu.

Ei laseissa mikään ahdista, mutta piilareilla näen paljon tarkemmin ja paremmin kun kehykset eivät rajoita näkökenttää. Lisäksi silmieni välillä on iso ero vahvuuksissa, jolloin piilareita on jopa suositeltu. 

Vierailija
45/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikanaan niitä piilareita ei ihan oikeasi saanut ostettua ilman lääkärin reseptiä ja silmät piti käydä näyttämässä vuosittain lääkärille. Tämä aikana ennen nettiä ja netisätilaamisia. 

Tuli vaan mieleen analogia maskin allergisoimiseen. Olen allerginen piilareille, allerginen maskille ja monelle muullekin jutulle. Tuskin tällä hetkellä löytää mistään lääkäriä, joka kieltäisi maskin käytön samoin kuin piilareiden. 

Analogiasi on kyllä huono. Maskia käytetään yleisen turvallisuuden lisäämiseksi. Piilareita käytetään mukavuus- ja ulkonäkösyistä, ne eivät ole kenellekään välttämättömiä.

Ei pidä paikkaansa. Verkkokalvoleikkauksen jälkeen minulla oli niin erivahvuiset silmät, että näköäni ei saatu korjatuksi silmälaseilla. Näin kyllä tarkasti, mutta näkökenttäni laidat kaartuivat ja heiluivat kummallisesti ja toisistaan riippumattomalla tavalla, ja esimerkiksi käveleminen ja erityisesti epätasaisella pinnalla ja portaissa kulkeminen oli hyvin vaikeaa. Piilolinssit olivat ratkaisu ongelmaan. Vuosien mittaan silmäni alkoivat kärsiä linsseistä monella tavalla - ketjussa jo mainittu värikalvontulehdus oli aivan kammottava, kivulias tuttavuus - ja kun minkäänlaiset linssit eivät enää sopineet, oli näönkorjausleikkaus viimeinen vaihtoehto. Laserleikkaus oli kallis, mutta ratkaisi ongelman.

Vierailija
46/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on varmaan sekin, että aurinkolasien käyttö on yleensä muotikysymys, eikä niitä tarvitse käyttää jatkuvasti, toisin kuin usein silmälaseja.

Vierailija
47/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on pitkät ripset luonnostaan. Ne osuvat silmälaseissa linssiin ja joudun pesemään laseja aivan jatkuvasti. Mielestäni se on vain niin vaivaloista.

Voi myös hankkia sen malliset lasit, että ripset eivät osu niihin. Tuo on kyllä hauska tekosyy, vähän nolokin.

Ai millaiset? Jotenkin ulospäin kuperat? Enpä ole tavannut. Tähän asti kaikki lasit jota olen sovittanut istuu suurin piirtein samaan kohtaan. Jos työnnän ne nenän päähän niin ne tippuu. Ja miksi ihmeessä tarvitsisin tekosyyn? Kenelle pitäisi esittää? Ei kukaan kysy syytä miksi käytän piilareita.

Vierailija
48/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikanaan niitä piilareita ei ihan oikeasi saanut ostettua ilman lääkärin reseptiä ja silmät piti käydä näyttämässä vuosittain lääkärille. Tämä aikana ennen nettiä ja netisätilaamisia. 

Tuli vaan mieleen analogia maskin allergisoimiseen. Olen allerginen piilareille, allerginen maskille ja monelle muullekin jutulle. Tuskin tällä hetkellä löytää mistään lääkäriä, joka kieltäisi maskin käytön samoin kuin piilareiden. 

Analogiasi on kyllä huono. Maskia käytetään yleisen turvallisuuden lisäämiseksi. Piilareita käytetään mukavuus- ja ulkonäkösyistä, ne eivät ole kenellekään välttämättömiä.

Ei pidä paikkaansa. Verkkokalvoleikkauksen jälkeen minulla oli niin erivahvuiset silmät, että näköäni ei saatu korjatuksi silmälaseilla. Näin kyllä tarkasti, mutta näkökenttäni laidat kaartuivat ja heiluivat kummallisesti ja toisistaan riippumattomalla tavalla, ja esimerkiksi käveleminen ja erityisesti epätasaisella pinnalla ja portaissa kulkeminen oli hyvin vaikeaa. Piilolinssit olivat ratkaisu ongelmaan. Vuosien mittaan silmäni alkoivat kärsiä linsseistä monella tavalla - ketjussa jo mainittu värikalvontulehdus oli aivan kammottava, kivulias tuttavuus - ja kun minkäänlaiset linssit eivät enää sopineet, oli näönkorjausleikkaus viimeinen vaihtoehto. Laserleikkaus oli kallis, mutta ratkaisi ongelman.

Iriitti on kyllä pirullinen, mutta ei se johdu piilareista. Itselläni on myös psori. Nää nyt vain oireilee välillä.

Vierailija
49/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai millaiset? Jotenkin ulospäin kuperat? Enpä ole tavannut. Tähän asti kaikki lasit jota olen sovittanut istuu suurin piirtein samaan kohtaan. Jos työnnän ne nenän päähän niin ne tippuu. Ja miksi ihmeessä tarvitsisin tekosyyn? Kenelle pitäisi esittää? Ei kukaan kysy syytä miksi käytän piilareita.

Voitko kuitenkin käyttää aurinkolaseja?

Vierailija
50/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan välillä iriitin (aitoimmuunisairaus) eli värikalvontulehduksen. Sen aikana ei saa pitää linssejä.

Iriitti voi kestää viikkoja tai kuukausia. Se on vähän henkimaailman juttu, kun on tosiaan autoimmuunisairaus. Sitä hoidetaan kortisonitipoilla. Lääkäri selitti sen jotenkin niin että jos yhtä aikaa iriitin kanssa saa normaalin silmätulehduksen, sitä ja iriittiä ei voida hoitaa yhtä aika ja silloin siinä tulee vaara että lähtee näkö, ja piilarit lisää riskiä saada se tavallinen silmätulehdus joten iriitin aikana niitä ei saisi käyttää.

Vierailija
51/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän kun on pakko lyhyitä aikoja esim ajaessa. Ja voinhan minä käyttää lasejakin. Joudun vaan pesemään niitä usein joten siitä on enemmän vaivaa kuin siitä että laitan piilarit aamulla.

Vierailija
52/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iriitti voi kestää viikkoja tai kuukausia. Se on vähän henkimaailman juttu, kun on tosiaan autoimmuunisairaus. Sitä hoidetaan kortisonitipoilla. Lääkäri selitti sen jotenkin niin että jos yhtä aikaa iriitin kanssa saa normaalin silmätulehduksen, sitä ja iriittiä ei voida hoitaa yhtä aika ja silloin siinä tulee vaara että lähtee näkö, ja piilarit lisää riskiä saada se tavallinen silmätulehdus joten iriitin aikana niitä ei saisi käyttää.

Jaa jaa, no sittenhän tuon ymmärtää.

Vierailija
53/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iriitti on kyllä pirullinen, mutta ei se johdu piilareista. Itselläni on myös psori. Nää nyt vain oireilee välillä.

Juu, ei iriitti piiloinsseistä johdu, mutta hankaluuksien kimarassa ikävä lisä.

Vierailija
54/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän kun on pakko lyhyitä aikoja esim ajaessa. Ja voinhan minä käyttää lasejakin. Joudun vaan pesemään niitä usein joten siitä on enemmän vaivaa kuin siitä että laitan piilarit aamulla.

Minulla juuri toisinpäin. Silmälasit ovat mielestäni helpommat kuin piilarit, eikä silmäni edes kestä piilareita käyttää. Kuivat ja valonarat silmät ja tarvitsen monitehot.

Vierailija
55/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovittele enemmän, kyllä sopivia löytyy. Ja vaikkei kukaan kysy, miksi käytät piilareita, juurihan sinä oma-aloitteisesti tulit kertomaan siitä.

Minä olen kuullut muutaman kerran tuon pitkäripsisyysjutun, ja jokaisella kerralla siinä on pientä peiteltyä itsekehua mukana. Ehkä sinä olet poikkeus.

Vierailija
56/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovittele enemmän, kyllä sopivia löytyy. Ja vaikkei kukaan kysy, miksi käytät piilareita, juurihan sinä oma-aloitteisesti tulit kertomaan siitä.

Minä olen kuullut muutaman kerran tuon pitkäripsisyysjutun, ja jokaisella kerralla siinä on pientä peiteltyä itsekehua mukana. Ehkä sinä olet poikkeus.

Jaha, no minusta nyt vaan on helpompi käyttää piilareita. Pitäisi kyllä ostaa uudet lasitkin juuri tuon iriitin takia, kun sitten niitä on pakko käyttää jos se taas iskee, mutta en tosiaan tykkää käyttää niitä yhtään niin ei meinaa saada aikaiseksi.

Vierailija
57/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarveiskalvon rappeuma, joten en voi käyttää piilareita.

Vierailija
58/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarveiskalvon rappeuma, joten en voi käyttää piilareita.

Kovat piilolinssit voivat käydä niillekin joilla on rappeuma.

Vierailija
59/60 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakin kokemusta noista kovista piilolinsseistä?

Vierailija
60/60 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hygienia on tärkeää kun käsittelee piilolinssejä. Vaikka tulehdusta ei tulisikaan, niin jatkuva lika ja pöpöt linssin ja sarveiskalvon välissä voi tehdä silti silmät herkiksi linsseille jolloin niiden käytöstä tulee epämukavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi