Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puutarhailijat 2021

Vierailija
18.03.2021 |

Koska Suomessa kevät etenee eri tahtiin, niin olisi kiva saada yksi pysyvä ketju, jonka voisi aina kaivaa esiin ja lkea hyviä ajatuksia ja vinkkejä silloin kun itsellä sattuu olemaan menossa juuri se vaihe tai innostus.

Minulla on aina menossa jotain kokeiluja, koska yritän etsiä jokaiselle kasville optimaalista kasvatusaikaa. Kasvukausi on kumminkin niin lyhyt, että pitäisi saada aikaistettua alkupäätä etenkin kun satokasvien roudaaminen sisälle ja ulos syksyllä öiden kylmettyä on aika työlästä.

Leikkaaminen on yksi niksi aikaistaa satokautta, eli muille aloittelijoille: Älkää antako tomaatin kasvaa avomaalla 2-metriseksi, vaan leikatkaa se aiemmin ja se tuottaa aiemmin sadon valmiiksi.

Suurin saavutukseni on viime kesänä istutettu paprika (kaupan luomupaprikasta), joka on säilynyt sisällä hengissä koko vuoden.

Kesäkurpitsasta olen saanut satoa vain yhden kerran. Vinkkejä kaivataan!

Myös joidenkin kesäkukkien kanssa on niin, että kukkiminen menee niin myöhään syksyyn, että niitä on nyt esikasvatuksessa. Minulla on 2 hehkulampun kokoista kasvilamppua käytössä. Katsotaan miten käy :D

Mitä teillä on? Mitä laitatte, milloin laitatte, onko lisävaloja käytössä, jne. Haaveistakin saa kertoa!

Kommentit (1456)

Vierailija
1421/1456 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Tulipa ostettua tänään Lidlistä sipuleita. Narsisseja ja tulppaaneja tykkään laittaa joka vuosi enemmän ja enemmän ja uusiin paikkoihin. Krookuksia en laita enää, jänekset syövät ne kuitenkin. Ajattelin nyt laittaa myös skilloja.

Mulla myös ostettuna kassillinen erilaisia sipulikukkia ja toinen tilattuna, mutta niitä odottelen vielä. ☺️ Vähän vielä joutuu odottamaan sitäkin, että pääsee Istuttamaan.

Mulla on joku tihulainen pihassa, joka kaivaa joka syksy vastaistutettuja sipuleita ylös maasta. Vanhat saa olla rauhassa. Myyrästä ei ole kyse, vaan joku isompi tyyppi. Viime talven aikana meni kyllä ihan myyränkin suihin tulppaaneja. Hänellä oli erittäin kallis maku ja parhaiten kelpasi hienoimmat ja erikoisimmat kerrotut lajikkeet. 😄

Mistä tiedät, ettei ole myyrä....meilläkin on maassa suoria reikiä ilman mitään kasaa. Reikä on isompi kuin ne myyrien tekemät. On toki myyriäkin , viime sysksynä tuli kontiaisia, mutta on osa ainakin 'hävinnyt'

Ostin sellaisen piipparin 40 e hintaan, tiedä sitten auttaako vai ei, mutta istutus alan mukaan laskettuna pitäisi olla ainakin 3 kpl. Pari häipyi muilla keinoin....lapiolla.

Sitä kyllä ihmettelen, mikä niitä suuria reikiä tekee...ei pitäisi rottiakaan olla, kun ei mitään syömäkelpoista ole saatavilla. Eikä vesimyyrääkään ole, koska sipulit on syömättä, vaikka niitä pintaan kaivaakin joku.

Tuntuu että paraiten toimii joku kuitukangasliinasta leikattu suikale joka on uitettu jossain pahanhajuisessa...koivutisle saattaa auttaa osaltaan tai sitten radikaalimpi valinta polttoaineitten valillä.

Siitä, että ne on kuovittu ylös. Ei mitään siistiä reikää vaan multaa on kuopsutettuna siinä ympärillä. Sipuli ehjänä maanpinnalla tai vähän reposteltuna. Omat veikkaukseni on mäyrä, kettu tai fasaani. Kaikista näistä näköhavaintoja pihapiirissä liikuskelemassa. Ja tätä tyyppiä kiinnostaa vain tuoreet istutukset, tihutöissä käy heti lähipäivinä. Vanhoihin ei kajoa. Eikä myöskään kaiva syvemmälle istutettavia isompia sipuleita vaan kaikki pikkusipulit kiinnostaa.

Enkä minä näitä häädä. Minä niitten reviirille olen tullut, eikä toiste päin. Tökin ehjät sipulit takaisin maahan ja keväällä nousee mitä nousee. Nuorien puiden rungot suojaan verkoilla, samoin pensasmustikat ja nuoret atsaleat ja syyshortensiat, mutta muuten elellään sopuisasti sillä meiningillä, että kyllä tänne mahtuu. ☺️

Vierailija
1422/1456 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Tulipa ostettua tänään Lidlistä sipuleita. Narsisseja ja tulppaaneja tykkään laittaa joka vuosi enemmän ja enemmän ja uusiin paikkoihin. Krookuksia en laita enää, jänekset syövät ne kuitenkin. Ajattelin nyt laittaa myös skilloja.

Mulla myös ostettuna kassillinen erilaisia sipulikukkia ja toinen tilattuna, mutta niitä odottelen vielä. ☺️ Vähän vielä joutuu odottamaan sitäkin, että pääsee Istuttamaan.

Mulla on joku tihulainen pihassa, joka kaivaa joka syksy vastaistutettuja sipuleita ylös maasta. Vanhat saa olla rauhassa. Myyrästä ei ole kyse, vaan joku isompi tyyppi. Viime talven aikana meni kyllä ihan myyränkin suihin tulppaaneja. Hänellä oli erittäin kallis maku ja parhaiten kelpasi hienoimmat ja erikoisimmat kerrotut lajikkeet. 😄

Minulla tuota teki rakas kääpiövillakoirani.

Myös "auttoi" touhukkaasti istutuspuuhissa. Eli kähvelsi sipuleita ja juoksi ne suussaan kauemmas ja silppusi pieniksi palasiksi.

Nautti tästä suuresti, minä en niinkään.

No, sain joitakin sentään kasvamaankn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1456 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mistä tiedät, ettei ole myyrä....meilläkin on maassa suoria reikiä ilman mitään kasaa. Reikä on isompi kuin ne myyrien tekemät. On toki myyriäkin , viime sysksynä tuli kontiaisia, mutta on osa ainakin 'hävinnyt'

Ostin sellaisen piipparin 40 e hintaan, tiedä sitten auttaako vai ei, mutta istutus alan mukaan laskettuna pitäisi olla ainakin 3 kpl. Pari häipyi muilla keinoin....lapiolla.

Sitä kyllä ihmettelen, mikä niitä suuria reikiä tekee...ei pitäisi rottiakaan olla, kun ei mitään syömäkelpoista ole saatavilla. Eikä vesimyyrääkään ole, koska sipulit on syömättä, vaikka niitä pintaan kaivaakin joku.

Tuntuu että paraiten toimii joku kuitukangasliinasta leikattu suikale joka on uitettu jossain pahanhajuisessa...koivutisle saattaa auttaa osaltaan tai sitten radikaalimpi valinta polttoaineitten valillä.

Siitä, että ne on kuovittu ylös. Ei mitään siistiä reikää vaan multaa on kuopsutettuna siinä ympärillä. Sipuli ehjänä maanpinnalla tai vähän reposteltuna. Omat veikkaukseni on mäyrä, kettu tai fasaani. Kaikista näistä näköhavaintoja pihapiirissä liikuskelemassa. Ja tätä tyyppiä kiinnostaa vain tuoreet istutukset, tihutöissä käy heti lähipäivinä. Vanhoihin ei kajoa. Eikä myöskään kaiva syvemmälle istutettavia isompia sipuleita vaan kaikki pikkusipulit kiinnostaa.

Enkä minä näitä häädä. Minä niitten reviirille olen tullut, eikä toiste päin. Tökin ehjät sipulit takaisin maahan ja keväällä nousee mitä nousee. Nuorien puiden rungot suojaan verkoilla, samoin pensasmustikat ja nuoret atsaleat ja syyshortensiat, mutta muuten elellään sopuisasti sillä meiningillä, että kyllä tänne mahtuu. ☺️

Harakat käy tarkastamassa mitä 'hyvää' hautaan maahan ja kaivavat juuri laitetut sipulit ylös, samoin mehitähdet saa kyytiä, kun niitä uuteen paikkaan yritän laittaa. Nehän vain laitetaan maanpinnalle ilman mitään erityistä istutusta. Menee pari viikkoa, kunnes kyllästyvät viskomasta niitä ympäriinsä.

En minäkään muitä häädä kuin nuo myyrät, jotka kaivaa maan ontoksi istutusten alta, eli kasvit on tyhjän päällä, juuret ilmassa. 

Vierailija
1424/1456 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Myös "auttoi" touhukkaasti istutuspuuhissa. Eli kähvelsi sipuleita ja juoksi ne suussaan kauemmas ja silppusi pieniksi palasiksi.

Mun koira pudotti kerran lelun istutuskuoppaan. Kyllä nauratti :p

Istutetaan tämä, niin saadaan näitä lisää!

Vierailija
1425/1456 |
21.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Hauska! 😄 Meillä ei ole koiraa, mutta tämän perusteella asialla siis voisi olla nuo luonnon karvakuonot. Tosin myös nuo jonkun muun kertomat harakat. 🙂

Vierailija
1426/1456 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jo laittaneet viimeisetkin kukkasipulit maahan? Minä laitoin jo kaikki silläkin uhalla, että lämpöaalto iskee. En jaksanut muhitella sipulipusseja pidempään.

Vierailija
1427/1456 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko jo laittaneet viimeisetkin kukkasipulit maahan? Minä laitoin jo kaikki silläkin uhalla, että lämpöaalto iskee. En jaksanut muhitella sipulipusseja pidempään.

Siellä on maassa olleet jo hyvän tovin.....joskus on aiempina vuosina tullut lämmintä, mutta eipä nuo olleet moksiskaan, mitä se sitten tarkoittaneekin. Hyvin kasvoivat seuraavana/vina vuosina, niin tulput kuin liljatkin.

Myyrille tuossa tärpätti tilkkuja työntelin reikiin, jospa pysyisivät poissa.Kasoja ei ole näkynyt senjälkeen kun niitä tärpätillä hajustettuja pikku tilkkuja käytäviin tungin, mutta saattaahan ne siellä kuitenkin lymyillä ja odotella tuoksujen häipymistä.

Kaivavat kasvien alta maan ontoksi ja juuret on ilmassa, minkä hel.tin takia sitä siitä alta on mentävä vaikka välistäkin voisi.Pari sain lapiolla hengiltä kesemmällä.

1428/1456 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä etelä-Suomessa on vielä niin lämmintä, että ostin kolme jaloritarinkannuksen tainta (taimea?) ja aion istuttaa ne tänään. Pitää vaan miettiä mihin. Alkaa pihasta paikat loppua.

Lajike on magic fountains sky blue. Olen himoinnut näitä vuosia. Toivottavasti ehtivät juurtua! Jos selviävät talvesta, saisinkohan nämä kukkimaan jo ensi kesänä?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
1429/1456 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökkikää pinnalle valkosipulin kynsiä, niin kaivelijoita ei kiinnosta syvemmältä tonkiminen.

1430/1456 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli viime keväänä sipuleita kaivettu ylös. Ja nimenomaan sellaisia vasta istutettuja, olikohan gladioluksia. Eikä niitä oltu edes jyrsitty. Epäilen syylliseksi naapurin uteliaita kissoja, jotka ottaneet pihamme reviirikseen.

🇺🇦🇮🇱

1431/1456 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista sipuleista vielä, että onko kokemuksia hollannin iiristen talvehtimisesta? Istutin keväällä sipuleita ja ne kukkivatkin kesä-heinäkuun vaihteessa. Onkohan toivoa saada kukkia enää ensi kesänä?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
1432/1456 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistakamerasta bongattu, Vähän toisenlainen ”myyrä”, pyörii meidän puutarha pihassa.

Elikkäs, ihmiskulkijoita kurkkimassa kasvihuoneeseen, varastoon, saunan ikkunoista.

Siis eihän siinä vahinkoa tapahdu, mutta on kuitenkin loukkaavaa ja noloa heille, jotka tunnistan kamerasta.

Itselläni ei kävisi mielessäkään käydä toisten pihalla, penkomassa ja kurkkimassa ikkunasta ja koluamalla varastoja jotka on lukitsematta.

Ulkohuusiin piti jo laittaa lukko, kun ei se yleisövessa ole.

Vierailija
1433/1456 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaiset tässä miettii, että jos laittaisi viinirypäleköynnöksen kasvamaan kasvihuoneeseen.

Mitenhän onnistuu kun ei voi laittaa suoraan maahan, vaan pitäisi olla suuri astia ja sekin täytyisi vuorata pakkasen kestäväksi talveksi.

Kokemuksia viinirypäleköynnöksestä, kertokaas .

Ja onko ne muuten hyviä?

Vierailija
1434/1456 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalaiset tässä miettii, että jos laittaisi viinirypäleköynnöksen kasvamaan kasvihuoneeseen.

Mitenhän onnistuu kun ei voi laittaa suoraan maahan, vaan pitäisi olla suuri astia ja sekin täytyisi vuorata pakkasen kestäväksi talveksi.

Ja onko ne muuten hyviä?

Pohjois-Pohjanmaalla olen nähnyt kasvihuoneessa viinirypäleköynnöksen, kasvihuonetta luullakseni lämmitetään ainakin osin.

Itsekin olen alkanut miettiä josko vaihtaisin tomaatit viinimarjarypäleihin.

Vierailija
1435/1456 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko ne muuten hyviä?

Puutarhuri kertoi minulle, että sen pitäisi pystyä talvehtimaan lämpimän seinän kupeessa maassa. Istutettava ihan lähelle silloin, en tiedä kiertääkö vai puhkooko rakenteet.

Vierailija
1436/1456 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mullakin oli viime keväänä sipuleita kaivettu ylös. Ja nimenomaan sellaisia vasta istutettuja, olikohan gladioluksia. Eikä niitä oltu edes jyrsitty. Epäilen syylliseksi naapurin uteliaita kissoja, jotka ottaneet pihamme reviirikseen.

Minulla on oma kissa, joka valitettavasti kaivelee siis jopa huvikseen, jos jossain on pehmeää multaa. Istutin kukkasipuleita ja suojasin ne metalliverkolla ihan vaan kissan takia.

Vierailija
1437/1456 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Täällä etelä-Suomessa on vielä niin lämmintä, että ostin kolme jaloritarinkannuksen tainta (taimea?) ja aion istuttaa ne tänään. Pitää vaan miettiä mihin. Alkaa pihasta paikat loppua.

Lajike on magic fountains sky blue. Olen himoinnut näitä vuosia. Toivottavasti ehtivät juurtua! Jos selviävät talvesta, saisinkohan nämä kukkimaan jo ensi kesänä?

Kasvatin keväällä ritarinkannuksia siemenestä ja hämmästyin kun ne kukkivat jo samana kesänä. Pidin taimia liian kauan purkissa ja laitoin maahan vasta elokuussa. Silti se ehti kukkia. Yöpakkanen oli jopa huurtanut kukat, mutta kasvi ei siitä näyttänyt välittävän.

Vierailija
1438/1456 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artturila kirjoitti:

Riistakamerasta bongattu, Vähän toisenlainen ”myyrä”, pyörii meidän puutarha pihassa.

Elikkäs, ihmiskulkijoita kurkkimassa kasvihuoneeseen, varastoon, saunan ikkunoista.

Siis eihän siinä vahinkoa tapahdu, mutta on kuitenkin loukkaavaa ja noloa heille, jotka tunnistan kamerasta.

Itselläni ei kävisi mielessäkään käydä toisten pihalla, penkomassa ja kurkkimassa ikkunasta ja koluamalla varastoja jotka on lukitsematta.

Ulkohuusiin piti jo laittaa lukko, kun ei se yleisövessa ole.

Apua 😳, on kyllä röyhkeää. Ja noloa 🤭

Voithan ohimennen kysäistä tunnistetuilta koluajilta että oliko heillä jotain hukassa, ilmeet voisi olla näkemisen arvoiset 🤣

Vierailija
1439/1456 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatteko puutarhaan talvivalaistusta tai koristeita? Täällä osalla on lyhtyjä kasvihuoneessa tai koristevaloja huvimajoissa.

Vierailija
1440/1456 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan saanut mitään pieniä havukasveja säilymään parvekelaatikossa elossa kesään saakka? Minä haluaisin laittaa jotain kivoja, mutta kanervia, hopeaputouksia ja sypressejä en raski laittaa enää kun kupsahtavat niille sijoilleen. Haluaisin jotain, jota voi kevään tullen istuttaa maahan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän